Ik weet dat De Steungroep heel veel goed werk doet, daar ben ik zelf ook erg goed mee geholpen in 2010 en daar ben ik jullie dankbaar voor!mpkoolhaas schreef:De Steungroep loopt echt niet aan het handje van Nijmegen, Louisa. Ook hebben wij al jaren geleden een eigen, duidelijk standpunt over CGT/GET geformuleerd. Als er één organisatie de afgelopen jaren kritisch is geweest richting Nijmegen is het de Steungroep wel. Op onze website (www.steungroep.nl) zijn hiervan genoeg voorbeelden te vinden. En ook nu zijn we nog steeds uiterst kritisch, zoals onlangs ook weer bleek uit onze reactie op de PACE-trials en het begeleidend commentaar van Nijmegen.louisa schreef:
En Nijmegen (NKCV) heeft nog steeds de grootste vinger in de pap.
Bij het opstellen van de Richtlijn voor CVS, is Nijmegen (NKCV) ook de hoofdrolspeler, waarbij 2 patiënten organisatie aan het handje van Nijmegen lopen en 1 patiënten organisatie daar niet aan mee doet en een eigen standpunt heeft.
Wat de richtlijn CVS betreft, ZonMW is momenteel bezig met het opstellen van het definitieve plan voor een doorstart. De Steungroep zal op grond van dit plan beslissen om al dan niet mee te doen.
Groetjes,
Michael
voorzitter Steungroep
Maar, wat ik niet goed begrijp is, waarom de Stichting en De Steungroep niet uit de procedure opstellen Richtlijn CVS zijn gestapt.
Er ligt nu een Concept-Richtlijn CVS gebaseerd op revalidatie en CGT en GET op tafel. Nijmegen (NKCV) heeft de leiding hierin gekregen van VWS/ZonMw/CBO en de 2 patiënten organisaties mochten alleen een klein beetje mee praten. 1 patiënten organisatie is buiten spel gezet.
De achterban van De Steungroep wil geen revalidatie en CGT en GET.
In december 2010 zou er uitsluitsel gegeven worden over een eventuele "doorstart", het is nu inmiddels april 2011..... VWS/ZonMw/CBO houden zich muisstil....... Waarom? In verband met XMRV/MLV?......
En de ME/cvs-patiënten blijven intussen in onzekerheid zitten, wanneer komt er nu duidelijkheid?......
De Stichting is gemengd en de achterban van de Stichting is eveneens gemengd, zij is voor revalidatie en CGT en GET én voor een biomedische aanpak. Een enquete onder de donateurs bevestigt dit beeld: zie: "interactief/forum": http://www.me-cvs-stichting.nl/interactief/forum
De Stichting neemt niet duidelijk een standpunt in over ME/cvs en dat vind ik erg jammer.
Maar, de clou is wel duidelijk: de Stichting gaat dit ook niet doen, want zij is afhankelijk van grote bedragen aan subsidies. En als de Stichting zich tegen Nijmegen (NKCV), CGT en GET uitspreekt/keert, dan wordt de subsidie-kraan dicht gedraaid.
De Stichting verbindt zich ook aan misleidende en gevaarlijke "Mind-therapieën: all in one", zoals het "Alexander Concept", met andere woorden: promoot zélfs dergelijke schadelijke therapieën/cursussen/trainingen in haar patiënten blad MEdium, december 2010: http://www.anderleven.nl/gfx/MEdium.pdf
Heel boos ben ik daar over: is de Stichting van "God" los?......
Ik begrijp de samenwerking van De Steungroep met de Stichting ook niet helemaal goed, immers De Steungroep is voor een 100% biomedische aanpak/onderzoek/behandeling voor ME/cvs. De Stichting is dat niet.
Anyways, ik hoop dat De Steungroep voor haar achterban gaat kiezen, als er geen wijzigingen en inspraak van De Steungroep mogelijk is in het Concept-Richtlijn CVS (CGT en GET), zoals dat er nu ligt, en uit de procedure stapt.
Wat ik zo jammer vind, is dat de 3 patiënten organisaties in Nederland na tientallen jaren van praten en onderhandelen met Politiek Den Haag, VWS/ZonMw/CBO, het UWV, in de praktijk in 2011, nog zo erg weinig hebben kunnen bereiken voor ME/cvs-patiënten in Nederland.
Ik vind echt, dat wij (ME/cvs-patiënten) nog steeds in de kou staan in 2011!
Groetjes, Louisa