Neiging tot liggen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

De meeste ME-patiënten kunnen helemaal niet volhouden om 40! min zo te staan. Het zou voor velen een marteling zijn en lang voor de 40 min een enorme instorting geven. Dit doet me meer denken aan epilepsiepatiënten die vroeger ook niet erkend waren en geslagen werden. Hoe komen ze er op, dit is echt belachelijk. Schuin achterover zit/liggen is de overbekende houding van ME-ers - voor degenen die niet bedlegerig zijn.
Life smells...
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Op een gewone stoel voel ik hoe ik wegtrek, na een tijdje ben ik hondsberoerd en kan ik me niet meer concentreren.
Het liefst hang ik onderuit, benen omhoog. Mijn vriend geeft me dan op mijn kop want voor mijn rug is dat niet goed natuurlijk. Maar ik zit/hang gewoon het fijnste als mijn hoofd kan steunen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Ik weet niet of ik het wel 40 minuten vol kan houden, maar eventjes doe ik het vaak, juist wegens souer.rugklachten. Misschien scheelt het dat ik tai chi gedaan heb en het langzame stretchen ken. Dan ga je niet als een plank staan (ben ik plankerig, dan ga ik op de grond liggen).

Onderuit is echt slecht voor alles (spieren, ruggegraat, longen, maag, enz.). De ouderwetse fauteuil met klapleuning is dan veel beter. Of een steuntje voor in bed achter je rug zetten.
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Precies ja dat bedoel ik; onderuit hangen, benen omhoog en steun voor je hoofd. Als ik rechtop zit voel ik mij inderdaad ook niet goed worden. Hmmm vreemd toch?
puck
Beginner

Bericht door puck »

Ja, heel herkenbaar en vervelend!!!
Als ik te lang zit word ik duizelig, geirriteerd, hartkloppingen net of ik ziek ben en MOET ik liggen maakt niet uit waar. Staan hou ik bijna niet vol, wat drentelen en dan ook niet te lang. Ik heb er nog steeds niets op gevonden. Na een breuk van mijn stuitje heb ik 6 weken niet mogen/kunnen zitten.
Hierna heb ik elke drie dagen er een minuut bijgedaan om het weer 'op te bouwen'. Staan en zitten kosten veel energie. Heel vervelend.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

40 min lang of tot ze symptomen waarnemen.

Sommigen kunnen dit misschien superlangzaam opbouwen ?

Ik ga nu al een paar maanden naar de kiné/fysio en ik merk hoe slapjes al mijn spieren geworden zijn van al dat liggen.
Er komt elke week 1 of 2 nieuwe oefeningen bij en dan denk ik : weer een stel spieren dat niet meer weet waarvoor ze dienen !
En zo heb ik er blijkbaar veel !

Volledig platliggen overdag heb ik afgebouwd want dat is slecht voor de vertering en voor mijn lage bloeddruk.

Ik ervaar al jaren dat staan ook veel vermoeiender is dan wandelen.
Heeft dit niet alles te maken met bloedvolume, orthostatische intolerantie,... ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

ik kan ook bijna niet staan, lopen is dan inderdaad beter
te lang staan krijg ik last van mijn knieën en worden mijn benen/beenspieren slap
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch

"Drop The Lyme"
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Onderuit gezakt is wat anders dan achterover leunend.
Dat onderuitgezakt is beroerd voor je onderrug.

In de jaren '90 werd ik verrast door informatie over ergonomie. Dat het gewoon rechtop zitten belastend is en daardoor kantoorwerk belastend is. Nou, ik weet wel wat beroepen die zwaarder dan kantoorwerk zijn...
Inmiddels ervaar ik dus ook dat zitten grote problemen geven kan. Maar wij zijn dan ook ziek, voor gezonde mensen is zitten lang niet zo'n probleem.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

semma schreef:voor gezonde mensen is zitten lang niet zo'n probleem.

En: voor gezonde mensen is lang zitten niet zo'n probleem.... :wink:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Molletje
Gevorderd lid

Bericht door Molletje »

Lang staan kan ik niet. Dan komt mijn rug vast te zitten. Lopen gaat dat beter, hoewel nu niet meer.

Het tegen de muur staan heb ik jaren lang gedaan, eerst even mijn rug afrollen tot die loskomt. Maar ook dit hou ik niet lang vol, evenals gehurkt zitten om mijn rug af te rollen.

Het staan zelf moet met losse knieën, dus deze niet op slot zetten.
Ook deed ik er vroeger oefeningen op de plek waar ik moest staan.
Maar ook dat werkte niet. Alles werd maar erger en erger.

Als ik mijn rondes liep, liep ik stevig door, want door te slenteren kreeg ik weer hetzelfde probleem. Winkelen heb ik daardoor altijd een hekel aan gehad.

Als ik in bed lig, lig ik niet plat, alleen als ik ga slapen.
Ik zit er in met een hoop kussens achter me.
Onderuit zakken werkt ook niet voor mijn rug, ik heb er steun nodig.

En wat ik ook wel eens deed is op de grond liggen, eerst met opgetrokken knieën en daarna langzaam helemaal recht liggen en proberen mijn onderrug op de grond te krijgen. En dan proberen te ontspannen.

Dit was voor het voor mij bekend was dat ik ME had.
Plaats reactie