vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik zou nooit zo maar bijslikken als je een auto-immuunziekte hebt of als je andere medicatie neemt (zie link)


http://zaplog.nl/zaplog/article/vitamin ... _lief_is_i
http://zaplog.nl/zaplog/article/vitamin ... lief_is_ii
http://zaplog.nl/zaplog/article/vitamin ... ief_is_iii

Bij vitamine D3 pillen slikken kan een veel hogere calcediol en calcitrol spiegel ontstaan.
Door het in grote hoeveelheden naar binnen sluizen van vitamine D3 via een andere weg dan licht worden alle terugkoppelingsmechanismen onder druk gezet. Met iedereen gedrogeerd door vitamine D, lijkt het mij moeilijk de basale waarde te weten. Het gemiddelde is immers kunstmatig fors omhoog gegaan.


Als je denkt dat je arts verstand heeft van deze materie vraag hem dan eens om je calcitriol-waarde te testen.
Is dat voor hem "te exotisch", loop dan hard weg. :)
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Senna: heb je de kritiek op die artikelen ook gelezen? Daar heb ik naar gekeken en het is niet zo als hij zegt hoor, nogal kort door de bocht.

ik weet van een voormalig huisarts dat vitamine D een hele belangrijke is. Hij kon niet meer overweg met manier van reguliere geneeskunde, vooral symptoombestrijding, onwetendheid belang supplementen, vitaminen etc. Is homeopatisch gegaan (eerst in huisartspraktijk, later volledig) en ontdekte 2 belangrijke dingen: patiënten kon hij veel beter helpen (echt helpen) en apotheker was niet zo blij, want veel minder farmaceutische troep nodig, al schuwt hij dit niet indien noodzakelijk uiteraard. Hij heeft interessant artikel over vitamine D3, en zo te zien weet deze arts ook wat calcitriol is, dit noemt hij meerdere keren. http://www.jbeunk.nl/VitamineD3.html

Over autoimmuniteit en vitamine D3 zegt hij: "Het blijkt dat bij psoriasiscellen en bij auto-immuun ziekten de T-cellen of de
T-lymfocyten de toediening van calcitriol een positief effect heeft. In beide gevallen is er de aanwezigheid van (ongebruikte) vitamine D receptoren (VDR). Het feit dat er VDR in T-cellen zit, wijst erop dat vitamine D een rol speelt in de werking of ontwikkeling van T-cellen. In het bloed blijkt vaak een ernstig tekort te zijn aan vitamineD. De toediening van calcitriol blijkt vaak een gunstig effect te hebben bij verscheidene auto-immuun ziekten, gemediateerd door T-cellen.(3)"
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Annemoontje, ik volg alle studies betreffende vit D op de voet en volgens mij zijn er dat veel te weinig.
Meer studies zullen meer slecht nieuws brengen, volgens dr Marshall.

Furthermore, low levels of 25-D are frequently noted in patients with autoimmune disease, leading to a current consensus that a deficiency of the secosteroid may contribute to the autoimmune disease process.
However, Marshall and team explain that these low levels of 25-D are a result, rather than a cause, of the disease process.
Indeed, Marshall's research shows that in autoimmune disease, 25-D levels are naturally down-regulated in response to VDR dysregulation by chronic pathogens.
Under such circumstances, supplementation with extra vitamin D is not only counterproductive but harmful, as it slows the ability of the immune system to deal with such bacteria.


Ik heb ook van DML een hele uitleg gekregen en het is dus heel belangrijk dat die calcitriol niet te hoog wordt (wat heel goed kan zijn bij een meting van lage vit d).
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi annemoontje, senna en aquamarijn,

Interessante en goede info geven jullie over de vitamine D. Ik zit daar ook bovenop, omdat de vitamine D waarde bij mij steeds wisselt, ondanks gebruik van medicatie. Hoe dat kan is niet duidelijk :?.

Ik kan jullie info nog even niet goed lezen en opnemen, dat doe ik later.
Maar, ik heb toch wel een vraagje, omdat aquamarijn dat, geloof ik, ook noemde over de "calcitriol".
Wat is de naam van de meting op een laboratorium formulier? Is dat calcitriol? Of heeft dat een andere naam, afkorting?

Ik zie bij de info van NVKC staan: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=319
Ook wel bekend als:
25-hydroxy-vitamine D, calcidiol, calcifidiol, 1.25 dihydroxy-vitamine D, calcitriol
Officiële naam:
vitamine D
Verwante testen:
calcium, fosfaat, PTH, magnesium
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 20 feb 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ivm met GC Maf denk ik dat DML het test.
Het staat niet op het standaard-formulier vh lab.
DML schrijft het er zelf bij : 1,25 oh vit d

Hij zei tegen mij dat elke huisarts dat kan.
Nu heeft hier wel eens iemand gepost op welke manier dat moet ivm bewaring, temperatuur enzo...
Dus ik vraag mij af of er iemand dit al heeft besproken met zijn huisarts.
Ik zie de mijne niet zo vaak.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Dank voor je toelichting Senna, ik ben zelf niet zo goed op de hoogte van hoe het zit met vit.D, niet zoals jij iig. Voor de duidelijkheid: ik ben sowieso van mening dat een tekort van wat dan ook niet betekent dat je het maar moet aanvullen. Ik vraag me altijd af wat erachter zit dat zo'n waarde te laag is, nog meer als dat elke keer opnieuw gebeurt. Je moet wat mij betreft dus altijd kijken naar achterliggende redenen, dat is waar de reguliere geneeskunde m.i. ook de grootste steken laat vallen, wordt nauwelijks gedaan. Maar sowieso een moeilijk punt is - ook als artsen zich daar wel van bewust zijn - omdat 'we' nog zoveel niet weten. Dat vit.D tekort een gevolg is kan heel goed, maar op zijn beurt weer oorzaak van andere ellende. Dus heel erg simpel gesteld: oorzaak --> vit.D tekort --> ziekte (diverse soorten en vormen) en allerhande aandoeningen.

Bij gemeten vit.D tekort lijkt het me overigens wel van belang aan te vullen, terwijl wordt gezocht naar oorzaken. Om gevolgen te beperken.

DML test het idd, of dit alleen in samenhang is met GcMaf durf ik niet te zeggen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Mijn HA zijn interesse in d is gewekt sinds vorig jaar.
Zal hij wel uit zijn vakliteratuur halen.
Resultaat : hij stelt iedereen voor om het te testen :
mijn ouders, echtgenoot en zoon : alle 4 bijzonder laag maar voor de rest gezond.
Alle patiënten zullen dus supplementen slikken zonder te weten hoe het met die 1,25 OH zit en dat vind ik verontrustend.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ik snap wat je bedoelt. Aan de andere kant: hoeveel mensen zijn volkomen gezond (of beschouwen zichzelf als zodanig) en blijken van 1 op andere dag ernstig ziek te zijn? Mijn broer 30jr. van een op andere moment zoals dat daarmee gaat diabetes mellitus type 1 zo ernstig dat hij in ziekenhuis belande met suiker van 30 (dit is waarmee je al in coma kunt raken). Vader van 1 op andere dag ernstige klachten, bleek kanker, zo'n grote tumor te zijn dat de internist niet begreep dat hij niet al jaren heel veel last van moet hebben gehad. Moest met grootste spoed risicovolle operatie terwijl operatie met dat formaat tumor eigenlijk helemaal niet kon, maar was sowieso overlijden aan gevolgen of toch opereren. Na operatie en buikspoeling met chemo ivm uitzaaiingen binnen 4 of 5 maanden hij longkanker bleek te hebben. 1 Long verwijderd, bestraald etc. Binnen een jaar hersentumor erbij, die werd hem fataal. Moeder van 1 op andere dag per ongeluk erachter dat ze zeer ernstige osteoporose had en inmiddels beginnende dementie. En zo zijn er natuurlijk 1001 verhalen. Allemaal mensen die zichzelf als 100% gezond beschouw(d)en, sportieve en actieve mensen, maar hun ziekten/aandoeningen zich echt niet van de 1 op de andere dag hebben ontwikkeld. Van kanker weet men bijv. dat dit zich ontwikkeld in jaren (gemiddeld 20 jaar) van ontstaan tot dat het klachten geeft en ontdekt.

Je kunt je afvragen hoe gezond iemand is en wat zich onder de oppervlakte ontwikkelt en afspeelt. Wat de rol van vit.D hierin is kan ik ook niet zeggen natuurlijk, maar het is niet voor niets dat kanker zo ontzettend veel voorkomt en een te kort van vit. D bij overgrote deel wereldbevolking schijnt voor te komen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

volgens wikipedia:
Vooral in de lever, maar ook in een aantal andere lichaamsweefsels, wordt vitamine D3 (en D2) via het enzym vitamin D3-25-hydroxylase omgezet in calcidiol (25-hydroxyvitamine D of kortweg 25-OH D3).
mijn internist checkt 25-OH D3, volgens mij is dat de gebruikelijke bepaling?
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

nog even verder te lezen op wikipedia:

De vitamine D-status (of voorraad) wordt bepaald door het analyseren van de niveaus van calcidiol (25OH vitamine D) in het bloed. In patiënten met ernstig nierfalen is dit echter geen goede maat aangezien de voorraad wel toereikend kan zijn maar de activatie in de nier niet optreedt.

Ook kan het niveau van het parathormoon een indicator zijn. De vitamine D-spiegel is te laag wanneer de spiegel van het parathormoon stijgt.
Beneden een serumconcentratie van 75 nmol/L compenseert het lichaam de tekortschietende werking van vitamine D op de calciumhuishouding met het verhogen van de parathormoonspiegels.[24][38] Daarnaast is de calciumabsorptie in de darm beneden een vitamine D-spiegel van 75 nmol/L geremd.

Calcitriol, de actieve vorm van vitamine D, is geen goede indicator van de vitamine D-status omdat de niveaus ervan redelijk constant blijven, ook in geval van vitamine D-deficiëntie. Actief vitamine D bepalen kan geïndiceerd zijn bij patiënten met nierfalen, of patiënten met onbegrepen hypercalcemie.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Louisa schreef:
Wat is de naam van de meting op een laboratorium formulier? Is dat calcitriol? Of heeft dat een andere naam, afkorting?
Het staat over het algemeen niet op het labformulier en moet er dus apart bijgeschreven worden.

Meestal als Calcitriol of D 1,25 OH

Belangrijk is dat de test goed gedaan wordt anders is de uitslag lager dan hij in werkelijkheid is.

Please perform the following Vitamin D tests: 1,25-D and 25-D.
Please ensure that collection staff arrange for centrifuging and freezing of the 1,25D sample. (only)
The sample should be allowed to settle and clot at room temperature for at least 30 minutes (but no more than two hours) and then centrifuged. Do not hold on dry ice prior to centrifuging.
After centrifuging, freeze at between -2 and -10 C.
The sample must be transported on dry ice in order to remain frozen until it reaches the testing lab.

http://mpkb.org/home/tests/dtesting
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Louisa schreef:
Ik zit daar ook bovenop, omdat de vitamine D waarde bij mij steeds wisselt, ondanks gebruik van medicatie. Hoe dat kan is niet duidelijk .
Op de B12Babbelbox kun je meer lezen over de mogelijke oorzaken van het niet willen stijgen van Vit D of het steeds weer dalen ondanks suppletie.

http://b12tekortbabbelbox.messageboard. ... /index.php

Je moet je echter wel eerst inschrijven om daar alles te kunnen lezen.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Calcitriol, de actieve vorm van vitamine D, is geen goede indicator van de vitamine D-status omdat de niveaus ervan redelijk constant blijven, ook in geval van vitamine D-deficiëntie.
Quote van blog Vitamine B12 Podium:
bij gezonde mensen is de productie van 1,25D strak geregeld -- bij zieke mensen met een chronische (auto-immuun) aandoening is dit niet altijd van toepassing!


Zie voor meer uitleg hierover:

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... chive.html

En ook de B12 Babbelbox.
Gebruikersavatar
jeep
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2012, 19:20

Bericht door jeep »

Ik zie dat de zonnestudioketen Sunday's ook met vitamine D aan de gang gaat.
Op hun site staat een aardige verzameling youtubes en links.
Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid onderzoeken en de positieve uitkomsten.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

half jaar geleden was mijn vitamine d 27 afgelopen week weer laten controleren via de reumatoloog en nu staat hij netjes op 148. Dat is meer dan voldoende voorlopig. Ik hoef niet meer terug te komen bij de reumatoloog en moet nu verder pillen slikken.
Plaats reactie