nieuw boek Christine Tobback en Kenny de Meirleir

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik heb het boek net besteld.
Ik ben ervan overtuigd dat voeding en lichamelijke klachten met elkaar te maken hebben
Ondanks dat het lezen me moeilijk afgaat ben ik erg benieuwd naar het boek desnoods laat ik het voorlezen :wink:
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Hoewel ik het niet wetenschappelijk kan onderbouwen, heb ik zelf niet het idee dat ME direct met voeding te maken heeft. Dat voeding omgekeerd wel van grote invloed is op het welbevinden van ME-patienten is natuurlijk iets heel anders. Voeding is enorm belangrijk.

Over voeding en ME vallen er dus boeken vol te schrijven. Dat kan bij de lezer ongemerkt de overtuiging versterken dat beiden aan elkaar gerelateerd zijn. Maar als we het over voeding hebben, dan praten we, denk ik, louter over het kunnen omgaan met, en het beïnvloeden van de symptomen van ME. De oorzaak ligt op een dieper of tenminste ander niveau. Daarom ook toont de ene patient intoleranties voor hele andere dingen dan de andere patient. Sommige ME-patienten hebben wellicht helemaal geen intoleranties.

Vermoedelijk speelt ook de energetische zwakte bij ME een rol als het gaat om het niet kunnen verdragen van een groot aantal stressoren. Wij weten allemaal dat zodra de uitputting groter is het aantal secundaire klachten direct toeneemt.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ hofrank

bij een normaal functionerend mens zal gezonde voeding ook niks mis doen. Echter als je een defect enzym hebt dat vervolgens bepaalde voedingsstoffen niet kan afbreken, zit je met een probleem. Je immuunsysteem komt onder druk te staan en soms zelfs je brein.

Ik heb het bijvoorbeeld over het DPP IV enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van gluten, melk, soya en spinazie maar ook van pijnstillers. Als dat enzym zijn werk niet meer doet, gaan bepaalde neurotransmitters niet meer werken en ook je immuunsysteem gaat afzwakken. Kanker kan gaan woekeren en auto-immuunziekten activeren. Hersenontstekingen ontstaan mede vanwege de hoge hoeveelheden glutamaat die zich opstapelen in de hersenen.

Gisteren kreeg ik van een onderzoeker de bevestiging dat vaccins (kwik) rechtstreeks een negatieve invloed hebben op ons immuunsysteem en brein. Iets wat we al lang vermoeden maar hij heeft nu staalhard bewijs.

Voeding speelt een zeer belangrijke rol in het ontstaan van chronische ziekten.

Datzelfde enzym komt terug bij diabetes, Alzheimer, ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

marlène schreef:@ hofrank

bij een normaal functionerend mens zal gezonde voeding ook niks mis doen. Echter als je een defect enzym hebt dat vervolgens bepaalde voedingsstoffen niet kan afbreken, zit je met een probleem. Je immuunsysteem komt onder druk te staan en soms zelfs je brein.
Inderdaad, maar de ene patient heeft wel last van dat specifieke afbraakprobleem, de ander niet. Het is niet zo dat een bepaald defect enzym de marker is waar we al zolang naar op zoek zijn als het om de oorzaak gaat van ME. Of is dat juist de strekking van het boek en meent De Meirleir hiermee de oorzaak te hebben geduid?
marlène schreef:Ik heb het bijvoorbeeld over het DPP IV enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van gluten, melk, soya en spinazie maar ook van pijnstillers. Als dat enzym zijn werk niet meer doet, gaan bepaalde neurotransmitters niet meer werken en ook je immuunsysteem gaat afzwakken. Kanker kan gaan woekeren en auto-immuunziekten activeren. Hersenontstekingen ontstaan mede vanwege de hoge hoeveelheden glutamaat die zich opstapelen in de hersenen.
Maar of dit allemaal iets zegt over de oorzaak van ME, dat weten we niet. Daarom maak ik onderscheid tussen het omgaan met symptomen en de oorzakelijkheid van de ziekte. Voeding blijft daarbij van groot belang bij het onderhouden van een lichaam dat extreem wordt belast. De precieze invulling van het gebruik van gezonde voeding verschilt sterk van de ene met de andere patient, ook al lijken opmerkelijke overeenkomsten tussen ME-patienten onderling meer dan gemiddeld voor te komen.
marlène schreef: Gisteren kreeg ik van een onderzoeker de bevestiging dat vaccins (kwik) rechtstreeks een negatieve invloed hebben op ons immuunsysteem en brein. Iets wat we al lang vermoeden maar hij heeft nu staalhard bewijs.

Voeding speelt een zeer belangrijke rol in het ontstaan van chronische ziekten.
Dat lijkt me ook.
marlène schreef: Datzelfde enzym komt terug bij diabetes, Alzheimer, ...
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik heb het boek van DML niet gelezen. Mijn ervaring met mw Tobback was dat ze geen kaas had gegeten van het DPP IV enzym.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

ik denk dat vele huisartsen, internisten en allerlei andere spesialisten van
DPP IV enzym hebben gehoord;
niet alles wat DML/tobback doen is EVEL :twisted:
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ she

mw Tobback heeft me een dieet gegeven dat geen rekening hield met mijn specifieke gezondheidsklachten. Het was een algemeen dieet dat ze wellicht aan veel ME/CVS patienten geeft want onlangs kreeg ik een identiek copy in mijn handen gedruukt van een goedmenende patiente die tevreden was over DML en mw Tobback.

Ik ben pas beter geworden toen ik mijn eigen aanpassingen in het dieet ben gaan doorvoeren.

Artsen en co kennen DPPIV niet vanuit de voeding. Twee weken geleden was ik bij een kinderallergoloog en die meende dat het verband niet bewezen was. Jammer maar dat is nogmaals het bewijs dat deze mensen geen vakliteratuur meer willen lezen/accepteren.

blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Welk boek zou dan beter zijn om aan te schaffen? Het eerste boek of het tweede boek.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ik vind het 2e boek heel goed.

Weer veel van geleerd.
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

@nabo: Heb jij het eerste boek ook gelezen?
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Wie heeft beide boeken in huis en kan mij de betere aanraden? Gezond of gezondigd of eet wat bij je past?
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ik heb beide boeken.

en nogmaals vind het 2e boek beter!
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Oke, dat kon ik niet uit je vorige bericht uitmaken aangezien ik niet wist dat je het eerste boek ook had of had gelezen.

Waar uit baseer je die beslissing?
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

IK vroeg mij af wat ik van het tweede boek dan kan verwachten, staan er lijsten in met voeding en daar dan de klachten bij die je kunt krijgen of... alleen een vage uitleg waar je uiteindelijk weer niets mee kunt.
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

marlène schreef:Ik heb het bijvoorbeeld over het DPP IV enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van gluten, melk, soya en spinazie maar ook van pijnstillers. Als dat enzym zijn werk niet meer doet, gaan bepaalde neurotransmitters niet meer werken en ook je immuunsysteem gaat afzwakken. Kanker kan gaan woekeren en auto-immuunziekten activeren. Hersenontstekingen ontstaan mede vanwege de hoge hoeveelheden glutamaat die zich opstapelen in de hersenen.

Datzelfde enzym komt terug bij diabetes, Alzheimer, ...
Hallo Marlène,

Heb je daar toevallig wat meer info over aub? Interesseert me wel maar ben een medische nitwit...

Groetjes,
Hildeke
Plaats reactie