Inspanningstest

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Nienke
Actief lid

Bericht door Nienke »

Zeg dat wel ;) Naja, het is nog afwachten hoe dat allemaal zal gaan hoor, of het echt doorgaat enz.. Moet natuurlijk wel gefinancierd worden en geregel, plannen etc.. afwachten dus!
Hou het op de hoogte als het echt zo ver zou komen ;)
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

nou dirk hier een vrouw van vijf en zestig plus ,ik train al 16 jaar
dus jezelf trainen is wel moeilijk maar het kan
ik heb dus best nog een redelijke conditie en heeft
dus al heel veel mee gemaakt en ben ernstige me patient en verschillende verlammingen gehad . maar ik train wel twee keer per week
als ik een paar weken niets doet dan voel ik mij achteruit gaan
dus rustig beginnen en niet opgeven heb ik nooit gedaan
ook niet toen mijn kids nog thuis waren
en nienke en brenda en alle anderen kop op hoor je kunt meer
dan je denkt geloof een oude rot in het vak maar :D
Brenda_L
Actief lid

Bericht door Brenda_L »

knap hoor alie, dat je toch bezig blijft je conditie op peil te houden! Ik ben na die fietstest bij Vermeulen begonnen met carntitine die hij voorschrijft en voel me nu al stukken beter! Ik kan veel meer doen en beweging is nu niet meer zo'n uitputtingsslag maar gewoon lekker ontspannen :D
heikenie
Actief lid

Bericht door heikenie »

Hallo Alie,

Ik las hier dat je twee keer per week traint en nog een goede conditie hebt maar meen toch ook ergens gelezen te hebben dat je een scootmobiel gebruikt.

Wat bedoel je dan met trainen en ook wat bedoel je met een goede conditie??

Een nieuwsgierig AAgje

Heike
I will survive
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

tja het klinkt dubbel he heikenie
inderdaad ik rijd scoot al een hele tijd
maar dat komt door mijn tia.s die ik gehad heb
en ook voor mijn m.e
ik heb hersenbeschadiging en dat geeft problemen bij het lopen en ook mijn artrose en wat scheefgroei in mijn hals en nek wervels geven problemen naar mijn benen
ik bedoel natuurlijk niet dat ik een uitstekende conditie heb
maar vergeleken met wat ik had toen ik begon en qua mijn leeftijd
ben ik best blij met wat ik kan
ik doe aan medisch fittnes fietsen loopband roeien
en wat bewegings apparaten
liefs alie
Angelique
Beginner

Bericht door Angelique »

Ik viel na 30 seconden al van de fiets af en toen was het al kantje boord met mij :wink:
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Idd, stel ons mankeert werkelijk iets!!!!!!
Ik vermoed dat ik bij de fietstest, toen alles had gegeven wat ik in me had. Ik wilde gewoon zeker ervan zijn, dat er niets aan mijn hart mankeerde.(test was bij cardioloog om hartproblemen uit te sluiten)
Ik had van te voren flink gerust en na de test was ik een paar dagen k.o.
Maar volgens de test had ik dus een super conditie!!???
Vind ik echt vreemd, als ik de trap ben op gelopen, ben ik echt bekaf!!
Angelique
Beginner

Bericht door Angelique »

Ja dat is echt heel raar...
Mijn hart sloeg heel snel op hol, longfunctie en -inhoud nam af en bij zitten trad er al verzuring op. Ik kan dan ook eigenlijk alleen maar liggen dus deze test was ook niet echt voor mij bedoeld denk ik.
Enfin, er kwamen zoveel dingen uit, waardoo men nu niet meer mijn ziekte kan ontkennen en ik nu eindelijk een sterke zaak heb tegen het UWV. Ook moet ik nu naar t ziekenhuis voor een onderzoek naar wat er mis is. Waarschijnlijk iets met de stofwisseling. Ik ben er dus wle veel wijzer door geworden, maar vermeulen kon dus met mijn test niets, omdat ik het niet af kn maken. Ik heb het twee keer geprobeerd maar bij de tweede keer ging het zo mis dat hij me van de fiets moest halen. Dat was wel balen en ik heb me ook zo vergist in mijn conditie. Ik dacht dat ik veel meer kon.
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

@Shavonne: waarschijnlijk bleven je bloeddruk en hartslag binnen bepaalde waarden. Overigens is bij veel ME/CVS-patiënten de conditie redelijk (in tegenstelling tot mensen die een zittend leven leiden), maar is het herstelvermogen slecht (in tegenstelling tot mensen die een zitten leven leiden).
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ik heb dus deze test ook gedaan een jaar of zestien geleden
ik kon ook niets ik moest dus ook eerder stoppen
ik had een hele hoge bloeddruk en ik zag gewoon sterretjes voor mijn ogen en mijn hart ging tekeer
nu 16 jaar later moest ik deze test weer doen omdat ik hartritme stoornis heb dus ik ging met angst en beven die fietsproef doen
het ging fantastisch ik kreeg zelfs een compliment van de neuroloog
ik vertelde hem dus dat ik medisch fitnes deed
en hij wijte het daar aan dat ik een betere conditie had als 16 jaar geleden
dus rust roest dat is echt waar
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Alie schreef: dus rust roest dat is echt waar
Het is een kwestie van een balans vinden (niet teveel en niet te weinig doen) en die balans is voor iedereen anders.
Het kan natuurlijk ook dat je lichaam in die 16 jaar vanzelf een beetje hersteld is.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ik denk dat bij ons alles veel inspannender is, tenminste zo voel ik dat. Als ik een uurtje huishouding heb gedaan, dan lijkt het wel of ik de hele dag ben bezig geweest!! En als ik boodschappen heb gedaan, dan lijkt het wel of ik één of andere zware klus heb gedaan van een paar uur!!
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ook ik heb dat nog steeds hoor chavon ondanks mijn training
dat ik als ik wat gedaan heb bijvoorbeeld boven gestofzuigd dan moet ik ook iedere keer weer rusten maar rusten helpt niet echt deze moeheid is niet weg te krijgen en zeker die moeheid en watterige gevoel in mijn hoofd en nek is constant aanwezig en toch doe ik mijn dingen die ik moet doen, dat kon ik echt niet jaren geleden
het is maar een rare ziekte
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Ik heb vorig jaar zelf een hometrainer aangeschaft. Ook zonder weerstand houd ik het amper 3 min. vol en "gillen" mijn bovenbenen het uit. Ook mijn armen gaan protesteren. Bovendien krijg ik prompt iedere keer een slijmbeursontsteking in mijn re-heup. Ook niet prettig. Die ontsteking is inmiddels chronisch. En ik wordt 's nachts regelmatig wakker van de pijn. Volgens HA gaat het alleen over met rust. Nou daar ga je dan weer waar doe je goed aan.
Als ik al eens noodgedwongen zelf de boel ga stofzuigen ben ik dagen achterop, terwijl ik toch overal gladde vloerbedekking heb.
Een stuk lopen is ook al geen optie meer, ik heb al een paar keer gehad dat ik ternauwernood thuis kon komen. En ook die heup speelt dan gigantisch op. Ik hou me dus maar een beetje koest, dan maar roesten, kan er ook niks aan doen.
Als ik jou zo hoor Alie, valt de ME gelukkig nog wel wat mee vergeleken bij een heleboel anderen.
Zal ook best komen door je trainingen 2 x per week, maar dat moet je wel kunnen.
Ik kan het risico niet nemen om zulke dingen te doen, ik ben alleen en wie helpt mij dan, als ik helemaal niets meer kan en van ellende op mijn bed terecht kom?
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

truus73 schreef: Als ik al eens noodgedwongen zelf de boel ga stofzuigen ben ik dagen achterop, terwijl ik toch overal gladde vloerbedekking heb.
PSSTTT, Heb je al een speciale parketborstel ipv het standaardmodstuk van een stofzuiger? Toen ik die gekocht had op advies van mijn gezinshulp kon ik weer stofzuigen.....weliswaar in delen, niet het hele huis tegelijk. Het ging een stuk lichter. Ik had nooit gedacht dat dat zo veel zou uitmaken.

Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie