Kortsluiting in hersenen/hoofd

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Kortsluiting?

Bericht door stargazertje »

Eh...het is bij mij niet alsof er elektriciteit door me heen gaat en uiterlijk gebeurd er ook niets. Ik herken niets van voorgaande en weet niet het anders beter dan kortsluiting te omschrijven. Het is echt alleen intern dat er iets even overspringt. (zoals een afgelopen LP op de lpspeler misschien?)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kortsluiting?

Bericht door marlène »

stargazertje

ik begrijp héél goed wat je bedoelt en hopelijk is het maar tijdelijk want het is inderdaad een heel naar gevoel. Mijn hersenen "knetterden" en "smolten" door als een zekeringskast. Dat was mijn omschrijving.
Of bedoel je dat brein net inzakt?

Hopelijk kan je binnenkort terecht bij een nieuwe arts want jij hebt toch extra hulp nodig hoor girl. Die huisarts van je doet echt niets voor je.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Kortsluiting?

Bericht door stargazertje »

Nee, mijn hersens blijven intact en zakt niet zogenaamd in, er is alleen even een vreemde storing waar even iets intern misgaat. Als ik jou begrijp Marlene, is het een niet goed teken? Ga het op mijn lijstje voor bij de neuroloog zetten.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kortsluiting?

Bericht door marlène »

Kan je ook aangeven waar het gevoel zich voordoet? Bijvoorbeeld in heel de schedel of ter hoogte van de schedelbasis achteraan?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Kortsluiting?

Bericht door stargazertje »

Een beetje in het midden. Maar hoe leg ik dit uit::
-Als ik vergelijk bij dit plaatje in de wand-/ slaapkwab en dan ongeveer in het midden in de driehoek thalamus, hersengewelf en schorswinding en dan iets dichterbij het einde van de onderkant van het lijntje hersengewelf.
http://www.spreekbeurten.info/hersen1.jpg
-Buitenkant schedel is het meer dan 5 cm boven mijn ooraanhechtingen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Er zijn verschillende verklaringen mogelijk maar je neuroloog kan uitsluitsel geven. ME geeft storingen in de hersenstam en hypothalamus.
Deze storingen zijn bij mij geminderd toen ik neuraal therapie volgde. Dat verbetert de electrische geleiding in je lichaam en de elektrische spanning op je celmembranen. Vooral je hersenen bevatten veel vetten en zijn daar heel gevoelig voor. Misschien kan het jou ook helpen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Maak me zorgen. Kortsluitingen zijn nu steeds vaker en beginnen ook zeer te doen daarna. Kan ik iets doen dat snel helpt en me het uit laat houden tot 8 aug? Denk ook niet dat ik hiervoor bij de huisarts terecht kan.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

wat 'grappig' dat er meer mensen zijn die lichtflitsen zien, ik dacht dat ik gek aan het worden was ;)
heb het heel vaak als ik in bed lig, zowel als ik in het donker kijk, als met mijn ogen dicht
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Kortsluiting?

Bericht door vlindertje19 »

Misschien dat iemand hier wat heeft aan mijn antwoord. Zelf noem ik ze blackouts, omdat het maar een fractie van een seconde is dat ik weg ben. Ik zie niet zwart voor mijn ogen of vlekkerig, ik heb ook geen gevoel van electrische schokken.

En ik ben geen arst (was ik dat maar wel, dan zou ik ME/CVS wel ERkennen en begrijpen) maar volgens mij kun je ook dit soort "aanvallen" krijgen als je overprikkeld bent, verkeerd ademt (hyperventilatie en chronische hyperventilatie syndroom) en heel flauw misschien maar ook als je TE oververmoeid bent. Daarnaast denk ik (nogmaals, ik ben geen arts) dat wanneer je het gevoel hebt dat je flauw of weg kunt vallen, ook een soort van "blackout" krijgt.

Hyperventilatie is trouwens ook iets wat bij ME/CVS erbij kan komen (zie de uitgebreide symptomenlijst via de homepage hier onder kopje ME(CVS). Door dat veel ME/CVS patienten symptomen ervaren die niet bekend zijn, kun je angst ontwikkelen, door de angst krijg je weer een ander en/of verkeerd ademhalingspatroon en ga je hyperen. Ik heb het jaren geleden 1 1/2 jaar gehad en heb het sinds bijna een jaar weer terug. Ook hyperventilatie wordt vaak toegekend aan psychisch, maar het gaat meer om de reden waar je angst van krijgt dan het woord hyperventilatie zelf. Angst bij ME/CVS is vaak niet gebonden aan triggers van de omgeving, maar doordat je lichaam zoveel fysiek meemaakt en de beste trigger voor angst is vluchten voor een lichaamsgevoel wat je NIET wilt hebben.

Op de homepage onder kopje ME/CVS (linksbovenaan) bij symptomen en dan de uitgebreide symptomenlijst staat ook nog dit:

AANVALLEN / BEROERTE
•Epileptische aanval (met verlies van bewustzijn en motorische stoornissen), een kleine aanval (even weg zijn waarbij je nog bewust bent, maar je niet bewust bent van je acties, een persoon kan verdergaan in een activiteit alsof in slaap) of simpele deel aanvallen (bevatten geen bewustzijnsverlies maar zorgen voor veranderde gewaarwordingen, percpetie, stemming of lichamelijke sensaties) kunnen voorkomen.
•Gevoelige sensoren / overload fenomenen. Hypergevoeligheid voor licht, geluid, trilling, snelheid, geuren
•Myoclonus (sterke, onwillekeurige samentrekking van de spieren in de armen, benen of het ganse lichaam)

Hoop dat ik in de juiste zit te antwoorden hihi, soms verwissel ik nog wel eens dingen :oops:

* Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik al een mri scan heb gehad en binnenkort weer eentje (voor de oogfunctie in de hersenen) :oops: *
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Plots kort afwezig zijn

Bericht door stargazertje »

samengevoegd. mod.

Ik merk een toename in de momenten dat ik plots kort afwezig lijk te zijn. Dat is dan niet bewust, en zeg maar even een storing van een niet al te lang moment in bewustzijn. (Het is net alsof je een videoband zit te kijken en plots van scene 1 naar halverwege het verhaal gaat.)

Is dit ook een ME-klacht?
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

Hoi Stargazertje

Terecht dat je je afvraagt of je aan lab. testen kunt aflezen of je op lyme getest bent.
Zoniet raad ik je aan dit zeker z.s.m. te doen. Zoals Louisa al aangaf zijn daar voldoende , betrouwbare, methoden voor.
Ook in het complementaire/alternatieve/homeopatische circuit zijn daar uiterst nauwkeurige testen voor waar ik zelf uitstekende ervaringen mee heb (gehad).

Ik denk dan ook dat uitvalsverschijnselen weliswaar een M.E. klacht zijn maar bovendien de symptomen van de ( o.a.) oorzaak van M.E. namelijk:
de ziekte van lyme.

http://www.tekenbeetziekten.nl/algemeen ... lijst.html

Bekijk de lijst met lyme-klachten maar eens :


Symptomenlijst Lyme-borreliose

Op deze pagina vindt u een lijst met symptomen die op kúnnen treden na de beet van een teek.

Let op! Veel van deze symptomen zijn algemene klachten, die ook bij andere aandoeningen vóórkomen en per persoon zijn er verschillen wat betreft de symptomen, de ernst, de volgorde, etc.

Uitslag of andere huidafwijkingen ter plaatse van de tekenbeet (zoals een EM) LET OP, niet altijd verschijnt een rode vlek!
Huiduitslag op andere plaatsen (ACA)
Haaruitval
Onverklaarbare temperatuurverhoging, koorts
Onverklaarbare koude rillingen
Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen
Ernstige vermoeidheid (vgl ME-CVS)
Frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)
Klierzwelling (hals, oksels, liezen)
Pijnlijke keel
Kortademigheid, hoesten
Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater
Maagklachten, buikpijn
Verlies van eetlust
Veranderde stoelgang (obstipatie, diarree)
Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg
Hartkloppingen, overslaan van het hart
Pijn in de borstkas, ribben
Pijn en/ of zwelling in gewrichten
Pijn in (aanhechting van) spieren en pezen (vgl fibromyalgie)
Stijfheid in de nek, kraken van de nek
Stijfheid van gewrichten en/of rug
Hoofdpijn
Tintelingen, dove plekken, plaatselijk branderige of stekende pijn
Spiertrekkingen in het gezicht of elders
Spierkrampen, restless legs
Onverklaarbaar trillen of schokken
Halfzijdige gezichtsverlamming (Bellse parese)
Verlammings- of uitvalverschijnselen
Loopstoornissen
Zwelling rond de ogen
Dubbelzien, tunnelzicht, moeite met scherp zien
Overgevoeligheid voor licht
Pijn of jeuk in oren
Oorsuizen, zoemen of fluiten
Overgevoeligheid voor geluiden
Duizeligheid, evenwichtstoornis, toegenomen reisziekte
Licht in het hoofd, problemen met staan/ lopen
Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen
Somberheid en/of angstigheid, piekeren
Problemen met slapen (te weinig, te veel), vermoeid wakker
Verwardheid, moeite een gedachtespoor vast te houden
Moeite met concentratie, nieuwe informatie begrijpen, begrijpend lezen
Vergeetachtigheid, slecht korte-termijn geheugen
Oriëntatie problemen (verdwalen, dingen kwijt raken)
Problemen met spreken (woorden vinden, verkeerde woorden zeggen, stotteren, slecht articuleren)
Geïrriteerde blaas, niet kunnen ophouden van urine of juist moeilijk kunnen plassen.
Seksuele functiestoornis, verminderde zin in seks
Pijn in de onderbuik
Alleen mannen: Pijn in de zaadballen
Alleen vrouwen: Melkuitvloed uit de borst (galactorrhea)
Alleen vrouwen: Onverklaarde onregelmatige menstruatie
Verstoring in de Vitamine B12 balans

Iedere M.E./ lyme patient is anders dus ook het klachtenbeeld.
Ik had geen uitvalsverschijnselen maar wel (o.a.) erg duizelig , concentratieproblemen, draaierig, 'buiten mijn lichaam lopen", schrikken van harde geluiden en licht ,enz.



Groetjes G.V.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik herken dit wel maar vooral bij overbelasting zoals in gesprekken met mensen. En is intussen alweer een tijd geleden dat het gebeurde (net als momenten van depersonalisatie). Wel heb ik af en toe nog zogenaamde 'deja vu's' of vertraagde weergave van omgeving... rare dingen zijn dat allemaal.

(Trouwens, kun je dit scharen onder uitvalsverschijnselen? Ik denk dan eerder aan uitval van een been/arm oid.)
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

Hoi Vlindertje, Stargazertje en Malu.

Malu schreef:
Ik herken dit wel maar vooral bij overbelasting zoals in gesprekken met mensen. En is intussen alweer een tijd geleden dat het gebeurde (net als momenten van depersonalisatie). Wel heb ik af en toe nog zogenaamde 'deja vu's' of vertraagde weergave van omgeving... rare dingen zijn dat allemaal.
(Trouwens, kun je dit scharen onder uitvalsverschijnselen? Ik denk dan eerder aan uitval van een been/arm oid.)


Ja, Malu in een drukke omgeving ( mijn werk) of in een huis vol visite en luid pratende mensen had ik er last van.

Ik werd dan zo duizelig dat ik het gevoel had mijn stoel uit te glijden en flauw te vallen.

Dit gebeurde dan nét niet, erg beangstigend.

Als de klok sloeg schrok ik en er trok dan, vanuit mijn hoofd en nek een soort elektrische schok door beide armen, of je je vingers in een stopcontact had gestopt....

Als ik een wandeling maakte leek het wel of ik naast mijn eigen lichaam liep....

Toch denk ik dat je verschijnselen die in dit topic genoemd worden uitval kan noemen.

Het zijn de typische verschijnselen van Neuroborreliose, die ik ook bleek te hebben.

Ook epilepsie ( kortsluiting in je hoofd!) kan als oorzaak lyme hebben, ik maak het van dichtbij mee...
Groetjes G.V.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd maar zie dat jullie ook last hebben van depersonalisatie. Ik heb er nu weer aardig last van zo irritant en eng!!!!
Dan kijk ik in de spiegel en denk ik; wie ben ik nou eigenlijk? is dit gevoel van mij? en soms kijk ik naar mijn hand of arm en dan denk ik; is dit van mij? Wie ben ik, wat doe ik, waarom ben ik hier? Echt zo eng.
Wie herkent dit nog meer? En waar kan dit wegkomen?

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik ervaar dit net zo als @Sterre.

Onwerkelijkheidsgevoel speelt een grote (negatieve) rol in mijn leven sinds ik ME heb.

Soms twijfel ik of mijn persoonlijkheid verandert t.g.v. mijn lichamelijk en geestelijk invaliderend chronisch ziek zijn ik vind dat erg beangstigend omdat het bij progressief is met hartproblemen / onregelmatigheden en chronische (schimmel) infecties....

Soms heb ik het gevoel dat ik loop maar haast niet (meer) vooruit kom.
Als ik groente snijd heb ik dat ook maar dan I.c.m. pijnlijke reumatische gewrichtklachten en of chronische peesontstekingen...

Ik vraag mij weleens af of die stekende ME-hoofdpijn bij mij duidt op een chronische ontsteking in mijn hersenen, als ik beweeg wordt die stekende hoofdpijn soms erger bij mij het is aan de achterzijde van het hoofd onderin alsof ik daar een band van naalden om mijn hoofd heb die mijn telkens steken ik vind dat invaliderend.
Laatst gewijzigd door verlorengezondheidman op 04 nov 2012, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie