Ik denk dat je premisse in deze iets te stellig is. Het ''succes'' van de behandelingen van de Meirleir zijn (nog) niet gepubliceerd. Als we kijken naar de effecten van anti-virale middelen -voor zover ''gepubliceerd'' dan zijn dit vaak tijdige effecten en bij de 1 heeft wel- en de ander geen effect. Feit is dat EBV een virus is die bij uitstek reageert op stress hormonen. Dat kan de opleving verklaren. Er is nu een nieuwe theorie dat er virus deeltjes (stukjes RNA) zitten op plekken waar dat niet thuishoort omdat het immuun blijkbaar zijn werk niet goed heeft gedaan. Ze verwachten dat een nieuw geneesmiddel (voor hepatitis C) dit probleem kan oplossen. Dit alles duidt dan weer meer op een aangeboren zwakte in het immuunsysteem. Recentelijk is er door Pasi et al aangetoond dat er verschillen zijn. Ook het complementensysteem werkt anders. Maar goed; wie het weet, mag het zeggen:)legolas schreef:Ik heb ME altijd als een neuro-immune aandoening beschouwt, zoals de meesten hier waarschijnlijk. Vraag is -zoals hierboven al bediscussieerd werd- wat de initiële trigger is.
Vroeger had ik het idee dat de oorzaak in het CZS lag en de immuunstoornissen secundair waren, maar hier ben ik toch mettertijd vanaf gestapt. Een hypothese dat uitgaat van het CZS als primaire oorzaak zou het succes van nexavir, ampligen en andere anti-virale middelen en immuunmodulatoren moeilijk kunnen verklaren, tenzij vanuit het standpunt van secundaire infecties.
Groeten, Dean