Dieet Christine Tobback

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

petraroos
Donateur
Donateur

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

She,Wat fijn dat je je zo goed voeld.
ik hoop dat het goed doorgaat zo.

@Bloem.
Daar word ik ook altijd zo moe van,
alles eerst opzoeken,waar je wat kunt kopen,
wat Glvrij /gistvrij/suikervrij e.d. is,alles lezen op de verpakking,
en dan nog klaarmaken,liefst zo dat het ook nog lekker is.

Ik had me van de week aardig vergist,
had sate saus gemaakt met Soja ketjap,waar geen suiker en gluten /gist inzat.
Ik werd er toch goed beroerd van,bleek ik niet goed gelezen te hebben,
was gemaakt van Melasse.=suikerextrakt.pffffffffffff.
altijd goed opletten,maar hoe doe je dat,als je hoofd in nevelen gehuld zit.
het is zeker een waarheid als een koe Bloem,al dat gedoe.
ik zucht maar effe met je mee.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Jep, in ketjap zit idd of suiker of iets wat erop lijkt. Ik kan me je beroerde situatie goed voorstellen, P-Roosje. Zelf heb ik eens per ongeluk appelmoes met toegevoegde suiker gegeten, een piepklein schaaltje. Nu vergist hubbie zich nooit meer als ie boodschappen doet, of ms stond het in het verkeerde vak, maar we hebben ervan geleerd!

Gelukkig is het zowat weekeinde: tijd voor chips!! Fijn weekend allemaal! En eet lekker, liefs, Bloempie
petraroos
Donateur
Donateur

Bericht door petraroos »

jij ook een goed weekeind Bloem,
met veel chips en misschien warme chocomel ?
:wink: \:D/

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

bloemetje schreef:Jeetje, dat klinkt toch wel goed. Ooit ga ik het kooolhydratenvrije dieet proberen... maar ja... alleen maar kippensoep... daarin zit vrijwel altijd gist en dat mag ik dus ook niet. En ik weet niet of ik zin heb om dat zelf te maken en dan in te vriezen in kleine porties. Aaaaargh! Het is ook altijd zo'n gedoe. Zucht.
Ik zag dat het niet bewerkelijk is: pan water met kip op laag vuur en in het zomerhalfjaar kruiden uit de tuin erin. Uren later pakje soepgroente erbij nog even mee laten koken. Dat wordt een paar keer achter elkaar soep en kip eten.

Toen ik beter in de pecunia zat, kocht ik bio shoju. Dus geen ketjap.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

Sorry dames,
maar ik begrijp jullie niet - als iets een goede effect heeft - dan is het toch de moeite waard om even wat moeite voor te doen ? ? ? Dan kan het gebeuren dat de vermoeidheid minder wordt en is er meer energie om te investeren in NOG beter worden . . .

Kippen/vlees/vis soep is idd absoluut een makkie - zie omschrijving semma.
Absoluut geen potjes, poeders, blikjes en alles wat niet door je handen in onbewerkte vorm is geweest.

Dit is zo i zo mijn nieuwe regel - geen , maar dan GEEN, bewerkt voedsel. Ook niet voor de kids. En zo veel minder gemak is het niet eens.

Voedselverwangers - hier doe ik niet aan: te veel gedoe en veel te duur; ik ga geen bijzondere producten kopen - brood zonder gluten, jams zonder suiker enz. enz. Ik ga liever eten wat ik wel kan in onbewerkte vorm - dan maar een beetje eentonig of andere gewoonten aanleren - ipv dat hele gedoe daar om heen. Ik heb liever pure, onbewerkte, niet ingepakte producten, en uitwijken naar voedselsoorten en patronen die ik niet ken.
Tot nu toe heel veel baat bij gehad. Wellicht meer dan van de medicijnen (Nexavir, AB, supplementen).
Nadat ik gestopt ben met zuivel en alle granen behalve rijst - kan ik weer goed slapen, heb geen zweetaanvallen meer, geen opgeblazen buik, geen constipatie. Nu dat ik een soort GAPS dieet volg, zonder thee en koffie, zonder koolhydraten en met veel soep: binnen 3 weken veel meer energie, het lichaam voelt rustiger, alsof het systeem tot rust komt, als ik moe ben - is het geen crash (tot nu toe , , , wish me luck).
IK STA VERSTELD.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Het is inderdaad even omschakelen, maar dan vind ik het toch minder bewerkelijk als ik van te voren dacht.
En zo veel minder gemak is het niet eens.
Ik kocht vroeger altijd kant en klare pastasaus, nu maak ik zelf pastasaus, maar dan meerdere porties tegelijk. Zo heb ik grijpklare porties in de diepvries, voor als ik geen puf heb om te koken. Ook soep, ik maak in 1 x twee grote pannen, daar gaat ook een deel de vriezer in. Het is in mijn geval dus koken voor 3 keer per keer.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

she schreef:Sorry dames,
maar ik begrijp jullie niet - als iets een goede effect heeft - dan is het toch de moeite waard om even wat moeite voor te doen ? ? ? Dan kan het gebeuren dat de vermoeidheid minder wordt en is er meer energie om te investeren in NOG beter worden . . .
Tja, das best gemakkelijk gezegd, maar je hebt niet de garantie dat het werkt. En alsof dit het eerste dieet is wat ik zou proberen... Het is niet 'even' wat moeite, het is gewoon weer extra werk om voor mn zieke lijf te zorgen, terwijl ik zo graag eens iets doe wat 'normale' mensen ook doen. Of wat ik voorheen deed. Of gewoon eens niet bezig ben met het ziek zijn. I am so sick and tired of being ill!!

Het is heel fijn voor wie het werkt, maar de ene ME-er is de andere niet.

En als je de voorkeur geeft aan pure producten, eet je dan ook biologisch?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Het is altijd een gok maar je kan redelijk snel merken of het werkt of niet.

Na 14 maanden kon ik eindelijk de vruchten plukken van mijn eentonige dieet - wat me trouwens weinig moeite kostte want was toch te ziek om te genieten van lekker eten. Ik eet nog steeds amper fruit maar elke dag een beetje rauwkost is geen kwelling meer.

Uit mijn laatste testen bleek dat ik intolerant was voor histamine, salicylaten, koolhydraten, suikers en vetten niet kon verteren. Bovendien instant migraine bij alle chemische toevoegingen. Tja, wat schiet er dan nog over?

Ik ben ook alles stikmoe maar eten is het enige waar ik zélf controle over heb dus ik zie het als een voordeel en geen nadeel.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
petraroos
Donateur
Donateur

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi She,

Ik ben niet te beroerd om goed met mijn eten bezig te zijn,
maar na jaren,
Ik kook al 17 jaar Gluten ,gist,suiker/lactose vrij,dan ben je het toch echt wel eens effe zat.
Hoeveel recepten van Cakes en Brood er al niet mislukt zijn,grrrr kost ook allemaal energie.

ik heb speciaal 2 grootte vrieskasten gekocht,en kook dus extra veel om in te vriezen.
Je moet blijven lezen op de etiketten,want de fabrikanten veranderen zomaar iets in het
recept,waar ik dan weer doodziek van word.

het is net wat Bloem zegt,Ik wil ook het liefst gewoon zijn,
en me soms volproppen met gebak,of van de afhaal chinees,gewoon kant en klaar eten,
.
Ik heb naar het ziekenhuis mijn eigen Gluten/Gistvrije brood en Crackers meegenomen,
net als mijn Soja yochert,anders had ik 2 weken niks te eten gehad.
We kregen met de voetbal in het zieken huis elke xeen Oranje Tompoes,
die ik dus niet kon eten.
Het is voor mij geen keuze,ik moet wel bij elke hap opletten wat ik eet,anders word ik doodziek.

Ik ben soms letterlijk geestelijk en lichamelijk dood moe er van om altijd maar met dat eten bezig te zijn ,minstens 3x per dag.
en jaren lang het zelfde eten ,is echt geen pretje.

Ik heb soms GROTE HEIMWEE naar de tijd dat ik alles nog KON eten,
en zonder er bij na te denken gewoon alles in mijn mond kon stoppen.

Ach ik doe mijn best ,
maar na 17 jaar weet ik wel dat ik er niet meer van af komt.
lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

sorry dames,
soms ben ik te heftig.
Petraroos, ik weet een beetje over wat je meegmaakt hebt - en ik realiseer me hoe zwaar je leven is.

Vanochtend heb ik 3 rijstwafels genomen met appelstroop - een absolute NO-NO.
jaja.

Maar eerlijk gezegd ben ik blijer met de verbeteringen dan dat ik rauw om het verlies van het eten van alles wat niet goed voor me is.

Nee, ik koop niet alles van de Bio-winkel; DUUUUR! maar de lidl is de schoonste super en heeft ook Bio rundergehakt.
Vlees en kip wel bio - altijd. Ook al is de kip zoooo duur.
Nou ja - als ik steeds beter word - kan ik wat meer gaan verdienen
8)

Marlene: probeer je nu ook de histamine dieet van Tobback - om opnieuw weer deze voedingsmiddelen te kunnen tolereren?
Wat is het gevolg van het feit dat je geen vet & suikers kunt verteren ?
helpen enzymen hiermee ?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Het histaminelijste van Tobback klopt niet helemaal volgens mijn ondervindingen. Anderzijds zit in alle groenten histamine, je hebt het nodig om je spieren te laten samentrekken dus je ontkomt er niet helemaal aan. Ik vermijd wel de toppers zoals aardbeien bijvoorbeeld ook al geurt de hele keuken naar die rode bommen en zit iedereen eraan te smullen.

Het gevolg van suiker en vetintolerantie is een giga cholesterol, slechte vertering, slechte omzetting van energie, hypoglycemie waar ik pisnijdig van word en honger na elke maaltijd, ...

Enzymen die kunnen helpen zijn DPP IV om de koolhydraten (gluten) te verteren. Voor de suikers is het molybdenum en koper dat best in orde kan zijn. Maar insuline wordt ook mede beïnvloed door het enzym DPP IV. Low Dose Naltrexone stimuleert op zijn beurt weer de aanmaak van receptoren die door een tekort aan DPP IV zijn veroorzaakt.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

@marlene:
hoe kwam je erachter dat je histamine-gevoelig bnt ?
en dat je koolhydraten & vetten niet verteerd ?
volgens Tobback (en naar mijn ervaing helpt het) is om vetten te eten bij de koolhydraten - omdat dan is de glycemische daling (of zo - stom genoeg probeer ik alles te vergeten wat "kennis"is; en alleen te concentreren op de handelingen : zoals soep maken) kleiner of geheel niet waardoor ik geen honger krijg NA het eten (had/heb ik lost van : na de maaltijd moest vaak een boterham nemen of zo . . nu veel minder). Maar als je ook veten niet tolereert is het idd lastig.
Heeft de gaps DIEET JOU GEHOLPEN OM meer te kunnen tolereren of heeft het "alleen" je lichamelijke conditie verbeterd ?

Grts
S
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ she

dat van die histamine kwam al redelijk snel naar voor omdat ik al sinds mijn zes jaar met dagelijkse hoofdpijn/migraine kampte.

Het verhaal van de koolhydraten en vetten is een indirect resultaat van testen waar hypoglycemie en extreem hoge cholesterol al een indicatie van waren. Hieronder een uittreksel van de resultaten:

µih as the release of insulin is promoted by calcium and inhibited by magnesium, the proper ratio of calcium to magnesium is critical for optimal insulin secretion, thus resulting in one's ability to properly metabolize sugars and carbohydrates. In addition, the adrenal glands play a major role in regulating carbohydrate, fat and protein metabolism in the body. A low sodium/potassium ratio is associated with excessive glucocorticoid production. Potassium reflects glucocorticoid levels (sugar hormones), While sodium reflects mineralocorticoid levels. When the mineralocorticoid hormones are out of balance with the glucocorticoid hormones, an individual may develop a sensitivity to the ingestion of sugars and simple carbohydrates.

Taking the above into consideration, you are currently suffering from a sugar and simple carbohydrate sensitivity as evidenced by your high calcium/magnesium ratio of 27.00/1 and your low sodium/potassium ratio of 1.75/1. In addition, inasmuch as potassium is necessary to transport glucose (sugar) across the cell membrane, when potassium levels are very low, a cellular low blood sugar condition (hypo glycemia) is also present. Therefore, it would appear that you may be experiencing steep fluctuations in your sugar levels at this time.

An elimination of sugars and simple carbohydrates would go a long Way to speed up your progress, inasmuch as it will reduce the stress being placed on the insulin apparatus. Eliminating the sugars in the diet reduces the influx of sugars into the blood from the intestine, and hence reduces insulin requirements.

Hypercholesterolemia is commonly associated with individuals suffering from an inability to properly metabolize both sugar and simple carbohydrates inasmuch as dietary sugar depletes the body of "B " complex vitamins. The "B" complex vitamins have been successfully used to lower abnormally high serum cholesterol levels.

Your zinc level of 14.00 is low indicating a loss of Zinc from the tissues, resulting in a zinc deficiency. A zinc deficiency, for Whatever reason, is frequently associated with the impairment of normal insulin activity inasmuch as zinc is required for the production of insulin, release of insulin from the pancreas and for prolonging the action of insulin. This, in turn, is a probable contributing cause for one's inability to metabolize sugars and simple carbohydrates.

Tissue breakdown, or catabolism, is a common finding in individuals exhibiting a low
sodiurn/potassium ratio. As the body cannot properly digest and utilize food, it begins to break down stored protein in an effort to maintain adequate energy levels. Body proteins are broken down into amino acids for conversion into sugars to produce energy in an attempt to maintain homeostasis. Enhancing your ability to properly metabolize sugars and simple carbohydrates should, by reducing protein catabolism, contribute positively to your health status. It would be advisable for you to increase your dietary protein intake by 15 percent.

Chronic fatigue syndrome is commonly associated with a sodiurn/potassium inversion, inasmuch as a 10W sodium/potassium ratio results in an impaired immune system response, due to one's inability to adequately synthesize protein. It will take time to build up your immune system, but progress can be made.

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Heeft de gaps DIEET JOU GEHOLPEN OM meer te kunnen tolereren of heeft het "alleen" je lichamelijke conditie verbeterd ?
Het heeft me geholpen meer te kunnen tolereren na verloop van tijd.

she
Gevorderd lid

Bericht door she »

thnx voor je uitgebreide antwoord.

Ik denk dat ik maar af moet stappen van mijn wens mij niets te willen weten van de wetenschap erachter en alleen bij trial & error erachter te komen wat wel en niet werkt.

waar heb je deze test gedaan ?

Dus compelxe koolhydraten duld je wel ?
ik dacht dat rijst wel ok was, maar nu dat ik ook hiermee gestopt ben voel ik me beter.

Fijne dag,
S
Plaats reactie