Astaxanthine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ik ga er denk bijna weer mee beginnen.
Maar vind het ook wel eng (ik reageer steeds zo heftig op medicijnen)

En ik zag dit staan op de site van orthokennis:

Uit in-vitro onderzoek is gebleken dat astaxanthine fase-1-detoxificatie-enzymen in de lever, longen en nieren activeert; vermoedelijk gaat het bij de mens vooral om activering van (cytochroom P450 enzymen) CYP3A4 en CYP2B6, maar niet om CYP1A en CYP2C-enzymen.(60,62) Het voordeel is dat astaxanthine helpt om lichaamsvreemde, giftige stoffen (xenobiotica) af te breken; het nadeel kan zijn dat astaxanthine de effectiviteit van (lichaamsvreemde) medicijnen kan beïnvloeden die door CYP3A4 of CYP2B6 worden gemetaboliseerd. Daarom moet bij medicijngebruik rekening worden gehouden met een mogelijke interactie met astaxanthine.

En aangezien ik nogal veel medicijnen slik (behandeling via dml) Hoe weet ik dan of er een interactie kan zijn?
Misschien eerst met dml overleggen? Of kan ik het gewoon gaan gebruiken?
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Ik zou overleggen.
Ik neem geen AB, alleen voedingssup. en verdraag de Ast. prima.
Maar als ik die uitleg lees kan je Dml beter raadplegen hierover.
Succes !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ga weer beginnen.

hoe gaat t nu met jullie??? goede effecten ervan???
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Hallo astaxanthinegebruikers,

Ik gebruik momenteel 2g vitamine c per dag, maar vroeg me af of ik dit misschien (beter) kan vervangen door astaxanthine. Vitamine c neem ik nu in kauwtabletten wat redelijk prijzig is, maar komt overeen met deze prijs: http://bodyenfitshop.nl/antioxidanten/n ... taxanthine
Nu vraag ik mij af... Zal ik ascorbinezuur (poedervorm vitamine c) nemen of astaxanthine... Of wat anders?

Ik supplementeer verder nog met vitamine d (1000iu) en magnesium (450mg). Heel af en toe maximaal 1mg rivotril. Echt zelden. Oja en hoge dosis b12-injecties...

Trouwens, ik vind het moeilijk duidelijk verschil te merken met of zonder vitamine c. Maar misschien doet het zijn werk achter de schermen wel heel goed.

Afijn, iemand tips?
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Ik weet het niet precies...

Ik gebruik geen astaxanthine meer, dus voor een kleine prijs mag je mijne overnemen als je besluit het te proberen.

Succes
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

niemand????????
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Helaas. Ik ben wel benieuwd waarom je het niet meer neemt?
Life smells...
zeeman
Actief lid

Ben benieuwd

Bericht door zeeman »

Heb me eens verdiept in deze super-antioxidant. Op Amazon.com is er een boek te vinden dat ik op mijn e-reader heb gelezen. Hier een video met een van de schrijvers/onderzoekers:

https://www.youtube.com/watch?v=pJw-jV5zqyE

In het boek legt men uit dat wanneer iemand zijn inspanning met 70% verhoogt t.o.v. stil zitten (dus gaat wandelen, sporten etc.) de vrije radicalen in de cellen met een factor 12 omhoog gaan. Dat is dus een stijging van meer dan 1000%. Deze vrije radicalen ontstaan oa. door het verbrandingsproces in de mitochondriën (energiefabriekjes) van de cel.
Voor gezonde mensen is beweging en sport juist goed. Voor ME'ers of chronisch vermoeiden kan dit juist een zeer negatieve uitwerking hebben. We kennen allemaal wel de spierpijnen. Hoe deze spierpijnen ontstaan weet ik niet, maar mogelijk hebben de vrije radicalen en/of de verzuring van de spieren ermee te maken.

En dit is nu waar astaxanthine ingrijpt. Als krachtige antioxidant vangt het vrije radicalen op. Het neutraliseert ze als het ware.

Ook nestelt astaxanthine zich in het membraan van alle cellen in het lichaam. En dus ook in de laag van de mitochondriën (!!). Deze laag rondom iedere cel bestaat uit fosfolipiden en bevat bijv. ook omega 3 vetten. Krill-olie is gebonden aan fosfolipiden en dat is ook een van de redenen dat Krill-olie makkelijker in het lichaam wordt opgenomen.

Deze membranen van onze cellen kunnen beschadigd raken door oxidase. Met andere woorden, vrije radicalen maken de celwandjes kapot. Ook zijn er onderzoeken die aantonen dat met het ouder worden de kwaliteit van deze celwanden achteruit gaat. Dit komt mede door lagere waardes fosfatidyl choline (een van de belangrijkste fosfolipiden).

Astaxanthine heeft een beschermende werking op de celwanden. Het maakt de celwanden dus sterker en beter beschermd.

Ook toonde onderzoek onder Japanse jonge mannen aan dat ze tot 28% minder verzuring hadden t.o.v. een controlegroep nadat ze een maand astaxanthine hadden genomen.

Ik reageerde laatst ook in het topic over NT-Factor. Dit middel is erop gericht om de celwanden beter te krijgen door goede nieuwe fosfolipiden in het lichaam en bij de cellen te krijgen. Astaxanthine lijkt daar een goede aanvulling op te zijn. Ik ben tevens gestopt met de welbekende visolie en ben over gestapt op Krill-olie. Dit eveneens omdat het fosfolipiden in het lichaam brengt.

Al met al ben ik dus mijn celwanden aan het verbeteren. Met als belangrijkste doel dat ook de celwandjes van de mitochondriën beter worden. Onderzoek naar NT-Factor heeft aangetoond dat dit de energie van chronisch vermoeiden in een maand met wel 30% deed verminderen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn voortgang. De astaxanthine gebruik ik nog maar 2 dagen.

Gezondheidsfreak heeft trouwens een hele lijst gemaakt met waar astaxanthine allemaal goed voor is. Deze punten worden ook in het boek dat ik heb gelezen allemaal genoemd en onderbouwd.
plassterk
Donateur
Donateur

Ben benieuwd

Bericht door plassterk »

Ja klinkt allemaal goed. Ik ben alleen een beetje bang voor kanker. Volgens mij valt vitamine E ook in die groep vitaminen en dat was ook niet het wondersupplement wat men verwachtte, maar veroorzaakte juist sneller kanker bij rokers, waardoor het wetenschappelijk onderzoek juist voortijdig werd afgebroken. Dit middel is nog veel krachtiger, het klinkt in potentie goed, maar ik wil ook geen kanker.Is jou iets bekend over bijwerkingen en is jou bekend dat bijna al het onderzoek naar vitaminen bijna nadelig uitpakt ten aanzien van de vitaminen. Je leeft korter of het veroorzaakt kanker
zeeman
Actief lid

Ben benieuwd

Bericht door zeeman »

plassterk schreef:Ja klinkt allemaal goed. Ik ben alleen een beetje bang voor kanker. Volgens mij valt vitamine E ook in die groep vitaminen en dat was ook niet het wondersupplement wat men verwachtte, maar veroorzaakte juist sneller kanker bij rokers, waardoor het wetenschappelijk onderzoek juist voortijdig werd afgebroken. Dit middel is nog veel krachtiger, het klinkt in potentie goed, maar ik wil ook geen kanker.Is jou iets bekend over bijwerkingen en is jou bekend dat bijna al het onderzoek naar vitaminen bijna nadelig uitpakt ten aanzien van de vitaminen. Je leeft korter of het veroorzaakt kanker
Het ligt eraan wat voor vitaminen je neemt. De meeste vitamines die ze in margarine en andere producten toevoegen zijn vaak chemisch en gemaakt van oa. aardolie. Het zijn niet de natuurlijk complexen waarin ze in voeding voorkomen (google maar eens op "foodstate supplements"). Ook vitamine E maken ze voornamelijk in een fabriek dacht ik. Net als de chemische astaxanthine. Deze mag niet voor supplementen worden gebruikt maar geven ze wel aan gekweekte zalm zodat ze mooi roze worden. Dat product maken ze dus van aardolie.

Wat astaxanthine in de natuurlijke vorm betreft (zoals in Krill en algjes) heb ik geen enkele negatieve studie kunnen vinden. De onderzoeken wijzen eerder op kankerremmend dan wat anders. Maar hé, ik ben geen wetenschapper of iets!

Wat al die vitamines en pilletjes betreft ben ik het met je eens hoor. Ben al behoorlijk afgestapt van dat alles. Haal mijn extra mineralen en vitamines nu uit voeding. Hapjes met zonnebloempitjes etc. Geen magnesium-tabletten meer maar water met pure cacao erin opgelost. Dat werkt voor mij beter en komt niet uit een fabriek. Mijn vitamine C is van Megafoods. Dat is gemaakt van sinaasappels en bevat het gehele vitamine-C complex i.p.v. alleen het ascorbinezuur.
asje
Donateur
Donateur

Ben benieuwd

Bericht door asje »

(Paracetamol wordt ook van aardolie gemaakt.)
Life smells...
zeeman
Actief lid

Bericht door zeeman »

Hallo allemaal,

hier even een update over mijn gebruik van Astaxanthine. Moet zeggen dat dit voor mij een totale knaller is. Ik nam de eerste pil op een lege maag en merkte binnen een half uur een soort positieve kick. Geen idee hoe dat kan want het is geen vitamine of iets die je opeens meer ATP laat maken. Later nog eens 2 tabletten op een lege maag geprobeerd en ook die voelde ik. Ik sluit uit dat het tussen mijn oren zit want ik ben vaak enthousiast geweest over allemaal nieuwe pilletjes en positieve artikelen welke totaal niks voor me deden.

Wat ik merk..

- Het geeft me meer power.
- Na 2 weken ontdekte ik dat mijn huid een stuk zachter en soepeler werd.
Mijn huid is rustiger en mijn huid droogt ook minder snel uit. En let wel; ik
ben een man! En het valt me dus op dat ik een zachte en soepelere huid
heb :D
- Mijn spieren en gewrichten lijken beter te gaan

Momenteel zit ik ergens in week 4 wat gebruik betreft. Ik zit op 2 tabletten per dag maar moet me inhouden en geen 6 te nemen omdat ik gewoon de werking ervan voel. Maar ik wil het een beetje normaal houden zoals aanbevolen.

Wat ik er nog bij moet zeggen is dat ik ook reeds enkele weken aan de NT-Factor en Krillolie zit. Er kan dus een interactie zijn. Ga daarom stoppen met NT-Factor voorlopig om te kijken wat de Krillolie en de astaxanthine samen doen.

Hier de uitleg waarom het werkt. Het is niet alleen een sterke anti-oxidant die mogelijk wat extra vrije radicalen uit de spiercellen haalt (waar ME'ers mogelijk last van hebben). Maar het versterkt de membranen van alle cellen en de mitochondriën in de de cellen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik zou adviseren om dan alleen eens wat weken astaxanthine te nemen als je het wilt proberen. Op die manier zou je snel weten of je er iets van merkt. voor mij is het in ieder geval een knaller.
plassterk
Donateur
Donateur

Bericht door plassterk »

Hoi zeeman, hoe gaat ie nu. Ik had je nog in een pb gevraagd welke axtanthine te kopen, maar ik heb nu de goedkoopste van NOW gekocht.
Ik ben inmiddels alweer gestopt vanwege in hopelijk tijdelijke inzinking. Misschien door LDN, maar ik weet het niet. Zowel NT factor als axtanthine vertrouw ik nu even niet.
hoop dat jij nog steeds doorknalt. ben benieuwd. groetjes
zeeman
Actief lid

Bericht door zeeman »

plassterk schreef:Hoi zeeman, hoe gaat ie nu. Ik had je nog in een pb gevraagd welke axtanthine te kopen, maar ik heb nu de goedkoopste van NOW gekocht.
Ik ben inmiddels alweer gestopt vanwege in hopelijk tijdelijke inzinking. Misschien door LDN, maar ik weet het niet. Zowel NT factor als axtanthine vertrouw ik nu even niet.
hoop dat jij nog steeds doorknalt. ben benieuwd. groetjes
Ik neem nog steeds dagelijks 2 tabletjes. Heb het idee dat ik stukken minder infecties heb. Maar heb laatste maanden ook mijn vitamine D een boost gegeven. Ik neem ook 2 Krillolie per dag. Ik voel van deze tabletten nu helemaal niets meer. Heb dus geen idee of ze werken of niet. Ik neem ze omdat ik er in het begin duidelijk goed op reageerde en ik ervan uitga dat ze goed voor me zijn.
zeeman
Actief lid

Bericht door zeeman »

Zijn er nog actieve gebruikers van dit supplement? Ik ben er weer aan begonnen na mijn zoektocht in de wereld van de Antioxidanten.

Ik neem nu tijdelijk 30mg per dag, in 3 tabletten. Voel zeker dat ze me wat hebben al is het nog maar kort. Hier een uitgebreid artikel met als belangrijkste punt dat de opname bij het eten stukken beter is. En bij rokers opeens 40% minder is.

dit is ook wel interessant een een bevestiging dat er een goede Antioxidantwerking is:
Significant antioxidant powers have been ascribed to astaxanthin, based primarily on experimental findings. The real breakthrough with this nutrient, however, is that it produces clinically significant antioxidant benefits in human subjects, including groups especially vulnerable to oxidative stress, such as smokers, the obese, and the overweight.
Bij dit groepje gevoelige mensen voor oxidanten kunnen wij ons ook scharen. ME/CVS staat er om bekend dat het veel oxidatieve stress teweeg brengt.

Hier het artikel:

http://www.altmedrev.com/publications/16/4/355.pdf
Plaats reactie