cvs/fibro/problemen met ademhaling

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Ik heb een poosje geprobeerd te hardlopen maar dat kon natuurlijk niet... Ik kreeg ook spierpijn op de meest rare plekken en bij sommige plekken deed het pijn bij het ademen. Ongeveer bij het sleutelbeen... De huisarts zei dat dit kwam door spierpijn

Hardlopen doe ik natuurlijk niet meer, zonde van die schoenen die nu al een paar jaar in de kast staat....
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Heel herkenbaar! dokters houden heb op tietze! vanwegen de pijn foute ademhaling en daardoor enorm benauwd en geen lucht meer! Toch was de zuurstof in mijn bloed gemeten op 100% beter kon niet zei hij! nou heb ik ergens gelezen dat je de zuurstof wel opneemt maar het niet afgegeven wordt aan de organen ofzo... en dat ookal houd je je adem in de zuurstof in het bloed niet zakt maar 100% blijft... iemand hier enig idee over? ik hield bij de dokter express even mijn adem in... maar hij zei niet dat hij omlaag ging... erg vreemd..
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

ook geen inspanningsastma?
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Nou bij inspanning is het niet... dat dacht de arts eerst ook maar is heel vaak gewoon in rust savonds voor de bank...
ik heb geen last van hyperventileren... ben ik al bij fysio voor geweest... maar had ik geen last van... mijn ademhaling is gewoon goed...
ben dan ook niet in paniek of angstige gedachtes ofzo... is zomaar opeens.. wel vaak als ik weer last heb van maagklachten, als mijn maag te vol zit! dan krijg ik helemaal geen lucht heel vervelend..
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tinnie »

alles herkenbaar sinds ik ME heb...
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

heb jij ook last van parfum uitlaatgassen en andere geurtjes en mist?
vilric
Actief lid

Bericht door vilric »

Mist niet (ik val hier onbeleefd in huis:))
Maar parfums, uitlaatgassen, lijfgeuren,... Alles lijkt we tig keren sterker. Zo sterk dat de beste geuren storend zijn.
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

ok, maar je hebt niet meer moeite wanneer je inspanning hebt geleverd dat je kortademiger bent?
vilric
Actief lid

Bericht door vilric »

Ja... ben heel snel kort van adem bij inspanning. Dat hebben ze ook kunnen meten met zo'n blaastest.
Nu ben ik wel roker en dat doet ook niet geweldig goed. Maar ik merkte dat het roken bij zo'n opstoten ook terugvalt.
Moet erbij zeggen dat de foto's van mijn longen wel heel goed zijn. Geen sporen van het roken of zo.
De eerste keer dat ik merkte dat ik niet meer meekon is nu al zo'n 8 jaar geleden.
Ik stapte naast m'n moeder die toen net boven de 70 was een berg op... Ik kon niet volgen. Had onvoldoende lucht, m'n spieren verkrampten als bij een zware inspanning,...
Goh dacht ik toen, ons moeder is fit voor haar leeftijd. Was stillekes fier op haar.
Nu merk ik dat, vooral bij opstoten, gewone handelingen leiden tot ademhalen met open mond om toch voldoende lucht te krijgen.
Bij inspanning loopt het helemaal mis. En als er dan een draaiende motor van een wagen in de buurt is kan ik gelijk stoppen...
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Bij mij idd ook bij parfum... de rest geloof ik van niet!
maar of ik daar echt kortademiger van wordt weet ik eigenlijk niet... meer vooraal dat ik helemaal uitslag en jeuk krijg en snel begin te hoesten continue! ik ga er eens op letten! :-)
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Problemen zijn heel herkenbaar.

Eerst heb ik de diagnose inspanningsastma gekregen met de daarbij behorende puffertjes.
Aangezien deze niet helpen heb ik opnieuw de test moeten doen. Nu blijk ik weer geen astma te hebben. Maar heb nog wel last van benauwdheid maar niet dagelijks. En dat van alle geurtjes is heel herkenbaar. Kan me tegenwoordig echt aan geuren storen.

Huisarts wil nu dat ik na een paar maanden opnieuw astma test ga doen om te kijken wat er uit de derde keer komt (3x is scheepsrecht). We zullen wel zien.
Helaas is de benauwdheid nog niet opgelost.
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

inspanningsastma is ook niet zo gemakkelijk te meten met een blaastest, volgens mijn huisarts is het zo dat wanneer je moeite hebt bij een inspanning van bijv. fietsen en je doet de ene keer zonder en de tweede keer met medicatie het zelfde stuk, je vergelijkt dan het verschil met benauwdheid als het dan met medicatie beter gaat heb je inspanningsastma
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Dat heb ik zelf ook al proberen te doen/ vergelijken maar de ene keer heb ik het wel benauwd en de andere keer niet terwijl het de zelfde inspanning is.
Bij mij heeft het volgens mij ook veel te maken of ik een goede "CVS" dag heb of een slechte.

Zelfde met puffen. Soms lijkt het wel te helpen en de andere keer heb ik het idee dat het niets doet.
Dit bleek ook wel uit de astma test.

Dus hoe moet je hier dan weer wijs uit worden. Heb nu maar besloten dat als het niet echt nodig is geen medicijnen meer te nemen. Neem al genoeg medicatie en als het met minder ook gaat dan gaat daar toch echt mijn voorkeur naar uit.
Lijk nu wel een apotheek met alle medicatie en supplementen.
vilric
Actief lid

Bericht door vilric »

Gisteren was het koud 's avonds en was ik buiten nog even aan iets aan't prutsen. Viel me op hoe moeilijk het ging toen ik binnenkwam. Wellicht zijn temp verschillen ook niet erg goed.

Nyx, heeft volgens mij ook enorm te maken met 'goede' of 'slechte' dagen. Hoe erger de opstoot, hoe meer last je hebt.
De zee.... dat helpt er goed. Maar is nogal moeilijk die tot hier te krijgen.
Misschien begin ik wel een zaak in zeelucht. In plaats van zuurstofflessen, zeelucht gaan verkopen....
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Goed idee Vic, dan ben ik je eerste klant! :D
Plaats reactie