Q10 en Carnitine "energie in 10 dagen"
Moderator: Moderators
Ik heb even gezocht tussen mijn medicatie, maar er wordt niet zoveel over uitgelegd, alleen dat het werkt op de concentratie.
Nog even gegoogled voor je, en vond volgende info over carnitine in het voedingssupplement Tonixx plus: klik hier
Er staat alleen niet bij waarom ME/CVS patienten er bij gebaat zijn. Ik denk dat het zoiets zal zijn dat de vermoeidheid er voor zorgt dat de concentratie verslechtert, en dat ME/CVS patienten daardoor baat hebben bij Carnitine.
Nog even gegoogled voor je, en vond volgende info over carnitine in het voedingssupplement Tonixx plus: klik hier
Er staat alleen niet bij waarom ME/CVS patienten er bij gebaat zijn. Ik denk dat het zoiets zal zijn dat de vermoeidheid er voor zorgt dat de concentratie verslechtert, en dat ME/CVS patienten daardoor baat hebben bij Carnitine.
http://vita-info.nl/carnitine.htm
Heel kort: Carnitine is goed voor de werking van de spieren en de hersenen.
Hartelijke groet, Henny
Heel kort: Carnitine is goed voor de werking van de spieren en de hersenen.
Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Lijda, bedankt voor de informatie en je persoonlijke verhaal!
Ik was er van op de hoogte dat Q10 en carnitene energie aanvullen, van carnitene had ik het ooit per toeval ontdekt (ik heb het 15 jaar geleden eens geslikt om een paar kilo af te vallen. Dat lukte niet, maar ik had tot mijn verrassing ineens meer energie!)
Met al die lijsten van supplementen die MEpatiënten zouden kunnen slikken om tekorten op te heffen, zag ik door de bomen het bos niet meer.
Dat Q10 en carnitene vaak in combinatie werd geslikt wist ik, maar ik wist niet eerder dat dat was omdat ze elkaars werking versterken. Dat is belangrijke info!
Door jouw verhaal heb ik besloten de combinatie Q10 en carnitine een kans te geven, en het lijkt alsof ik direct al meer energie heb.
O ja, bij mij was jaren geleden ook een carnitine-tekort in mijn bloed gevonden.
Ik was er van op de hoogte dat Q10 en carnitene energie aanvullen, van carnitene had ik het ooit per toeval ontdekt (ik heb het 15 jaar geleden eens geslikt om een paar kilo af te vallen. Dat lukte niet, maar ik had tot mijn verrassing ineens meer energie!)
Met al die lijsten van supplementen die MEpatiënten zouden kunnen slikken om tekorten op te heffen, zag ik door de bomen het bos niet meer.
Dat Q10 en carnitene vaak in combinatie werd geslikt wist ik, maar ik wist niet eerder dat dat was omdat ze elkaars werking versterken. Dat is belangrijke info!
Door jouw verhaal heb ik besloten de combinatie Q10 en carnitine een kans te geven, en het lijkt alsof ik direct al meer energie heb.

O ja, bij mij was jaren geleden ook een carnitine-tekort in mijn bloed gevonden.
Janine, ik vond dit over mogelijke bijwerkingen van carnitine en q10:
CoQ10 Side Effects:
Some people do experience negative side effects of CoQ10, but these effects typically are mild and do not require treatment.
Side effects include:
• Nausea and/or vomiting
• Heartburn
• Diarrhea
• Loss of appetite
• Skin itching
• Rash
• Insomnia
• Headache
• Dizziness
• Itching
• Irritability
• Increased light sensitivity of the eyes
• Fatigue
• Flu-like symptoms
Caution: CoQ10 may lower blood sugar levels and blood pressure. If you have diabetes, hypoglycemia or low blood pressure, be sure to talk to your doctor before starting CoQ10 supplements.
Side Effects of Carnitine:
High carnitine levels can lead to side effects. Serious ones include:
• Rapid heart rate
• Increase in blood pressure
• Fever
Less serious ones include:
• Vomiting
• Nausea
• Headache
• Diarrhea
• Stuffy nose
• Restlessness
• Difficulty sleeping (especially when taken late in the day)
Carnitine can impair thyroid hormone action, so you shouldn't take it if your thyroid hormone levels are low or borderline low. It's also not recommended for anyone on dialysis. Carnitine has a higher risk of negative interactions with other supplements, so be sure to talk to your doctor and/or pharmacist before taking it. It may be helpful to have a list of all of the medications and supplements you are taking ready for that conversation.
Bron: http://chronicfatigue.about.com/od/exer ... /CoQ10.htm
Ik begrijp nu ook waarom ik de eerste dag dat ik q10 en carnitine nam een verhoogde hartslag had, en het leek alsof ik het bloed door mijn aderen kon voelen razen. Ik had toen 60 mg q10 en 1300 mg carnitine genomen. Ik vond het wel een lekker effect
, maar ben daarna toch maar omlaag gegaan in dosering. Ik heb nu deze bijwerkingen niet meer.
CoQ10 Side Effects:
Some people do experience negative side effects of CoQ10, but these effects typically are mild and do not require treatment.
Side effects include:
• Nausea and/or vomiting
• Heartburn
• Diarrhea
• Loss of appetite
• Skin itching
• Rash
• Insomnia
• Headache
• Dizziness
• Itching
• Irritability
• Increased light sensitivity of the eyes
• Fatigue
• Flu-like symptoms
Caution: CoQ10 may lower blood sugar levels and blood pressure. If you have diabetes, hypoglycemia or low blood pressure, be sure to talk to your doctor before starting CoQ10 supplements.
Side Effects of Carnitine:
High carnitine levels can lead to side effects. Serious ones include:
• Rapid heart rate
• Increase in blood pressure
• Fever
Less serious ones include:
• Vomiting
• Nausea
• Headache
• Diarrhea
• Stuffy nose
• Restlessness
• Difficulty sleeping (especially when taken late in the day)
Carnitine can impair thyroid hormone action, so you shouldn't take it if your thyroid hormone levels are low or borderline low. It's also not recommended for anyone on dialysis. Carnitine has a higher risk of negative interactions with other supplements, so be sure to talk to your doctor and/or pharmacist before taking it. It may be helpful to have a list of all of the medications and supplements you are taking ready for that conversation.
Bron: http://chronicfatigue.about.com/od/exer ... /CoQ10.htm

@janine
ik kan iedereen aanraden om q10 onder begeleiding te slikken,
het doet wel wat met het hart, zowel bij opbouw als afbouw.
mijn hart slaat dan op een beetje op hol,
ik kan er wel mee overweg.
ik heb toen ik begon met q10 een hartfilmpje laten maken en er was idd een lichte overslag te zien. ( niet ernstig ofzo hoor volgens de huisarts) maja hun vegen toch alle klachten van tafel
nu weet ik het zeker dat het door de q10 komt,
ik dacht ook, zal wel niet zo zijn.
vorige week met afbouw q10 dan slaat mijn hart ook een beetje op hol en dat heb ik ook al tijden geen last van gehad ofzo!!!
maar ik ben tegenwoordig al zover, dat ik dan denk, als dat alles!!!
en artsen weten het toch niet!!!
bij de natuurwinkel zei de verkoopster tegen mij,
dat ik aan het over doseren zou zijn met 200 mg q10,
die ik al anderhalf jaar slik,
en ze zei, het is slecht voor het hart
en ik zei, ik dacht dat het goed voor het hart is.
zo zie je maar weer!!!
dat krijg je als je als ME/CVS patient alles zelf moeten uitzoeken etc.
ik ben zo terug, ff belle met duf hoofd
dus niet zomaar gaan slikken is mijn ervaring, in ieder geval met lage dosering beginnen, 30 mg en daar ook bij laten als het kan.
ik heb er wel baat bij gehad en nog denk ik!!!
ik ben in nog geen twee maand van 200 mg naar ( bijna ) 30 mg gegaan.
en ik slik al anderhalf jaar 200 mg,
dit omdat ik niet weet wat het op lange termijn doet.
en ik liever geen supll etc slik dan wel....
( ik ben een beetje duf dus verhaal is acadrabraca
)
ohja ik slik nog wel carnitene.
maar denk dat ik daar dit jaar ook nog wel mee ga afbouwen
en weet ook dat ik dan een week weer slechter zal zijn.
ik heb al afgebouwd en opgebouwd en weer afgebouwd.
lijkt de ziekte wel. ook op en af.....
maar zit nu al tijden op 3 fl carnitene.
ik kan iedereen aanraden om q10 onder begeleiding te slikken,
het doet wel wat met het hart, zowel bij opbouw als afbouw.
mijn hart slaat dan op een beetje op hol,
ik kan er wel mee overweg.
ik heb toen ik begon met q10 een hartfilmpje laten maken en er was idd een lichte overslag te zien. ( niet ernstig ofzo hoor volgens de huisarts) maja hun vegen toch alle klachten van tafel

nu weet ik het zeker dat het door de q10 komt,
ik dacht ook, zal wel niet zo zijn.
vorige week met afbouw q10 dan slaat mijn hart ook een beetje op hol en dat heb ik ook al tijden geen last van gehad ofzo!!!
maar ik ben tegenwoordig al zover, dat ik dan denk, als dat alles!!!
en artsen weten het toch niet!!!
bij de natuurwinkel zei de verkoopster tegen mij,
dat ik aan het over doseren zou zijn met 200 mg q10,
die ik al anderhalf jaar slik,
en ze zei, het is slecht voor het hart
en ik zei, ik dacht dat het goed voor het hart is.
zo zie je maar weer!!!
dat krijg je als je als ME/CVS patient alles zelf moeten uitzoeken etc.
ik ben zo terug, ff belle met duf hoofd

dus niet zomaar gaan slikken is mijn ervaring, in ieder geval met lage dosering beginnen, 30 mg en daar ook bij laten als het kan.
ik heb er wel baat bij gehad en nog denk ik!!!
ik ben in nog geen twee maand van 200 mg naar ( bijna ) 30 mg gegaan.
en ik slik al anderhalf jaar 200 mg,
dit omdat ik niet weet wat het op lange termijn doet.
en ik liever geen supll etc slik dan wel....
( ik ben een beetje duf dus verhaal is acadrabraca

ohja ik slik nog wel carnitene.
maar denk dat ik daar dit jaar ook nog wel mee ga afbouwen
en weet ook dat ik dan een week weer slechter zal zijn.
ik heb al afgebouwd en opgebouwd en weer afgebouwd.
lijkt de ziekte wel. ook op en af.....
maar zit nu al tijden op 3 fl carnitene.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Halo allemaal,
Wat een enthousiaste berichten over carnitine, is er ook iemand die er door achteruit is gegaan?
In het verleden heb ik carnitine gehad, zonder resultaat (terwijl ik wel een tekort had). Nu slik ik Acetyl-l-carnitine, maar het lijkt wel of ik er alleen maar beroerder van wordt. En ik krijg er erg veel dorst van, alsof m'n lijf alleen maar bezig is het spul er weer uit te werken.
Groetjes, Ariadne.
Wat een enthousiaste berichten over carnitine, is er ook iemand die er door achteruit is gegaan?
In het verleden heb ik carnitine gehad, zonder resultaat (terwijl ik wel een tekort had). Nu slik ik Acetyl-l-carnitine, maar het lijkt wel of ik er alleen maar beroerder van wordt. En ik krijg er erg veel dorst van, alsof m'n lijf alleen maar bezig is het spul er weer uit te werken.
Groetjes, Ariadne.
ik had voordat ik aan carnitene begon veel meer dorst.ariadne schreef:Halo allemaal,
En ik krijg er erg veel dorst van, alsof m'n lijf alleen maar bezig is het spul er weer uit te werken.
Groetjes, Ariadne.
werd zelfs s'nachts wakker en moest toen zelfs bij drinken, zoveel dorst!
met drinken ging het niet eens meer weg de dorst!
ik heb nog wel eens met vlagen dorst! maar niet meer zo erg als het was!
zelf denk ik dat dit een hele andere oorzaak heeft dan van de carnitene.
bij mij gaat de dorst dan gepaard met steken in mijn rechterzij.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Vermeulen vertelde me vrijdag de resultaten van zijn carnitine-project, en er is inderdaad een groep van 10% die achteruitgaat. 60% merkt verbetering, en de laatste 30% merkt helemaal niets. Als je deze reacties hebt, zou ik zeggen: stoppen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King