1Vandaag: reportage XMRV en ME/CVS (ZA 29/5/10 18.20u)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Herkende zoveel wat die fotograaf vertelde. Zie je wel, ik ben niet gek en ik ben niet de enige! Hij heeft het leven terug waar ik over droom.
:oops: Meis, je bent niet gek, écht waar! Heb je internist W. uit Lelystad ook gezien? Je bent daar op de goede plek!

We hebben, jammer genoeg, geen Nederlandse DML, maar Amsterdam en Lelystad zijn de enige 2 centra in Nederland die ME/CVS als een lichamelijke ziekte erkennen en dito behandelen/verlichten.

Lees, niet gelijk, hoor, want dat is ook best heftig, ook de reacties op de site van EénVandaag van lotgenoten die naar Nijmegen (NKCV) zijn geweest.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

waarom is het filmpje van youtube verwijderd? Was zo handig om de mensen die link te sturen.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi joni,
joni schreef:waarom is het filmpje van youtube verwijderd? Was zo handig om de mensen die link te sturen.
Kun je deze link anders doorsturen naar mensen?: http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/359 ... n_de_oren_

Groetjes, Louisa
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=4P2j1PucOPU
deze doet het wel nog

die met engelse ondertiteling is vd aardbodem verdwenen merkte ik ook :?:
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Inmiddels heb ik de link naar heel veel mensen gestuurd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Inmiddels heb ik de link naar heel veel mensen gestuurd.
Afbeelding Afbeelding

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Hallo
Ik was vandaag bij dr. Wijlhuizen, en hij bevestigde dat er een deel 2 komt. Dus na de bevestiging van dr. DML nu ook van zijn kant. Hij wist alleen niet wanneer.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

:D hoi louisa, bedankt voor de nieuwe link. Ik vind die reportage namelijk erg fijn om mensen van de ziekte op de hoogte te stellen (en ze natuurlijk te informeren over hoe het echt zit).
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

De link op de hyve van de ME/CVS Vereniging doet het nog gewoon, zie http://me-cvs-vereniging.hyves.nl .
Gebruikersavatar
tanja8
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2010, 17:14

Bericht door tanja8 »

gezien =D>
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

francis1968 schreef:Ik was vandaag bij dr. Wijlhuizen, en hij bevestigde dat er een deel 2 komt. Dus na de bevestiging van dr. DML nu ook van zijn kant. Hij wist alleen niet wanneer.
We gaan het met spanning afwachten!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
linda28
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010, 19:28

tv uitzending

Bericht door linda28 »

hoi iedereen

ik heb de uitzending gezien via internet omdat ik van belgie ben.
en ik dacht dat ze in belgie geen begrip hadden voor cvs ,maar in nederland is dat blijkbaar nog erger zeg , ben echt in schok hoor.
wat erg, als ik zie dat sommige mensen jaren in bed liggen.dan kom ik er nog goed vanaf.
ik weet wel cvs is een erge ziekte is , maar dat het zo is,had ik niet verwacht hoor.
ik denk er over na om een te proberen in contact te komen met die prof van brussel. :cry:
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

tv uitzending

Bericht door Lynn »

Hmm.. reactie erbij op youtube

Slechte uitzending, met nauwelijks feitelijke informatie. Is er ooit een virus aangetoond of is er DNA/RNA gevonden? Wat doet dat virus dan? Tast het de spieren of zenuwen aan en zo ja hoe? Die 70% succes heeft 1 vandaag die ook op een of andere manier nagetrokken of gewoon zomaar overgenomen van Meirleir. Ik ben bang dat deze uitzending toch al zwakke mensen gaat teleurstellen. Natuurlijk mag iedereen uitproberen en geloven wat hij/zij graag wil, maar ik zou willen uitdagen tot enige skepsis.

http://www.youtube.com/watch?v=4P2j1PucOPU
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

tv uitzending

Bericht door louisa »

Lynn schreef:Hmm.. reactie erbij op youtube

Slechte uitzending, met nauwelijks feitelijke informatie. Is er ooit een virus aangetoond of is er DNA/RNA gevonden? Wat doet dat virus dan? Tast het de spieren of zenuwen aan en zo ja hoe? Die 70% succes heeft 1 vandaag die ook op een of andere manier nagetrokken of gewoon zomaar overgenomen van Meirleir. Ik ben bang dat deze uitzending toch al zwakke mensen gaat teleurstellen. Natuurlijk mag iedereen uitproberen en geloven wat hij/zij graag wil, maar ik zou willen uitdagen tot enige skepsis.
Afbeelding Yep, een ongelovige Thomas, iemand die zelf geen ME/CVS heeft, of geen mensen kent met ME/CVS, of een Nijmegen (NKCV) aanhanger is? Dergelijke mensen komen altijd aan met dit soort opmerkingen.

Bij Eénvandaag was er ook een reactie bij:
5000 bewijzen, dat is natuurlijk onzin. Een snelle zoektocht in pubmed.com levert bij "chronic fatigue syndrome" bijna 5000 hits, maar dat betekent niet dat er 5000 bewijzen zijn. Dat betekent dat die woorden in die artikelen voorkomen. Dit zeg ik niet om te ontkrachten dat het hier om een 'echte ziekte' gaat, maar om aan te geven dat je zorgvuldiger met bewijzen moet komen en niet zoals Telsell het nieuwste haargroeimiddel aanprijst. Er zijn echt niet 5000 gerandomiseerde onderzoeken geweest die dit aantonen, wat overigens ook helemaal niet nodig is om iets te bewijzen.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

tv uitzending

Bericht door Melanie »

Bij Eénvandaag was er ook een reactie bij:
Dit zeg ik niet om te ontkrachten dat het hier om een 'echte ziekte' gaat, maar om aan te geven dat je zorgvuldiger met bewijzen moet komen en niet zoals Telsell het nieuwste haargroeimiddel aanprijst. Er zijn echt 5000 gerandomiseerde onderzoeken geweest die dit aantonen, wat overigens ook helemaal niet nodig is om iets te bewijzen.[/i]
zou me trouwens niets verbazen dat het Blije berg en/of ver meer is om hun frustratie te uiten gezien hun therapie natuurlijk wel onderuit word gehaald.
was het niet blije berg dat hij kaal is, gezien de associatie met haargroeimiddel.
en 5000 gerandomiseerde onderzoeken geweest voor een haargroemiddel
#-o :shock: das best veulll!!!!

en net of de Nijmeegse school niet een soort van tell sell is.
dan komen ze weer met een persbericht;
Wees er snel bij want van onze praattherapie kun je genezen van ME.
dus het klopt wel dat diegene ( van reactie's ) een link legt met tell-sell.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Maartje
Donateur
Donateur
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 okt 2008, 15:55

tv uitzending

Bericht door Maartje »

louisa schreef:Bij Eénvandaag was er ook een reactie bij:
5000 bewijzen, dat is natuurlijk onzin. Een snelle zoektocht in pubmed.com levert bij "chronic fatigue syndrome" bijna 5000 hits, maar dat betekent niet dat er 5000 bewijzen zijn. Dat betekent dat die woorden in die artikelen voorkomen. Dit zeg ik niet om te ontkrachten dat het hier om een 'echte ziekte' gaat, maar om aan te geven dat je zorgvuldiger met bewijzen moet komen en niet zoals Telsell het nieuwste haargroeimiddel aanprijst. Er zijn echt niet 5000 gerandomiseerde onderzoeken geweest die dit aantonen, wat overigens ook helemaal niet nodig is om iets te bewijzen.
Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar deze reactie klopt toch gewoon? De meeste van die '5000 onderzoeken' zijn gewoon onderzoekjes waar bij 8 patiënten een kleine afwijking is gevonden, zonder controlegroep, zonder duidelijke hypothese, zonder er een goede conclusie aan te kunnen verbinden en zonder vervolg. Dat betekent - zoals de schrijver van de reactie terecht opmerkt - niet dat de ziekte niet echt is, maar wel dat er nog weinig echt onomstotelijk bewijs voor de oorzaak is. Laten we hopen dat daar met de XMRV ontwikkelingen heel snel verandering in komt.

Maar hoe graag we ook zouden willen dat de behandeling van De Meirleir volledig wetenschappelijk is bewezen en dat het er echt harde bewijzen voor de oorzaak van ME zijn, vooralsnog is het allemaal nog niet evidence based. Dus af en toe een beetje kritisch zijn lijkt me helemaal niet gek, zoals je inderdaad afvragen waar die 70 procent verbetering bij DML op gebaseerd is. Niet op een gepubliceerd onderzoek in elk geval (wat natuurlijk ook niet altijd alles zegt gezien de onderzoeken van Nijmegen), maar je mag van een programma als Eenvandaag toch wel grondig voorwerk verwachten en het is - zoals ik al zei - denk ik niet verkeerd kritisch te blijven, ook al zijn het positieve dingen voor ons. Ze moeten geen dingen gaan vertellen die nog niet bewezen zijn, daar schieten we ook weinig mee op.

En hoewel ik erg blij was met de insteek van Eenvandaag, vond ik de uitzending wel erg rommelig en feitelijk weinig vertellen. Toch is het heel fijn dat er eens op een andere manier aandacht is besteed aan ME, maar ik begrijp sommige reacties wel.
Plaats reactie