nieuw boek Christine Tobback en Kenny de Meirleir

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

senna schreef:Zij is dus pro margarine en anti bakken met olijolie of niet ? :roll:
Bepaalde margarines zijn slecht (met gehydrogeneerd vet), maar ik dacht dat de 'moderne' margarines veelal niet meer dit slecht vet hadden?

En ze is niet anti-bakken met olijfolie, maar vindt dat teveel mensen met hun olie te heet bakken om rapper klaar te zijn, terwijl het beter zou zijn in iets minder warme olijfolie te bakken hoewel het dan langer duurt.
Vanaf een bepaalde temperatuur begint een vet te oxideren, (verschilt van vet tot vet denk ik), en wordt het ook omgezet in ongezondere vetten.

Dat had ik er toch van verstaan. Het is zowiezo moeilijk te snappen soms zenne.

Door de onduidelijkheid rond margarine gebruik ik het voor de zekerheid nooit of zelden, en vermijd ook teveel in onverzadigd vet te bakken.
Zowel om te bakken als als margarine/smeervet, gebruik ik momenteel kokosolie (=verzadigd, dus minder schadelijk bij verhitting)
En giet dus overal een scheut koude onverzadigde overheen (koolzaad of olijf)

Heb nog wat erover opgezocht, deze zijn mss interessant:

Op http://www.janarendse.com/Olie-en-Vetten.html lees ik:
Verhitten van oliën en vetten
Een goede bron van MOV is bijvoorbeeld zonnebloemolie. Als deze zonnebloemolie verhit wordt, bijvoorbeeld bij de winning ervan of in de keuken door er mee te bakken of te braden, gaat het onverzadigde karakter van deze olie verloren en kunnen de vetzuren niet meer als grondstof voor de aanmaak van de juiste PGE gebruikt worden.

Bovendien ontstaan er zogenaamde transvetzuren.
Dit zijn vetzuren die een andere ruimtelijke structuur verkregen hebben en daardoor evenmin een goede functie in het lichaam kunnen vervullen, ze zijn waarschijnlijk zelfs schadelijk.
Margarines, vooral dieetmargarines bevatten als gevolg van het gebruikte produktieproces vaak veel transvetzuren. Naarmate olie langer bewaard wordt of hoger verhit, gaat deze olie meer en meer een verbinding aan met zuurstof.
De olie oxideert, wordt rans. Geoxideerde vetten zijn zeer schadelijk voor de gezondheid; ze zijn onder andere kankerbevorderend en veroorzaken het ontstaan van de eveneens zeer schadelijke vetzuurradicalen.

Naarmate een olie meer dubbele bindingen heeft, hoe onverzadigder een vet dus is, hoe gevoeliger deze voor oxidatie wordt bij verhitting.
Frituren gebeurt bij zeer hoge temperaturen. Het moge duidelijk zijn dat als we dan al frituren, we dit nooit in een koudgeperste plantaardige olie mogen doen.
Door verhitting van deze olie verliest deze het onverzadigde karakter, is ongeschikt geworden voor de aanmaak van goede celmembramen en prostaglandines en bevat schadelijke trans-vetzuren, oxidatieprodukten en vetzuurradicalen.
Willen we dus volledig profijt hebben van MOV's uit de voeding zullen we dus koudgeperste oliën, onverhit moeten nuttigen, bijvoorbeeld als dressing over salades of verwerkt in mayonaise en sausen.

Indien we toch willen bakken kunnen we hiervoor het beste een olie of vet nemen met een zo hoog mogelijk gehalte aan VV en zo min mogelijk MOV.
Deze verzadigde vetten zijn bij verhitting stabieler en oxideren minder snel. Om te voorkomen dat vetten oxideren kan een zogenaamde anti-oxidant toegevoegd worden. Een natuurlijke anti-oxidant, die vooral actief is in een vetachtig milieu, is vitamine E.
Ter voorkoming van het rans worden van olie in een aangebroken fles, kan dan ook uitstekend wat vitamine E aan deze olie toegevoegd worden.
Het oxidatieproces, dat al in de fles begint, vindt ook plaats in het menselijk lichaam.
Een ieder die koudgeperste olie tot zich neemt zou daarom extra vitamine E moeten innemen om oxidatie van het MOV uit deze olie en van MOV in de celmembramen te voorkomen. Zeker diegenen die concentraten van MOV zoals bijvoorbeeld voedingssupplementen die teunisbloemolie of visolie bevatten innemen, zouden extra vitamine E moeten innemen.

Of http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/t ... ten-70385/
Ik weet weinig.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Als je smeltpunt van olijfolie wil verhogen, doe er dan een beetje boter bij. Dan kan je de olijfolie beter verhitten.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Aangezien boter nog altijd een klein gedeelte melkeiwitten bevat (1%), vermijd ik het volledig voor de zekerheid. Ik ben extreem intolerant aan zowel de wei-eiwitten als caseine.
Ik weet weinig.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Margarine is pure troep. Het is één molecule verwijderd van plastiek. Laat het een week buitenstaan en zelfs de vliegen komen er niet op af. Dat zijn zogezegd plantaardige vetten (en dus lopend) maar ze staan zo stijf als wat. Volledig gemanipuleerd.

Beter is roomboter te gebruiken. Voor ik de lactose-intoleranten op mijn dak krijg, sommige zure melkvetten zoals boter verdragen lactose intoleranten wél. Het hangt af van persoon tot persoon.

Als boter niet makkelijk smeert, snij je boterblok in 20 reepjes, en haal een reepje uit de koelkast een uurtje voor je aan tafel gaat.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik vermoed dat Diederik het heeft over zonnebloem-margarine van de biologische supermarkt? Zit hooguit wat soja en/ of citroensap in...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

@marlène: ik heb het over eiwittenintolerantie (vgl met glutenintolerantie), niet lactoseintolerantie :) toch belangrijk verschil.

@bloemetje: ik zou het eigenlijk niet weten, want ik gebruik dus geen margarine. Maar er zouden idd tegenwoordig wel margarines zijn waarvan nog maar 1% transvet was ofzo.
Ik weet weinig.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

wat ik bedoel, is dat plantaardige olieën vaak omgezet worden in transvetzuren door verharding. Dat soort vetten is echt slecht voor je gezondheid.

Ik was onlangs in gesprek met een arts die op een congres hart- en vaatziekten had vernomen dat producten die plantesterolenverlangende toevoegen & co GEEN cholesterolverlagende effecten had, bewezen na x aantal jaren onderzoek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetzuur

bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Diederik, wat smeer jij dan op je brood?

Ik hou het bij de bio margarine, want ik heb al zo'n enorm lange 'forbidden' lijst van US Biotek, dat ik blij ben dat er nog iets is dat ik kan eten. Dus op mn gluten- en gistvrije brood gaat dan gewoon deze margarine. Jammer dan voor de zgn transvetten... Op een hoog cholesterolgehalte heb ik sowieso weinig risico.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

ik eet geen brood ;)

eet ook maar heeel zelden glutenvrije cracotten, en daarop dan wat kokosvet, smelt rond 25° dus altijd heel smeerbaar op kamertemperatuur.
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Is kokosvet en -olie eigenlijk duur? En koop je dat in de biowinkel?
Life smells...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Kokosolie is per definitie altijd vet, aangezien het stolt bij ca. 25° (?) dus die kun je niet vloeibaar kopen :) (voor zover ik weet)

Hier in de biowinkel in Antwerpen heb ik een enorme glazen bokaal gekocht (4,25 kilo netto) voor iets van een 26 euro. Ik denk dat dat per eenheid niet veel meer is dan goeie olijfolie.
(het was wel de goedkoopste, sommige kostten 2x zoveel per gewicht)

Het is vrij smaakloos dus dat is goed (je moet dus niet verwachten constant overal een cocosmelk-smaak in terug te vinden ;))
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dankjewel voor je antwoord :)

Ik dacht dat ik kokosolie hier op 't forum wel had zien langskomen, vandaar. Anderen mss??

Maar je kunt het dus zowel goed koud als warm gebruiken?
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Ja je noemt dat kokosolie maar het is vast, niet lopend.

niet koud over je salade natuurlijk :) dan smelt het niet en heb je gewoon witte brokken in je eten. maar ik smeer het wel koud over mijn cracotten, voor de rest gebruiken we het vooral warm (om te bakken)
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Oh, ok. Thnx!
Life smells...
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door nijntje »

interessante tip! Dank je Diederik!