Emotioneel?!

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Vonnie
Beginner

Emotioneel?!

Bericht door Vonnie »

Ik vraag me af of jullie sinds ME ook emotioneler zijn geworden.

Heb geen idee of het door ME kan komen of hier bij hoort ofzo maar ik merk aan mezelf dat ik gewoon emotioneler ben. Was ik eerder een vrij nuchtere en harde tante (mijn moeder vond dat vreselijk dat ik zo hard was en mijn "gevoelens" niet toonde) kan ik nu al huilen voor de tv :?

Tuurlijk zou iemand mij nu nog niet snel zien huilen (behalve mijn vriend dan, die er trouwens ook van stond te kijken) want daar ben ik te trots ( 8) ) voor maar ik merk het gewoon aan alles dat ik veel sneller tranen op voel komen.

Hebben er meer hier last van?
mariska28
Beginner

Emotioneel?!

Bericht door mariska28 »

JA absoluut!!!!!

ik kan soms om de kleinste dingen huilen en dat had ik eerst niet, maar dat komt gewoon door de oververmoeidheid, hoe vermoeider ik ben, hoe eerder ik kan gaan huilen.

kan ook veel sneller me irriteren aan dingen en kwaad worden, maar dat is net als met huilen, hoe moeier ik ben hoe sneller ik geirriteerd kan raken,
Arjen
Gevorderd lid

Emotioneel?!

Bericht door Arjen »

Emotioneel en te moe zijn:
Ik heb ergens een groot artikel gelezen over deze binding, in het kort komt het hier op neer!
Vergelijk het met kinderen die oververmoeid zijn en wat zie je dan:
Jengelen, zeuren, huilen, baldadig, etc etc. :idea:
Dit in al respect naar volwassenen die chronisch moe zijn levert exact hetzelfde op, wel hebben volwassenen meer controle, maar de befaamde druppel levert hier hetzelfde gedrag op. :idea:

Zelf, ik ben mentaal sterk maar als de druk te groot is, en de emmer overloopt dan moet ik tot mijn eigen ergernis bekennen: Ik gedraag me dan even als een kind. :wink:

Ik haat dit :twisted: , gelukkig is mijn man hier heel nuchter en steunend in, helpt mij de optelsom te maken en "stuurt mij dan naar bed". :wink:
Na wat slaap kan ik er ook gelukkig weer om lachen.
In mijn optiek dus een heel logisch gevolg verhaal
Arjen 8)
Arjen: fight for live
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ja hoor vonnie ook ik heb daar last van, alleen kan ik mij beter bedwingen, alleen als ik heel moe ben en zo als de afgelopen dagen zoveel pijn met uitval van mijn arm en been met duizeligheid ,dan kan ik mij niet bedwingen ben ook heel boos :( dan maar dat is verkeert ,want dat kost heel veel energie ,ik denk dat de meeste van ons dit herkennen liefs alie :wink:
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Stemmingswisselingen zijn sowieso kenmerken van ME, ws veroorzaakt door inderdaad die aspecten die Arjen zo "mooi" wist te omschrijven.

Mijn zoon kan echter de laatste tijd juist (bijna) niet meer huilen, wegens een bepaalde verharding.......

Tja, en als je weet dat je met huilen meer spieren verbruikt dan met lachen, is huilen ook vermoeiender. En huilen zou opluchten. Ja, als het probleem erachter ook (maar een beetje) opgelost was. Maar als dat na jaren steeds uitblijft is het resultaat verharding, ook door boosheid. En omdat het dus extra vermoeit, hou je er maar mee op, toch?

Want ik ben van mening dat het niet serieus genomen worden evenveel van je vergt als de ziekte zelf: de terechte emotie op niet serieus genomen worden is boosheid en NIET verdriet.

(Tja, even terzijde: misschien is het geen slecht idee om, voor een beetje begrip en herkenning, allerlei boeken over de ellende van achter het ijzeren gordijn weer eens te gaan lezen. Toen werden bv veel politieke activisten in psychiatrische inrichtingen gestopt nl, terwijl/omdat zij ook niet serieus werden genomen nl. in hun kritiek naar de overheid. God, wat hebben wij het hier dan goed, maar niet heus....)
Gabutje
Gevorderd lid

Bericht door Gabutje »

Jarenlang heb ik ondanks mijn ziekte tot het uiterste gedreven, sinds vorig jaar is dat ijzeren gordijn open gegaan. Om het minste en geringste sta ik te janken, maar dat komt voornamelijk door het vele strijden zonder dat het iets opgeleverd hebt. Ik lever maar steeds bij de maatschappij in, maar krijg er zelden wat voor terug. Om toch weer in het leven te staan loop ik dan nu ook bij de maatschappelijk werker. Hierdoor krijg ik wel weer wat grip terug.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Grappig zoals jij het gordijn nu gebruikt, Gabutje!

Je voelt dus ook al enige tijd onze "staatsterreur" wel degelijk.

Hoe vermoeid jaren lang van boosheid te moeten huilen. Ook een vicieuse cirkel.
Gabutje
Gevorderd lid

Bericht door Gabutje »

Haha, ik heb dan ook de ziekte inmiddels 12 jaar, lang genoeg dus!
Vonnie
Beginner

Bericht door Vonnie »

Bedankt voor jullie reacties.
En ik begrijp het idee van emotioneel door de moeheid en het strijden en dat herken ik erg goed, van een kleine ruzie maak ik het grootste drama met huilbui en al :oops: .
Maar ik heb het dus ook gewoon "zomaar" als ik een mooi liedje hoor (met mooie tekst) of op tv een "zielig" programma zie of een goeie soap scene. Te erg dus gewoon whahaha want zo was ik nooit [-X
Biancavia
Actief lid

Bericht door Biancavia »

Gisterenmiddag had ik een huilbui, omdat ik een brief kreeg van het Gerechtshof dat onze inkomens te hoog zijn voor de rechtsbijstandvergoeding, dus kans dat ik honderden euro's moet betalen voor een advocaat die geen moer voor me gedaan heeft.

En gisterenavond stond ik te janken omdat ik het eten aan had laten branden.

En zo gaat het heel de tijd met dat soort dingen. Ik voel me heel de tijd gespannen en er hoeft maar iets te gebeuren en ik loop over.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Lieve Biancavia,

Oh, zo herkenbaar. Mijn zoon loopt zo ook al jaren op eieren of op een koortje...en ik er soms bij, natuurlijk, met uitzondering van die enkele leuke dingetjes die je als afleiding doet: dan ben je weer een stuk verder in de tijd.

Ik hoop dat de verdere dag wat verlichting voor je kan brengen.
Gabutje
Gevorderd lid

Bericht door Gabutje »

Ik huil misschien gauwer, maar ik lach ook meer nu. Het is alsof ik meer van de kleine dingen geniet. Ik denk dat ik de afgelopen jaren mijn emoties heb onderdrukt. Ik heb er nu ook meer schijt aan als mensen mij zien huilen of enige andere emotie.
mlisje
Beginner

Bericht door mlisje »

ja ik heb er ook zeker last van..ik huilde nooit, ook niet als kind en nu kan ik al huilen
bij gtst..echt raar.
Maar ik heb inderdaad sowieso ook last van stemmingswisselingen, soms ben ik in een keer ook
heel chagerijnig zonder reden!! of iets anders dergelijks.

Tja zal er wel bij horen.

Liefs Melissa
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

Ook ik kan bij een film of tvserie ineens moeten huilen, terwijl ik dat eerder niet had. Heb ook regelmatig onverklaarbare huilbuien. Maar ja, vermoeidheid versterkt emoties (ook bij gezonde mensen die moe zijn), dus op zich wel logisch denk ik..
Keep on rockin'
goa
Actief lid

Bericht door goa »

hier dezelfde dweil,terwijl ik vroeger voor mijn ziekte vaker het verwijt kreeg een harde tante te zijn.
vroeger was ik nooit emotioneel,nu zit ik te snikken bij een film of muziek.
Plaats reactie