Wat je zegt dat denk ik ook, dan is er amper verandering met hoe het nu is. Nu krijgen we toch ook alleen maar weerstand van (huis)artsen en instanties als het UWV? Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd..magnetronnie schreef:In de concept richtlijn staat zoiets als, CGT/GET zijn aanbevolen behandelingen en bijvoorbeeld een UWV kan daarvan afwijken, maar dan moeten daar goeie redenen voor zijn. Nou werkt CGT, of welke psychotherapie dan ook, per definitie niet zonder dat de patiënt meewerkt, en een patiënt die er totaal niet in gelooft zal dus ook niet meewerken. Maar in de prakijk komt het erop neer dat een weigering bijvoorbeeld in kan houden dat een uitkering wordt stop gezet. Overigens is dat nu ook al zo.flowerpower3 schreef:Heel goed dat er weer iets in de media over komt..Alleen wat ik niet snap, volgens het artikel zijn ME-patiënten vanaf mei dit jaar verplicht om gedragstherapie te volgen? Volgens wie is dat dan verplicht? Ik heb hier niets over gehoord of gelezen namelijk.
Het zou goed zijn als de richtlijn duidelijker vermeldt dat CGT alleen kans van slagen heeft bij patiënten die ook achter de therapie staan, en dat er geen consequenties moeten komen voor mensen die weigeren. Je bent in Nederland officieel namelijk niet verplicht om een bepaalde behandeling te volgen.
Toch blijft het bijna middeleeuws dat je je als ziek persoon ook nog eens moet verdedigen tegenover artsen en instanties, ik blijf hopen dat dit ooit gaat veranderen.
Ik snap alleen niet zo goed waar je op doelt met dat je denkt dat het goed is als duidelijk vermeld word dat CGT alleen kans van slagen heeft als de patiënt achter de behandeling staat. Ikzelf heb heel veel therapie gehad, waaronder CGT, en reken maar dat ik daar voor de volle 100% achter stond en er hard voor heb gewerkt. Helaas geen enkele procent verbetering, eerder verslechtering..Iets wat ook bekend is bij ME-patiënten, en voor mij nu duidelijk dat dat niet de weg is die men moet volgen.
Enige waar het bij kan helpen (therapie op zich, niet per se CGT) is het er mee om leren gaan, maar dat is een handigheid, geen genezing of verbetering.