Hoogbegaafd

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
marlène
Gevorderd lid

Hoogbegaafd

Bericht door marlène »

Mijn brein is deels opgebrand. Ik kan zelfs geen brood meer betalen met muntjes bij de bakker. "Pak het maar uit mijn had mevrouw". Zolang ik geen statistieken moet berekenen, zit ik veilig! Voor de rest is alles "ok" ahum.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Eressea schreef:Ik weet niet of hoogbegaafdheid en ME meer voorkomt... ik ken juist bijna geen ME-ers die hoogbegaafd zijn. En als je kijkt wat voor percentage hier reageert ten opzichte van alle forumleden (wat niet veel is), en bedenkt dat hoogbegaafde mensen vaak van nature kennis willen verzamelen, en dat zeker geldt als je door een "onbekende" ziekte wordt getroffen, zou het best wel logosch zijn dat hoogbegaafde ME-ers procentueel hier meer voor zouden komen.
Het was dan ook een grapje ;) (dat inderdaad wel bedoeld was om evt. gedachten los te weken)

Maar een 'zelfde ik', die wel meer geneigd is tot "helder formuleren, spontane dingen en meer praten", is dat dan nog wel dezelfde ik voor de rest? ook als zo'n details veranderen, doet dat dan niet vanalles met je? We zullen het (mss) nooit weten, hopelijk wel, maar dat soort veranderingen kan voor hetzelfde geld allemaal kanten van je persoonlijkheid naar buiten lokken die je nu nog niet kent.
paradox
Beginner

Bericht door paradox »

Nou ben ik wel een dochter van een ME-patient, maar yep, ik ben ook officieel toegelaten tot het exclusieve clubje der Mensa Nederland-leden. Grappig dat ik het van Diederik en Guido ook echt verwacht had. Misschien krijg je er wel een radar voor, net zoals gays elkaar kunnen herkennen in de grote massa;)
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

@paradox: ha, is dat een leuk clubje? ;)

ik moet er dus nog eens als disclaimer bijvoegen dat ik het nooit gemeten heb, dus beschouw ik mezelf voor het gemak maar gewoon als 'bovengemiddeld' begaafd, of ik nou een IQ heb van 135 of 155 kan me eigenlijk verder weinig schelen :)
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Mijn IQ is ook nooit gemeten, maar meerdere onderzoeken hebben mijn extreme intelligentie en analytisch vermogen uitgewezen. Maar wat moet ik ermee?
Ik puzzel heel graag ( kruiswoord, binair en dat soort dingen maar ook legpuzzels ) en heb een tijd lang 2 sterren lager moeten nemen omdat ik er gewoon niet meer uitkwam. Ik heb ook ltijd het idee gehad dat ik "dommer" ben geworden door de ME. Nu het beter gaat met me, kan ik ook weer op mijn oude niveau puzzelen. Dat is echt een rare gewaarwoording hoor.

Ik ben wel van een leven zonder en met ME en ik heb wel gemerkt dat ik sinds de ME minder verantwoordelijk wil zijn. meer doen dan alleen maar denken. het leven wordt er wel leuker van kan ik je zeggen en ook minder eenzaam nu omdat ik minder in mijn hoofd zit te kniezen met al mijn ingewikkelde gedachtes en meer contacten leg.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Feline
Actief lid

Bericht door Feline »

Jeeeej leuk dat er meer mensen hebben gereageerd nu hier!! :D
dankje Vlindertje, dat jij op m'n berichtje reageerde! :) Ik was al bang dat het misschien arrogant over kwam ofzo! :oops:

Erg fijn om te lezen dat er meerdere mensen zijn die dit begrijpen! Mijn IQ is ook nog nooit getest hoor.(behalve de nationale IQ test, als ik die moet geloven ben ik briljant haha! :wink: ) Hoeft van mij ook niet zo nodig. Vooral nu niet, haha, ben ook echt iets van 30 punten gedaald naar mijn idee, door de uitputting. :-s (geintje hoor, zoveel zal het ook wel weer niet zijn)

Ik kom later nog wel even langs om wat uitgebreider te reageren, ben er nu te moe voor.

groetjes
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Geen dank, graag gedaan. Ennuh, het is VlindertIE
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hoogbegaafd is veel gezegd, maar ik zat wel bij de besten van de klas vroeger, in de lagere school.

En als ik nu mijn IQ zou moeten laten meten, zal het ook wel fel verminderd zijn...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Waarom houden de artsen dan toch vol dat er in ons brein NIETS mis is?
Toen ik een depressie had was ik net zo slim als daarvoor en een paar jaar daarna.
Daar heeft het dus niets mee te maken.
Zullen we dit aan dokter Ruud of dokter Theo voorleggen?
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Mijn IQ is sinds ME zeker gehalveerd (schat ik). Ik was vroeger vast hoogbegaafd (kan ik nu makkelijk zeggen) ;-)

Nee hoor niet hoogbegaafd hier. Op zich goed bedeeld met enkele (forse) beperkingen door chaotisch brein en concentratiestoornis (men zegt adhd, maar ik twijfel inmiddels aan alles).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Feline
Actief lid

Bericht door Feline »

sorry vlinderTIE! Ik keek niet goed :oops:
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Geeft niet lief Nijntje.
mehans
Actief lid

Bericht door mehans »

Hoi,

Wat hier volgt , is een deel van een tekst die in de richting gaat van de bewustwording die ik de laatste jaren heb ondergaan,

" . . . In je dagelijkse leven wordt je gedreven door je diepste overtuigingen. Die worden je ingeprent van jongs af aan. Maar wat leeft in jezelf? Wat drijft jou in de dingen die je doet? Ga je echt voor de resultaten die je wil bereiken of gaat enorm veel energie verloren aan een goede indruk willen maken naar de anderen? "Wat gaan ze wel niet zeggen?" . . . "

Is dit ook enigszins van toepassing voor 1 van jullie ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
asje
Donateur
Donateur

Hoogbegaafd

Bericht door asje »

Het is logisch (en bekend) dat het IQ verlaagt als je ME hebt.

Zoals Eressea zegt, het percentage meer intelligente mensen op een forum als dit is logisch en zegt niets over ME en hoogbegaafdheid iha. Ik denk altijd, vul eens MS in bij wat je denkt over ME, dan kun je je beter voorstellen of het hout snijdt.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Mehans,

Dat is voor heel veel mensen van toepassing...hier op het forum en elders, ik ken maar weinig mensen die echt zichzelf zijn en hun ding doen en zeggen...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie