@ verlorengezondheidman:
Mijn inziens is CVS 1 van de gevolgen van ME door jarenlange infecties, virussen e.d. en daardoor wordt het immuunsysteem aangetast. De een heeft continu last van verkoudheid , griep e.d. Bij een ander gaat het immuunsysteem op non-aktief; m.a.w. je wordt niet eens meer normaal verkouden en die simpele dingen heeft juist het immuunsysteem wel nodig om geactiveerd te blijven.
CVS is GEEN ME! Dat is iets waar de meeste artsen al de fout mee maken! CVS en ME kenmerken zich o.a. door de pijn en hevige vermoeidheid en dus ook langer herstel NA enige inspanning al. CVS loopt naar mijn gevoel dus DOOR ME heen en/of ernaast.
Wat betreft de klachten die ME geeft, zie jij dan geen overeenkomsten met o.a. Lyme, MS, ALS en nog meer van die ziektes? Lyme staat erom bekend dat hij in meerdere organen afwisselend en/of op een gegeven moment in elk orgaan een diversiteit aan klachten kan geven in de volgende gebieden/functies van ons lichaam;
■cardiale en cardiovasculaire problemen
■cognitieve en emotionele problemen
■spijsverteringsstoornissen
■endocriene en neuro-endocriene stoornissen
■conditie en uithouding
■hoofdpijnen
■gehoor- evenwichts- en spraakproblemen
■hypoglycemie
■problemen met het immuunsysteem
■gewrichtsproblemen
■spierproblemen
■orale/dentale problemen
■hormonale stoornissen
■ademhalingsproblemen
■aanvallen/beroerte
■huid, haar en nagels
■slaapproblemen
■urologische problemen
■gezichts en oogproblemen
■weersgevoeligheid
■gewichtsveranderingen
De ziektes/aandoeningen die NAAST ME tegelijkertijd mee kunnen spelen zijn:
•Verhoogde neiging voor mitralisklepprolaps, in het bijzonder bij kinderen (ademnood, vermoeidheid, oedeem)
•Virale myocarditis - hartinflammatie (gewoonlijk met weinig gevolgen maar kan soms tot substantiële hartschade leiden en ernstig acuut hartfalen). Het kan ook evolueren naar het progressief syndroom van chronisch hartfalen. Er werden plotse doden geassocieerd met uitzonderlijke fysieke inspanning bij patiënten met virale aandoeningen.
•Pericarditis (het pericardium of hartzakje is ontstoken). Symptomen omvatten borstpijn, kortademigheid, en snelle, vluchtige ademhaling.
•Secundaire of reactieve depressie (zoals bij een andere chronische ziekte) of organische depressie
•Prikkelbaar darmsyndroom (PDS of IBS)
•Raynaud fenomeen (door slechte circulatie)
•"Shingles" (post-herpetische neuralgie)
•Systemische gist/schimmelinfecties komen vaak voor (vb. candida)
•Multipele chemische sensitiviteit syndroom (MCS)
•Carpaal tunnel syndroom (zwakte, pijn en gevoelsstoornissen in de hand)
•Spiersyndroom dat heupjicht veroorzaakt
•Positieve fibromyalgie 'tender points' (FMS),en myofascale trigger points (MPS) komen vaak voor.
•Temporomandibulair syndroom (kaakspieren spannen zich te sterk aan wat intense pijn veroorzaakt).
•Ziekte van Hashimoto (chronische ontsteking van de schildklier)
•Sicca syndroom (droge ogen en mond)
•Endometriose (woekering van baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder) komt vaker voor bij ME/CFIDS
•Dysmenorroe - menstruatiepijn een week voordien, tijdens en een aantal dagen na de regels (andere symptomen bestaan uit hoofdpijn, rugpijn, pijn uitstralend naar de dijen vooraan, misslijkheid en braken, diarree, syncope)
•Meer ernstige of PMS met een duidelijk nieuw begin
•Migraine (misselijkheid, braken, hoofdpijn, gevoelig voor licht en geluid, kan uren tot dagen aanhouden)
•Restless Legs Syndroom (RLS)
•Slaapapneu
•Prikkelbare blaas syndroom
•Cystitis (blaasontsteking)
•Prostatitis (prostaatontsteking)
•Syndroom van Sjögren (auto-immuunziekte waarbij traan en speekselklieren chronisch ontstoken raken).
Laten dit nou net die aandoeningen zijn waar OOK veel mensen met o.a. Lyme last van hebben die weer als diagnose MS, ALS, Alzheimer, Parkinson etc etc etc krijgen, maar ze overlappen elkaar ALLEMAAL qua klachten, aandoeningen en syndromen. Een syndroom is iets wat vaak chronisch is en niks meer aan te doen valt. Want als je meerdere malen blaasinfecties hebt gehad en tig AB kuren krijg je gewoon te horen dat je een gevoelige blaas hebt en als ze al verder willen kijken komt er 9 van de 10 keer niks uit. Hoe toevallig he.
Ik heb een depressie gehad; diagnose was gesteld in 2008.
Ik scoorde daarnaast tijdens de vragenlijst enorm hoog op HSP; Highly Sensitive Person (alles wat qua prikkels teveel binnenkwam; zowel geluid, warmte/kou en ook druktes van mensen kwam bij mij 10x zo sneller en heviger binnen dan bij een normaal (wat is normaal tegenwoordig) persoon.
Ik heb in 2003 na het oplopen van die darmparasiet in het buitenland en het daarna volgende darmonderzoek PDS als diagnose gekregen.
Ik heb 3 tenderpoint in mijn ruggewervel maar heb geen diagnose Fybromyalgie gekregen.
Er is gedacht aan carpaal tunnelsyndroom want mijn linkerhand functioneert al jaren niet meer goed (mijn tante heeft het als diagnose gehad en is er zelfs aan geopereerd, ze heeft er nog steeds last van, dus wat voor zin had die operatie dan?)
Mijn kaken doen regelmatig best zeer en geven ook pijn, maar heb nooit de diagnose Temporomandibulair syndroom gehad!
Ik ben ook getest op Sjogren maar was negatief toch kwijl ik net als een hond , ook al sinds jaren!
Sicca syndroom? Nooit als diagnose gehad, maar de labello is niet aan te slepen!
Endometriose? Nooit als diagnose gehad, maar heb wel myomen gehad in 2009 die ineens plotseling verdwenen waren, maar...na de echo toen ik dat hoorde had ik 2 keuzes; leven met de pijn en de hevige menstruaties OF verwijdering van mijn baarmoeder omdat 1 myoom IN de baarmoederwand zat en die konden ze daar niet zomaar verwijderen. Had je moeten nagaan ALS ik die laatste keuze had gemaakt, dan had ik nu geen 2e zoon gehad!
Menstruatiepijn? Alsof ik er mee geboren ben! Ik heb er meer last van gekregen NA mijn eerste keizersnee van mijn eerste zoon, daarvoor was het nog te doen. En omdat ik al sinds 2002 NIET meer aan de pil of andere anticonceptie ben heb ik minstens een week voordat de menstruatie doorbreekt pijn bij het leven, maar ik moest maar weer aan de pil gaan volgens de toenmalige gynaecoloog. Pfff, NEE dus! Dankje, doe dan maar puur natuur. AL die rommel die de pil heeft moest ik er niet ook nog eens bij hebben.
PMS? Geen idee wie dat syndroom bedacht heeft, maar ik verander van blauw in groen. M.a.w. de helft van de maand en NIET zoals zo vaak beweerd wordt door gynaecologen een week voor de menstruatie pas ontplof ik en mag iedereen zich dekken, want op dat moment verander ik van persoonlijkheid (ook al als diagnose gehad bij het GGZ naast de depressie; persoonlijkheidsstoornis!) Uhuh.
Migraine? Nooit eerder zoveel last van hoofdpijn gehad als NA deze laatste zwangerschap. Vorige maand zelfs 1 1/2 week lang! Licht, donker maakte niet uit; alles was teveel voor me. Leuk voor mijn kids om hun moeder zo te zien

. Voor het eerst sinds jaren kreeg ik die diagnose te horen van een HA bij de HA post vorige week toen ik knetterduizelig bij hun aankwam omdat ik stolsels verloor bij de menstruatie als poffertjes!
Restless Legg Syndrom? Mijn benen kriebelen mijn lijf af en vooral na te veel gedaan te hebben lig ik schokkend en wiebelend in bed 's avonds. Het enige wat dan helpt is het warme lijf van mijn vriend tegen me aan die me vasthoudt en zo val ik in slaap.
Slaapapneu; nooit als diagnose gehad, maar heb ook nog nooit een slaaponderzoek gehad. Ik slaap heel diep en kom net zo verrot als ik naar bed ging, er ook weer uit. Overal spierpijn en stijfheid. Ik kan 's ochtends vaak niet eens normaal lopen omdat mijn voetzolen voelen alsof ik over prikkeldraad loop.
Dat is overigens wel zo over als ik eenmaal in beweging ben.
Prikkelbaar blaas syndroom; weet niet wat dat voor diagnose moet voorstellen? Vaak naar de toilet of zo? Ik plas wat ik drink dus dat zal het niet zijn verwacht ik.
Blaasontsteking; in 2007 meerdere malen achter elkaar, gevolgd door een nierbekkenontsteking. 2008 niks, 2009 1x en 2010 ook 1x, 2011 ook 1x en 2012 net na de keizersnee (door de kathether zei de HA post nog) Jaja, het zal wel.
Ik heb dus uit dat lijstje bijna ALLE syndromen, al dan niet ook genoemd bij hun koosnaampje , oftewel een ...syndroom is iets wat iemand ooit verzonnen heeft om het beestje een naam te geven. Jawel, je leest het goed; beestje!
Al deze aandoeningen die NAAST ME nog eens erbij kunnen komen zijn aandoeningen in de organen die OOK aangetast worden door de Lyme dus.......ik denk dat menig lid hier wel snapt wat ik bedoel te zeggen.. of niet?
Reacties zeer welkom!
Groetjes