Vegatest/bioresonantie/homeopathie: een pleidooi

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi tanto,
tanto schreef:Die is de nieuwe concept richtlijn die in het programma (radar) besproken wordt/werd (heb ik nog niet gelezen, dus geen vragen stellen aub).
:lol: nee, zullen we niet doen :P......
Ik het nu gezien tot die 2 jonge dames, die Chronische Lyme hebben.
En er gaat dus heel veel mis bij onderzoek, interpretatie ect., (lijkt ME wel :?)
Ga straks nog weer even verder kijken.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

@gezondverstand Ah, dus niet meer alleen Lyme maar ook Pfeiffer. Tsja, dat was bekend, de meeste ME-ers worden ziek met Pfeiffer.
Life smells...
gezondverstand
Actief lid

Bericht door gezondverstand »

tanto schreef:http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1575/

Ik zet deze hier nog maar een keer neer; trosradar over lyme.
Ik heb deze uitzending gezien, ik ken dit meisje, ze woont bij ons in het dorp!
Mijn zus heeft haar een keer ontmoet in de wachtkamer van 'onze' homeopaath.

Ook via de Vegatest is bij A. aangetoond dat ze o.a. lyme had en dit is er met de homeopatische kuur uitgewerkt én nog meer zaken.
Maar dát mocht ze niet vertellen.
De uitzending over Lyme is behoorlijk gemanipuleerd; HOE de lyme hier in Nederland aangetoond is mocht ze niet zeggen.
Dit was voor haar een grote teleurstelling.
Eigenlijk maar goed ook want het zou de homeopaath zijn/haar kop gekost hebben.

En ik weet ook dat M.E. - Pfeiffer als een van de belangrijkste oorzaken heeft.

Overigens is dit meisje nog steeds ziek, er is veel beschadigd in haar lichaam.
Meer wil ik er hier niet over kwijt.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Als iemand nog ziek is weet je helemaal niet 'wat er uit gewerkt is'.
Life smells...
gezondverstand
Actief lid

Bericht door gezondverstand »

Jawel, want dat wordt tijdens de controle's gemeten.

Ik ga niet alles vertellen, er is ook nog zoiets als privacy
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

@gezondverstand Ik weet niet waarom je mij überhaupt Pb-t over Lyme, en verder hoort 't gewoon hier op het forum thuis. Niet meer doen graag.
Life smells...
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door memsi »

Waarom zou het de homeopaath zijn kop gekost hebben ?
magnetronnie
Gevorderd lid

Bericht door magnetronnie »

gezondverstand schreef:Jawel, want dat wordt tijdens de controle's gemeten.

Ik ga niet alles vertellen, er is ook nog zoiets als privacy
Je hoeft over die persoon niks te vertellen, maar in het algemeen, hoe werken die controles dan?

Hoe weet ik, als ik als patiënt bij een homeopaat kom, dat hij en de Vegatest die hij gebruikt betrouwbaar is?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Dit lijkt me eerder een vraag die gesteld moet worden aan de uitvoerder van de vegatest?
Dit leidt onvermijdelijk tot verdraaide informatie.

analogie
Mijn moeder is tevreden over de bakker en ik vraag haar hoe hij zijn broodjes bakt?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
magnetronnie
Gevorderd lid

Je analogie klopt niet.
Ik vraag niet of ze tevreden is, en ik vraag ook niet hoe het apparaat werkt. Ik vraag iets over de betrouwbaarheid.

Ik ben het wel met je eens dat zo'n vraag eigenlijk aan de homeopaat zelf gesteld moet worden, maar als je hier hele harde claims doet (zoals: 90% van de ME-patiënten heeft Lyme, te meten met de Vegatest), dan moet je dat ook wel kunnen onderbouwen vind ik. Ik denk dat zowel annahan als gezondverstand niet beseffen welk gevaar er schuilt achter het geven van medische adviezen.
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

magnetronnie schreef: Hoe weet ik, als ik als patiënt bij een homeopaat kom, dat hij en de Vegatest die hij gebruikt betrouwbaar is?
Dat was precies mijn vraag, maar daar komt niet echt duidelijk antwoord op.
Ik zou al die claims met een korrel zout nemen. Eens in de zoveel tijd komen hier mensen die precies weten wat ons mankeert. Dat is nu eenmaal een wetmatigheid. En zolang alternatief artsen zelf geen onderzoek doen naar hun methodes blijft het giswerk.

Van de andere kant is het mooi als je iets vind wat je helpt, al weet je niet hoe het werkt.

Ik heb hier trouwens een boek over bijnieruitputting. En als ik de testen doe die daarin staan heb ik dat ook. Dus lyme en b12 tekort en bijnieruitputting. Geen wonder dat ik moe ben ;-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
mamoes
Gevorderd lid

Bericht door mamoes »

Jammer dat hier een hele discussie over welles niettes is ontstaan over o.a. de vegatest.

Zelf baat gehad bij ontgifting van het lichaam en aanvulling van tekorten in o.a. B-complex en B12, magnesium en al ben ik niet beter ik ben er deels wel van opgeknapt. Dit was middels de vegatest gemeten.

Moest ik opstarten als een oude vrouw, sleepte me dodelijk vermoeid uit bed omdat het echt moest, kon dan bijna niets doen door zere stijve gewrichten en spieren die niet mee wilden werken, en had hartkloppingen bij inspanning, keelpijn en nog een aanvullend lijstje wat jullie wel bekend in de oren zou klinken.
Nu gaat het, ondanks de beperkingen, beter dan voor de behandeling.

Mijn idee, A & G probeer niet iets op te dringen waar je zelf baat bij hebt gehad en verklaar het niet als DE behandeling ook al ben je zelf heel erg tevreden.

Deel je bevindingen zonder opdringerig te worden maar laat de mensen zelf hun richting kiezen.

Maar laten we ook niet zomaar van tafel vegen waar iemand wel baat bij heeft gehad.

Daarbij lopen we overal tegen artsen aan die wel en niet goed zijn ook in het reguliere circuit, het punt is denk alleen dat die, met de voorgeschreven medicatie vaak wel vergoed worden door de verzekering dus dan mauwen de mensen minder omdat ze het niet in hun eigen portemonee voelen.
Terwijl de artsen die niet vergoed worden of hun medicatie niet, echt vogelvrij worden verklaard als er geen baat is bij de behandeling en er wordt gezegd dat het kwakzalvers zijn en hun therapie niet betrouwbaar is.

Ik wil graag ter verduidelijking aangeven dat, ook al zijn er geen bewijzen van tekorten in B12 zoals de arts ons in het ziekenhuis verteldde toch zijn de klachten duidelijk B12 tekort klachten en er zijn wereldwijd mensen die er beter aan toe zijn op B12 aanvulling hoewel wij het niet begrijpen en niet kunnen bewijzen en niet kunnen aantonen.

Dus wat hebben we aan bewijzen ?
Niet altijd iets want het zou, zoals nu bij MEpatiënten gebeurt, velen een behandeling ontzeggen door kortzichtigheid omdat het niet bewezen en dus als niet waar wordt geacht.

Ook kan ik melden van zeer dichtbij dat middels de vegatest werd gemeten waar de therapeut niets aan kon doen en deze terug verwees naar het ziekenhuis. Dat artsen in het ziekenhuis die er wel iets aan zouden kunnen doen het te breed vinden om te onderzoeken en je afgeserveerd wordt naar de psychiater om er maar mee te leren leven.

Het blijft de moeite waard om verbetering van je gezondheid te blijven zoeken maar laat je niet tegen je zin in iets opgedrongen worden door een ander.
annahan
Actief lid

Bericht door annahan »

Ik probeer niemand iets op te dringen. Ik denk dat heel veel scepticisme en argwaan voorkomt uit het principe;

We snappen er gewoon niks van wat die Annahan schrijft..

In 1844 ook niet;
Veel kraamvrouwen zijn Ignaz Semmelweis maar wat dankbaar dat hij ontdekte dat kraamvrouwenkoorts door de artsen zelf werd veroorzaakt doordat ze na autopsie hun handen niet wasten. Eerst werd hij voor gek verklaard. Maar zijn bevindingen bleken op een internationaal medisch congres in Berlijn alsnog als niet- wetenschappelijk en van de hand gewezen.

De kraamvrouwen overleefden destijds vanwege een niet wetenschappelijk bewezen maar ozo voor de hand liggende maatregel. Wat is belangrijker, dood gaan , of blijven leven ? Via wetenschappelijk niet bewezen handelen in leven blijven of door onzorgvuldig handelen doodgaan ?

Hoelang heeft het niet geduurd voordat men er achter kwam dat scheurbuik 'slechts 'ontstond door gebrek aan vitamine C ? De ontdekking was niet wetenschappelijk bewezen maar genas wel zeelieden! Het duurde nog eens 260 jaar ! voordat men echt in deze simpele theorie ging geloven.....En het was ineens (?)wel wetenschappelijk bewezen dat o.a. citrusvruchten de stof bevatte die scheurbuik voorkwam. Hoe simpel kan het zijn...

En wat in 1844 gebeurde, dat is nog steeds zo. Men gelooft het niet, want het is niet wetenschappelijk bewezen.

Ieder het zijne........

En dan komt er ene A en ene G op het forum en die weten het ineens ?
Je hoeft het niet te geloven, ieder bepaald voor zich wat hij of zij er mee doet. We leven in een vrij land...dacht ik.............

O ja............als je ziekte van lyme hebt dan raakt je vit. B12 opname verstoord vanwege de toxiciteit die deze ziekte met zich meebrengt.

De vitamine B 12 inbouw is hierdoor verstoord en een slechte darmflora verhindert weer de opname van vitamine b12 in het lichaam.
Vitamine B6 heeft alleen het gewenste effect wanneer deze vitamine kan samenwerken met vitamine B12 .
Door een tekort aan vitamine B12 kan weer een overschot ontstaan van vitamine B6

Maar je hoeft het echt niet te geloven wat hier staat ,je bepaald gewoon zelf dat deze zaken niets met elkaar te maken hebben .
Ieder het zijne :)
En of mijn advies een gevaar is voor je gezondheid wel, dat bepaal je ook zelf, ik vind het allemaal prima :)

Ik wens iedereen veel beterschap toe.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Het blijft heel lastig inschatten waar ME-patiënten iets aan zouden kunnen hebben c.q. baat bij zouden kunnen hebben. Ik ken de Vegatest uit het verleden van een behandeling en onderzoeken bij een natuurarts, het was daar een ondersteuning naast de bloed onderzoeken en die combi vond ik prima.

En ja, wat hebben wij aan bewijzen?

* er zijn meer dan 4.000 papers dat ME een neurologische immuun ziekte is, maar in Nederland wordt dat alles niet erkend,
* DML wordt in Nederland niet serieus genomen door Minister Schippers VWS en door de Zorgverzekeraars,
Minister Schippers: "Voor nieuwe behandelmodaliteiten geldt dat hun waarde op wetenschappelijke wijze moet worden vastgesteld. Van sommige veelbelovende opvattingen over CVS is uiteindelijk vastgesteld dat ze de wetenschappelijke toets der kritiek uiteindelijk niet konden doorstaan.

Ik noem in dat kader de diagnostiek en behandeling in verband met CVS op basis van (onder andere) de theorie van ontregeling van het immuunsysteem zoals voorgesteld door dr. Meirleir, waarover het College voor Zorgverzekeringen in haar pakketadvies van 2007 vaststelde dat het geen te verzekeren zorg betrof. Ook de plaats van Rituximab bij CVS zal op de geëigende wijze bepaald moeten worden. Ik kan en wil daar thans niet op vooruitlopen."
* XMRV is verdwenen naar de achtergrond, zo goed als dood lees ik net in een ander topic: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... tml#154134 (terwijl wij allemaal hoopten dat daar meer uit zou komen voor ME-patiënten en veel mensen hebben zich laten (hoge kosten) testen op XMRV, mensen waren positief bevonden en wat gebeurt daar nu verder mee? Je hoort er niets meer over.....)

* Het enige bewijs dat Minister Schippers VWS als de waarheid aanneemt, is Nijmegen (NKCV),
Minister Schippers: "Er is vanuit de universitaire instellingen in Nederland ruime aandacht voor het CVS. Het Nijmeegs Centrum voor chronische vermoeidheid van UMC St Radboud is daarvan een voorbeeld. Er zijn intussen verschillende waardevolle inzichten verkregen."
* De Richtlijn CVS (opgesteld door Nijmegen) die CGT en GET inhoudt, is bijna klaar. Dat zal een ramp worden voor nieuwe ME-patiënten in Nederland.
Maar, Minister Schippers kan lekker gaan slapen, want zij heeft niets met ME-patiënten en als iedereen straks (verplicht) aan de CGT en GET gaat, wordt iedereen vanzelf beter, toch?........

Er zijn over de behandelingen van de ME-vriendelijke artsen ook veel verschillende ervaringen, de ene ME-patiënt knapt op van de behandeling en de andere ME-patiënt helemaal niet.

De paar ME-vriendelijke artsen die wij hebben in Nederland, worden door het reguliere circuit en Politiek Den Haag ook niet serieus genomen, zij moeten werken tussen de regels van de wet ("roeien met de riemen die er zijn"), zij worden scherp in de gaten gehouden door de IGZ en zij liggen onder een vergrootglas.

ME-vriendelijke arts/internist zijn, is geen populair beroep in Nederland en een nieuwe jonge generatie ME-vriendelijke artsen/internisten staat niet te trappelen in de startblokken: die is er gewoon niet.
Terwijl wij die juist zo hard nodig hebben, want de ME-vriendelijke artsen/internisten die wij hebben, zijn niet echt jong meer.

Veel reguliere internisten/huisartsen nemen vitamine B12, vitamine D ook niet series. Je moet als patiënt eisen en er voor vechten om er op getest te mogen kunnen worden, terwijl het bij standaard bloed onderzoek hoort. Hoe zot is dat te noemen?

Het is voor ons allemaal zoeken naar een behandeling, die wij kunnen betalen (veel mensen kunnen niet naar DML, Lelystad, Amsterdam, of een complementaire ME-vriendelijk arts, vanwege de hoge kosten die zelf betaald moeten worden) waar wij baat, verlichting/verbetering van kunnen krijgen.

En ik denk, dat er in Nederland niet gauw nieuwe ME-vriendelijke artsen/internisten bij zullen gaan komen, het zal eerder nog minder worden.
En dat ME-patiënten dan gaan uitwijken naar complementaire artsen, of gaan zoeken naar alternatieve therapeuten met of zonder Vegatest, is dan ook goed te begrijpen.

Tenminste, als je daar vrij in bent om te kunnen kiezen, want iedereen die te maken heeft met een (huis)arts/werkgever/arbo-arts/bedrijfsarts/UWV-arts etc., heeft geen vrije keuze en zal, als de Richtlijn CVS klaar is eind 2012: http://www.cbo.nl/thema/Richtlijnen/Ove ... rig/?p=235, de CGT en GET in worden geduwd.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
magnetronnie
Gevorderd lid

annahan schreef: [..]

[..]
Je bedoeling is goed, daar twijfel ik niet aan. ;)
Het gaat er mij vooral om dat als je een heel verhaal vertelt over Lyme en B12 en B6 en wat dat allemaal doet in het lichaam, dat je ook erbij vertelt hoe je daar bij komt. Heeft een arts dat aan jou verteld, heb je een boek of artikel gelezen waar dat in stond, is dat een theorie die je zelf hebt, heb je een studie gelezen waar dat in stond?
Dan kunnen we er ook over discussiëren of er een kern van waarheid in zit. Dat maakt je verhaal ook meteen een stuk geloofwaardiger.

Natuurlijk bepaalt iedereen zelf wat goed voor hem is en dient iedereen zelf keuzes te maken, maar als je je profileert alsof je erg veel verstand hebt van een onderwerp, dan zullen mensen eerder geneigd zijn naar je te luisteren en je advies op te volgen. Terwijl het misschien niets minder dan gedachtespinsels zijn. Mensen kunnen pas een goede (en veilige) keuze maken, als ze goed worden voorgelicht.
Plaats reactie