cannabis-/wietolie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

bloemetje schreef:Ingewikkeld die interactie...
Als iemand nog iets weet van die interactie, dan verneem ik het graag.

Voor nu wil ik ergens volgende week starten met 1 drup per dag voor een week, dan naar 2x daags 1 druppel in de hoop dat dit een preventieve werking heeft. En indien ik (hoofd-)pijn heb, neem ik die dag (of dagen) dan 1 tot 2 druppels meer, maar voorlopig even niet na 17 u om te voorkomen dat ik er slecht door slaap.

Een vriendin van mij uit de US denkt dat dit wel een veilige manier is om het zo langzaam op te bouwen. Verder liet ze weten dat de kans bestaat dat hennepolie en pijnstillers elkaar versterken, maar dat ze dit zelf nog niet had ondervonden.
Iedereen reageert anders op hennepolie, dus de enige manier om het uit te vinden is door het te doen.

Overigens kon noch mijn HA (via e-consult), noch een medewerker bij de apotheek (waar mijn partner was om mijn medicijnen op te halen) zinnige informatie geven.

Nou, we gaan het zien * fingers crossed *

Tips, suggesties? Ik lees het graag! Thanks!
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:
bloemetje schreef:Ingewikkeld die interactie...
Als iemand nog iets weet van die interactie, dan verneem ik het graag.
@bloemetje, gebruik je medicijnen van dit lijstje? https://www.mediwietsite.nl/cbd-en-inte ... ote][u]CBD en geneesmiddelen[/u]
Naast de onderstaande lijst zijn er nog veel meer geneesmiddelen die door het P450 enzymsysteem worden afgebroken. Het is bij gebruik van dat soort geneesmiddelen dus altijd verstandig om de behandelend arts te vragen of het geneesmiddel dat je gebruikt wordt veranderd of afgebroken door de groep P450 enzymen.

Lijst met geneesmiddelen die interageren met CBD:
Anti-epileptica
Antidepressiva
Bètablokkers
Antipsychotica
Benzodiazepines
Statines
Bloedverdunners
Steroïden
NSAID’s
Antibiotica

Indien dit het geval is dan is het aan te raden om (vooral bij hoge doseringen) voorzichtig om te gaan met CBD supplementen en de dosering van het geneesmiddel – in samenspraak met de behandelend arts – eventueel gecontroleerd te verminderen.[/quote]
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Overigens kon noch mijn HA (via e-consult), noch een medewerker bij de apotheek (waar mijn partner was om mijn medicijnen op te halen) zinnige informatie geven.
@bloemetje, Transvaal apotheek Den Haag https://www.transvaalapotheek.nl/cannabis-olie-2/
Bijsluiter https://www.transvaalapotheek.nl/wp-con ... df[quote]6. Mag ik cannabis olie gebruiken met andere medicijnen? Gebruikt u nog andere geneesmiddelen?
De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen optreden, zijn andere medicijnen die het reactievermogen verminderen. Bij deze medicijnen is vaak op de verpakking een gele waarschuwingssticker geplakt. De effecten op bijvoorbeeld de rijvaardigheid versterken elkaar. Rijd geen auto als u 2 of meer van dergelijke medicijnen gebruikt.

De cannabinoïden in de cannabis olie worden in de lever omgezet. Bepaalde medicijnen kunnen daarom een wisselwerking hebben met cannabis.
Ook het drinken van grapefruitsap kan de omzetting van de cannabionoïden in de lever verminderen. Grapefruitsap dient daarom vermeden te worden.

U mag cannabis alleen in combinatie met bloedverdunners gebruiken zoals acenocoumarol en fenprocoumon indien u onder controle bent van de trombosedienst.

Cannabis olie heeft mogelijk een wisselwerking met fenytoine en carbamazepine. De combinatie kan alleen worden toegepast indien u wordt gemonitord door een neuroloog.

De apotheker controleert of de cannabisolie samen met de rest van uw medicatie gebruikt mag worden.[/quote]
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@bloemetje, Apotheek SMA - Cannabiszorg https://www.cannabiszorg.nl/
Bijsluiter https://www.cannabiszorg.nl/bijsluiter- ... nabisolie/
Informatie voor medische en farmaceutische beroepsbeoefenaren https://www.cannabiszorg.nl/artsen-apothekers/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Zeg, je geeft me niet eens de kans om op je eerste bericht met lijst van interacties te reageren *wink* Wat ik dus wilde zeggen - en ook voor je tweede bericht: Thanks Floortje!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Dit is wel heel interessant:
De cannabinoïden in de cannabis olie worden in de lever omgezet. Bepaalde medicijnen kunnen daarom een wisselwerking hebben met cannabis.
Ook het drinken van grapefruitsap kan de omzetting van de cannabionoïden in de lever verminderen. Grapefruitsap dient daarom vermeden te worden.
Dit geldt niet alleen voor cannabis medicijnen, maar voor medicijnen in het algemeen. En niet alleen grapefruitsap, maar bijv. ook Sint Janskruid (wordt veel thee van gedronken). Ik heb er ooit een wetenschapper (voor wie dit zijn dagelijks werk was) over horen praten op de radio: farma-co-genetica. Ik meen dat hij aan de Erasmus Universiteit was/is verbonden.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Zeg, je geeft me niet eens de kans om op je eerste bericht met lijst van interacties te reageren *wink* Wat ik dus wilde zeggen - en ook voor je tweede bericht: Thanks Floortje!
You're welcome @bloemetje! en hoop van harte dat de CBD olie -begin je met een laag percentage CBD?- je gaat helpen; sterkte en succes gewenst.

Algemene medicinale cannabis informatie https://www.greenpearl.nl/medicinale-ca ... informatie Gebruik zelf medicinale wietolie full spectrum van Stichting Suver Nuver http://www.suvernuver.org/
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

Medicinale cannabisolie in Margriet 12 april 2018 https://www.pgmcg.nl/2018/04/pgmcg-in-d ... te]Vandaag is de Margriet van 12 – 19 april op de markt gebracht hierin staat een en ander over medicinale cannabis en interviews met patiënten waaronder Marian Hutten en Jose Kuijpens van PGMCG.

Vijf jaar geleden was Marian Hutten (54) nog afgekeurd. Medicinale cannabis heeft haar leven veranderd; ze is nu volledig arbeidsgeschikt en kan bijna bijna alles weer.

In 2002 kreeg ik last van allerlei vage klachten: slecht slapen, ernstige spierkrampen, nergens energie voor. Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), luidde de diagnose. Daar is geen behandeling tegen. José Kuijpens (55) heeft al ruim vijftien jaar te kampen met chronische vermoeidheid en pijn. Na een jarenlange paracematolverslaving kan ze nu zonder pijnstillers. Dankzij de cannabisolie.[/quote]
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Klinkt bijna too good to be true, maar voor die mevrouw in kwestie is het natuurlijk een zegen!

Ik ben inmiddels begonnen met CBD 2% - geen THC en 1 drup per dag. Ik heb het van Cannabiszorg nadat ik een telefonisch consult had met een apotheker van daar. Die kon al mijn vragen beantwoorden (behalve de vragen die ik vergat te stellen. Aaargh!) en legde ook uit dat de amandelolie waarin zij de CBD oplossen is geabstraheerd, waardoor deze geen allergenen bevat. Smaakt ook helemaal niet vies.

Er werd wel geadviseerd om met 2x 3 druppels per dag te beginnen, maar laat mij maar lekker rustig aan doen. Hier was immers iemand (ff de naam kwijt) die zei dat ze bij meer dan vier druppels er juist helemaal moe door werd en dan geradbraakt was.
Het is voor iedereen anders, ik zal toch het zelf moeten uitvinden wat voor mij werkt *fingers crossed*
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Ik ben inmiddels begonnen met CBD 2% - geen THC en 1 drup per dag. Ik heb het van Cannabiszorg nadat ik een telefonisch consult had met een apotheker van daar. Die kon al mijn vragen beantwoorden (behalve de vragen die ik vergat te stellen. Aaargh!) en legde ook uit dat de amandelolie waarin zij de CBD oplossen is geabstraheerd, waardoor deze geen allergenen bevat. Smaakt ook helemaal niet vies.

Er werd wel geadviseerd om met 2x 3 druppels per dag te beginnen, maar laat mij maar lekker rustig aan doen. Hier was immers iemand (ff de naam kwijt) die zei dat ze bij meer dan vier druppels er juist helemaal moe door werd en dan geradbraakt was.
Het is voor iedereen anders, ik zal toch het zelf moeten uitvinden wat voor mij werkt *fingers crossed*
@bloemetje, zit er niet beetje THC 1.3% in? of gebruik je Bedrolite CBD 2% met < 1% THC? Vergoedt zorgverzekeraar nog iets? Eigen gevoel volgen is goed.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

Het endocannabinoïde systeem en cannabinoïden uitgelegd https://www.pgmcg.nl/is-medicinale-cann ... annabidiol CBD: werkt niet psychoactief, verminderd epileptische aanvallen, verlaagd de bloedsuikerspiegel, werkt anti-psychotisch, ontstekingsremmend, pijnstillend, anti kramp, bevordert slaap, neuroprotectief, anti bacterieel, bevorderd botgroei, verminderd angst, remt groei tumorcellen en vermindert misselijkheid.[/quote]Het endocannabinoide systeem https://www.stichtingmediwiet.nl/info/w ... e-systeem/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Nou, het is werkelijk niet te geloven, maar jawel: mijn menstruatie is deze keer probleemloos verlopen! Geen hoofdpijn!

Het gaat te ver om dit in 1x aan de CBD-olie (2%, geen THC) toe te schrijven, wie weet had ik deze periode ook geen klachten gehad als ik dit middel niet had geprobeerd. We zullen zien volgende maand...

Ik heb er 12 dagen over gedaan om tot een dosering van 3x daags 1 druppel te nemen. Ondanks dat werd geadviseerd om met 6 druppels per dag te beginnen. Voorlopig wil ik het op deze hoeveelheid houden.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Verder heeft het Vermoeidheid&PijnCentrum dit artikel geplaatst over hoe de samenstelling van CBD-olie per batch verschilt en dus niet betrouwbaar is.

Ik vind dat de onderzoekers een punt hebben over de kans dat er bijvoorbeeld verontreiniging in kan zitten, maar ik kan het niet laten om een balletje op te gooien dat het VMPCentrum zelf onderzoek gaat doen naar de heilzame werking hiervan.

Het is nogal makkelijk om het van tafel te vegen om deze redenen, terwijl niet is uitgesloten dat er een reeële kans is dat CBD-olie een heilzame werking voor pwME kan hebben.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Verder heeft het Vermoeidheid&PijnCentrum dit artikel geplaatst over hoe de samenstelling van CBD-olie per batch verschilt en dus niet betrouwbaar is.

Ik vind dat de onderzoekers een punt hebben over de kans dat er bijvoorbeeld verontreiniging in kan zitten, maar ik kan het niet laten om een balletje op te gooien dat het VMPCentrum zelf onderzoek gaat doen naar de heilzame werking hiervan.

Het is nogal makkelijk om het van tafel te vegen om deze redenen, terwijl niet is uitgesloten dat er een reeële kans is dat CBD-olie een heilzame werking voor pwME kan hebben.
@bloemetje, onderzoekers hebben een punt maar directeur VPC is voorbarig en heeft onvoldoende kennis over CBD en medicinale wietolie en kent geschiedenis niet https://informatiecentrumcannabis.nl/ Onderzoeker Hazekamp brochure http://fyto.nl/wp-content/uploads/Infob ... bis-NL.pdf
Goed het balletje opgooien bij VPC maar heeft vast geen geld voor onderzoek bij faillissement doorstart en lopend onderzoek.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Nou, het is werkelijk niet te geloven, maar jawel: mijn menstruatie is deze keer probleemloos verlopen! Geen hoofdpijn!

Het gaat te ver om dit in 1x aan de CBD-olie (2%, geen THC) toe te schrijven, wie weet had ik deze periode ook geen klachten gehad als ik dit middel niet had geprobeerd. We zullen zien volgende maand...

Ik heb er 12 dagen over gedaan om tot een dosering van 3x daags 1 druppel te nemen. Ondanks dat werd geadviseerd om met 6 druppels per dag te beginnen. Voorlopig wil ik het op deze hoeveelheid houden.
@bloemetje, het kan door gebruik van CBD zijn. Geef het de tijd en blijf het volgen.
Plaats reactie