Candida Albicans

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

ja,weet inmiddels ook wel wat ik beter niet of niet teveel kan eten.
Geheid dat ik de dag erna gek wordt van de jeuk... :roll:

gelukkig heb ik wel goede zalf van de huisarts die helpt tegen de jeuk.

(van achteren zeg maar :oops: )
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Re: Candida Albicans

Bericht door Daniel »

Guido_den_Broeder schreef:
admin schreef:Wat is Candida albicans?
In de natuur komen veel verschillende soorten gisten voor, zoals bijvoorbeeld in brood en wijn. Candida albicans is een veel voorkomende gistsoort die, behalve in aarde en afval, van nature ook voorkomt op het menselijk lichaam.
Het is toch echt een parasiet, en geen symbioot.
Bij ruim meer dan 30% van de bevolking komt Candida voor zonder een infectie te veroorzaken.
Wat is een Candida-infectie?
Wanneer Candida, door bepaalde lokale omstandigheden (vochtige en warme huidplooien), de kans krijgt om zich heel snel te vermenigvuldigen, kunnen er op den duur wel klachten ontstaan. Deze klachten ontstaan doordat Candida dan kan doordringen tot in het weefsel van de huid of de slijmvliezen.
De schimmel kan een metamorphose ondergaan waarbij het een scherpe punt vormt. We spreken dan van candidiasis. Maar ook daarvoor ontstaan er al klachten, door de vermenigvuldiging.
Candida albicans groeit in een gist vorm en in een hyphe vorm. De hyphe vorm is meestal meer gerelateerd aan infectie. Candidiasis betekent een infectie van candida, waar beide vormen waarschijnlijk voorkomen.

[
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

http://www.pilliewillie.nl/main/artikel ... om.10.html
Hier vind je een stukje over dr Paul van Meerendonck over HPU, ME-CVS en candida wordt er ook kort ingenoemd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik heb ook last van candida, heel erg zelfs voor het ogenblik. het is bij mij vastgesteld door bioresonantie, maar nog niet behandeld, er waren andere dingen die prioritair waren, lyme o.a.

ik heb verschrikkelijk last van uitslag en jeuk, babybilletjes uitslag zeg maar :? en wist tot op nu niet wat het was. ik ben een paar weken terug ervoor naar mijn huisarts geweest en heb er zalf voor gekregen, maar die maakt het precies nog erger. toen ik hem vroeg of het candida kon zijn zei hij van niet, maar hij zal er wel naast zitten veronderstel ik. dus heb ik gisteren maar een afspraak vastgelegd met de dermatoloog.

dit lezende ga ik er van uit dat het wel degelijk door die candida komt en zal ik ondertussen ook maar wat meer op mijn voeding beginnen letten en zien of het helpt.
feit is wel dat ik het op dit ogenblik wel heel erg heb en ook wel erg veel suiker gegeten heb de laatste tijd.

probleem is natuurlijk, wat mag je dan op den duur wel nog eten ? geen brood, geen melk, geen kaas, geen confituur, wat eten jullie dan wel nog voor ontbijt ?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik at zuurdesembrood met hazelnotenpasta uit debiologische winkel of geitenkaas.
Het was een week wennen, daarna prima te doen.
Ik heb veel candida recepten uit de " Heden ik", kookboeken van Annemarie Reuzelaar of zo.

Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

En dieet heeft zeer waarschijnlijk weinig effect op Candida.

Zie dit artikel:http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/6/1170

Hier is de samenvatting van het artikel:

BACKGROUND: Infections due to Candida albicans occur readily in situations in which ample glucose is available. In mice, dietary refined carbohydrate supplementation leads to higher rates of Candida growth in the gastrointestinal tract and favors mucosal invasion. OBJECTIVE: The modulating properties of dietary carbohydrate supplementation on colonization of the human gastrointestinal tract by C. albicans were evaluated. DESIGN: A 2-step study was conducted in 28 healthy volunteers. First, we determined the subjects' habitual uptake of refined carbohydrates and correlated these data with the C. albicans blastoconidia concentration in the mouth washes and feces of subjects with no intervention. Second, we compared C. albicans counts in the specimens before, during, and after a high-sugar diet. RESULTS: No correlation between C. albicans counts in the specimens and the habitual uptake of refined carbohydrates was observed. A high-sugar diet did not increase the frequency of C. albicans-positive samples, the number of subjects positive for C. albicans in the mouth washes, or the concentration of candidal blastoconidia in the samples of the 28 subjects. However, in selected subjects with elevated counts of oral C. albicans, we observed an increase in fecal C. albicans counts in response to the diet. CONCLUSIONS: The effect of adding a high amount of refined carbohydrates to the diet of healthy human subjects has a limited influence on Candida colonization. Follow-up studies should define whether selected patient groups might benefit from dietary restriction of refined carbohydrates.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik mis het woord YEAST in deze studie. Bij mensne met ME werkt het afweersysteem niet goed en daardoor kan Candida Albicans in het bloed komen en problemen geven.
Verder wordt een vervolgstudie aanbevolen, hij is niet compleet.

De studie is gedaan bij gezonde personen. Het is niet bewezen dat een dieet bij deze personen werkt, en evenmin is het bewezen dat het niet werkt. Het aantal proefpersonen is 28. Dat is een klein aantal. ( Ik heb statistiek onderwezen.)

Ik had een gistvrij en (geraffineerde-)suikervrij ( dus niet koolhydraat vrij) dieet aangevuld met een homeopatisch middel dat voor mij uitgetest was.
Daarmee is de candida na lange tijd door te zetten verdwenen.
En ook candida is maar een puzzelstukje in het ME-complex en geen oplossing.

Ik ken trouwens een heel aantal mensen dat zich moe voelt na consumptie van geraffineerde suiker. En suiker voegt momenteel niets toe aan onze voeding. Iedereen kan voor zichzelf wel uitmaken of dieet houden wat uitmaakt.

Hartelijke groet van Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 15 nov 2007, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

nu, in elk geval bedankt voor de reactie en uitleg.

en die suiker zal ik sowieso wel laten, is het niet vanwege de cvs dan wel vanwege de lijn :wink: , ik kan er toch al niet te best tegen.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

@Henny.
Je hebt gelijk, de studie zou ook bij personen met klachten moeten worden uitgevoerd. En 28 personen is inderdaad niet zo veel.
Je noemde dat je een suikervrij dieet volgde, maar niet koolhydraat vrij. Maar koolhydraten -zodra je ze eet-worden allemaal omgezet in monosacchariden (suikers). Die kan Candida dus ook meteen opnemen. Dus ik begrijp eigenlijk niet hoe mensen er opgekoemn zijn zo'n dieet samen te stellen. .
Nog een vraagje. Hoe kon men bij jou vaststellen dat de Candida verdwenen was?
Groet,
Daniel
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Met levend bloed analyse
Ik heb de veranderingen in de bloedresultaten gezien.
Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Oke. Dat is interessant.
-Daniel-
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Verdorie, heb ik toch weer last van Candida in mijn darmen! Merk dit idd. al een tijdje, jeuk na ontlasting, stinkende ontlasting, onregelmatige stoelgang(voor mijn doen dan), uitslag bij mond.
Heb voedingssupl. gekregen hiervoor.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Heb verschrikkelijk veel last van Candida;
-chronische tandvlees ontstekingen
-chronische voetschimmel
-opgeblazen buik
-voedsel intoleranties en daarbijhorende rode jeukerige vlekken
-Yeast infecties
-darmproblemen
-nachtmerries en slaapproblemen

Allen zijn ontstaan na het oplopen van ME/CVS.
De medische wereld maar ontkennen dat het hier iets mee te maken heeft :shock:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Als je het ene ontkent, namelijk ME/CVS, kun je het andere, wat hier nauw mee samenhangt dankzij het verzwakte immuumsysteem, namelijk Candida natuurlijk niet bekennen, anders past het niet meer in het plaatje van de medici.....
Deze (TOM) gedachte willen zoveel mogelijk medici zolang mogelijk in stand proberen te houden heb ik zo het idee.
So; I should have known better
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gast

Bericht door Gast »

Candida komt vaak samen voor met darmparasieten zoals Blastocystis Hominis en Dientamoeba Fragilis. Het is belangrijk om bij mensen met candida te zoeken naar darmparasieten dmv een TFT ontlastingstest met fixatievloeistof.

Saskia van As is een arts die hier redelijk wat vanaf weet. Ze heeft er ook een boek over geschreven (zonder reclame te willen maken overigens) ook staat er op haar site wat info hierover: http://www.praktijkvanas.nl/index2.html (onder artikelen)

Candida (het heet eigenlijk candidiasis: overgroei van candida, maar dat terzijde) proberen aan te pakken terwijl je ook parasieten hebt heeft geen nut. Het is in dat geval erg belangrijk om de parasieten eerst te doden dmv de juiste antibiotica kuur.
Darmparasieten kunnen ook chronische vermoeidheid en tal van andere klachten veroorzaken. Een site die over de twee bekendste darmparasieten gaat is www.badbugs.org

Verlorengezondheidman, ik raad jou dan ook aan om zo'n TFT test aan te vragen voor het geval je dat nog niet hebt gedaan.
Afnameinstructies voor een zo betrouwbaar mogelijk resultaat kan je hier vinden: http://www.praktijkvanas.nl/lab/Afname%20parasiet.htm
Plaats reactie