Hydrocortison (tekort cortisol, bijnierinsufficiëntie,...)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ stientje

zo'n tekort heeft een reden. De kunst is te ontdekken wàt. Is het een uit de hand gelopen voedselallergie en/of lekkende darm, een chronische virusinfectie, heb je ooit whiplash gehad, ... Je kan aan de ene kant gaan aanvullen maar als de andere kant energie blijft vragen, zal je niet veel vooruitgeraken, begrijp je? Het blijft individueel maatwerk en het is een langzaam proces. Blijf zoeken, geef nooit op.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@stientje: keep the faith. Ja als je zoveel probeert en je best doet, wil je zo graag dat er wat verbetert.

Van wie krijgen jullie die hydrocortison? Ik zou het ook graag proberen, heb al jaren te laag cortisol. Maar nog niemand gevonden die het wil voorschrijven.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

hallo yoyo

Ik heb het meerdere maanden gebruikt en ben heel tevreden met het effect dat het gaf.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
fez
Actief lid

Bericht door fez »

@yoyo
Van wie krijgen jullie die hydrocortison?
Ik krijg het van mijn huisarts.

Ben nu aan het afbouwen en wil eens proberen om in de plaats bijnierschorsextracten te nemen. Helpt het niet dan begin ik terug aan.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

ik werd heel naar van d hydrocortison.
Heel veel hoofdpijn en ziek gevoel.

dat gebruik ik nooit meer! klachten werden alleen maar erger.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@fez: van je huisarts? wat voor super huisarts heb jij?
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
fez
Actief lid

Bericht door fez »

ja ik ben blij met mijn huisarts. Als ik iets nieuw wil proberen zoals hydrocortison of ldn helpt hij mij daarbij en hij steunt mijn behandeling bij dml.

Vroeger had ik een andere huisarts maar daar ben ik snel weggegaan sinds ik ziek geworden ben.
stientje
Beginner

zieker van hydrocortisone?

Bericht door stientje »

Hallo beste iedereen,
de traantjes lopen hier wel de laatste dagen...ik ga meer en meer achteruit...Vandaag op controle bij Dr Coucke. Ik neem Groeihormoon omdat hypofyse dat niet meer aanmaakt. Dat is nu 5mnd of meer..nog niets resultaat. Ook neem ik hydrocortisol (50 mg), en heb daar nu echt geen goed gevoel meer bij. Eerst was het afwachten, doorgaan, ik ben al lang ziek, ...ondertussen heb ik weer candida (sporanox gekregen). Veeel last in darmen, opgeblazen, pijn, constipatie,...Histamine probs, verstopte neus, reacties op dingen waar ik anders niet op reageer...meer en meer depri en wenen...Ok , Dr Coucke zegt toch door te doen, maar vermindert hydrocortisone naar 30 mg. (mag ik dat in 1 keer verminderen?) ERG! ik ben al heeel zwaar en ben nu weer 7 kg verdikt! (ik eet super gezond , man kookt vlg schema, veel intolleranties). Ik ben bijna zeker dat de hydroc me doet verdikken en mijn darm weer heeft kapot gemaakt, mijn moraal is zo sterk achteruit aan het gaan..Morgen naar Vilvoorde voor 2de baxter gammaglobulines . Ben te moe en te ziek om te sterven...en vooral heb geen moed meer... Ook meer spierzwak (gemeten) . Van zetel naar pc naar bed...Wie gaat nog naar dr Coucke en heeft ervaring met hydrocortisol AUB?
nabo
Gevorderd lid

zieker van hydrocortisone?

Bericht door nabo »

geen ervaringen met coucke.

maar van de hydrocortison werd ik doodziek en ben dus gestopt.
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door memsi »

Stientje ik heb geen ervaring met hydrocortisol maar ben eens gaan opzoeken op google en je kan er wel veel bijwerkingen van hebben . En 50 mg is ook al een hoge dosis . Heb ook gelezen als je 30 mg moet nemen dat je s'morgens 20 mg moet nemen en s'avonds 10 .
fez
Actief lid

Bericht door fez »

Dag Stientje,

Ik neem momenteel hydrocortisone (al negen maanden nu) en het is voor mij tot nu toe het enige medicijn waarbij ik geen bijwerkingen heb.
Ik neem wel veel minder in. Heb altijd 25 - 30 mg genomen, verdeeld over de dag. 8u - 10mg, 12u - 10mg, 16u - 5mg.
Ik ben het nu rustig aan het afbouwen en zit op 17,5 mg (per twee weken zak ik met 2,5mg)

grtjs
ben79
Gevorderd lid

Bericht door ben79 »

ik heb ook nog hydrocortisone genomen en voelde mij daar ook echt niet goed van.
Had gevraagd ad arts(niet coucke,maar ik ben zijn naam al vergeten) of het van die hydrocortysone kon komen en hij zei van niet.

Ben er toch mee gestopt,want ik kon ook niks meer.
Nu heb ik toch iets meer energie.

Weet je voor de ene kan het goed zijn en voor de andere niet,je voelt meestal zelf wel wat het probleem is,dokters voelen niet wat jij voelt,en soms (regelmatig) vergissen ze zich ook wel eens.

Hopelijk gaat het snel terug beter met je.

Grts
feuer
Actief lid

Bericht door feuer »

Ik heb hydrocortison tijdelijk gebruikt, een paar jaar geleden, in een lage dosis.
In eerste instantie leek het te helpen, kreeg er meer energie van, had wel last van bijwerkingen zoals een constant gevoel van honger.
Maar niet lang daarna voelde ik me uitgeput en werd ineens heel depressief, arts opgebeld en met de hydrocortison gestopt, na 3 dagen was mijn depressie over.

Hydrocortison is een sterk medicijn en kan zware bijwerkingen hebben, de bijwerkingen die jij noemt kunnen heel goed door het gebruik van hydrocortison veroorzaakt worden, hierbij enkele van die bijwerkingen:
Soms, meteen vanaf het begin van de behandeling
-Maag- of darmklachten. Door het middel vlak voor of tijdens het eten in te nemen, kunt u deze klachten voorkomen. De maag- en darmwand kunnen gevoeliger zijn, waardoor eerder maag- en darmzweren ontstaan.
Soms, bij te veel hydrocortison in het bloed
-Tijdelijke veranderingen in gevoel en stemming, die per persoon kunnen verschillen. Men kan energieker, prikkelbaar, rusteloos, angstig of agressief worden, maar ook neerslachtig, futloos of vermoeid. Overleg voor gebruik met uw arts als u depressief bent of hiervoor wordt behandeld. Mocht u veel last hebben van stemmingsveranderingen, vraag dan uw arts om advies. Mogelijk kan de dosering enigszins worden verlaagd.
-Slecht genezende wonden en meer kans op infecties met bacteriën, virussen of schimmels. Start de behandeling niet, als het enigszins kan, als u last heeft van aandoeningen die zijn veroorzaakt door infecties van bacteriën, schimmels of virussen. Als de infectie uit de hand loopt, heeft u dat niet in de gaten, omdat bijnierschorshormonen ontstekingsverschijnselen, zoals roodheid en zwelling, tegengaan. Mocht zich een infectie tijdens het gebruik voordoen, bespreek dan met de arts wat u moet doen. Neem in elk geval contact op bij plotseling opkomende ontstekingen, bij ontstekingen in of rond het oog en bij een ontstekingen waarvan u weet of vermoedt dat deze door een virus zijn veroorzaakt.
Als er maandenlang een te grote hoeveelheid hydrocortison in het bloed is
-Sommige mensen worden dikker door de veranderde opbouw en afbraak van vet, door een toename van de eetlust en door het vasthouden van vocht. Het is vaak nodig de eetgewoonten aan te passen om het gewicht op peil te houden. Een diëtist kan u daarbij helpen. Vraag uw huisarts om een verwijzing.
annel
Beginner

Bericht door annel »

Had ook een te laag cortisol om goed te functioneren een 7,0 microg/dl 'smorgens vroeg (referentiewaarden tussen 7h en 10h: 6.2-19.4).

Kreeg Medrol 3 maand lang. Bij volgende analyse :cortisol was nog maar 5.5 en ik had enorme pijnen in mijn rechterzij ter hoogte van de lever (ik nam ook nog een immunosupressor), moest toch beiden blijven nemen, heb het nog geprobeerd maar was zo slecht dat ik met alles gestopt ben.
Had ook lage bloeddruk 8 op 5, te veel cholesterol, veel pijn overal in spieren en gewrichten, was wel al minder moe sinds ik 1 melatonine (circadin) nam om te slapen

Ben zelf doktertje beginnen spelen met KRUIDEN, heb een duur boek gekocht, 'groot handboek der geneeskrachtige planten', beste investering tot nog toe, in veel bibliotheken te vinden, een aanrader, ook veel informatie gehaald uit de wetenschappelijke bibliotheek PUBMED:

Om de bijnieren te stimuleren: iets wat veel gebruikt wordt in de chinese geneeskunde= zoethoutwortel, verhoogt de bloeddruk, dus niet als ge daar last van hebt! Maximum 10 g per dag, let dan wel op uw electrolytenbalans maar neem vitaminesupplement met kalium erbij.

Bloedresultaten gekregen: cortisol is nu gestegen tot 19,0! dus eerder aan de bovenkant van de limiet, ik mag nu wat minder zoethout drinken :-). En dat zonder enige medicamenten.Zoethout moet wel 5 minuten koken. Bloeddruk nu +-11/7, kan me beter concentreren en heb veel minder pijn in onderkant lichaam, kan terug stappen, trappen opgaan, ook fietsen. Bovenlichaam minder pijn maar nog niet over.

Wat ik ook nam voor de volledigheid:
blonde lijnzaad (= omega3 en cholosterolverlaging, ook beter want 13% gezakt)
Zo weinig mogelijk suiker eten, af en toe probiotica (sacharomyces boulardii, en ook capsules die maagzuurresistent zijn) spirulina (darmdetox en als proteïne want eet weinig vlees), ook tegen oxidatie:curcuma (maak zelf capsules met de capsule machine want is goedkoper) Veel thee gedronken, zelf samengesteld (paardebloemwortel (verhoogt fase 2 detox dus ook tegen oxidatie), brandnetel (gewrichtspijn+detox), harpagophytum (gewrichtspijn) , grote klit wortel, zoethoutwortel, moeraspirreabloem (pijn), melisseblad (oxidatie minuten.)
De twee laatse mogen niet meekoken de rest moet koken, 5 à 8 minuten. Voor contra-indicaties en hoeveelheden zie dat boek!
stientje
Beginner

Bericht door stientje »

hé iedereen,
zijn er hier echt mensen die beter worden/werden met hydrocortisol? Ik neem het nu van september , samen met groeihormoon en DHEA,..Ik ben echt op mijn slechtst. Krijg ook gammaglobulines iedere maand. Was ook opgenomen in ziekenhuizen voor algemene onderzoeken. Kwam nog veel zwakker en zieker terug , geen rust! Dus mijn vraag : wie werd beter met hydrocortisol??? Heeft het zin het blijven te pakken,als het niet aanslaat?
Ik heb nu ook plots erg last van pijn in spieren (voordien alleen pijn als ik ergens tegen liep, of iemand me duwde of een harde 'hallo'klop gaf op schouder etc...) Die pijn is echt nieuw en wil niet dat dit verder gaat...
dank voor elk antwoord..
Plaats reactie