Niet allemaal denken dat ik een expert oid ben hoor
joni schreef:@Juul: ik ben door dr. de Meirleir op Borrelia getest bij het Laboratorium voor medische ontledingen in Groot-Bijgaarden. Er staat: Borrelia burgdorferi AL, uitslag: negatief. Wat is dit dan voor test? Weet jij dat?
De test van DML ken ik niet. Je kunt eens navragen wat voor test dat is.
Een negatieve testuitslag voor lyme moet je eignelijk zien als niet positief. Het heeft de antistoffen of borrelia niet gevonden, maar uitsluiten doet het niet!
Mijn zus blijkt namelijk de ziekte van Lyme te hebben, dus is de kans dat ik het dan heb ook groter? Wij hadden vroeger op de boerderij best wel vaak tekenbeten.
Als je vaak tekenbeten hebt gehad is de kans wel groter. Ik heb er ook heel veel gehad.
Overdraagbaarheid van Lyme is nauwelijks onderzoek naar gedaan, maar het zou me niet verbazen als dat mogelijk is. Gezinnen die allemaal Lyme hebben zijn geen uitzonderingen. Of zij dan allemaal tekenbeten hebben gehad of elkaar hebben besmet moet eigenlijk dan worden uitgezocht. Maar de slechte testen maakt het ook niet makkelijker.
Enne, wie weet op dr. de Meirleir standaard de goede tests voor Lyme laat uitvoeren? Vast bedankt allemaal.
Er zijn meerdere soorten lyme testen, waaronder:
- PCR urine en PCR bloedkweek: testen op aanwezigheid van borrelia bacterie zelf (dus niet de antistoffen).
- ELISA: test op antistoffen. Geeft IgM en IgG waarden weer voor de ELISA (ik weet niet of ik dit helemaal goed zeg

).
- Western Blot: test op allerlei banden, waarbij er specifieke en niet specifieke borrelia anitstoffen kunnen worden gevonden. Is aan te raden om deze iig te doen als je het mij vraagt. De uitslagen hiervan geven aan welke banden er gevonden zijn.
Hij moet nu elke dag naar het ziekenhuis voor een antibioticakuur. in de vorm van een baxter, geloof ik, en eind augustus zou hij, volgens de dokter volledig Lyme-vrij zijn.
Zou dit kunnen, denk je?
Hoe eerder je erbij bent hoe beter.
Bij Lyme valt het niet te zeggen hoe het gaat na behandeling. Je kan niet zeggen dat iemand beter is na x maanden oid. Ook is er nog geen enkele test nog die Lyme kan uitsluiten. Je kunt dus gewoonweg niet zeggen dat iemand volledig Lyme vrij is. Iemand kan zich wel weer helemaal gezond voelen. Of de Lyme dan weer terug komt is de vraag, maar dit zie je helaas wel vaak.
In Nederland heeft men het beleid dat als je na een behandeling nog steeds klachten hebt, je post lyme hebt en je geen behandeling meer krijgt... Het zou best kunnen dat de dokter dit zal zeggen als de behandeling dan niet voldoende heeft geholpen. Het meerendeel van de dokters doet dit, maar er zijn wel wat goede dokters bij.
Als er na die weken nog klachten zijn, is er geen enkele reden om aan te nemen dat de kuur voldoende was en de bacterie weg is. Je kan dan ook niet zeggen dat er sprake is van post Lyme. De internationale ILADS richtlijnen (en zo goed als alle lyme patienten?) zijn hier ook erg op tegen. Nederland hanteert echter achterhaalde CBO richtlijnen. Een goede behandeling krijgen is voor veel Lyme patienten erg lastig en veel zoeken.
De antibiotica die de (betere!)
ILADS richtlijnen aanraad zijn in
hogere dosissen en voor
langere duur dan die van de CBO richtlijnen. Eind augustus is wel kort, zou misschien genoeg kunnen zijn als je er gelijk bij bent, ik vraag het me af. Als hij het al langer had is het te weinig. Let ook op de dosis of dat voldoende is!
Een overzicht:
http://www.lymemed.nl/schema.pdf
De eerste CBO rij dus niet aanhouden.
Meer leesvoer: DIAGNOSTIC HINTS AND TREATMENT
GUIDELINES FOR LYME AND OTHER
TICK BORNE ILLNESSES:
http://researchednutritionals.com/FactS ... _17_08.pdf
Iedereen reageert anders op een behandeling. Mensen hebben verschillende allergiën, eventueel co-infectie's, (vitaminen)tekorten, etc. Ook reagereert de Borrelia bij iedereen anders op antibiotica (er zijn ook verschillende borrelia stammen). Dit is uitproberen. De behandeling moet worden afgestemd op de patiënt en kijken hoe hij/zij erop reageert. Het schema is slechts een hulpmiddel. Als je er laat bij bent dan is een behandeling van 1/2 tot 1 jaar of meer geen uitzondering. 6 weken is dan tekort (zie schema).