Diederik Stapel is zo'n beetje de enige die zelf heeft toegegeven dat hij naar conclusies toe werkte. Maar er zijn er meer. Zoals dus al die experts die beweren dan bewezen is dat ME een gedragsprobleem is.
Moderator: Moderators
Als hij dat homeopatische behandelings verbod eens zou doortrekken naar zijn eigen alternatieve/orenmaffiose behandelingen kon ie mijn held worden!rie schreef:Prof. vd M. wil een verbod op homeopathische middelen omdat die geen bewezen positief effect op de gezondheid hebben.
Ben benieuwd of hij dit verbod ook wil doortrekken naar andere behandelingen.
Bv. een verbod op artsen die behandelingen toepassen op patiënten waarbij wetenschappelijk niet is bewezen dat die behandelingen een positief effect hebben bij deze patiënten.
Wat een fijne, hoopgevende column. Je zou denken dat hier geen speld tussen te krijgen is, maar helaas lijkt het maar niet zo te werken. Tenminste: nog niet.
ariadne schreef:Ik zie hiernaast een tweet dat NICE toch de richtlijn gaat herzien:
https://mecentraal.wordpress.com/2017/0 ... e-herzien/
zonder enige twijfel... soms wordt ik zo moe van het evidence beest...rie schreef:Prof. vd M. wil een verbod op homeopathische middelen omdat die geen bewezen positief effect op de gezondheid hebben.
Ben benieuwd of hij dit verbod ook wil doortrekken naar andere behandelingen.
Bv. een verbod op artsen die behandelingen toepassen op patiënten waarbij wetenschappelijk niet is bewezen dat die behandelingen een positief effect hebben bij deze patiënten.
dat ziet er wel goed uit hoor, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen ME en andere moeheidsaandoeningen en ze linken de international consensus criteriaariadne schreef:Het artikel op GGZnieuws heeft een vervolg gekregen:
http://www.ggznieuws.nl/home/discussie- ... bij-mecvs/
Had ik ergens anders ook al geplaatst maar het was m'n bedoeling het hier te plaatsten, had de verkeerde bladwijzer aangeklikt.
Als CGT niet werkt, wat dan?
De ME/cvs vereniging heeft onderzoek gedaan onder 629 ME patiënten. Zij waarderen de zorg in Nederland met een 2,3 op een schaal van nul tot tien.
CGT en graded exercise therapy (GET) hebben bij de meerderheid van de patiënten geen tot een zeer negatief effect op de gezondheid gehad. Slechts een zeer beperkte groep heeft hier baat bij gehad, met respectievelijk 11% en 3%. Uit de enquête blijkt een grote behoefte aan onderzoek naar de oorzaak van ME en effectieve behandelwijzen.
Als CGT niet werkt dan is er geen andere behandeling, hulp of begeleiding. Dan sta je er als patiënt in Nederland alleen voor.
Hebben deze patiënten misschien een andere behandeling nodig? Wij denken van wel.
Bij wetenschappelijk onderzoek worden steeds vaker oorzaken gevonden voor de ziekte. Deze tests zijn in de gewone praktijk nog niet beschikbaar. Zodoende blijven de symptomen “onverklaarbaar” terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn.