Ik ben ervan overtuigd dat voeding en lichamelijke klachten met elkaar te maken hebben
Ondanks dat het lezen me moeilijk afgaat ben ik erg benieuwd naar het boek desnoods laat ik het voorlezen

Moderator: Moderators
Inderdaad, maar de ene patient heeft wel last van dat specifieke afbraakprobleem, de ander niet. Het is niet zo dat een bepaald defect enzym de marker is waar we al zolang naar op zoek zijn als het om de oorzaak gaat van ME. Of is dat juist de strekking van het boek en meent De Meirleir hiermee de oorzaak te hebben geduid?marlène schreef:@ hofrank
bij een normaal functionerend mens zal gezonde voeding ook niks mis doen. Echter als je een defect enzym hebt dat vervolgens bepaalde voedingsstoffen niet kan afbreken, zit je met een probleem. Je immuunsysteem komt onder druk te staan en soms zelfs je brein.
Maar of dit allemaal iets zegt over de oorzaak van ME, dat weten we niet. Daarom maak ik onderscheid tussen het omgaan met symptomen en de oorzakelijkheid van de ziekte. Voeding blijft daarbij van groot belang bij het onderhouden van een lichaam dat extreem wordt belast. De precieze invulling van het gebruik van gezonde voeding verschilt sterk van de ene met de andere patient, ook al lijken opmerkelijke overeenkomsten tussen ME-patienten onderling meer dan gemiddeld voor te komen.marlène schreef:Ik heb het bijvoorbeeld over het DPP IV enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van gluten, melk, soya en spinazie maar ook van pijnstillers. Als dat enzym zijn werk niet meer doet, gaan bepaalde neurotransmitters niet meer werken en ook je immuunsysteem gaat afzwakken. Kanker kan gaan woekeren en auto-immuunziekten activeren. Hersenontstekingen ontstaan mede vanwege de hoge hoeveelheden glutamaat die zich opstapelen in de hersenen.
Dat lijkt me ook.marlène schreef: Gisteren kreeg ik van een onderzoeker de bevestiging dat vaccins (kwik) rechtstreeks een negatieve invloed hebben op ons immuunsysteem en brein. Iets wat we al lang vermoeden maar hij heeft nu staalhard bewijs.
Voeding speelt een zeer belangrijke rol in het ontstaan van chronische ziekten.
marlène schreef: Datzelfde enzym komt terug bij diabetes, Alzheimer, ...
Hallo Marlène,marlène schreef:Ik heb het bijvoorbeeld over het DPP IV enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van gluten, melk, soya en spinazie maar ook van pijnstillers. Als dat enzym zijn werk niet meer doet, gaan bepaalde neurotransmitters niet meer werken en ook je immuunsysteem gaat afzwakken. Kanker kan gaan woekeren en auto-immuunziekten activeren. Hersenontstekingen ontstaan mede vanwege de hoge hoeveelheden glutamaat die zich opstapelen in de hersenen.
Datzelfde enzym komt terug bij diabetes, Alzheimer, ...