asje schreef:Een meevallende nacht, gelukkig maar.
Als je het met angst-lotgenoten over de angst hebt hoef je het niet over de oorzaak te hebben, die doet er eigenlijk niet toe, het gaat om handige tips/trucs voor als je het nu eenmaal hebt. Het is altijd fysiek, de hersenen zijn een orgaan en angst is een verstoring met welke oorzaak dan ook. Dat ox helpt is daar juist een bevestiging van. En het is zeker dat er andere mensen met angst zijn die dat ook weten. Wie dat niet ziet, niet mee praten. Lezen, kennis opdoen ja, als het uitlegt wat er fysiek gebeurt en geen achterhaalde psycho-onzin, wat ook geen kennis is en zovelen verward heeft. De meest vooraanstaande onderzoekers zijn ook de meest betrouwbaarste zoals in NL René Khan bijv.
Heb je al je klachten opgeschreven? Mss een idee om ze hier neer te zetten, samen weten we meer, mss wijst het wel een bepaalde richting op?
Je kunt op z'n best nog 50% kunnen met ME maar als je meer doet dan waarbij je je goed hebt gevoeld krijg je wel een terugslag. Als je kunt doen wat je wilt (fysiek en mentaal) zonder terugslag zal het geen ME zijn maar iets anders.
Angst icm uitputting voelt zo verschrikkelijk dat je 't gevoel hebt er aan dood te kunnen gaan maar dat is niet zo. Zelfs met zware ME heb ik dat en nog veel meer overleefd, hoewel ik 1000 nachten heb gehad dat ik dacht niet meer wakker te zullen worden.
Ja angst MET uitputting is echt vreselijk, want opplaats ben je gewoon te moe om het nog te verdragen... en als het wegzakt komt er een vermoeide lusteloosheid depressie over je heen... Dan denk ik: ben ik nu zo zwak? Ik heb echt het idee dat de angst van mij op het moment een heel hoog niveau heeft en dat dit chemisch is getriggerd door AD-afbouw. En ik ben er vatbaar voor, want met AD had ik ook lichte paniekaanvalletjes, maar die waren niet ernstig.
Je kunt dan wel opbouwen met AD maar de verstoring en de lichamelijke degenratie van de ontrekkingsverschijnselen hebben alles ontregelt en zie dat maar weer op peil te krijgen.
Echt fijn om te horen dat er MEérs zijn met angst en uitputting en die nog leven

Niet fijn dat je dat hebt gehad natuurlijk! Maar ik hou me eraan vast dat jij het hebt overleefd met zware ME. Ik weet wel dat angst in verscheidene gradaties kan verschijnen. Wat ik nu voel is een 9,5 op de schaal die ik ooit heb meegemaakt in mn hele leven.
Ik heb al in geen 10 jaar meer dan 50% kunnen doen, maar nu is de uitputting op zijn ergst dan ooit. Ik kon wel wandelen, zwemmen, fietsen en nog wat werken, wel altijd een rustdag nadien enz en regelmaat en een huismusje, maar heen angst en depressie en oei dat scheelt een hoop. Ik heb altijd gedacht aan een burn out, maar die maar niet overwilde en nu pas sinds 1,5 jaar ben ik me in CVS aan het verdiepen, ik meed dat, want dat had ik niet, dat wilde ik niet, want een burn out kom je uit en CVS en ME dacht ik aan bedlegerige patienten die niks meer konden. Ik wilde me daar niet in verdiepen. Dat was ik niet. Maar nu twijfel ik aan alles. Ik weet het echt niet. Ik weet ook niet genoeg nog over CVS/ME om te weten wat het is en op zich heb je aan half NL weinig, want de GGZ en veel huisartsen vinden het allemaal psychosomatisch. Je wordt erdoor geindoctrineerd en gelabeld. Het zijn je cognities.
Mijn klachten nu:
uitputting
moeilijk concentreren
na een taak snel vermoeid
depressieve stemmingen
huilbuien
PMS achtige symptomen
sinds kort erge haaruitval en braakneigingen (kan door medicatie komen, want heb ik sindsdien)
snel ziek, pik elk virus op ondanks dat ik gezond eet
angstaanvallen
moe in mijn hoofd, niet helder meer denken
maar ik heb ooit een lijstje gemaakt:
HOOFDSYMPTOOM: een energievaatje die wel weer vult, maar snel leeg is, alsof er grote gaten in zitten. Een telefoonbatterij die steeds weer aan de lader moet en anders knippert “batterij bijna leeg”, als ik hier niet aan toegeef, kom ik in de flat-batteryfase en dan ben ik op mn slechtst.
1. fysieke vermoeidheid na inspanning (ook na een nacht goed slapen!!), symptomen: benauwdheid, prikogen, wallen, verminderde concentratie, verminderd reactievermogen, gapen, hogere spierspanning, jetlag-gevoel, moeie ledematen (een dutje overdag geeft vaak weer even een boost). Hoe groter de inspanning hoe moeier, hoe erger de symptomen.
2. niet vroeg op kunnen staan (voor 6.00 uur) of laat naar bed (na 12.00 uur) (slecht tegen bioritmeverschuivingen) vermoeidheid, jetlag-gevoel. Ik heb heel erg ritme nodig.
9,5 uur slapen van 23.00-8.30 u.(als het lukt!)
3. alcoholintolerantie, na half glaasje de volgende dag heel vervelend gevoel van benauwdheid; kan ook door sertraline komen)
4. inspanningsintoleratie bij sporten vermoeidheid, pijnlijke spieren een paar na het sporten krijg ik een inzakker en de volgende dag merk ik het nog. Niet bij wandelen of zwemmen of fietsen!!
5. als er een virus gaat of iemand heeft een virusinfectie, pik ik het ook ALTIJD op, vaak ook last van diepe luchtwegen, snel ziek.
6. na gewone stressperiode (bv. studie, werkzaamheden) standaard ziek (malaisegevoel, grieperig); slechte stresstolerantie vermoeidheid
7. na een dag iets doen altijd een dag moeten bijtanken, de dag erna is dan beter, wel soms last van spieren die dan verzuurd zijn indien het een erg intensieve dag was.
8. niet tegen maaltijden overslaan kunnen –altijd op tijd eten, anders word ik niet goed (flauwte, lamledig gevoel, moe, geirriteerd, slapte)
9. versnelde ademhaling, vooral als ik vermoeid ben, benauwdheid
10. benauwdheid/kortademig, vooral als ik vermoeid ben
11. haarverlies
12. snel geirriteerd kunnen zijn, gespannen zijn, gejaagd voelen (vooral voor en tijdens ongesteldheid). In meest slechte periodes in afgelopen negen jaar: paniekaanvallen, centraal zenuwstelsel op high alert.
13. snel misselijk/braken, vaak gepaard met hoofdpijn, maar kan ook als ik heel moe ben en grote inspanning heb geleverd stoornis centraal zenuwstelsel, want mijn eetlust is er dan weer als ik heb overgegeven.
14. virussen blijven lang hangen
15. dutjes vaak nodig overdag, max. half uur mezelf aangeleerd, anders ben ik beroerd en uit mn ritme
16. laag activiteitenniveau; weinig energie (wel willen, maar niet kunnen)
17. standaard donkere kringen onder ogen
18. geregeld spanningshoofdpijn zonder aanwijsbare spanning!
19. niet tegen zomertijd en wintertijd kunnen
20. regelmaat en structuur nodig hebben
21. verstoorde slaap, dat goede kwaliteit en dan slechte kwaliteit
Ik slik al B-complex, magnesium, vita D, vita C, levertraan (omega3), lecithine, tryptofaan-voeding, melatonine, geen cafeine/theine, geen suiker... maar het lijkt weinig uit te maken...