Extreme honger?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Herkenbaar Marlène
Jij had dat dus ook al voor de ME..
Gebruikersavatar
jogajoga
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2013, 15:40

Bericht door jogajoga »

Is het ook niet gewoon zo dat je extreme honger hebt doordat je lichaam continu aan het werk is... Ik heb op dagen dat ik veel doe (ik zweet enorm) dat ik echt zware honger heb en vooral behoefte aan troep (suiker, fastfood enz.). Dat is mijn theorie iig
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar over de hypoglycemie/RH en de orthostatische intolerantie en POTS: ik zie bij mij zelf geen direct verband.
Ik heb de RH al heel erg lang (zolang ik maar op tijd steeds wat at en niet teveel suiker had ik er niet echt last van), maar de ME is veel later plotseling gekomen met meteen ook de OI en POTS en meteen alles ook heel heftig. De Orthostatische Intolerantie klachten waren en zijn voor mij toch heel anders dan de hypoglycemie klachten.
(maar die laatste zijn ook wel wat erger geworden sinds ik ME heb)
Maar er zijn ook wel overeenkomsten in ME klachten in het algemeen en RH klachten inderdaad.
Exact mijn verhaal!
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

x2
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

asje schreef:Nou, bij een klontje los suiker daalt-ie echt direct na de korte verhoging, dat gaat juist abnormaal snel bij RH. Te veel insuline-reactie, daar gaat 't juist om.
Ja, dat bedoel ik ook te zeggen. Misschien was ik het niet zo duidelijk de vorige keer, maar dan hierbij:
Het is niet slim om suikerklontjes te eten bij instortingen!!
Het líjkt alsof het goed helpt omdat je eerst een korte verhoging krijgt en de klachten snel wegtrekken.
Maar daarna daalt je bloedsuikerspiegel juist weer meer en ben je slechter af.

Bovendien is het zo dat als je telkens maar weer grote schommelingen krijgt, het over een lange periode gezien ook steeds slechter gaat.
Wil je van de Reactieve Hypoglycemie af komen, dan is het zaak om zo min mogelijk te schommelen. Dus dieet strikt volhouden, 6x daags in kleine porties eten, grote inspanning & stress etc. vermijden, eventueel Glucobay slikken en crashes voorkomen.

Dat laatste - crashes voorkomen - lukt niet altijd, maar gaat het best door altijd iets 'handigs' te eten en te drinken bij je te hebben (als je geen banaan hebt/wilt, kun je bijv. een stuk fruit voor de korte suikers en daar dan een (glutenvrije) boterham voor de langere suikers meenemen) en aan het eten te slaan vóórdat je denkt te gaan crashen.

Nu heb ik er niet zo'n last meer van, maar vroeger was ik continu aan het 'rekenen' hoeveel ik had gegeten en hoe lang ik daar op zou kunnen draaien, en wanneer er weer bijgetankt zou moeten worden.
Vermoeiend om te doen, maar het was even niet anders.
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

kaki schreef:Maar over de hypoglycemie/RH en de orthostatische intolerantie en POTS: ik zie bij mij zelf geen direct verband.
...
De Orthostatische Intolerantie klachten waren en zijn voor mij toch heel anders dan de hypoglycemie klachten.
Ja, ik zie het ook als 2 verschillende dingen OI en RH. Temeer omdat je ze allebei apart kunt hebben.
Bij mij viel de periode dat ik van allebei plotseling erg last had samen met een grote ME-aanval. Bij mezelf zie ik wel een verband tussen hoeveel ik van de OI en RH last heb, maar het is niet 100% lineair - dat wil zeggen dat ik niet altijd in even grote mate van beide last heb. Momenteel heb ik zolang ik mij aan het dieet hou nauwelijks last van RH, maar wel soms van OI. Het blijft stof om over na te denken... :-k
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

jogajoga schreef:Is het ook niet gewoon zo dat je extreme honger hebt doordat je lichaam continu aan het werk is... Ik heb op dagen dat ik veel doe (ik zweet enorm) dat ik echt zware honger heb en vooral behoefte aan troep (suiker, fastfood enz.). Dat is mijn theorie iig
Voor jou kan ik natuurlijk geen diagnose stellen, maar bij mij was het zeker weten Reactieve Hypoglycemie. Want als het alleen een grotere behoefte aan energie was, dan hadden de pillen die de opname van het voedsel vertragen niet zo wonderbaarlijk goed gewerkt. En het was geen placebo-effect, want ik ben ze een keer vergeten en voelde me toen heel naar - terwijl ik zéker dacht te weten dat ik m'n medicijnen in had genomen!

Je kan er achter komen door het hypoglycemie-dieet uit te proberen en te kijken of het effect heeft.
Plaats reactie