Klachten door gluten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

marlène schreef:Zolang ze gluten en gelatine (meestal varkensvet -> dat de doorlaatbaarheid van de darmen vergroot) in elk potje gaan verwerken, zal het inderdaad ten koste gaan van de mens zijn gezondheid op lange termijn.
Van de arts die dit beschreef in een artikel (dat op - korte of langere termijn - iedereen glutenintolerant is) zit het grote probleem met gluten vooral in het brood en alle andere (grote) glutenbevatters. Dus gaat dit ook op voor mensen die geen potjes gebruiken, maar wel glutenhoudend brood, pasta etc. Elke extra toevoer van gluten (als in potjes, sausen enz) maakt de situatie er zeker niet beter op. En wat je zegt over de gelatine en vergroten doorlaatbaarheid vd darm zal ongetwijfeld het proces versnellen....

Wat irritant Marlene, dat je zonder aantoonbaarheid van intolerantie voor gluten geen vergoeding krijgt. Dat scheelt idd nogal. En je hebt gelijk dat pseudo of niet: de gevolgen zijn er evengoed. Het grote verschil is wel dat met pseudo de mogelijkheid bestaat dat het ooit (bij bepaald herstel vd darm) wel weer kan, met aangeboren coeliakie (ben d'r ook eigenaar van) is dit per definitie uitgesloten, ook niet als je (m'n) darmen volledig hersteld zouden zijn...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik ben al sinds mijn zesde geplaagd met helse dagelijkse hoofdpijnen. Pas toen ik toevallig ben gestopt met gluten, is de pijn spectaculair gezakt zolang ik het combineer met anti-epilepsie medicatie.

De pillen alleen al kosten 100 euro per maand. Gelukkig worden die wel voorlopig vergoed.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ben net 2 dagen gestopt en voel me echt een dwijl. Met medicatie bezig van DML ( anti biotica) dus misschien niet echt het moment op dit nu te doen ??
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Hoe gaat het nu dan eezdva. Ik heb het gevoel dat je van de ene medicatie naar de andere rent. Ik heb moeite te volgens wat je allemaal doet. Ik mis ook sommige berichtjes uiteraard. Je was dus van huisarts verwisseld en die schreef LDN voor. Heb je daar bijvoorbeeld nog wat van gemerkt, of ben je nu sinds kort bij DML dan.
groeten
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Hahaha dat klopt . De LDN was niet goed voor mij maar dat is al weer bijna 2 maanden geleden. Ik ben inderdaad nu bezig met AB van DML en dat gaat nog effe zwaar .
Maar merk wel voorutgang aan de darmen. Maar nu 2 dagen glutenvrij en dat voelt niet zo super .
Ik heb wel een super heavy terugslag al 4 maanden dus zelf een vliegje die voorbij vliegt kan me al vermoeien :-) ( geen grapje lol)
Daarom vraag ik me af om gluten te laten staan iets te veel van het goede is . Misschien cold turkey van de gluten.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

@eezdva

Ik denk dat stoppen met gluten op zich alleen maar positief kan zijn.
Die antibiotica daarentegen kan er wel voor zorgen dat er wat last is aan de darmen. Heeft DML ook probiotica voorgeschreven? bv VSL3? Dat is wel wat duur, maar ik heb de indruk bij mij dat het ook echt wel goed werkt....
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja zeker maar moet nog eerst de AB kuur afmaken voordat ik aan de PB ga.
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Ik ben van de week voor het eerst begonnen met glutenvrij. Ik heb zelf glutenvrij brood gebakken (niet te vreten :?) en kreeg gisterenavond een flinke pijnaanval met hevige diarree :shock:. Zo erg heb ik het niet eens gehad toen ik nog wel gluten at :-k.

Ondanks dat de bloedtest op coeliakie negatief was, lees ik toch her en der op internet dat je een mildere vorm van coeliakie kunt hebben zonder dat testen/onderzoeken dat uitwijzen.

Omdat mijn arts ook aangaf dat de lage ferritine en de slechte opname van voedingsstoffen aan een leaky gut en/of glutenintolerantie kunnen liggen, ben ik bewuster gaan eten/koken etc.

Nu is mijn vraag; is de overgang naar glutenvrij eten zo dramatisch voor je darmen dat je eerst verergering kunt krijgen ? Of zit ik er helemaal naast.

Graag jullie reacties.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Nu is mijn vraag; is de overgang naar glutenvrij eten zo dramatisch voor je darmen dat je eerst verergering kunt krijgen ? Of zit ik er helemaal naast.
Ik heb zelf geen ervaring met glutenvrij, maar wel met gistvrij, suikervrij, caseine vrij en nog vanalles. Ik ben eerst 6 weken ontzettend ziek geweest, en daarna ben ik me beter gaan voelen.

Wb gluten, je kunt er ook andere problemen mee hebben. Mijn man heeft geen intolerantie voor gluten, maar hij breekt 1 stofje uit de gluten niet goed af. Hij eet nu een half jaar glutenarm, en heeft al een half jaar geen migraine meer gehad. Voorheen iedere 2 weken een aanval soms van een paar dagen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

felixloena schreef:
Nu is mijn vraag; is de overgang naar glutenvrij eten zo dramatisch voor je darmen dat je eerst verergering kunt krijgen ? Of zit ik er helemaal naast.
Ik heb zelf geen ervaring met glutenvrij, maar wel met gistvrij, suikervrij, caseine vrij en nog vanalles. Ik ben eerst 6 weken ontzettend ziek geweest, en daarna ben ik me beter gaan voelen.

Wb gluten, je kunt er ook andere problemen mee hebben. Mijn man heeft geen intolerantie voor gluten, maar hij breekt 1 stofje uit de gluten niet goed af. Hij eet nu een half jaar glutenarm, en heeft al een half jaar geen migraine meer gehad. Voorheen iedere 2 weken een aanval soms van een paar dagen.
Dat klinkt heel complex felixloena. Hoe kom ik erachter of ik een bepaald stofje niet goed afbreek en wat is glutenarm? Wel brood eten maar de rest geen gluten in de maaltijden verwerken?

Groetjes
Flying with broken wings
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ok we zijn nu een tijdje verder.

Was weer begonnen met gluten omdat het voor mij op een bepaalde manier te heavy was denk ik. Had toch last van darmen die aan het borrelen zijn etc.
Bij mij als mijn darmen beginnen dan gaat het direkt slechter met me .
Dus weer begonnen met speltbrood eten en dat scheelde . Ging direkt weer wat vooruit .

Maar ja paar keer weer normaal brood gegeten en werd daar toch nerveus van . Beetje angstig etc. Dus toch weer het idee om te stoppen met gluten.
Nu op dag 2 en yup darmen beginnen weer te borrelen en direkt een stuk vermoeider ( als dat nog kan pff )
Dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen wat dat betreft . Doorgaan of stoppen met die gluten. Speltbrood voel ik me namelijk niet angstig door zoals met normaal brood van tarwe .

Begin me dan ook langzaam af te vragen of ik misschien niet last heb van de andere rotzooi dat ze in brood stoppen . Suiker is echt niet goed voor me en lactose intolerantie heb ik ook.
Die 2 zaken vind je al snel in veel broden.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

hoi grig,

ik maak mijn eigen speltbroodjes, dat bevalt me tot nu toe het beste. maar ben zeker niet klachtenvrij, darmprobleem neemt weer iets toe hier en ben daar niet blij mee... (mss ook door de feestdagen).

begrijp ik nu dat je ook met glutenvrij borrelende darmen krijgt?
wat bij mij zo lastig was met het glutenvrije, ik kon voor overdag eigenlijk geen goede modus vinden, dus steeds wat geforceerd bedenken wat ik moest eten. was ook niet fijn, vandaar de speltbroodjes.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja spelt valt het beste. Net wat over gelezen dat er in meeste goeie spelt brood geen extra dingen inzitten. Waardoor het daarom beter is.
Dat is los van de gluten.
Ik eet wel andere dingen met gluten. Maar daar heb ik geen last van. Is meer gewoon brood.
Anyways kan nu op het moment minder voelen niet gebruiken.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Grisha,

Misschien een gist intolerantie?
Heeft u gist - intolerantie? Lees hier
Bron: elopedia
Anders Djoko eens vragen hoe hij dat doet? Afbeelding

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja Djoko heeft weer geen M.E. lol.

Maar wel boeiend dit inderdaad. Ga dat eens goed bekijken.
Plaats reactie