24/7 uur angstgolven

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:In ieder geval goed dat je aardig rustig hebt geslapen, geeft weer wat energie.

Asje schreef dat ze de angst soms boos of streng toesprak als ik het goed weergeef, om andere emotie-stofjes aan te spreken... alleen formuleert asje het beter dan ik.

Ik weet nog hoe het was idd dat het je direct weer bespringt... schrijf maar van je af. Bij mij is het over, bij asje ook, en zo ken ik meer mensen waarbij het over is gegaan. Ook een vriendin die vooral 's ochtends last had en waarbij het in de loop van de dag wat afzakte. Maar ook bij haar is het over.
Ja, in december had ik het twee weken, toen ben ik terug gegaan naar mijn oude dosis en was de angst ook milder en redelijk weg, toen had ik een allesoverheersende moeheid in mijn lijf en was ik depressief en lusteloos (vooral na blaasontsteking en griep) en soms kwam de spanning weer op, maar was redelijk draaglijk... tot begin maart, toen kreeg ik weer enorme angsten heel de dag door een week lang en toen ben ik mn medicatie gaan opbouwen naar 100 mg... de eerste 2 weken was de angst weer hanteerbaar maar met de griep kwamen de angsten als een malle om de hoek. Ik was ziek en overgeven en dan nog angst, ik dacht echt dat mijn lijf het niet meer trok en heb toen oxazepam genomen voor wat rust... Met die oxa (3 a 2 per dag a 10 mg) leek het wel te gaan een tijd. Ik had nog steeds angsten, maar die rustmoment maakte het draaglijk, even angstvrij en ik sliep ook goed zonder oxa, alleen de angst kwam weer op bij het ontwaken. Zodra ik mn ogen opendeed steeg het op... De ochtenden waren zwaar want ik nam pas in de middag een oxazepam om weer wat rust te hebben en in de avond om wat rust te hebben...

Alleen die oxazepam is verslavend en bij teveel stress komt de angst er gewoon hard doorheen... En ik slaap nu ook niet meer goed, angst in de nacht, dat is ook vreselijk naar (vannacht was het goed btw!! wel veel wakker maar geen angstaanvallen) Nu was de ochtend weer vreselijk en weer een oxa en een wandeling en nu gaat het een klein beetje...

Maar die oxazepam is geen oplossing voor lange termijn en nu ik weet dat het minder kracht heeft, word ik gek, want ik heb 3 dg zonder oxa geprobeerd en ik word helemaal knetter van angst angst angst, huilen en stuiteren en rust vind je dan niet. Wat als de oxa helemaal niet meer werkt? En dan angst nooit meer weg gaat? Mijn lijf trekt het niet meer? Ben zo moe en verlang naar rust en ontspanning die ik niet vind in mijn hoofd. Gedachtes blijven vuren, alle prikkels zijn teveel, alsof ik in een oorlogsgebied loop en heel gauw veiligheid wil zoeken, maar niet vind...

PFFF angst is echt kwellend. Ik probeer van alles, laten komen, wandelen, handwerken, boos worden, janken, ontspanningsoefeningen, boeken lezen erover... en als het wat minder is dan ben ik doodmoe en verslagen en is alles te zwaar en voel ik me uitgeput... vaak slaat het dan om in hele depressieve gevoelens en is alles te zwaar voor mn hoofd.

Kan een lichaam zoveel spanning verdragen? Waarom maakt mijn lichaam zoveel spanning aan? Is dit niet slecht voor mijn lijf?
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Jeee lieve dreamer wat heel heftig allemaal!! Ik hoop zo voor je dat je vanavond weer een goede nacht zult hebben... het klinkt alsof je overprikkeld bent, mss heeft de ziekte (overgeven enzo) het allemaal nog eens verergerd? Was de angst in januari en februari minder erg?

Wees mild voor jezelf, geef jezelf de ruimte om hier doorheen te gaan. En vraag je omgeving om wat geduld. Er zijn blijkbaar ook betere tijden geweest. En medisch zit je nu even in de molen toch?

Heel veel sterkte meid!
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Jeee lieve dreamer wat heel heftig allemaal!! Ik hoop zo voor je dat je vanavond weer een goede nacht zult hebben... het klinkt alsof je overprikkeld bent, mss heeft de ziekte (overgeven enzo) het allemaal nog eens verergerd? Was de angst in januari en februari minder erg?

Wees mild voor jezelf, geef jezelf de ruimte om hier doorheen te gaan. En vraag je omgeving om wat geduld. Er zijn blijkbaar ook betere tijden geweest. En medisch zit je nu even in de molen toch?

Heel veel sterkte meid!
Ja in januari en feb was het veel minder erg... Nou ik zit niet echt medisch in de molen. Ik heb een verwijzing voor een internist, maar ik hoor daar niks meer van en eigenlijk heb ik ook zoiets van: wat heeft het voor zin, wat kan hij doen? Bij angst is het al gauw psychosomatisch bestempeld... en de huisarts heeft me duidelijk laten weten dat hij dat zo denkt! "je zoekt het in de verkeerde hoek" waren zijn woorden bij de medische molen doorgaan...

En eerlijk gezegd ga je erin geloven... want waarom anders helpt de oxazepam?
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Hey dreamer dat oxazepam werkt betekent nog niet dat de angst psychosomatisch is volgens mij. Het beïnvloed de prikkeloverdraht in de hersenen. Maar wel heel fijn dat dat wat werkt! Hoop dat je dan wat kan bijtanken.

Het is goed om een aantal medische zaken uit te sluiten bij deze angst, in ieder geval een aantal acute zaken. Daarna kan je verder kijken wat je nog wilt, als je weer in wat rustiger vaarwater bent. Nogmaals, na tien jaar ziekte eens met een arts praten die zich wel verdiept heeft in ME.

Zet 'm op.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Hey dreamer dat oxazepam werkt betekent nog niet dat de angst psychosomatisch is volgens mij. Het beïnvloed de prikkeloverdraht in de hersenen. Maar wel heel fijn dat dat wat werkt! Hoop dat je dan wat kan bijtanken.

Het is goed om een aantal medische zaken uit te sluiten bij deze angst, in ieder geval een aantal acute zaken. Daarna kan je verder kijken wat je nog wilt, als je weer in wat rustiger vaarwater bent. Nogmaals, na tien jaar ziekte eens met een arts praten die zich wel verdiept heeft in ME.

Zet 'm op.
wat kan ik acuut laten onderzoeken?
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Hihi dreamer, ik ben geen arts hoor...! Maar bv je leverwaardes laten controleren etc.. Wat had je HA aangekruist?
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Hihi dreamer, ik ben geen arts hoor...! Maar bv je leverwaardes laten controleren etc.. Wat had je HA aangekruist?
ging via psychiater: schildklier, vit D, B12, B11, B1 enz... maar ik kan zelf ook dingen aankruizen :)
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Een meevallende nacht, gelukkig maar.

Als je het met angst-lotgenoten over de angst hebt hoef je het niet over de oorzaak te hebben, die doet er eigenlijk niet toe, het gaat om handige tips/trucs voor als je het nu eenmaal hebt. Het is altijd fysiek, de hersenen zijn een orgaan en angst is een verstoring met welke oorzaak dan ook. Dat ox helpt is daar juist een bevestiging van. En het is zeker dat er andere mensen met angst zijn die dat ook weten. Wie dat niet ziet, niet mee praten. Lezen, kennis opdoen ja, als het uitlegt wat er fysiek gebeurt en geen achterhaalde psycho-onzin, wat ook geen kennis is en zovelen verward heeft. De meest vooraanstaande onderzoekers zijn ook de meest betrouwbaarste zoals in NL René Khan bijv.

Heb je al je klachten opgeschreven? Mss een idee om ze hier neer te zetten, samen weten we meer, mss wijst het wel een bepaalde richting op?

Je kunt op z'n best nog 50% kunnen met ME maar als je meer doet dan waarbij je je goed hebt gevoeld krijg je wel een terugslag. Als je kunt doen wat je wilt (fysiek en mentaal) zonder terugslag zal het geen ME zijn maar iets anders.

Angst icm uitputting voelt zo verschrikkelijk dat je 't gevoel hebt er aan dood te kunnen gaan maar dat is niet zo. Zelfs met zware ME heb ik dat en nog veel meer overleefd, hoewel ik 1000 nachten heb gehad dat ik dacht niet meer wakker te zullen worden.
Life smells...
ash
Beginner

Bericht door ash »

Hallo Dreamer

Ik lees, als (Me-er) gast, heel lang mee op dit forum, maar na het lezen van jou berichten, kon ik, als binnenvallende nieuwkomer, dat weet ik, niet zwijgzaam blijven.

Je zou misschien jouw angstklachten en andere klachten beter kunnen begrijpen als je de volgende website zou bezoeken:

www.benzo.org.uk

Wel in het Engels, maar volgens mij, in jouw geval de moeite waard om even door te nemen.

Iatrogeen betekent 'door behandeling'.
ADs en vooral benzodiazepines kunnen zeer ernstige en langdurige psychische klachten veroorzaken. Atypische heftige angstklachten, zijn typisch voor benzodiazepine tolerantie/afbouw en ontwenning.
Succes!

Ash
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

asje schreef:Een meevallende nacht, gelukkig maar.

Als je het met angst-lotgenoten over de angst hebt hoef je het niet over de oorzaak te hebben, die doet er eigenlijk niet toe, het gaat om handige tips/trucs voor als je het nu eenmaal hebt. Het is altijd fysiek, de hersenen zijn een orgaan en angst is een verstoring met welke oorzaak dan ook. Dat ox helpt is daar juist een bevestiging van. En het is zeker dat er andere mensen met angst zijn die dat ook weten. Wie dat niet ziet, niet mee praten. Lezen, kennis opdoen ja, als het uitlegt wat er fysiek gebeurt en geen achterhaalde psycho-onzin, wat ook geen kennis is en zovelen verward heeft. De meest vooraanstaande onderzoekers zijn ook de meest betrouwbaarste zoals in NL René Khan bijv.

Heb je al je klachten opgeschreven? Mss een idee om ze hier neer te zetten, samen weten we meer, mss wijst het wel een bepaalde richting op?

Je kunt op z'n best nog 50% kunnen met ME maar als je meer doet dan waarbij je je goed hebt gevoeld krijg je wel een terugslag. Als je kunt doen wat je wilt (fysiek en mentaal) zonder terugslag zal het geen ME zijn maar iets anders.

Angst icm uitputting voelt zo verschrikkelijk dat je 't gevoel hebt er aan dood te kunnen gaan maar dat is niet zo. Zelfs met zware ME heb ik dat en nog veel meer overleefd, hoewel ik 1000 nachten heb gehad dat ik dacht niet meer wakker te zullen worden.
Ja angst MET uitputting is echt vreselijk, want opplaats ben je gewoon te moe om het nog te verdragen... en als het wegzakt komt er een vermoeide lusteloosheid depressie over je heen... Dan denk ik: ben ik nu zo zwak? Ik heb echt het idee dat de angst van mij op het moment een heel hoog niveau heeft en dat dit chemisch is getriggerd door AD-afbouw. En ik ben er vatbaar voor, want met AD had ik ook lichte paniekaanvalletjes, maar die waren niet ernstig.

Je kunt dan wel opbouwen met AD maar de verstoring en de lichamelijke degenratie van de ontrekkingsverschijnselen hebben alles ontregelt en zie dat maar weer op peil te krijgen.

Echt fijn om te horen dat er MEérs zijn met angst en uitputting en die nog leven :) Niet fijn dat je dat hebt gehad natuurlijk! Maar ik hou me eraan vast dat jij het hebt overleefd met zware ME. Ik weet wel dat angst in verscheidene gradaties kan verschijnen. Wat ik nu voel is een 9,5 op de schaal die ik ooit heb meegemaakt in mn hele leven.

Ik heb al in geen 10 jaar meer dan 50% kunnen doen, maar nu is de uitputting op zijn ergst dan ooit. Ik kon wel wandelen, zwemmen, fietsen en nog wat werken, wel altijd een rustdag nadien enz en regelmaat en een huismusje, maar heen angst en depressie en oei dat scheelt een hoop. Ik heb altijd gedacht aan een burn out, maar die maar niet overwilde en nu pas sinds 1,5 jaar ben ik me in CVS aan het verdiepen, ik meed dat, want dat had ik niet, dat wilde ik niet, want een burn out kom je uit en CVS en ME dacht ik aan bedlegerige patienten die niks meer konden. Ik wilde me daar niet in verdiepen. Dat was ik niet. Maar nu twijfel ik aan alles. Ik weet het echt niet. Ik weet ook niet genoeg nog over CVS/ME om te weten wat het is en op zich heb je aan half NL weinig, want de GGZ en veel huisartsen vinden het allemaal psychosomatisch. Je wordt erdoor geindoctrineerd en gelabeld. Het zijn je cognities.

Mijn klachten nu:
uitputting
moeilijk concentreren
na een taak snel vermoeid
depressieve stemmingen
huilbuien
PMS achtige symptomen
sinds kort erge haaruitval en braakneigingen (kan door medicatie komen, want heb ik sindsdien)
snel ziek, pik elk virus op ondanks dat ik gezond eet
angstaanvallen
moe in mijn hoofd, niet helder meer denken

maar ik heb ooit een lijstje gemaakt:

HOOFDSYMPTOOM: een energievaatje die wel weer vult, maar snel leeg is, alsof er grote gaten in zitten. Een telefoonbatterij die steeds weer aan de lader moet en anders knippert “batterij bijna leeg”, als ik hier niet aan toegeef, kom ik in de flat-batteryfase en dan ben ik op mn slechtst.

1. fysieke vermoeidheid na inspanning (ook na een nacht goed slapen!!), symptomen: benauwdheid, prikogen, wallen, verminderde concentratie, verminderd reactievermogen, gapen, hogere spierspanning, jetlag-gevoel, moeie ledematen (een dutje overdag geeft vaak weer even een boost). Hoe groter de inspanning hoe moeier, hoe erger de symptomen.
2. niet vroeg op kunnen staan (voor 6.00 uur) of laat naar bed (na 12.00 uur) (slecht tegen bioritmeverschuivingen)  vermoeidheid, jetlag-gevoel. Ik heb heel erg ritme nodig.
9,5 uur slapen van 23.00-8.30 u.(als het lukt!)
3. alcoholintolerantie, na half glaasje de volgende dag heel vervelend gevoel van benauwdheid; kan ook door sertraline komen)
4. inspanningsintoleratie bij sporten  vermoeidheid, pijnlijke spieren een paar na het sporten krijg ik een inzakker en de volgende dag merk ik het nog. Niet bij wandelen of zwemmen of fietsen!!
5. als er een virus gaat of iemand heeft een virusinfectie, pik ik het ook ALTIJD op, vaak ook last van diepe luchtwegen, snel ziek.
6. na gewone stressperiode (bv. studie, werkzaamheden) standaard ziek (malaisegevoel, grieperig); slechte stresstolerantie  vermoeidheid
7. na een dag iets doen altijd een dag moeten bijtanken, de dag erna is dan beter, wel soms last van spieren die dan verzuurd zijn indien het een erg intensieve dag was.
8. niet tegen maaltijden overslaan kunnen –altijd op tijd eten, anders word ik niet goed (flauwte, lamledig gevoel, moe, geirriteerd, slapte)
9. versnelde ademhaling, vooral als ik vermoeid ben, benauwdheid
10. benauwdheid/kortademig, vooral als ik vermoeid ben
11. haarverlies
12. snel geirriteerd kunnen zijn, gespannen zijn, gejaagd voelen (vooral voor en tijdens ongesteldheid). In meest slechte periodes in afgelopen negen jaar: paniekaanvallen, centraal zenuwstelsel op high alert.
13. snel misselijk/braken, vaak gepaard met hoofdpijn, maar kan ook als ik heel moe ben en grote inspanning heb geleverd  stoornis centraal zenuwstelsel, want mijn eetlust is er dan weer als ik heb overgegeven.
14. virussen blijven lang hangen
15. dutjes vaak nodig overdag, max. half uur mezelf aangeleerd, anders ben ik beroerd en uit mn ritme
16. laag activiteitenniveau; weinig energie (wel willen, maar niet kunnen)
17. standaard donkere kringen onder ogen
18. geregeld spanningshoofdpijn zonder aanwijsbare spanning!
19. niet tegen zomertijd en wintertijd kunnen
20. regelmaat en structuur nodig hebben
21. verstoorde slaap, dat goede kwaliteit en dan slechte kwaliteit

Ik slik al B-complex, magnesium, vita D, vita C, levertraan (omega3), lecithine, tryptofaan-voeding, melatonine, geen cafeine/theine, geen suiker... maar het lijkt weinig uit te maken...
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Dreamer,

Heb jij P.E.M.?

Ben je al (deugdelijk!) getest op Lyme en co's want ook daar komen angst en paniekstoornissen bij voor?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

wat is pem?
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Post exertional malaise, dat je na inspanning beroerd wordt. Soms direct, soms pas de volgende dag. Kan een dag duren, een week, soms nog langer.

Of de nieuwere benaming PENE, post exertional neuroimmune exhaustion. Een hele waslijst dreamer! Volgens mij beschrijf je de PEM al onder punt 1...

Ik herken veel van je lijstje...
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ja idd, dat je PEM hebt is duidelijk.

Je hele lijst komt wel overeen met ME (vergeet CVS maar, dat is een vage verzamel- verlegenheidsdiagnose waar wij en vele anderen onder vallen maar niets zegt, ME wordt wel vaak zo genoemd, niets van aantrekken). (De lijst van Lyme-symptomen is ook bijna hetzelfde maar of dat ME uitsluit is nog niet duidelijk, sommigen denken dat wel te weten maar goed.) Heeft je huisarts deze lijst ook van je? Zo niet, zou ik 'm die geven en nogmaals een verwijzing voor Visser vragen, dan heb je tenminste één arts met wie je normaal kunt praten en die het één en ander onderzoekt en die je ook nog kan doorverwijzen naar bijv een neuroloog. Als je huisarts de lijst al heeft mss een mail sturen waarin je 'm uitlegt dat je niet meer kan en één keer door een arts gezien wil zijn die van (zeg maar) CVS weet (van ME willen ze vaak niet weten en het is nu ff alleen belangrijk dat dat lukt). Uiteraard blijf je dan bij hem maar ik zou het zo tactisch mogelijk brengen. Als je daar een keer bent geweest kun je verder ook telefonisch contact hebben. Mss is een serieuze dringende mail aan je huisarts sowieso beter ipv er naar toe gaan.

Heb je trouwens ook spierpijn en duizeligheid? De angst is dus duidelijk getriggerd door de AD maar waarvoor slikte je die eigenlijk in eerste instantie?

Gebruik je supplementen van de duurdere merken zeg maar of van de drogist?
Life smells...
dreamer84
Actief lid

Bericht door dreamer84 »

asje schreef:Ja idd, dat je PEM hebt is duidelijk.

Je hele lijst komt wel overeen met ME (vergeet CVS maar, dat is een vage verzamel- verlegenheidsdiagnose waar wij en vele anderen onder vallen maar niets zegt, ME wordt wel vaak zo genoemd, niets van aantrekken). (De lijst van Lyme-symptomen is ook bijna hetzelfde maar of dat ME uitsluit is nog niet duidelijk, sommigen denken dat wel te weten maar goed.) Heeft je huisarts deze lijst ook van je? Zo niet, zou ik 'm die geven en nogmaals een verwijzing voor Visser vragen, dan heb je tenminste één arts met wie je normaal kunt praten en die het één en ander onderzoekt en die je ook nog kan doorverwijzen naar bijv een neuroloog. Als je huisarts de lijst al heeft mss een mail sturen waarin je 'm uitlegt dat je niet meer kan en één keer door een arts gezien wil zijn die van (zeg maar) CVS weet (van ME willen ze vaak niet weten en het is nu ff alleen belangrijk dat dat lukt). Uiteraard blijf je dan bij hem maar ik zou het zo tactisch mogelijk brengen. Als je daar een keer bent geweest kun je verder ook telefonisch contact hebben. Mss is een serieuze dringende mail aan je huisarts sowieso beter ipv er naar toe gaan.

Heb je trouwens ook spierpijn en duizeligheid? De angst is dus duidelijk getriggerd door de AD maar waarvoor slikte je die eigenlijk in eerste instantie?

Gebruik je supplementen van de duurdere merken zeg maar of van de drogist?
ik gebruik supplementen v dure merken

de AD kreeg ik 10 jaar terug bij uitputting (burn out dacht ik) en ik had angsten, dus ik kreeg ze voor angst... maar die waren draaglijker dan nu! was ook vreselijk, maar ik had toen geen depressie en was mijn hoofd rustiger... de AD sloeg duidelijk aan, dat weet ik nog wel.

geen spierpijn en geen duizeligheid

mijn huisarts en psychiater geloven niet in ME/CVS als niet-psychosomatische ziekte
Plaats reactie