Altijd koud

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

ruudvermeulen
Gevorderd lid

Bericht door ruudvermeulen »

marliesje schreef:Ook ik heb altijd een lichaamstemperatuur van zo'n 35.7 tot 36.3 en als ik 37 heb, dan heb ik echt koorts. Bij 38 heb ik zware koorts zo van die waarbij 5 dekens niet eens helpen tegen de rillingen.
En dat heb ik al een jaar of 15, ongeveer zo lang als ME.
Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben :-)
bij een lage kerntemperatuur, dus van onderen gemeten, moet je denken aan een trage stofwisseling, de schildklier is daarbij een bekende, maar niet de enige oorzaak.
marliesje
Beginner

Bericht door marliesje »

Ja, dat werd al onderzocht. Niks mis met mijn schildklier blijkbaar...
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi marliesje,
marliesje schreef:Ja, dat werd al onderzocht. Niks mis met mijn schildklier blijkbaar...
Mag ik nog een paar vragen stellen? Is het complete beeld van de schildklier getest?: TSH, T4, FT3, anti-TPO en anti-Tg?

Heb je van de uitslagen van de schildklier een kopie gekregen? En heb je zélf, alle bloed waarden van de schildklier ook nog gecheckt? Een huisarts/internist zegt nogal eens dat de waarden goed zijn, terwijl dat lang niet altijd het geval is.

En is de vitamine B12 en de vitamine D ook getest?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

ja ik heb het ook altijd koud,
ruudvermeulen
Gevorderd lid

blossom schreef:ja ik heb het ook altijd koud,
misschien hoort dat wel bij ziek zijn
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Misschien is het ook een overlevingsstrategie van het lichaam?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
ruudvermeulen
Gevorderd lid

marlène schreef:Misschien is het ook een overlevingsstrategie van het lichaam?
ik denk (fantaseer) dat ME niets anders is dan een manier om te overleven in een probleem waarbij het lichaam niet in staat is om een probleem te overwinnen.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

marlène schreef:Misschien is het ook een overlevingsstrategie van het lichaam?
Reverse T3 zou dit goed kunnen verklaren.
Bij chronische stress (b.v. bij een infectie) wordt er n.l. meer reverse T3 aangemaakt. Deze reverse T3 blokkeert de schildklier receptor waardoor het lichaam overschakelt op de energiebesparingsstand.

Het zou zeer interessant zijn als ze daar eens onderzoek naar deden i.p.v. het zoveelste dure onderzoek naar GET/CGT.
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

ik heb altijd een kruik in bed, en ik moet altijd wat in mijn nek hebben, ook moet ik sokken aan, met slippers heb ik het al snel te koud. Ook al is het zomer.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

blossom schreef:ik heb altijd een kruik in bed, en ik moet altijd wat in mijn nek hebben, ook moet ik sokken aan, met slippers heb ik het al snel te koud. Ook al is het zomer.
Er is trouwens wel een enorm verschil tussen het altijd koud hebben, bv. soms vooral aan lichaamsuiteinden (altijd koude handen, voeten enz); en altijd koud zijn.

Het eerste wordt dikwijls veroorzaakt door slechte (bloed)circulatie, hetzij door laag bloedvolume, hetzij bv doordat de grote bloedvaten teveel uitzetten (=meer bloed bevatten) en de kleinere daardoor minder bloed krijgen, of nog andere mogelijke oorzaken.

Dit staat m.i. volledig los van het tweede, namelijk dat je lichaamstemperatuur bij ME dikwijls lager is dan 'normaal'.
Dit kan komen door schildklier, er zullen hier ook wel weer meerdere oorzaken kunnen zijn, maar is dus een totaal verschillend verschijnsel van het eerste :) ook al heb ikzelf bv. van beide last.

En dan zijn er misschien nog tertiaire, nóg verschillende onderliggende 'systemen' achter een 'koud' gevoel.

Dus het is nuttig om voor jezelf ook hiertussen het onderscheid te maken en te zien waar het probleem juist ligt.

PS ik scrollde just even terug, en zag dat R Vermeulen dit even geleden ook al vermeld had :P ik loop dus achter...
Ik weet weinig.
marliesje
Beginner

Bericht door marliesje »

@Louisa: ik heb de resultaten zelf niet gezien en ook dus niet bekeken. Het was een onderzoek in de lange rij van vele meer dan 10 jaar geleden. Geen idee dus.
En ja, alle vitaminen en sporenelementen zijn getest. Alles ofwel normaal ofwel te veel ervan. Vooral ijzer en magnesium zijn in alle bloedtesten altijd te hoog bij mij. Het enige wat ze vreemd vinden en nooit hebben kunnen verklaren daarbuiten, is dat mijn rode bloedcellen heel groot zijn en neigen naar sikkelvorm. Als ik dat zelf opzocht, kwam ik uit bij sikkelcelanemie maar dat is blijkbaar iets voor zwarten en ik ben blank dus dat zal het wel niet zijn :-)
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi marliesje,
marliesje schreef:@Louisa: ik heb de resultaten zelf niet gezien en ook dus niet bekeken. Het was een onderzoek in de lange rij van vele meer dan 10 jaar geleden. Geen idee dus.
:idea: Mag ik dan een Tip geven? Ik zou die waarden van de schildklier nu nog eens laten prikken: TSH, T4, FT3, anti-TPO, anti-Tg.

Dan heb je recente uitslagen en natuurlijk dan ook een kopie vragen, daar heb je trouwens gewoon recht op. En de oude uitslag van 10 jaar geleden heeft de huisarts vast ook nog in jouw dossier, die kun je alsnog ook opvragen.

In 10 jaar tijd kan er heel veel veranderd zijn aan de schildklier, als je zeker wilt weten of de schildklier wel/niet goed werkt, zo snel mogelijk nog eens goed laten onderzoeken!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
tavy
Actief lid

Bericht door tavy »

Ik ben altijd warm gekleed, heb altijd een hemdje aan ( zelfs vandaag) en iets met een kol. Ook draag ik altijd lange sokken. E niet van die mini onderbroekjes waarbij er een stukje vel onbedekt blijft tussen je hemdje en broekje, dat vind ik brrr. Vroeger als ik ergens op bezoek ging moest ik altijd rekenign houden iets extras mee te nemen. Nu ga ik nauwelijk snog ergens op bezoek , dus daar hebik geen last meer van.

In de zomer heb ik er last van dat het in de schaduw of in de wind of binnen kouder is dan buiten.

TIP: de coltuitjes van H en M, zijn dunne truitjes voor ergens onder, in vele kleuren , kosten slechts 9,95
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

@ Tavy: precies.

Goede tip die coltruitjes daar ga ik zeker even kijken.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

He sterre!

Hier ook herkenbaar! of het moet idd 30 graden zijn, ik ben echt tot op het bot toe bevroren en ga gewoon kapot van de kouw! daardoor verlies ik zoveel energie waardoor ik me nogggg minder kan concentreren! al heb ik 3 vesten aan en een jas en al zit ik binnen heb ik het nog koud! bij ons thuis gaat ook iedereen kapot van de warmte lekker 24 graden dan nog een dik vest en dikke flace deken en een kop thee en dan gaat t redelijk!
Dat lokt ook mijn soort van epileptische aanvallen uit de kouw! zelfs een warm bad helpt dan niet! zo erg!
Plaats reactie