Psychiatrie is fraude

Discussieer hier over conferenties, lezingen etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Psychiatrie is fraude

Bericht door marlène »

Heb je zin om eens hard te lachen met de waarheid, klik hier:

http://psychiatryfraud.yolasite.com/videos.php
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Psychiatrie is fraude

Bericht door cansada »

“It takes one person to have a real disease, it takes two people to have a mental illness.”

Waarom ben ik daar nooit opgekomen?!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Psychiatrie is fraude

Bericht door marlène »

http://www.wetenschapsjournalisten.nl/v ... &Itemid=64

Van de doden niets dan goeds, natuurlijk. Maar zelfs aan hypocrisie zit een grens. Het besluit van het CvZ om de psychoanalyse uit de verzekering te gooien, leidde tot een aantal reacties waarbij de indruk werd gewekt dat hier ten onrechte iets buitengewoon waardevols werd geloosd. Ten onrechte geloosd, want psychoanalyse was niet de enige behandeling waaroor het wetenschappelijk bewijs ontbrak.

...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Psychiatrie is fraude

Bericht door Esther »

@Marlene,

Ik zag de video net op jouw blog. Hij is echt geweldig. Ik zou hem al bijna willen vertalen en ondertitelen. De meest verhelderende speech (tevens hilarisch) waarin de psychiatrie op de korrel wordt genomen door een 'insider'. Dank je wel voor het filmpje.

Mijn docent logica aan de universiteit 'Filip Buekens' heeft twee boeken geschreven waarin de psychiatrie, met name de pyscho-analyse, onderuit wordt gehaald. Ook hij vertelde me vijf jaar geleden al verhalen waar de haren op je armen van overeind komen. Noemde ze toen al maffia. En ik begreep hem maar niet. Well, that's past tense now.

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Psychiatrie is fraude

Bericht door marlène »

Killing humor indeed!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Toch is er een groot verschil tussen psychiatrie en psycho-analyse...

Ik ben heel afkerig tegen psychiatrie, geloof niet dat die iets kunnen doen aan bepaalde trauma's of psychische ziekten, maar psycho-analyse wel...
Natuurlijk niet aan ME, omdat dat geen psychische ziekte is.
Maar ik geloof wel dat je door vb. een trauma of foute opvoeding, later ME kunt ontwikkelen.
En dan kan psycho-analyse wel helpen, als onderdeel van de behandeling.
Op voor waarde dat je natuurlijk een goede psycho-analist hebt, die je volledig aanvaard zoals je bent, er zelf volledig door is, en die weet hoe alles in elkaar zit, en hoe alles werkt.
En toevallig heb ik zo iemand gehad, evenals 2 vriendinnen van me.
Ikzelf ben heel erg veranderd er door , ik heb 3 jaar psycho-analise gevolged, wekelijks, en heb mijn 2 vriendinnen ook zie veranderen en open bloeien, die geen ME hebben...

Nog elke dag denk ik aan zijn woorden, die me een ander mens gemaakt hebben, en dan bedoel ik, meer mezelf, terug dichter gebracht bij wie ik in wezen was, en ben...

Natuurlijk, die moeders zo afkraken, dat deed mijn pscycho-analist niet, integendeel, hij vond familie belangrijk.

Ik zou zo terug gaan, moest ik kunnen,financieel, hoewel ik weet dat er ook veel lichamelijk is, bij mij, en dat de reden is waarom ik ermee gestopt ben, is dat ik het onderscheid niet kan maken van wat bij ME hoort en wat niet.
Zo weet ik vb. dat ik door gluten te eten heel depressief word, tja, en daar helpt psycho-analyse natuurlijk niet.
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Ook ik vind het een hilarisch filmpje! Altijd goed als vakgebieden kritisch worden bekeken...

Toch denk ik dat dit één kant van de medaille is. Ik heb zelf een jaar in de kinderpsychiatrie en een jaar in de daklozenopvang (waar veel psychiatrische ziektebeelden voorkomen) gewerkt, en ik heb gezien dat er zeer goed werk wordt verricht daar. Maar ja, het blijft natuurlijk mensenwerk. Daarnaast heeft de overheid steeds minder geld over voor deze sector, waardoor er door personeelstekort en onderbezetting vreselijke toestanden kunnen ontstaan (psychotische mensen waar geen tijd voor is in de isoleercel stoppen e.d.).

Net zoals ieder vakgebied toch uiteindelijk mensenwerk is, ook lichamelijke kwalen worden (zoals wij wel weten!) niet altijd goed gediagnosticeerd en behandeld.

En "it takes two to have a mental illness", daar zullen veel mensen die lijden aan een psychiatrisch ziektebeeld het niet mee eens zijn. Die weten zelf wel dat hun leven een lijdensweg is, ook zonder dat zij een diagnose hebben of dat er andere mensen om hen heen zijn.

Even een kritische noot :)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

En toch vind ik het triest als ik hubby hoor praten over gedrogeerde psychiatrische patienten van het ziekenhuis nabij. Die lopen dan "stoned" van de medicatie verloren in het bos waar hij als boswachter werkt. Is dat de toekomst van die mensen? Je hebt dan een aandoening en ze verlammen je geest als oplossing.

En het gebeurt niet zomaar af en toe hoor. Dat is daar blijkbaar gangbare praktijk. Erg triest ...

100 jaar geleden had 1 op 500 mensen een afwijking, nu al 1 op 50. Dat is niet zomaar. Mensen worden vergiftigd/ontregeld door medicatie (antidepressiva, rilatine, ...) en moeten dan later aan de zwaardere medicatie (antipsychotica). Blijf eraf tenzij het niet anders kan.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
cieke
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 nov 2010, 09:38

Bericht door cieke »

Volledig mee akkoord, Marlène.
Ze maken die mensen alleen maar zieker dan ze al zijn.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Yep, daar ben ik ook volledig mee akkoord...
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ik kan het niet volgen in het Engels..
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

@ Dino; het komt er kort gezegd op neer dat de hele psychiatrie een verzonnen medische tak is. Dat de pathalogen niets konden met de theorieën van een bepaalde groep dokters en dat die groep een eigen clubje is begonnen met de zogenaamde psychische aandoeningen. Volgens deze spreker is het vooral een boek vol verzonnen aandoeningen, omdat ze niet te verklaren waren en maatschappelijk niet wenselijk. Hij geeft een voorbeeld van psychische misdragingen in verschillende culturen. Bij de ene cultuur ben je gek en bij de andere cultuur een heilige.
Terwijl kanker gewoon kanker is, in welk werelddeel je ook vertoeft.
Hij zegt dat je altijd 2 mensen nodig hebt om een psychische ziekte te constateren, omdat de ene de andere beoordeelt.
Dat is het globaal een beetje. Misschien dat de naderen nog een toevoeging hebben?

XXX Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Dank je wel vlindertie. Ik begreep wel iets, maar niet genoeg. Kon dus niet echt meelachen. Maar zoals je het omschrijft klinkt het wel grappig. Grappige waarheid.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Haha, wat een grappig filmpje.

Ik hink in deze toch wel op twee benen. Ik ben nl zelf in het verleden wel goed geholpen door (gedrags)therapie. En verschillende mensen om mij heen ook. Ik heb vrienden meegemaakt die zonder AD niet zouden kunnen functioneren, een vroegere vriend met zware dwangmatige dwanghandelingen die dankzij therapie zijn leven weer op de rit kunnen zetten. Innmiddels is geloof ik bewezen dat een chip in je hoofd ook kan werken tegen dwangneuroses. Mensen met een bipolaire stoornis kunnen erg geholpen zijn met Lithium. Dus om het zo af te doen als gehele onzin gaat mij te ver.

Het is wel zo dat al dat psychisch leed nog steeds niet aangetoond kan worden in de hersenen. Al beweren ze vaak van wel. Dat maakt het voor mij ook moeilijk. Bestaat het dan wel of niet? Maar ME kan ook nog steeds niet aangetoond worden en dat het bestaat ben ik helaas wel achter.

Ik denk dat het erge is dat dingen door elkaar gegooid worden. Dat er door makkelijke psychische diagnoses niet meer goed lichamelijk onderzoek wordt gedaan. Het bizarre is, dat tegenwoordig aan psychische diagnoses vaak meer waarde wordt gehecht dan aan lichamelijke. En dat heeft beslist met macht te maken.

Zo maar wat gedachten die bij me opkwamen na het zien van driekwart van het filmpje.
Verder niet zo interessant, maar ik laat het nu toch maar staan.

Grts T.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Goed geschreven tanto! Ben ik het wel mee eens. Ook al heb ik het filmpje niet helemaal gevolgd.
Plaats reactie