Zolang er geen oorzaak en effectief werkend medicijn is gevonden voor ME, blijven wij ben ik bang roependen in één woestijn, enfin I have spoken
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Moderator: Moderators
Zal voor jou even mijn plussen en minnen van de door mij gevolgde CGT opgeven.manja schreef:''Ik volg op dit moment CGT, maar......; Niet om van de ME af te komen, wel om beter om te leren gaan met de ME.''
Ik had eerder in een reactie van Louisa begrepen dat CGT iets heel anders is dan ''leren omgaan met klachten'', nu begrijp ik het niet helemaal meer. Kan jij of Louisa dit uitleggen?
Groeten, Manja
En daar komt nog een heel groot minpunt bij;solstice schreef:Zal voor jou even mijn plussen en minnen van de door mij gevolgde CGT opgeven.manja schreef:''Ik volg op dit moment CGT, maar......; Niet om van de ME af te komen, wel om beter om te leren gaan met de ME.''
Ik had eerder in een reactie van Louisa begrepen dat CGT iets heel anders is dan ''leren omgaan met klachten'', nu begrijp ik het niet helemaal meer. Kan jij of Louisa dit uitleggen?
Groeten, Manja
Plus:
-Het helpt je dag wat gestructureerder indelen.
-Mensen die er moeite mee hebben leren makkelijker nee zeggen.
Min:
-De CGT-psycholoog zoekt de oplossing voor ME puur in gedrag, terwijl het een biomedisch probleem is
-Het helpt je om beter met bepaalde klachten om te gaan, maar niet om ze te laten verdwijnen
-Als je klachten niet verdwijnen ligt dat volgens CGT puur aan jou en je belemmerende gedachten, wat nogal eens een schuldgevoel veroorzaakt. Want doe ik wel genoeg!... Bovendien is het bewezen onzin.
-CGT ontmoedigt het zoeken naar echte oplossingen, aangezien dat het genezingsproces zou verstoren. Heeft me al met al 6 jaar van m’n leven gekost, waarin ik in onwetendheid was van de andere mogelijkheden voor ME’ers die ik niet terug ga krijgen.
-CGT stimuleert(pushed) je om door te gaan wanneer je niet meer kunt, hetgeen enorm onverstandig is met ME. Als je zieker wilt worden prima, maar ik neem aan dat niemand dit wil.
-CGT gaat vaak gepaard met GET, terwijl sporten bewezen slecht is voor mensen met ME. Het heeft bij mij iig m’n klachten in rap tempo laten toenemen.
-Het grootste bezwaar tegen CGT is voor mij echter dat het je opgedrongen wordt door de overheden binnen Nederland, aangezien het voor bepaalde mensen met vermoeidheid(burnout e.d.) kan helpen. Vermoeidheid is er echter in vele vormen, en ME is heel wat anders dan een burnout, het is alsof je kankerpatiënten een aspirine geeft en zegt dat ze dan op moeten houden te zeuren. Aangezien de CGT-kliek deze behandeling er als gangbare behandeling heeft doorgedrukt heeft dat ook nog eens ten gevolg dat biomedische behandelingen die wel werken consequent genegeerd en niet vergoed worden door de overheid en de verzekeringen.
Al met al doet CGT geenszins wat het beloofd, en dat is voor genezing zorgen. Allicht niet, want iets als een Bartonella-infectie los je niet op door op gezette tijden op te staan.