Die zullen er altijd zijn. Bij DML zijn ook mensen die niet beter werden.yogan schreef:PNI is voortzetting van biopsychosociale school. Ik heb al met enkele patienten van Maes gesproken, geen enkele is beter geworden.
So what? Je kan je beter afvragen wat er niet negatief afstraalt op deze patiëntengroep. Inmiddels weet ik dat ik een looney ben en kan het me weinig schelen wat men in het algemeen van me vindt. Als ME-ers baat denken te hebben bij alternatieve geneeswijze, IPNIR of whatever, dan moeten ze dat vooral doen. Ik ben ook niet fan van de alternatieve richting, maar dat betekent niet dat het voor andere niet zinnig kan zijn. Net zoals ik weet dat ik niet beter wordt door een bezoek aan de psycholoog, maar ik ben blij dat ik dat in het verleden gedaan heb. Ik heb er veel van geleerd.yogan schreef:1. Wanneer je de moeite doet om op wetenschappelijke en skeptische forums te lurken dan zie je dat dwepen met alternatieve/complementaire behandelingen en hypen van bepaalde dokters wel degelijk negatief op ons afstraalt.
Dus maak je niet druk om hoe deze patiëntengroep wordt weggezet, in een hokje geplaatst. Dat is oud nieuws en zal niet veranderen door weg te blijven bij iets als IPNIR, maar ook niet door je heel druk te maken dat dingen niet tussen je oren zitten. Jij bent niet geloofwaardiger dan ME-ers die het alternatieve circuit proberen, al was het maar om de energie die je steekt in het benadrukken van een biomedische oorzaak...
Zelf heb ik onderwijl geleerd dat je M.E. op die manier ook niet handig kan uitleggen. Als mensen suggeren dat je misschien niet zo ziek bent en je blijft hardvochtig volhouden, stampvoetend en op en neer springend van onmacht, dat je je zo ellendig voelt, neemt niemand dat van je aan. Want je staat immers te stampvoeten, op en neer te springen en men vraagt zich af waar die energie dan vandaan komt. Hoe hou je die ellenlange discussies vol? Op karakter? Nee, op energie die je kennelijk toch wel hebt, dus dan kan je ook wel van de bank afkomen. De Prinses op de Erwt is niet zo maar een geuzennaam. Uit: de laatste column van de Prinses op de Erwt.
Iedereen gaat met zijn of haar ziekte om zoals hij of dat wil of denkt dat goed is. Geef daar wat meer ruimte voor, alsjeblieft. Groetjes, Bloem