Maag- darmproblemen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

ananasje
Beginner

Bericht door ananasje »

Ja, misschien moet ik inderdaad nog eens opnieuw getest worden, want het is intussen toch al een paar jaar geleden. Bedankt voor jullie tips allemaal!
ananasje
Beginner

Bericht door ananasje »

Ik ben gevoelig voor constipatie, maar sinds ik azithromycine IV krijg, is het veel erger. Terwijl je dan net diarree zou verwachten! Zijn er nog die er door geconstipeerd raken? Wat helpt jou?? Ik gebruik reeds Movicol, en heb al glycerine suppo's en microlax gebruikt, zonder effect.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik neem psyllium tegen verstopping, helpt prima en kan gewoon door het eten. Het is verkrijgbaar bij de biowinkel, ms ook bij reformzaken? Google op Vlozaad Hildegard en je komt dit tegen:

Afbeelding

Natuurlijk kan je ook hennep- of lijnzaad proberen. Ook dingen die gewoon door het eten kunnen. En ms al gedroogde vruchten proberen te eten? Natuurlijk nu niet alles tegelijk proberen... Ik geef de voorkeur aan dergelijke dingen ipv weer een zakje oid van de dokter.

Succes!!
ananasje
Beginner

Bericht door ananasje »

Ik gebruik wel reeds vezels (fibion sojavezels), maar wil psyllium wel eens proberen. Heb je er last van in de zin van gasvorming of zo?
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Nope, tot op heden heb ik ik nergens last van. Wel innemen met veel water (of had ik dat al gezegd? Staat ook op het pakje), daarom neem ik het 's morgens bij mijn muesli.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Bloemetje schreef:
Ik geef de voorkeur aan dergelijke dingen ipv weer een zakje oid van de dokter.
Nou geef mij maar een zakje van de dokter, namelijk..... psylium :)
Wel onder een andere naam natuurlijk. De eerste keer moest ik €4,- bijbetalen, nu wordt het vergoed door de ziektekostenverzekeraar.
Het helpt en geeft idd geen gasvorming.

Groetjes, Ariadne.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik weet niet meer of dat van mij ook werd vergoed, maar ik ben nou eenmaal makkelijker te porren voor natuurlijke middelen, dan voor synthetische stoffen. Kost idd wel iets meer, maar dan weet ik tenminste wat ik binnenkrijg. Yep, ik ben een food freak: dit geeft mij een prettiger gevoel.

Maar heb jij ook baat bij de psyllium? Het zou helpen bij zowel diarree als verstopping. Bij mij in het eerste geval niet, maar uiteindelijk wel in het tweede geval.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Diaree heb ik niet, maar het helpt wel tegen verstopping, alhoewel ik nog niet helemaal tevreden ben. Soms gaat het goed, soms toch weer wat moeizaam.

Groetjes, Ariadne.
moon2
Beginner

Bericht door moon2 »

Hallo,

Hier nog een lymer met darm problemen!
Bij mij hielp geen enkel dieet, en ik had dus ong. dezelfde symptomen als jij...in het begin.
Later raakte ik steeds meer geconstipeerd, en momenteel doen mijn darmen eigenlijk niet zoveel meer.
Ze hadden er bij mij eerder bij moeten zijn, en mij niet moeten afschuiven met pds, en vezels.
Ik zit nu aan de sondevoeding, en oud mijn gewicht momenteel op 45 kg, zonder deze voeding, naadt mijn dagelijkse voeding, was ik vast weer afgezakt naar een kilootje of 40.
Let wel, ik ben dus 43 jaar, en 1.65 lang.

Wat voor mij het best werkt is magnesiumhydroxide kouwtabletten, dit zorgt ervoor dat mijn darmen niet langzaamaan verstoppen, en haalt het opgeblazen gevoel en de gasvorming weg.
Je kan dan wel dagelijkse stoelgang hebben, maar als er iedere x iets achterblijft, wat dus een mogelijkheid is, dan raak je ook verstopt.

Groetjes Moon.
moon2
Beginner

Bericht door moon2 »

Excuses voor de spelfouten overigens, heb er zoveel mogelijk gecorrigeerd, maar zie nogal dubbel momenteel.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Moon2,

Horen leaky gut en P.E.M. ook bij Lyme?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
moon2
Beginner

Bericht door moon2 »

verlorengezondheidman schreef:@Moon2,

Horen leaky gut en P.E.M. ook bij Lyme?

Hey VGM,

Leaky gut komt veel voor bij lyme, maar is net als veel andere klachten en verschijnselen a-specifiek.
P.E.M?..help me eens even, kan moeilijk afkortingen onthouden :wink:

Bij lyme heb je een soort van domino effect.
Alles werkt samen in je lichaam, en als je ergens defecten aan krijgt mn. aan je endocriene stelsel, dan heeft dat weer inpact op andere functies binnen je lijf, zoals bv. schildklierproblemen etc.

Bij lyme kan je dus veel vervelende en vaak ernstige toestanden krijgen, maar dat gaat gelukkig niet voor iedereen op.
Veel ligt ook aan je eigen aanleg, je immuunsysteem , bijkomende pathogenen, welk type lyme etc.

Geen 2 lymers zijn hetzelfde, hoewel ze wel veel overeenkomsten hebben :wink:

Groetjes Moon.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Moon, wat ontzettend vervelend allemaal! Ik wens je er veel sterkte mee.

Je schreef:
Ze hadden er bij mij eerder bij moeten zijn, en mij niet moeten afschuiven met pds, en vezels.
Wat hadden ze volgens jou eerder moeten doen, wat wel geholpen zou hebben?

Ik heb geen lyme, wel wat darmproblemen, maar lang niet zo erg als jij gelukkig.
Bij PDS zijn vezels trouwens helemaal niet goed, de meeste mensen met PDS reageren hier overgevoelig op. Dit staat in de richtlijn van het NHG (Nederlans huisartsen genootschap), maar de meeste artsen schrijven nog steeds vezels voor bij PDS.

Groetjes, Ariadne.
sidonia
Actief lid
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Ik ben ook iemand met PDS en je hebt helemaal gelijk, Ariadne, vezels zijn funest. De ervaring door de jaren heen heeft mij de vezels ernstig doen vermijden. Mocht de overactieve darmen wat minder actief worden, dan hoef ik maar een dag even wat extra vezels te nemen en de boel stroomt weer door.

En Orthiflor heeft mij wat meer stabiliteit in de darmen gegeven.
moon2
Beginner

Bericht door moon2 »

Hallo Ariadne en Sidonia,

Klopt helemaal wat die vezels betrefd!
De diagnose pds staat feitelijk gelijk aan fybromyalgie.
Ze weten niet wat de oorzaak is, en dan krijg je dat stempeltje.
Uiteindelijk blijkt er toch meestal een andere oorzaak te zijn voor de darmproblemen.

Ze hadden bij mij iets tegen de obstipatie moeten geven, nu zijn mijn darmen na jaren van opstipatie er min of meer mee opgehouden.
Ik kreeg infecties in de darmen, en een flink motiliteitsprobleem...ik kon dus van de 1 op de andere dag helemaal niet meer naar het toilet, en belande in het ziekenhuis.

Door de verstoppingen heb ik dus een uitgerekte dikke darm (dolichocolon), en een derde graads verzakking van de endeldarm(rectokele) gekregen, en dat dus naast mijn motiliteitsstoornis.

Dus blijf nooit te lang aan modderen met verstoppingen!

Groetjes Moon.
Plaats reactie