Het begin van het psychosomatiserend denken

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

Freud zie ik als een pseudo-wetenschapper van het ergste soort (ook bevestigd door wetenschapsfilosoof Karl Popper) en een mafkees die enorm (wordt/)werd gehyped.

Freud's interpretatie van de problemen van zijn patiënten, door hem duiding genoemd, werd lang niet altijd geaccepteerd door zijn patiënten. Freud noemde dit 'weerstand', verzet van de patiënt tegen genezing. Feitelijk komt het er op neer dat Freud de autonomie en het beoordelingsvermogen van zijn patiënten niet respecteerde, en zijn eigen visies en standpunten opdrong.

Bron: "Why Freud was wrong". Sin, science and psychoanalysis".
Richard Webster
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Boenk erop!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Goed citaat idd!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Hoi Allura en de rest,

Whaaa.. ik dacht eerlijk gezegd dat Freud allang achterhaald was en niet meer echt serieus werd genomen.
Maar het is dus nog een 'held' onder psychologen? Ongelofelijk!

Ik heb zelf ooit ook een jaar psychologie gestudeerd. Ik weet nog wel dat we allerlei oude theorieën moesten leren alsof ze allemaal (nog) klopten en dat er totaal geen ruimte was voor je eigen mening over zaken. Ik denk dat (de meeste) universiteiten super conservatief zijn en altijd het liefst (zo lang mogelijk) blijven vasthouden aan oude denkbeelden.

Misschien heeft Freud er inderdaad persoonlijk voor gezorgd dat wij als ME-ers niet serieus worden genomen :evil:

Maar niet alleen wij... er zijn ons al velen voorgegaan:
In het boek van de journalist Kees Kooman staat een citaat van een (ondertussen overleden) hoogleraar neurologie en psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Mensen met MS waren volgens hem 'hysterici':
MS kwam door 'quote': 'een infantiele karakterstructuur, gekenmerkt door serviel gedrag, dwangmatige preciesheid en infantiele compensatiemechanisme'. Dit alles te danken aan 'een streng dominante frustrator uit het jeugdmilieu.'

Je begrijpt de symptomen niet dus je verzint wat creatiefs :roll:
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ja ik dacht ook dat Freud achterhaald was. Toen ik twintig jaar geleden begon met studeren werd hij ook al uitgemaakt voor Fraudeur en coke snuivende kwakzalver. Op de UVA kwam hij volgens mij niet eens aan bod of heel marginaal in een keuzevak in het curriculum. Ook wordt psychoanalyse helemaal niet eens meer vergoed, bij gebrek aan wetenschappelijk bewijs. Dit is dus alleen voor hele rijke particulieren weggelegd. Kortom de invloed van Freud en het Freud bashen wordt in dit topic wel een beetje overdreven.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Nu nog even.

@elias
Net zoals je twintig eieren kan koken, de helft in koud water kan dompelen en de andere helft niet, en kijken of er verschil is in hoe goed het ei pelt, kun je echt zelf de droomduiding gaan lezen voordat je zo scherp de mening van een ander over neemt. Je kan echt zelf verifiëren dat er heel wat waars achter zit in wat hij schrijft.

Een voorbeeld.

Ik liep terug met een vriend naar zijn huis vanaf het hotel waar hij werkte. Het was mooi weer en hij fantaseerde over dat wat hij zou doen als hij zelf de eigenaar was van een hotel en hoe hij het veel beter zou maken. Bij zijn huis aangekomen lukte het hem niet om zijn voordeur te openen. Wat gaat er mis vroeg ik.? Het bleek dat hij met de hotelsleutels zijn voordeur probeerde te openen. Hij sloeg zichzelf voor het hoofd en zei. Ach dat heb ik nu nooit. (de wens vervulling is uiteraard dat hij zelf eigenaar van het hotel wilde zijn, alsof zijn eigen huis het hotel was.) echt een goed voorbeeld uit de psychologie van het alledaagse.

Dan een droom. Ik heb een aantal dromen via de droomduiding geanalyseerd. Maar deze hebben altijd een seksuele ondertoon (bij mij dan) en ik geef ze niet graag als voorbeeld. Maar deze is leuk.

Ik begon met het luisteren van klassieke muziek door mijn vermoeidheid en voelde me heel elitair. Ik hoorde echter dat moderne muziek pas echt elitair was een aquired taste was. Mozart was eigenlijk maar kindermuziek. Ik voelde me aangesproken plaatste een stoel in het midden van de kamer en luisterde Bartok. Ik kwam er niet doorheen en vond het maar niets. Die nacht droomde ik dat ik aan de bar stond en een Beehla bestelde. Ik kreeg een gif groen drankje en het smaakte smerig. Ik werd wakker en analyseerde. De bar in een helder verlichte ruimte. In feite het muziek gebouw het IJ waar ik had gehoord dat zulke moderne muziek werd gespeeld en waar ik ook was geweest een aantal maal. Het gif groene drankje was als de muziek van Bartok. Ik bestelde echter geen Bartok maar een Beehla. Ik was me hier nauwelijks van bewust maar de voornaam van Bartok is Bela. Dit heeft echter als leuke toevoeging dat je Bela ongeveer klinkt als Beeeh wanner je iets smerig vindt. Zo verwerkte ik in mijn droom de vernedering dat ik moderne muziek niet mooi vindt. Ik maakte ervan dat het gewoon toch echt iets smerig is.

Verder heb ik drie mensen geprobeerd te analyseren. Een vriendin die de betekenis van een droom wilde weten. Ze beweerde geen geheimen voor mij te hebben ook geen seksuele en we kenden elkaar al lang. Zij was ook altijd heel open. Ze ging zitten en vertelde haar droom en ik vroeg haar te denken aan de dag ervoor om te beginnen met de collega, die weleens de aanleiding van de droom kon zijn. Ineens bloosde ze. Ze zei o ja. En viel stil. Ja dat vertel ik toch maar niet.

Een ander sloeg dicht toen ik hem vroeg te vertellen wat er gewoon in zijn gedachten opkwam. Een andere vriendin heeft dertig minuten gehuild zonder verder een woord te zeggen. Ik bedoel we hebben allemaal een masker op en we doen hem niet graag af.Freud heeft door zeer intietive zelfanalyse wel de regels opgesteld wat er achter dat masker gebeurd. nl. het wensdenken, de wensvervulling etc. etc.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Maar Plasterk, jouw ervaring, dat is toch echt n=1 hoor.
Ik ben meer van het coïncidenten- en toevalgeloof.
Toen ik moe van werk kwam heb ik ook eenmaal met mijn mooie werkbliepertje langs de deurpost geaaid in de veronderstelling daarmee mijn eigen voordeur open te doen, alsof'ie dan, blieb, open zou springen. Was wel makkelijk geweest. Gebeurde niet natuurlijk. Maar heb er nooit achter gezocht dat ik dan eigenlijk het bureau van mijn baas wilde innemen....

En wb de dromen, soms zijn ze onderhoudend, meestal vergeet ik ze, soms zijn ze angstig. Maar ze dragen niet bij aan het begrip over mijzelf en de wereld om mij heen. Ik geloof niet zo in onderdrukte wensen of emoties waarvoor ik een hint moet krijgen. Tegenwoordig weet ik wel wat mijn beweegredenen en emoties zijn (er mee omgaan is soms wat anders).

Ik weet bv dat mijn onvermogen Mahler mooi te vinden mij frustreert, ondanks dat ik van verschillende stijlen klassieke muziek houd. Ik weet onvoldoende van muziek om in dit geval te kunnen analyseren waar mijn dislike vandaan komt. Dat frustreert mij ook. Maar ik hoef niet over een geel Gustav drankje te dromen om mij dat duidelijk te maken.

Maar mss ben ik teveel een beta om hier iets mee te kunnen...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

@lulu
Nou gelukkig denken we hetzelfde over lyme etc. en luisteren we blijkbaar ook allebei klassiek. Ik heb ook moeite met Mahler. Daar ligt eigenlijk de grens tot wat ik mooi vind.

Inderdaad. Het is absoluut niet wetenschappelijk. Toeval bestaat ook. Zeker met vermoeidheid. Het heeft voor mij ook geen praktisch nut om mijn dromen te analyseren. Daarom ben ik er al snel mee gestopt. Ik moet ze ook opschrijven in de nacht want je vergeet ze zo. In ons Nederland zijn er misschien ook weinig taboes meer enz. die we hoeven te onderdrukken.

Je bent er wel snel achter wat de voor jouw specifieke droomsymbolen zijn. Voor mij is seks vaak rennen naast een vrouw die fietst. Seksuele onzekerheid zit ik in in de bijrijdersstoel terwijl vriend x, een echte playboy, achter het stuur zit. Ik heb mijn rijbewijs ook nooit kunnen halen.

Naar aanleiding van dit Topic, had ik bijna vannacht een droom opgeschreven, maar ik was toch te moe. Ik was in de ochtend naar een opendag voor een school geweest voor mijn oudste dochter (nu 2,5 jaar). Het was in Amsterdam oud zuid en er zaten allemaal jonge succesvolle ouders. (zo ervaar ik dat dan) Ik zag een oud studiegenoot en hij herkende mij. Ik schaamde me en loog over wat ik hede ten dage deed (reorganistaie consultant pffff.) . Hij woonde in een mooie straat in de buurt. we hadden het er over dat het voor hem geen probleem was om 1000 euro per jaar voor een goede particuliere school extra neer te tellen. Ik beaamde dat, dat zou ik ook waarschijnlijk gedaan hebben als ik het geld had. ik deed ook alsof ik het geld ervoor had. (je kunt wel zien wat voor vreselijk type ik ben)
Je kunt wel nagaan dat er in mijn hoofde een hoop speelde. Schaamte, de wens om ook geld te hebben, de wens om ook succesvol te zijn, hopen dat mijn arrogante studiegenoot overreden werd diezelfde dag. enz.
Vannacht had ik dus een mooie droom over een bruine drol en een witte drol die in een wiegje lagen. Hij was nog veel uitgebreider, maar zoals gezegd als je hem niet binnen enkele seconden opschrijft vergeet je hem totaal. Uiteraard lag de aanleiding in die ochtend. Maar goed geen mooie analyse dus.

Toch ga ik nu komende maand enkele dingen (zogenoemde toevalligheden) verzamelen in de hoop je een beetje te kunnen overtuigen.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

hi hi, wat leuk een discussie over Freud.
Alhoewel nietstaat voor het psychosomatiserende denken.
Twee verschillende onderwerpen dus ;-)

En volgens mij is het Freudiaans denken helemaal niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van de tegenwoordige tijd.
Kan het zijn dat er in zijn tijd helemaal nog geen gekontroleerd wetenschappelijk onderzoek? ( gen zin om dat op te zoeken.
Als je het toch zo wilt bekijken is het idd n=1 onderzoek ( dank je wel, die term was ik vegeten ;-) )

Dus jullie gaan appels en peren met elkaar bespreken, als appel en peer ;-)
Mijn Freudiaanse associatie :-D
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Haha Plasterk, maar jij hebt dan ook dromen war je wat mee kunt blijkbaar!
Wat mooi, rennen naast een vrouw op een fiets... maakt toch wel wat los. In mijn studententijd kon ik erg hard fietsen en ook zonder handen (ehm, niet allebei tegelijk). Het was altijd een sport om ie-de-reen op die fiets in te halen. Dat was een uiting van jong zijn, avontuur, romantiek. Dus jouw droom maakt dan toch bijna vergeten (= toch stiekem onderdrukte..?) gevoelens en verhalen los.
Door de ziekte ben ik ook zakelijker gaan denken, laat minder mijn gevoel toe, uit zelfbehoud.

Dat schoolplein herken ik ook! Voordat de ziekte goed en hard toesloeg, had ik een periode met vreselijke minderwaardigheidsgevoelens. Dan bracht in mijn zoontje naar school en keek ik afgunstig naar de andere moeders, vrolijk, roodgeverfde haren, bloemetjesjurken met spijkerjasjes en hippe laarzen. Ik voelde me zo minderwaardig....
Ik zie het nu als uiting van de ziekte, als je als gewond of ziek beest tussen blakende soortgenoten staat dan heb je waarschijnlijk ook je staart tussen de poten.
Ik heb tijden gedacht dat het elders vast beter was, maar nu ik veel van mijn gedragingen snap dat ik niet anders KON omdat ik te prikkelgevoelig, te snel vermoeid, te veel last van OI had wat ik toen allemaal zag als psychisch en ook erg afkeurde van mezelf, kortom, nu ik het als onderdeel van mijn ziekte zie schaam ik me veel minder en heb ik minder afgunst. Ben eerder trots op wat ik doorstaan heb en nu heb bereikt. Tenminste, dat probeer ik wel te zijn.

Haha ik vind het een mooie grap dat je die ouwe makker maar wat op de mouw speldde. Vindingrijk om dat zo te doen, zie het maar als een pientere daad uit lijfsbehoud ipv je ervoor te schamen. Je had daar toch niet kunnen uitleggen hoe het werkelijk zat.

Blijkbaar verwerk jij veel op verhalende wijze en zijn je dromen hiervoor een inspiratiebron. Levert in ieder geval mooi materiaal, dus ben benieuwd wat er nog komt :wink: .

Tja, en hoe het nu zit met die Mahler....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

In dromen zitten juist allerlei toevalligheden, naast wat herkenbare zaken, denk ik zo.

Maar Freud is zeker niet 'de schuldige' aan het psychosomatisch denken, hij heeft het vooral een naam en zogenaamd wetenschappelijk sausje gegeven. Als je kijkt naar andere, nog primitief levende volkeren zie je dat gehandicapten en zieken vaak worden gezien als boze geesten ed, dat de familie zich schaamt en deze armen als honden behandelt.

Ik heb te lang niet naar muziek geluisterd om iets over Mahler te kunnen zeggen:-( :-)
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Ik herken wel vaak in mijn dromen met waar ik in daily life mee bezig ben.
Vannacht bijv was ik in een heeel druk vakantiepark,
was echt overvol..met onbekende mensen..
De groepen werden zomaar gevormd.

Ik wist het nr van het huisje waar ik heen moest niet meer en kon de papieren waar dat op stond niet meer vinden...
eindeloos heen en weer lopen zoeken en vragen en kreeg geen antwoord.
Uiteindelijk huisje en groep gevonden..
Bleek dat mijn ons huisje niet opgeleverd worden, pas 5 uur laten dus we moesten onszelf maar bezighouden.
Ik was doodmoe, dus ik kon dat echt niet, dus ik liep daar overstuur huilend rond en werd later zo woedend dat ik er wel een rechtzaak over wilde beginnen....

Lulu en Asje......voer voor jullie..;-)
ook voor anderen natuurlijk...
ik herken zelf vrij oppervlakkig van alles....

Misschien hoor ik Mahler vannacht......in mijn dromen ;-)
Laatst gewijzigd door josje15 op 05 okt 2013, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

@elias
Net zoals je twintig eieren kan koken, de helft in koud water kan dompelen en de andere helft niet, en kijken of er verschil is in hoe goed het ei pelt, kun je echt zelf de droomduiding gaan lezen voordat je zo scherp de mening van een ander over neemt
Haha, geestig! Moet ik zelf gaan onderzoeken om vervolgens tot de conclusie te komen dat Freud wel degelijk gelijk had en dat er werkelijk vele patienten zijn die zich verzetten tegen genezing?
kaki schreef: Misschien heeft Freud er inderdaad persoonlijk voor gezorgd dat wij als ME-ers niet serieus worden genomen :evil:
Nou dat weet ik niet, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat hij in ieder geval niets heeft bijgedragen aan de biomedische kijk op ziektes/aandoeningen.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Haha, geestig! Moet ik zelf gaan onderzoeken om vervolgens tot de conclusie te komen dat Freud wel degelijk gelijk had en dat er werkelijk vele patienten zijn die zich verzetten tegen genezing?
ik zie het net andersom, ze verzetten zich tegen aftakeling en klakkeloos afgeschreven worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

@elias

Nee ik weet het eigenlijk ook niet. Je hebt ook zo'n boek met vijf studie gevallen Anna O enzo. Daar moest ik ook niet veel van hebben. Het gaat allemaal zover. Een stapje te ver. Ik bedoel ook eigenlijk niet de Freud van het genezen en als psychiater. Dat is volgens mij allang verworpen. Ik bedoel meer de man van mooie uitspraken en de droomduiding.
Hij zei bijvoorbeeld dat iemands geestelijke gezondheid was af te lezen aan zijn vermogen tot liefhebben en werken. (mooi natuurlijk. Ik kan mijn gezin wel liefhebben, maar werken lukt niet. dus helemaal mee eens ben ik niet)

Irv D Yalom, schrijft trouwens mooie boeken. Nietzsches Tranen bijvoorbeeld

@josje15 ja echt zo'n typische droom. Iedereen droomt wel van die dingen. Doet me denken aan onmacht. Maar goed alleen jij kan je eigen dromen duiden.

Dat van MS en moeder met autistische kinderen en frigide moeders is natuurlijk echt ontzettend erg geweest.

nog een link voor de geïnteresseerde hieronder juist over hoe het gedachtegoed over schizofrenie weer een kleine cirkel beweging maakt. Wel engels.

http://wilsonquarterly.com/essays/beyond-brain
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Plaats reactie