Wolfstijd - Van Houdenhove als derde stem?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
american
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 aug 2010, 17:38

Wolfstijd - Van Houdenhove als derde stem?

Bericht door american »

In het boek Wolfstijd wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ervaringen van een ernstige zieke 'CVS' patient. Het boek is goede geschreven. Helaas wordt het meeste biomedische onderzoek in dit boek genegeerd. Alleen een artikel van Devanur wordt aangehaald.
Het boek legitimeert feitelijk de interventies en het onderzoek van Van Houdenhove. De auteurs lijken gecharmeerd van de denkbeelden van Wyller (CVS als stressaandoening). Het oordeel over de referentiecentra is mild en de bevindingen van Maes worden verzwegen. Van Houdenhove zou de 70% claim van Nijmegen relativeren (geweldig..).
Patienten met ernstige inspanningsintolerantie etc etc zullen zich niet in dit boek herkennen. Het is dan ook maar de vraag of het hier gaat om ervaringen van een ME (!) patient. Het is geen toeval dat de naam ME weinig gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ken het boek niet maar ze hebben wel een website.
Dat er over Maes (en misschien DML) niet wordt gesproken zal je niet verbazen als je weet dat de vader van de patiënte professor emeritus van de K.U.Leuven is...
Er staat wel iets over XMRV.

ps In België gebruikt men weinig de term ME, meestal CVS.

www.wolfstijd.com
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Ik heb het gelezen en vond het een beetje tegenvallen. Had inderdaad meer over recente ontwikkelingen en biomedisch onderzoek verwacht en vond dat het grootste deel van het boek eigenlijk vooral over een gediagnostiseerde darmaandoening en de daar bij horende ernstige problemen. Ik herkende me dan ook maar beperkt in bepaalde onderdelen terwijl ik veel meer herkenning had in andere boeken over ME/cvs. Maar ja, elk klachtenpakketje is anders, dus iedereen herkent zich in andere verhalen.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Oproep aan de lezers

willen jullie ook jullie reactie onder het boek zelf achterlaten?
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-80.html

dit voor de mensen die niet op fora komen en om daar een overzicht van recensies te hebben.
Hoop doet leven!
Plaats reactie