Telegraaf: Sonja Silva heeft ME/CVS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

dino schreef:Je hebt wel mooi alle feiten bij elkaar louisa. Leuk al die encyclopedieën die hier rondhangen :).

Bedankt voor de info! Herhalen werkt goed ;) (Ik sla niet alles in 1x op).
:lol: :wink: graag gedaan.

Maar, voor sonja is alles nog nieuw en dan kan zij zich ook gaan verdiepen in hoe het allemaal is gegaan én gaat in Nederland. Dat wij nu 40 jaar verder zijn en er is nog niets veranderd voor ME/cvs-patiënten. Er zijn hier ook forummers die al meer dan 20, 30, 35 jaar ziek zijn. Heel erg vind ik dat.

Groetjes, Louisa
freewilly
Actief lid
Contacteer:

Bericht door freewilly »

100% eens met Louisa :D ME patienten zitten in de verdomhoek!!! :roll:
Happy is a state of mind!!!
http://www.child-support.org
che
Beginner

Man-vrouw

Bericht door che »

Hier in dit huishouden is het 50% 50%,mijn vrouw ziek,ik ziek 6jaar geleden een week na elkaar
geen arts die verbanden heeft gelegd bizar toch?!
Nu 6 jaar later ik lig 24/7 in bed mijn vrouw 15/7 is dit de Hel?,ja soms wel,gelukkig hebben we steun aan elkaar,maar het is ook moeilijk om je partner zo te zien aftakelen.
Maar het moeilijkste van alles is toch wel dat je word behandeld of je van een andere planeet komt,en dat maakt het Hel,en als je dan weer in het zkh terecht komt dat ze dan zoeken naar de verkeerde dingen,en dat je dan niet durft te zeggen ik heb ....................... :cry:
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Ter info voor sonja en andere geïnteresseerden, natuurlijk :wink: :lol::

Op 12 mei 2009 is er een petitie aangeboden aan Politiek Den Haag. Tot nu toe, het is inmiddels 1 april 2011 (geen grap :lol:) is daar niets mee gedaan.

Dit is wat ME/cvs-patiënten willen:
constateren

- het is 40 jaar geleden is dat de Wereld Gezondheidsorganisatie ME classificeerde als neurologische ziekte;
- Nederland de internationale ontwikkelingen op dit gebied niet of nauwelijks heeft gevolgd;
- Nederland geen geld beschikbaar stelt voor biomedisch onderzoek naar ME;
- ME-patiënten in Nederland voortdurend op onbegrip en willekeur stuiten bij het verlenen van zorg en ondersteuning.

en verzoeken:
de Commissie VWS van de Tweede Kamer der Staten-Generaal bij te dragen aan de realisatie van:

1. Een diagnostisch protocol voor Myalgische Encefalomyelitis.

2. Aandacht voor ME in de artsenopleiding en nascholingvan artsen.

3. Onderzoeksgelden voor biomedisch onderzoek naar ME en voor onderzoek naar het beloop en de gevolgen van ME.

4. Beschikbaarheid in Nederland van testen en behandelingen die in het buitenland tot goede resultaten leiden.

5. Uitbreiding van de bevoegdheid van de Commissie Gelijke Behandeling naar de terreinen zorg en sociale zekerheid, met ME als aandachtspunt.

6. Een expliciet verbod aan zorgverleners en beoordelaars op het stellen van bovenwettelijke voorwaarden aan ME-patiënten, zoals dat zij gedragstherapie moeten volgen alvorens zij in aanmerking komen voor hulpmiddelen of ondersteuning.

7. Volwaardige participatie van patiënten bij de uitwerking van de bovengenoemde punten en het adequaat faciliteren daartoe van de patiëntenorganisaties.
"Appeltje-eitje" zou je denken.......

Maar, tsja, als Politiek Den Haag vriendjes is en wil blijven met Nijmegen (NKCV), dan gebeurt er dus helemaal niets.
Het gaat om grote (financiële)belangen, macht, status en vriendjespolitiek, zou je bijna denken.....

Intussen, blijven ME/cvs-patiënten (geduldig) wachten en hopen dat ME/cvs-vriendelijke wetenschappers/artsen/internisten wereldwijd (die wel hard voor ons werken, die doen tenminste IETS) met nog meer keiharde wetenschappelijke bewijzen gaan komen, zodat men er niet meer om heen kan.

:wink: En die dag zal gaan komen, daar ben ik zeker van!

Groetjes, Louisa
freewilly
Actief lid
Contacteer:

Bericht door freewilly »

Ik denk dat we over 5 jaar deze discussie niet eens meer hebben. Dan is de boel opgelost en weet men dat XMRV de veroorzaker is van ME/CVS. Het is dan alleen een kwestie om het aan te kunnen tonen, want dat kan niet altijd via het bloed, omdat dit virus zich verstopt in je organen.

In het buitenland wordt er namelijk sinds de ontdekking van XMRV inderdaad wel onderzoek naar gedaan. En omdat XMRV aan zo veel ziektes gekoppeld is komt er vanuit die erkende ziektes gelukkig wel geld vrij voor onderzoek. Kijk maar naar het Nationaal kanker Instituut die concludeerde dat Pfeiffer het XMRV virus versneld...

En als ik ooit de lotto win dan zal ik een gedeelte doneren aan het Whittemore Peterson Instituut, want die leveren echt goed werk.
mamoes
Gevorderd lid

Man-vrouw

Bericht door mamoes »

freewilly schreef:Ben bang dat ME/CVS pas erkent gaat worden als ook de behandelingen aan slaan. Dan kost het namelijk geen geld om het te erkennen, maar dan kan de pharmaci er aan verdienen... Als ze het nu erkennen dan moeten ze honderd duizenden een uitkering gaan geven...
Hey Freewilly,

Dat noem ik de spijker op z'n kop slaan in korte bewoording.
Deze ziekte blijft politiek zolang...................... het geld kost.
sonjasilva
Actief lid

Bericht door sonjasilva »

@Marry: het is volgens mij begonnen tijdens of rond mijn zwangerschap...
@Freewilly: Wow! Jouw lijst komt idd sterk overeen met de mijne. Ben iedere keer weer in shock als ik het zo op rij lees!!!! Mijn zoontje is ook 6 en ik heb vandaag aan wat moeders uit zijn klas gevraagd of ze hem iig op woe en vr even thuis willen brengen. Slik... Was echt moeilijk!!! Is dat niet ook een idee voor jou dan?? Scheelt toch!

Ik ga nu de Malle Molen van onderzoeken en instanties in, dus alle waardevolle tips meer dan welkom!

@Louisa: hihi, ik bedoelde ook eigenlijk 2012 voor het Gala. Maar ik ga wel proberen om IETS te doen op 12-5-2011
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Man-vrouw

Bericht door vlindertie »

Zoals gewoonlijk huppel ik weer vrolijk achter de actuele feiten en gebeurtenissen aan.
Maar @SonjaSilva, dat maakt mijn welkom aan jou niet minder gemeend of warm.

Uit alle reacties blijkt wel hoe wanhopig we hier op zoek zijn naar die ene persoon die het verschil kan gaan maken. En zo te lezen wil jij dat ook gaan doen. Gelukkig realiseer je je dat je dat vooral voor jezelf moet doen en niet voor de rest van ons. Dat is alleen maar mooi mee genomen voor ons.

Ik wens je sterkte in de strijd en ik hoop dat jij wel serieus zult worden genomen. Als 1 schaap over de dam is, laten we maar zeggen.

Wat betreft je 2 rijtjes klachten: welkom bij de club. Het is vreselijk, maar het hoort er bij.
Het komt af en aan en telkens als je een beetje energie hebt verzameld, komt er weer iets de kop opzetten. Rete frustrerend.

Vraagje: heb jij, naast je woede, al een deel acceptatie gevonden in je huidige situatie? Of ben je nog in de ontkennende en strijdvaardige fase?

Als jij het voor elkaar krijgt op 12 mei een gala te organiseren, dan ruk ik mijn mooiste jurk uit de kast, hijs me in mijn rolstoel en kom een glaasje bubbels drinken ( die ik helemaal niet mag ).

Qua pijnstilling helpt een lage dosis amitryptiline en B2 injecties het draaglijk te houden.

Sterkte!!

liefs, Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
sonjasilva
Actief lid

Bericht door sonjasilva »

@Louisa: Weet je waar ik een beetje tegen aan loop. Natuurlijk zijn er mensen die CVS hebben die geen ME hebben. Die mensen zijn chronisch moe, zonder de batterij van verschrikkelijke kwalen die je er als bonus bij ME bij krijgt. Maar CVS is toch nummer 1 SYNDROOM van ME. Daarom vind ik het zo raar om die twee namen bij elkaar te noemen. Het voelt voor mij als eh... bijvoorbeeld verkoudheid/snotneus, snap je?
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Als je niet wil moet je niet antwoorden maar heb jij toch een klein beetje steun mogen ontvangen van familie, vrienden, fans,... ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
mpkoolhaas
Beginner

Bericht door mpkoolhaas »

louisa schreef:

En Nijmegen (NKCV) heeft nog steeds de grootste vinger in de pap.
Bij het opstellen van de Richtlijn voor CVS, is Nijmegen (NKCV) ook de hoofdrolspeler, waarbij 2 patiënten organisatie aan het handje van Nijmegen lopen en 1 patiënten organisatie daar niet aan mee doet en een eigen standpunt heeft.
De Steungroep loopt echt niet aan het handje van Nijmegen, Louisa. Ook hebben wij al jaren geleden een eigen, duidelijk standpunt over CGT/GET geformuleerd. Als er één organisatie de afgelopen jaren kritisch is geweest richting Nijmegen is het de Steungroep wel. Op onze website (www.steungroep.nl) zijn hiervan genoeg voorbeelden te vinden. En ook nu zijn we nog steeds uiterst kritisch, zoals onlangs ook weer bleek uit onze reactie op de PACE-trials en het begeleidend commentaar van Nijmegen.

Wat de richtlijn CVS betreft, ZonMW is momenteel bezig met het opstellen van het definitieve plan voor een doorstart. De Steungroep zal op grond van dit plan beslissen om al dan niet mee te doen.

Groetjes,

Michael
voorzitter Steungroep
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

sonjasilva schreef:
Ik ga nu de Malle Molen van onderzoeken en instanties in, dus alle waardevolle tips meer dan welkom!

@Louisa: hihi, ik bedoelde ook eigenlijk 2012 voor het Gala. Maar ik ga wel proberen om IETS te doen op 12-5-2011
Heel veel sterkte!
Laat je alsjeblieft niet overhalen om CGT te gaan doen. Ik heb het gedaan, en het heeft alles nog veel erger gemaakt. Nu zit ik in een rolstoel en ben pas 20 jaar!
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Waarom heeft dat alles nog veel erger gemaakt? Nabo?
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Omdat je als het ware wordt geleerd dat wat je voelt niet juist is en dat je het moet negeren. Juist luisteren naar je lichaam is belangrijk. Ook moet je steeds actiever worden terwijl juist dat alleen maar alles erger maakt als je het ongedoseerd doet. Ik heb het 2 jaar gehad en ben in die tijd achteruit gehold en had op het laatst de ene crash na de andere. Toch vonden ze dat ik me aanstelde en er niets aan de hand was. Nee, ik had zomaar plots een persoonlijkheidsstoornis. Ik ben nu zo ver achteruit gegaan dat ik ook een rolstoel nodig ga hebben.
Laatst gewijzigd door stargazertje op 01 apr 2011, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
freewilly
Actief lid
Contacteer:

Bericht door freewilly »

Hey Sonja,

Gelukkig is de school van mijn zoontje alleen de straat uit. Ben er met 1 minuut op de fiets... Hij gaat ook vaak na school bij een vriendje spelen. Soms komt er eentje bij ons spelen, dat is toch fijn, want dan hoef je je zoontje niet de hele tijd bezig te houden. Al moeten ze wel rustig doen bij mij. Kan niet veel herrie en drukte verdragen...

Bryan (mijn zoontje) wil graag naar de BSO (buiten schoolse opvang), maar dat kan ik helaas niet betalen. Zeker niet als ik in Oktober m'n baan kwijt ben. Kom dan onder bijstands niveau te zitten en dan vergoed de belasting niets meer. In de grote vakantie gaat ie hopelijk nog een of twee weken naar de opvang. Kan het niet aan om hem 6 weken thuis te hebben. Dat is echt slopend.

Maar goed hopelijk voelik me tegen die tijd wat beter, heb goede hoop ;-)
Plaats reactie