De wonderdokters van de WAO, Zembla 28-01-07

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

De wonderdokters van de WAO, Zembla 28-01-07

Bericht door Marloes »

Vanavond van 22.15 tot 22.55 bij Zembla:

De wonderdokters van de WAO.

Met werkgevers die niet blij zijn met 'wonderbaarlijke genezingen', protesten bij UWV-artsen en schrijnende voorbeelden van patienten.

Lees er hier meer over, en daar is ook de herhaling te kijken als je het gemist hebt.
Keep on rockin'
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

De wonderdokters van de WAO, Zembla 28-01-07

Bericht door Biancavia »

Ik heb het gisterenavond gekeken.
Het was echt een heel duidelijk en goed neergezet programma.
Een man (vroeger trambestuurder of buschauffeur geloof ik) die bijna niet meer kan lopen en die volgens de arbeidsdeskundige weer fulltime aan het werk moet, bijvoorbeeld dat hij als gastheer of leerling-verpleegkundige aan het werk kan.
Een vrouw die last van haar schouder heeft, en zelfs een armprothese als ik het goed heb begrepen, en die volgens het UWV nog best als caissière kan werken. Terwijl zij haar bovenlichaam amper kan draaien!

Ook kwam aan bod dat de reïntegratiebureaus gewoon slecht werk afleveren. Een vrouw vertelde dat zij er elke week heenging, dat er dan in een groepsgesprek werd gekeken welke sollicitaties je had gedaan en hoe het ervoor stond en vervolgens moesten ze daar het uur vol maken door achter de computer op internet naar vacatures te zoeken.

En dan nog de ex-UWV-verzekeringsarts die vond dat hij als een robot lopende band werk aan het verrichten was en toegaf dat hij wist dat hij mensen goedkeurde terwijl die in het normale arbeidsproces nooit meer aan de bak zouden kunnen komen.
Deze man is ontslagen, nadat het UWV hem blijkbaar nogal vervelend vond worden. Hij had bijvoorbeeld minimale tijden gesteld die hij vond dat nodig was om iemand te herkeuren, want vaak waren de gesprekken te kort, of was er geen tijd om dossiers bij collega's op te vragen, of informatie op te vragen bij behandelaars.

Het enige commentaar dat minister De Geus wilde geven was dat het 11 januari was en dat hij niet wilde reageren op voor een programma dat pas op 28 januari uitgezonden zou worden.
:shock:
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, vond het ook best duidelijk allemaal.

Ben benieuwd of we van de andere 240 kritische keuringsartsen die zich ergens in verenigd hebben nog wat horen of merken. Want tot nu toe gaan ze nog op de zelfde voet verder.....

Ben ook benieuwd of die ene arts hen nog "aanvoert" en welk werk hij nu al of niet doet. Dat gaf deze man ook als probleem aan, dat als je ontslagen wordt als keuringsarts, dat je niet zo maar ergens weer snel aan het werk komt.

Tja, geld! De 5000 euro per client kunnen ze beter besteden dan doelloos te zien ondergaan bij niet werkende integratie-bureau's: 9 % gaat daadwerkelijk weer in het arbeidsproces en 91 % niet. (per 100 clienten wordt dus globaal 91 x 5000 euro= 465.000 euro weg gegooid)
Gebruikersavatar
paula
Actief lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 mar 2006, 17:01

Bericht door paula »

hm... ik heb een stukje gekeken, viel er middenin... ik ben blij dat er nu eens serieus naar het functioneren van die maffiose uwv gekeken word!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Paula, de hele politiek moet wat dit betreft om! Maar zal wel een logge beweging worden....
Plaats reactie