Heb ik ME?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

De assistente zei dat ik morgen moest bellen met mijn arts Stigter voor medicijnen.
Dan kan ik ff langs gaan en meteen het dossier vragen
aquamarijn
Actief lid

Bericht door aquamarijn »

ik haak even in op 1 ding uit dit topic: vitamine D moet boven de 80 zijn naar de laatste inzichen! dus zeker omhoog zien te krijgen
voor de mensen die denken dat in de zon zitten voldoende is: niet iedereen maakt ook daadwerkelijk voldoende vit. D aan bij het in de zon zitten.
en voor wie zonnebrandcreme gebruikt, ik heb gelezen dat dit tot 98% de aanmaak van vit. D kan tegenhouden! :shock:

ik had zelf een vit. D van rond de 30, heb dit nu omhoog gekregen naar net boven de 80 en merk zeker verschil, vooral de typische bnovenbeenklachten bij traplopen (staat veelvuldig beschreven online). nog beter is om het rond de 150 te krijgen, dat is wat normaal is in zonnige landen.

vit. D kun je trouwens prima zelf goedkoop aanvullen, de geodkoopste die ik tot nu toe gevonden heb is deze: (let niet op de site haha, bodybuilders :P)
http://www.xxlnutrition.nl/vitamine-d-3 ... /now-foods

uiteraard ook in amerika goedkoop te koop
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi aquamarijn,

Helemaal eens met wat je vertelt, dat heb ik ook al zo geschreven, maar ik weet niet of mats het goed begrijpt.
aquamarijn schreef:vit. D kun je trouwens prima zelf goedkoop aanvullen, de geodkoopste die ik tot nu toe gevonden heb is deze: (let niet op de site haha, bodybuilders :P)
http://www.xxlnutrition.nl/vitamine-d-3 ... /now-foods

uiteraard ook in amerika goedkoop te koop
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een vitamine D tekort dat ernstig is, moet altijd onder behandeling van een arts/internist gaan en met D medicatie (= dan een medicijn) dat is iets anders dan supplementen. Daar moet je niet zelf mee gaan dokteren.

Of doe je dat op advies en onder behandeling van PvM? Dan is het goed :wink:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

Ik snap het wel :)
Maar de assistente zei dat ik een afspraak moest maken met dokter stigter voor de vitamine D behandeling.
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

Nee Mats, ik heb ook het idee dat je het allemaal niet zo goed begrijpt. Misschien is het verstandig om één van je ouders hulp te vragen?

Je hebt ook je dossier niet nodig, maar een uitdraai van je bloedresultaten.
Morgen kun je het beste even overleggen met je huisarts.

Louisa en Aquamarijn hebben het al gezegd, je vitamine D is te laag.
TSH is goed.
goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

Dan zal ik morgen een afspraak maken voor dezelfde dag en een uitdraai vragen.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi mats,

Het is érg belangrijk dat je éérst goed en uitgebreid (bloed) onderzoek en vervolg onderzoek laat doen om andere ernstige ziekten uit te sluiten voordat je pas aan ME/cvs mag/kunt gaan denken.

Je moet je niet zo maar een "label ME/cvs" laten gaan opplakken. Jouw huisarts doet, zo te lezen, geen goed en uitgebreid (bloed) onderzoek.

Laat je, je ouders ook meelezen, wat wij hier allemaal voor belangrijke info aan jou geven? Want, volgens mij heb je de hulp van jouw ouders hierbij nodig.

Groetjes, Louisa

goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

Mijn ouders zeggen alleen maar dat het tussen mijn oren zitten en die maken alleen maar ruzie.
aquamarijn
Actief lid

louisa schreef:Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een vitamine D tekort dat ernstig is, moet altijd onder behandeling van een arts/internist gaan en met D medicatie (= dan een medicijn) dat is iets anders dan supplementen. Daar moet je niet zelf mee gaan dokteren.

Of doe je dat op advies en onder behandeling van PvM? Dan is het goed :wink:!

Groetjes, Louisa
ik heb vitamine d cholecalciferol drank 50.000eenheden per ml, via huisarts (die geinformeerd heeft bij internist)
die drank is niet anders dan die supplementen hoor, alleen hoger gedoseerd. het gaat er iig om dat je vitd3 slikt.
er zijn tabellen online met welke startwaarde je welke doseringf zou moeten slikken om tot welk eindresultaat te komen, bij benadering. verder is het natuurlijk altijd verstandig om na een x aantal maanden opnieuw bloedonderzoek te laten doen, want teveel vit. D is schadelijk! maar een geruststelling: je bent niet zomeer overgedoseerd
goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

Louisa ik ben het wel met je eens, want als ik vitamine D nooit had aangekruisd, had ik nu nooit geweten dat ik een D-tekort kom.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi mats,
goldboy76 schreef:Mijn ouders zeggen alleen maar dat het tussen mijn oren zitten en die maken alleen maar ruzie.
:oops:, sorry dat vind ik erg voor je.

Maar, kan ook niet iemand anders (een volwassene uit de familie) je misschien helpen?
Want, het lijkt mij super moeilijk als je dit alleen moet gaan doen.

En hoe ziet de huisarts (dat is natuurlijk ook de huisarts van jou ouders?) eigenlijk al jouw klachten dan? Ook als "tussen de oren"?
Het lastige is natuurlijk ook dat je 17 bent en nog afhankelijk bent van jouw ouders.

Groetjes, Louisa

goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

Nou, ik had best veel dingen aangekruisd.

De huisarts testte alleen op die dingen die ik eerder genoemd heb, zoals PTH, calcium enz. maar geen vitamine b12 of vitamine D. Ik zelf heb ook lyme ingevuld, aangezien die klachten daar ook voorkomen. Ik wil er gewoon zeker van zijn of ik niks heb, als er dan niets uitkomt kan ik alsnog naar de kinderarts volgens mijn huisarts.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Hoi Mats,

:) Ik vind het wel een grap dat je zo veel zelf hebt aangekruist, hoewel het allerminst over iets grappigs gaat natuurlijk. Het mag (vast) niet nee, maar als je huisarts het merkt wist je dat niet, toch?

Wat rot dat je ouders er zo over denken, helaas komt dat wel meer voor.
Laat je door niemand aanpraten dat het psychisch is, pure onzin.

Als je huisarts niets vindt en ze stuurt je door naar de kinderarts kun je daar mss beginnen met om bepaald onderzoek, zoals dat hier wordt vermeld door louisa ea, te vragen.

Groetjes,
asje
aquamarijn
Actief lid

*edit* overigens bedoelde ik niet dat het het beste is om zelf te gaan experimenteren met vit. D hoor, maar als je huisarts het onzin vind om het omhoog te krijgen, dan zou ik er zéker zelf wat aan gaan doen. een langdurig veel te laag vit. D staat in verband met heel wat vervelende ziektes/aandoeningen, dus is zeker niet gezond daarmee door te blijven lopen. aan de andere kant, er zijn genoeg mensen ide na een paar weken zon wél hun vit. D weer goed omhoog krijgen, alleen vrees ik dat bij MEers dit vaker niet dan wel het geval is
goldboy76
Actief lid

Bericht door goldboy76 »

De huisarts wilt hem wel omhoog brengen, ik moet ook vandaag gaan bellen met haar.
Plaats reactie