Honger
Moderator: Moderators
Toevallig had ik laatst een ME lotgenotenbijeenkomst en heb ik de vraag gesteld of iemand dit hongergevoel herkent.
Ik heb dit dus ook. Ik kan altijd eten, als ik zou willen.
Ik voel wel het verschil tussen hypoglykemie, een te lage bloedsuikerspiegel dus, of echte honger.
Als mijn bloedsuikerspiegel te laag is dan moet ik eten, anders ga ik onderuit.
Als ik honger heb, kan ik zonder eten, maar dit voelt niet fijn.
Wanneer ik toe geef aan mijn honger gevoel, wordt ik snel zwaarder. En hier voel ik me ook niet prettig bij. Ik heb nu de afspraak met mezelf om niet boven de 70 kilo te komen, maar dat betekent wel vaak een hongergevoel.
Ik eet iedere ochtend een dubbele zuurdesemboterham met biologische jam zonder suiker. Na een tijdje begint het hongergevoel dan en kijk ik de klok vooruit tot ik weer 'mag' eten.
Lunch is 4 zuurdesemboterhammen en dan heb ik rond half 4 weer honger. Dan neem ik meestal fruit of soep met een cracker en hou ik het vol tot 5 uur, dan eet ik warm. Savonds en snachts heb ik ook vaak honger. Soms omdat mijn bloedsuikerspigel dus te laag is en dan eet ik iets, maar soms blijf ik liggen en wacht tot het ochtend is en ik weer kan eten.
Na het eten heb ik wel altijd een voldaan gevoel, maar het duurt nooit zo lang. Behalve wanneer ik friet eet, dan kan ik echt uren zonder eten en heb ik geen hongergevoel.
Ik heb dit dus ook. Ik kan altijd eten, als ik zou willen.
Ik voel wel het verschil tussen hypoglykemie, een te lage bloedsuikerspiegel dus, of echte honger.
Als mijn bloedsuikerspiegel te laag is dan moet ik eten, anders ga ik onderuit.
Als ik honger heb, kan ik zonder eten, maar dit voelt niet fijn.
Wanneer ik toe geef aan mijn honger gevoel, wordt ik snel zwaarder. En hier voel ik me ook niet prettig bij. Ik heb nu de afspraak met mezelf om niet boven de 70 kilo te komen, maar dat betekent wel vaak een hongergevoel.
Ik eet iedere ochtend een dubbele zuurdesemboterham met biologische jam zonder suiker. Na een tijdje begint het hongergevoel dan en kijk ik de klok vooruit tot ik weer 'mag' eten.
Lunch is 4 zuurdesemboterhammen en dan heb ik rond half 4 weer honger. Dan neem ik meestal fruit of soep met een cracker en hou ik het vol tot 5 uur, dan eet ik warm. Savonds en snachts heb ik ook vaak honger. Soms omdat mijn bloedsuikerspigel dus te laag is en dan eet ik iets, maar soms blijf ik liggen en wacht tot het ochtend is en ik weer kan eten.
Na het eten heb ik wel altijd een voldaan gevoel, maar het duurt nooit zo lang. Behalve wanneer ik friet eet, dan kan ik echt uren zonder eten en heb ik geen hongergevoel.
Sunny, ik kan je aanraden om dingen als jam te schrappen, want die laten je bloedsuikergehalte ook stijgen (door de vele natuurlijke suikers) en vervolgens flink dalen. Ook raad ik je aan meer proteïnes te nemen (yoghurt, eieren) om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en wat te minderen met het brood.
Hey sunny,
Ik herken het ook hoor, ik heb ook vaak honger. Vooral na de maaltijd, erg vervelend want na 'n uur lust ik dan al iets.. Hoewel ik denk dat het bij mezelf ook wel een beetje "emotie-eten" is af en toe.. Misschien helpt het ook om meer vezelrijke producten te nemen als bv. all bran plus? Of mag je die niet? (kweet niet waarom je zuurdesembrood neemt?)
Groetjes, Nienke
Ik herken het ook hoor, ik heb ook vaak honger. Vooral na de maaltijd, erg vervelend want na 'n uur lust ik dan al iets.. Hoewel ik denk dat het bij mezelf ook wel een beetje "emotie-eten" is af en toe.. Misschien helpt het ook om meer vezelrijke producten te nemen als bv. all bran plus? Of mag je die niet? (kweet niet waarom je zuurdesembrood neemt?)
Groetjes, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Om even preciezer te zijn: Een paar jaar geledendacht ik ook tegen lunch tijd dat ik moest eten, anders zou ik onderuit gaan. Tegenwoordig vast ik elk jaar in Ramadan. Dit jaar was dat ongeveer 15 uur zonder eten (en dan ook water). Sindsdien heb ik nooit meer zo'n echte honger als ik eerst had. Iedereen kan dit, het is een kwestie van training. Op sommige plekken in de wereld hebben mensen een keer per dag eten, en dat overleven ze ook. Dan kunnen wij toch gemakkelijk leven met 3 maaltijden per dag, zonder honger te krijgen?
Groet,
Daniel
Groet,
Daniel
Het is idd. zo, we leven in een land van overvloed, er zijn mensen op de werleld die kunnen pas echte honger, ok.
Maar bij deze ziekte is het erg irritant, omdat we moe, uitgeput, lichamelijk zwakker zijn. Ons lichaam, zal toch ergens iets tekort hebben, anders vraagt het niet snel weer om eten, niet?
Stel deze ziekte is een stofwisselingsziekte, dan ligt het voor de hand, waarom we honger, behoefte aan een bepaalde voedingsstof, hebben. Ik merkte dit dus ook met een dieet, dat ik nu nog handhaaf. Je zou er super fit van worden, maar ik merk daar tot vandaag nog niets van!!! Dat verklaard in mijn ogen toch, dat we ergens tekort aan hebben, of dat er iets in de stofwisseling niet goed werkt.
Mijn man gaat b.v. ook heel anders met honger om, hij voelt zich niet ellendig van honger, ik dus wel, dan voel ik me dus echt ziek, alsof ik ergens te kort aan heb. Ik kan dus ook niet met honger gaan slapen.
Bij mij werkt wel, vooral regelmaat in het eet patroon, zo krijg je ook weinig hevige schommeling in de bloedsuiker en vooral zuinig met koolhydraten en genoeg vezels en rauwkost, dit verzadigd langer. Bij mij werkt joghurt met b.v. muesli en fruit, niet zo verzadigend, ik kom langer uit met 2 sneetjes degelijk brood. Maar die momenten van hevige honger ken ik toch, ondanks een degelijk eetpatroon.
Maar bij deze ziekte is het erg irritant, omdat we moe, uitgeput, lichamelijk zwakker zijn. Ons lichaam, zal toch ergens iets tekort hebben, anders vraagt het niet snel weer om eten, niet?
Stel deze ziekte is een stofwisselingsziekte, dan ligt het voor de hand, waarom we honger, behoefte aan een bepaalde voedingsstof, hebben. Ik merkte dit dus ook met een dieet, dat ik nu nog handhaaf. Je zou er super fit van worden, maar ik merk daar tot vandaag nog niets van!!! Dat verklaard in mijn ogen toch, dat we ergens tekort aan hebben, of dat er iets in de stofwisseling niet goed werkt.
Mijn man gaat b.v. ook heel anders met honger om, hij voelt zich niet ellendig van honger, ik dus wel, dan voel ik me dus echt ziek, alsof ik ergens te kort aan heb. Ik kan dus ook niet met honger gaan slapen.
Bij mij werkt wel, vooral regelmaat in het eet patroon, zo krijg je ook weinig hevige schommeling in de bloedsuiker en vooral zuinig met koolhydraten en genoeg vezels en rauwkost, dit verzadigd langer. Bij mij werkt joghurt met b.v. muesli en fruit, niet zo verzadigend, ik kom langer uit met 2 sneetjes degelijk brood. Maar die momenten van hevige honger ken ik toch, ondanks een degelijk eetpatroon.
Dat is een interssant punt Shavonne. Soms denk ik namelijk ook dat ME iets te maken heeft met de stofwisseling. En ik begrijp goed dat een regelmatig eetpatroon belangrijk is als je ME hebt. Voordat ik begonnen was met vasten, waren de meeste ME klachten bij mij verdwenen. Maar ik had bijvoorbeeld nog dat hevige hongergevoel.
Hoe ik op het idee gekomen ben om te gaan vasten, is een beetje een lang verhaal, maar voor mij heeft het zeker geholpen (alhoewel het soms enorm zwaar is om een lange periode te vasten, in het bijzonder als je het voor de eerste keer doet).
-Daniel-
P.S. @Nienke, das jammer, misschien kan je het later eens een keer proberen.
Hoe ik op het idee gekomen ben om te gaan vasten, is een beetje een lang verhaal, maar voor mij heeft het zeker geholpen (alhoewel het soms enorm zwaar is om een lange periode te vasten, in het bijzonder als je het voor de eerste keer doet).
-Daniel-
P.S. @Nienke, das jammer, misschien kan je het later eens een keer proberen.
Ja, als je dat vervangt door pure proteïnes, krijg je waarschijnlijk minder snel honger. Eet ook een beetje vet erbij. Brood is natuurlijk wel heel gezond voor de vezels, maar die kun je ook halen uit noten, zaden, fruit, groenten en peulvruchten, bv.Sunny schreef:@ Macm; waarom minder brood, ivm de koolhydraten..?
Daniel, van vasten sterf ik beslist! Ik zou echt niet zonder eten kunnen geloof ik. En ik kan het me ook niet veroorloven om dit thuis te doen, mijn dochtertje is vorig jaar sterk ondervoed geweest en dat was de periode dat ik streng op dieet was, vooral vetloos eten. Toen ze eigenlijk aan de sondevoeding moest, ben ik toch heel snel weer met een beetje vet gaan koken!!!! Ik kookte n.l. zonder boter of olie. Dus ik moet hier in huis een goed voorbeeld geven w.t. tot voeding en het eetpatroon. Dus vasten zit er hier ook niet in. Mijn dochtertje, daar gaat het nu wel aardig mee, haar gewicht is nog aan de lage kant. Als ze langer ziek is, valt ze ook meteen akelig af en is het heel moeilijk om haar weer gevoed te krijgen.
Als kind was ik ook een hele slechte eter en zeer magertjes, dus het zit wel een beetje in de genen hier.
Als kind was ik ook een hele slechte eter en zeer magertjes, dus het zit wel een beetje in de genen hier.