(Natuurlijke) medicijnen/wat tegen emoties/angsten?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

medicijnen tegen angsten?

Bericht door lano »

topic samengevoegd. admin

sinds ik cvs heb, heb ik ook veel last van angstklachten. Ik ben hier al voor in cgt geweest en een gewone psycholoog, conclusie: in mn hoofd zit het wel goed maar doordat ik zo moe ben valt alles me gewoon heel zwaar en moeilijk. ik heb ook al verschillende natuurproducten geprobeerd, en alprazolam en oxazepam maar helaas zonder succes. Herkent iemand dit en heb jij medicijnen gevonden die jou geholpen hebben? En hoe kan ik het beste mijn huisarts hiermee benaderen, tot nu toe neemt zij mij totaal niet serieus namelijk...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoi Lano; dan moet ik je misschien toch teleurstellen want ik weet niet of je dit wilt horen maar mij helpt antidepressiva heel goed tegen angsten. Dat is namelijk ook mijn probleem. Ik ben niet depressief maar heb wel last van paniekaanvallen en hyperventilatie.
Succes!

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

@Lano: op aanraden van Dr. Vollon neem ik hiervoor Gaba. Te bestellen bij apotheek De Saedeleer in Lier. Heb in het verleden ook antidepressiva gebruikt maar heeft teveel andere negatieve bijwerkingen.
Hierbij wat meer uitleg:
GABA is een natuurlijk kalmerend en anti-epileptische stof in de hersen die gemaakt wordt van het aminozuur glutamine en glucose. Omdat GABA niet makkelijk door de bloedbarrière heen komt (maw het komt niet makkelijk in de hersenen via de bloedsomloop), wordt bijna al het GABA wat in de hersenen gevonden wordt ook daar aangemaakt.1 Vanwege die reden kan men niet verwachten dat met supplementeren van GABA het GABA niveau zal toenemen in hersenen. Twee dokters raporteerden dat GABA baat kan hebben bij het behandelen van verschillende hersen aandoeningen, inclusief epilepsie en schizophrenie.2 Deze raporten worden niet ondersteund door klinische onderzoeken. Een hoge inname van GABA liet een beduidende toename zien in groeihormoon niveaus (bij een enkele inname van 5 gram) en prolactin (dagelijkse inname van 18 gram gedurende 4 dagen) bij een studie met mensen.3 However, the clinical significance of these observations is not clear.
Waarin zit het? GABA zit als een voedingssupplement hoofdzakelijk in capsules en tabletten.

Wie heeft er meer kans op deficiëntie? Sommigen met angststoornissen, paniek stoornissen en depressies maken misschien niet genoeg GABA aan.

Hoeveel wordt er ingenomen? Sommige dokters adviseren om 200 mg 4 x per dag GABA in te nemen.

Zijn er enige bijverschijnselen of interacties? De veiligheid van GABA als supplement is nog niet aangetoond in onderzoeken met mensen.Op het moment van schrijven waren er geen bekende interacties van GABA met andere medicamenten.
Om mijn hyperventilatie onder controle te krijgen, heb ik relaxatietherapie gevolgd.
Hopelijk heb je wat aan deze info!
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik dacht aan rhodiola. Ik gebruik zelf af en toe sintjanskruid, maar misschien dat ik ook eens rhodiola ga proberen. Schijnt ook de atp-aanmaak te stimuleren. Als ik het internet moet geloven.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

rhodiola ben ik al meebegonnen maar merk er helaas helemaal niets van :(
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

LDn ongetwijfeld
Wordt je relaxed van
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

hoe rekenen jullie af met angst/paniek?

Bericht door lano »

topic samengevoegd. admin

deze problemen zijn door mijn vermoeidheid op komen zetten en ik weet niet meer wat ik eraan kan doen. Ik heb allerlei homeopathische middelen geprobeerd, alprazolam en oxazepam, sint janskruid, nu rhodiola en ik ben in cgt geweest icm ontspanningsoefeningen. En het helpt allemaal niets :( ik ben nu al meer dan n maand uit mn doen omdat ik weet dat ik over n paar weken naar de tandarts moet waar ikheel erg tegenop zie. Herkent iemand dit en wat doe jij ertegen?
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

Hallo Lano,

Ik herken je klachten dat bij afname van energie ook het zelfvertrouwen
gelijktijdig afneemt. Door onhelderheid in het hoofd kun je niet goed meer denken en weet je dus ook niet hoe je op dat moment op bepaalde situaties kunt reageren.
Ook ben ik vaak zo moe dat ik acuut depressief wordt omdat ik gewoon de
energie niet heb om een beter gevoel vast te kunnen houden.

Ik heb even Rhodiola Rosea van het merk Lambrechts gebruikt en hier werd ik zeer relaxt van. Helaas kreeg ik ook veel moeite met denken en werd zeervergeetachtig. Waarschijnlijk omdat zowat alle energie in mijn hersenen ging naar de zenuwen die serotonine gebruiken, en er te weinig overbleef voor de gewone denkprocessen, waar ik toch al moeite mee heb.

Van het merk Lambrechts zit van de actieve stof 8 mg. Rosavins in 1 tablet,
waarvan ik er 2 per dag gebruikte.
Ik weet niet hoeveel erin het produkt dat jij gebruikt zit, maar misschien kun je de dosis opvoeren?
Ook kan het helpen met mate meer suikerrijk voedsel te eten omdat uit suikers uiteindelijk serotonine wordt aangemaakt, en Rhodiola helpt bij
de omzetting daar naar toe.

Omdat de effecten van de Rhodiola vrij plotseling kunnen komen, dus
ook de mogelijk negatieve bijeffecten en de stof lang doorwerkt, zou ik in
dat geval niet te lang wachten om te stoppen.
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

LDN zorgt voor de aanmaak van extra endorfine (gelukshormoon)
Gebruikersavatar
mathilde
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2009, 20:54
Locatie: kinrooi belgie

angstgevoelens

Bericht door mathilde »

samengevoegd. admin

Hoi luitjes,
Zo lang dat ik al ziek ben kamp ik ook tegen verschrikkelijke angstgevoelen zonder dat daar een reden voor was. Tot voor kort kon ik het nog leefbaar houden, maar nu maakt t me nog zieker. Zo durf ik niet te gaan slapen omdat ik weet dat mijn gedachten dan in overdrive gaan en hup daar zijn ze dan weer die angsten. En de enkele keren dat ik me fisyk goed genoeg voel om een uitstapje te maken, durf ik soms niet door die angsten zonder een reden, waardoor ik dan weer meer aan mijn bed gekluisterd zit.
Herkent iemand dit en dan vooral die angstgevoelens zonder dat er iets is wat daar een reden voor is. En zo ja, wat kan ik tegen die onverklaarbare angsten doen. ik neem al anti-depressiva en ik wil geen sterkere pillen hiervan en ook heb ik kalmeertabletten maar die gebruik ik liever ook niet te veel.
Ik hoop toch enkele reacties te krygen.
veel liefs, Mathilde
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

angstgevoelens

Bericht door dopey »

mathilde schreef:
Hoi luitjes,
Zo lang dat ik al ziek ben kamp ik ook tegen verschrikkelijke angstgevoelen zonder dat daar een reden voor was.
Hoi Mathilde,
Misschien minder tegen vechten, toelaten en dan zien dat het nergens voor nodig is, die angsten? :D
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

angstgevoelens

Bericht door lano »

misschien kan cgt helpen om van je angsten af te helpen?
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

angstgevoelens

Bericht door dopey »

Ik denk dat een cgt-therapeut zal zeggen dat de ME voortkomt uit de angsten i.p.v. andersom.
Angsten kunnen m.i. bij ME ontstaan wanneer de fysieke en mentale capaciteiten door energiegebrek achteruit gaan en je niet meer kunt vertrouwen op wat je voor de ziekte kon.

Wat ik bedoelde te zeggen was dat als je een angst toelaat, je ziet dat het niets meer is dan een bepaalde emotie, die volgt op de gedachte dat je iets niet goed genoeg zou kunnen. Als je de gedachte aanpast, bijv dat je niet meer kunt dan de energie toelaat, zal de angst minderen of verdwijnen.
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

angstgevoelens

Bericht door lano »

de tweede alinea is precies dat wat cgt doet dopey ;) vandaar dat ik da voorstelde, als die angst zo diep zit dan kom je er zelf niet meer uit, ook al weet je dat je angsten irreeel zijn.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

angstgevoelens

Bericht door marlène »

Angsten bij ME hebben te maken met zuurstoftekort in de hersenen.

Dat geeft hetzelfde effect als paniekreacties in massa's waar mensen dan vertrappeld geraken omdat ze niet meer kunnen nadenken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie