Dit werkt allemaal bijzonder verwarrend.
Feiten op een rijtje na wetenschappelijk onderzoek.
3 tot 6 % van de gezonde proefpersonen draagt het virus (test positief)
67 tot 86% van de zieke proefpersonen met ME/CVS draagt het virus (test positief)
Zowel Mikovits als DML zeggen dat dit percentage zelfs 95% bedraagt. Dus
95% van de zieke proefpersonen met ME/CVS draagt het virus.
Volgens DML is maar 5% van die 95 % echt ziek (waarschijnlijk ernstig ziek, geïnvalideerd, bedlegerig of banklegerig) en hebben volgens hem zeker het virus.
Daarna deelt DML de ME/CVS patiënten op in drie groepen:
In preME, moderate en severe.
De severe patiënten hebben allemaal het XMRV virus volgens de tweet.
Mijn opmerking; dit zijn ook de patiënten van wie het bloed is onderzocht bij WPI.
Ik vind daarom de opdeling in groepen verwarrend. Hoezo preME? Heb je het virus dan nog niet? Je valt toch ook in de groep patiënten? Je hebt dus al klachten edoch minimaal.
De meesten onder ons weten dat je kunt van moderate naar severe kunt gaan en af en toe terug. Ik vermoed dus dat beide groepen met het virus zijn besmet.
Ik vermoed dat DML met preME bedoelt dat het immuunsysteem gecompromiteerd geraakt waardoor het virus kan worden geactiveerd. Het virus is ook hier al latent aanwezig, maar heeft nog geen zichtbare schade aangericht. Dit past perfect in het beeld van de mede-veroorzaker van de ziekte, het gecompromiteerd immuunsysteem. Dit is een idee dat DML zelf heeft van de ziekte. Daarom antwoordde hij op mijn vraag of het niet zinloos was om de bacterieën in de darmen aan te pakken zonder het virus aan te pakken; 'het houdt allemaal verband met elkaar, het een houdt het andere in stand'.
In zijn visie is dus het virus niet rechtstreeks de veroorzaker van de ziekte, maar faciliteert het gecompromiteerd immuunsysteem (dat vaak samengaat met darmklachten) het virus om actief te worden. Daarna wordt het een vicieuze cirkel.
Ik vind dit nog niet helemaal waterdicht. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Mikovits heeft tijdens haar 'it takes two to tango' gezegd dat de patiënten ook defecten op verschillende genen hebben. (ergo kwetsbaar zijn)
"Dr. Mikovits XMRV Lecture Summary at UCLA
She's been addressing the problem of other labs/people not being
able to find the XMRV by teaching them on how to do it.
She is breaking
up the disease into 2 parts. 1) the virus 2) the individual's DNA. She
is not sure if this is the only virus in CFS patients, when in fact she
has seen people with 2 and 3 virus's.
She has identified 6 types of
defects in a persons DNA that makes them susceptible to the disease and
other diseases.