Ziekte van Lyme: vragen en discussie

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

N.a.v. een discussie op het platvorm ben ik ook geneigd te denken dat er wel een kern van waarheid kan zitten in dat 90 %-verhaal. Dat de sporen van Lyme zo moelijk zijn op te sporen maar er mogelijk wel zijn, staaft ook de theorie van Demeirlier in het algemeen, nl dat wel juiste meet-instrumenten gebruikt moeten worden om de diepe, wel degelijk aanwezige verborgen infecties a/h licht te brengen.....

Als ik het niet vergeet neem ik dit Lyme-verhaal dus mee in consult bij Demeirleir, a.s. februari.

Trouwens, Elianne, hoe is ie?
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Ik ga me binnenkort hoogstwaarschijnlijk ook laten testen op lyme,omdat ik het nu toch weleens wil weten.
Maar dacht dat pro health ook goed gekeurd is door de lyme sites/vereniging??
Is de test daar toch weer anders dan??

Hoe werkt dat als je het in duitsland wilt laten onderzoeken??
Dan moet het opgestuurd worden neem ik aan.
Wat is het adres en moet je dan eerst contact opnemen??

Xx Miek
Goudlokje
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2006, 19:15

Bericht door Goudlokje »

Ja, prohealth is goedgekeurd. heb het daar ook laten doen

Aanbevolen laboratoria

Voor deze onderzoeken zijn helaas geen standaardmethoden beschikbaar, zodat elk laboratorium zijn eigen procedures heeft.

Het is aan te beleven om gebruik te maken van laboratoria die altijd testen met een Western Blot, onafhankelijk van de uitslag van de ELISA. Ook zouden de banden bij de Western Blot altijd moeten worden opgegeven.

In Nederland voldoet Pro Health aan deze voorwaarde, en ook het LVF in Leeuwarden doet op verzoek een blot. Verder bevindt zich in Duitsland een ervaren laboratorium in Keulen dat hieraan voldoet: Laboratoriumsmedizin.
(Lymenet.nl)


en hier staat hoe je je bloed kunt laten onderzoeken in Keulen: www.lymenet.nl/info/werkwijze-bloedonderzoek-keulen.htm
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Hoi Laury,

Ik ben ook van plan om het onderzoek bij pro health te laten doen.
Heb nog eens goed gelezen op hun site,maar daar staat dat zij ook de 2 testen doen: elisa en western blot.
Dus dan is dat toch goed!?

Wat was de uitslag van jouw test als ik vragen mag?
En wat waren de kosten en werden die vergoed??

Xx Miek
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ben benieuwd naar jullie ervaringen als jullie je laten testen op Lyme.
Goudlokje
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2006, 19:15

Bericht door Goudlokje »

Hoi Miek,

Die testen van pro health zijn volgesmij helemaal goed hoor!! Ze doen dat pas sinds december dus het is wel de nieuwste methode, denk ik.
Ik krijg de uitslag over ong. 2 weken!! Het was allemaal een beetje vertraagd omdat ik het rond kerst heb laten doen. Ben benieuwd..
Het was volgesmij rond de 170 euro (weet het niet zeker meer) en het of het vergoed wordt ligt aan je zorgverzekeraar. Soms wel en soms niet. Het beste kun je ze van te voren even laten weten dat je die test laat doen uit medische redenen.

Groetjes Laury
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Hoi Laury, kun je ook precies vertellen hoe het in z'n werk ging?
(Ik heb nogal een naaldenfobie dus zou graag van tevoren willen weten hoe of wat... ;-) )
janus
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2007, 11:51

Bericht door janus »

Vanwege de kosten zou ik eerst even bij je huisarts langsgaan en hem een verwijsbriefje laten schrijven. Afhankelijk van je verzekeraar krijg je het dan meestal wel vergoed.

Voor diegene die willen weten hoe het in z'n werk gaat, nou, dat is heel simpel.
Meestal vragen ze om vers bloed, dus kun je het beste naar het lab gaan. Dan prikken ze bloed en kun je weer naar huis.

De ELISA en Western Blot kunnen de aanwezigheid van antistoffen aantonen die het lichaam aanmaakt tegen de borrelia.
Deze tests tonen echter niet de aanwezigheid van de bacterie zelf aan.
Maar bij positieve uitslag is Lyme zeer aannemelijk en kunnen er nog eventueel andere testen gedaan worden!

Succes allemaal! :D
Goudlokje
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2006, 19:15

Bericht door Goudlokje »

janus, hoezo tonen die tests niet de aanwezigheid van de bacterie zelf aan?
Welke andere tests moeten er daarvoor gedaan worden dan?
(heb daar nml. niks over gelezen op de lyme-sites)
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

hoi,

ook ik ben benieuwd naar de eventuele andere test voor het aantonen van de bacterie!??
Waarom kunnen ze dat nu niet zien?

Ik heb contact gehad met pro health en ze sturen een setje op om het bloed te versturen.
Daarna langs huisarts geweest voor verwijzing en het gemeld bij mijn verzekeraar,dus alles is geregeld!!

Nu het bloed laten prikken en dan meteen opsturen.
Ben erg benieuwd!

Xx Miek
janus
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2007, 11:51

Bericht door janus »

Hoi Laury,

Ik ben natuurlijk geen expert, maar sinds ik weet dat het bij mij Lyme is heb ik wel wat research gedaan.
Om te beginnen zijn de meningen over Lyme verdeeld. Ik had natuurlijk een boel vragen, zoals: hoe weet je zeker dat het Lyme is, wat kun je eraan doen, etc.
Ik kreeg zeer uiteenlopende antwoorden. Duidelijk is dat de medische wetenschap eigenlijk nog maar weinig weet over de omvang en het beeld van Lyme.
De arts waar ik bij zit, Prof.dr. Michael Maes in Antwerpen heeft mij uitgelegd hoe het werkt.
Als je Lyme hebt of hebt gehad kunnen ze dit zien door de antistoffen in je lichaam. Dit gebeurt door oa ELISA en Western Blot.
Echter, als deze tests postitef zijn, wil dat niet zeggen dat je een actieve Lyme infectie hebt. Als je lichaam uit zichzelf de Lyme al overwonnen zou hebben, kun je de antistoffen toch nog jaren bij je dragen. (zoals ook bij pfeiffer).
Om de aanwezigheid van de bacterie vast te stellen heb ik een LTT borrelia test gedaan in Aken. Deze kan de aanwezigheid van de bacterie vaststellen, maar ook niet met 100% zekerheid. Ik vind het zelf ook nog allemaal een beetje vaag.
Anyway, als dan meerdere testen allemaal positief zijn en het klachtenbeeld komt overeen met Lyme, dan kan men met grote zekerheid vaststellen dat het Lyme is.

Het is in ieder geval goed om te starten met Elisa en Western Blot. Dan heb je al een goed beeld of het er wel of niet is!

Succes!!, ik ben benieuwd naar jullie resultaten!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Halo,
Ziekte van lyme loop je op door een tekenbeet. Dit heb ik nog nooit gehad kan ik dan wel lyme hebben?
Groetjes Patricia
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Hallo Patricia,

Een teek kun je ook hebben gehad zonder dat je het gemerkt hebt.
Ze zuigen zich vol bloed en laten zich dan weer vallen.
Als het op een onopvallende plaats was, kan het zijn dat je het niet door hebt gehad.
Die kans is echter niet heel groot hoor (een volgezogen teek is best groot).

Groeten,
Marloes
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Hoi,

Nou, het is geregeld hoor!
Ik heb vandaag bloed laten afnemen en heb het opgestuurd naar Pro Health.
Nu afwachten dus,ben erg benieuwd!!
Zou wel heel raar zijn als je ineens lyme blijkt te hebben na lange tijd jezelf onder de cvs patienten te rekenen.
Maar goed,we zien wel..

Ik heb gekozen voor borrelia pakket 2,daar zitten 3 testen in,waaronder de elisa en western blot,die andere weet ik ff niet hoe die heet.
Het meest uitgebreide dus.

Xx Miek
janus
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2007, 11:51

Bericht door janus »

Marloes schreef:Hallo Patricia,

Een teek kun je ook hebben gehad zonder dat je het gemerkt hebt.
Ze zuigen zich vol bloed en laten zich dan weer vallen.
Als het op een onopvallende plaats was, kan het zijn dat je het niet door hebt gehad.
Die kans is echter niet heel groot hoor (een volgezogen teek is best groot).

Groeten,
Marloes
Een niet met bloed volgezogen teek is slechts een paar mm groot. Als een vrouwtjesteek zich voor de laatste maal helemaal volgezogen heeft met bloed, kan ze wel een cm groot worden. Larven en nimfen zijn echter slechts 0,5-1,5 mm groot, deze worden daardoor makkelijk over het hoofd te zien. Vooral nimfen, die al een keer bloed hebben gezogen en dus een grotere kans hebben geïnfecteerd te zijn, vormen een groot risico voor mensen. De eitjes en de larven kunnen echter ook al geïnfecteerd zijn.

Verder heb ik gelezen dat ongeveer 50% van de mensen met Lyme zich geen tekenbeet kunnen herinneren. Ik kan het me ook niet herinneren, dus het gevaar ligt altijd op de loer!!
Plaats reactie