Eeuwige pijn (VRT, Koppen, 18-5-5)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Eeuwige pijn (VRT, Koppen, 18-5-5)

Bericht door Zuiderzon »

Gisteren was er een uitzending op de VRT over Chronische Pijn. Er waren twee getuigenissen van patiënten. Eén getuigenis kwam van Karin, die al 20 jaar CVS heeft.

Eeuwige pijn

Afbeelding
"In die ene seconde veranderde mijn leven. Sindsdien heb ik altijd onhoudbare zenuwpijnen in mijn rug en linkerbeen. Ik kan geen half uur blijven zitten of ik verga van de pijn. Afwassen is zowat het enige dat ik nog kan in het huishouden". Tandpijn, spierpijn, rugpijn, iedereen heeft wel 'ns pijn. Meestal gaat die pijn snel weg, maar er zijn mensen die ook eeuwig pijn hebben. Mensen zoals Leen. Ze is 27, haar lijdensweg begon 7 jaar geleden toen ze uit een kayak viel. Leen heeft een neurostimulator laten inplanten tegen de pijn, ze neemt ook veel pijnstillers.

Afbeelding
Belgi? telt 300.000 chronische pijnpati?nten. De Vlaamse Pijnliga wil de ziekte deze week nog eens onder de aandacht brengen tijdens de Week van de Pijn. Koppen volgt 2 chronische pijnpati?nten, Leen en Karin. "Naar een pretpark gaan, met de kinderen ravotten of hen eens stevig knuffelen, bezorgt me helse pijnen.', zegt de 40-jarige Karin. Zij leeft al 20 jaar met chronische pijn.


Afbeelding
Geneesmiddelen zijn aan Karin niet besteed: "Elke dag mediteer ik drie kwartier, dat geeft me de kracht om met de aanhoudende nek- en spierpijn te leven". Karin heeft een gezin en probeert een zo normaal mogelijk leven te leiden. "Mijn dochters weten dat een goedbedoelde knuffel vreselijk pijnlijk voor me is.In de plaats doen we rustige, creatieve dingen zoals manden vlechten."

Afbeelding
Pijnpati?nten raken vaak sociaal ge?soleerd omdat ze weinig beweging kunnen hebben en snel moe zijn. Leen heeft het er ook moeilijk mee dat ze geen partner vindt: 'Mijn leven moet nog beginnen. Ik wil graag kinderen maar als mannen mijn wandelstok zien, maken ze snel rechtsomkeer. Ik zie eigenlijk geen toekomst meer..." 'Ook ik zag het op een gegeven moment niet meer zitten', vertelt Karin, 'maar ik heb geleerd om de pijn een plaats te geven in mijn leven. Ik wil lotgenoten helpen met mijn positieve ervaringen.'
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 04 mar 2006, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

(Helaas is het niet mogelijk om heruitzending op i-net te bekijken)

De reportage was erg goed!
Eindelijk eens ME/CVS niet in een slecht daglicht gesteld van de 'tussen de oren maffia' :) !

Er werd een eerlijk beeld gegeven van Karin. Ze was ook een erg actief persoon en ze ging door terwijl ze even ziek was. Toen kreeg ze een banale keelontsteking en ze bleef ziek. Ze werd toen zelfs bedlegerig. Ze moest haar baan als maatschappelijk assistent opgeven.
Nu probeert ze er alles aan te doen om een beetje beter te worden. Af en toe huishoudelijke taken in huis, voor de kinderen zorgen,... Enkel bij hoge nood eens gebruik maken van een pijnstiller, maar de dagelijkse pijn in spieren verdraagt ze, heeft ze mee leren leven. Ze beseft dat ze niet meer zal genezen. In het begin had ze veel last van onbegrip maar daar is ze harder in geworden.

De journalist stelde dat mensen met chronische pijn pijn lijden, maar dat het niet op hun gezicht is af te lezen. En dat dit naar de buitenwereld vaak voor wrevel zorgt. De getuigen werden tenminste serieus genomen!
Hoop doet leven!
Plaats reactie