Graag uitleg - want ik ben de weg kwijt !

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@jazzie
dank voor de link - die ken ik niet; ga nu bestuderen!

@ marlene en senna
Ik ga jullie blogs even diep bestudern !
!

______________
ik ga nergens heen !
Gebruikersavatar
melies
Actief lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:52

Bericht door melies »

Hallo She,

Je kunt behalve huishoudelijke hulp (via pgb of in natura) ook begeleiding krijgen (ook via pgb of in natura). Dat gaat inderdaad via het ciz.

In eerste instantie kreeg ik het ook niet, maar ik heb bezwaar gemaakt en het bezwaar is gegrond verklaard, met name na een brief van mijn arts. (Ik heb wel ook PDD-NOS naast mijn ME/CVS).

Geen cgt volgen mag volgens een rechter in Zwolle geen reden zijn om een voorziening te weigeren, omdat deze methode nog omstreden is en niet voor iedereen geschikt is en niet bij iedereen werkt.

Voor begeleiding geldt artikel 6 van de AWBZ (terug te vinden op de site www.ciz.nl onder het kopje van professionals. Die is voor iedereen toegankelijk.

Als je door een lichamelijke of psychiatrische aandoening matige of ernstige beperkingen hebt op het gebied van sociale redzaamheid, bij het bewegen of verplaatsen, bij het psychisch functioneren, geheugen of oriëntatie en/of probleemgedrag vertonen. Ofwel als je moeite hebt de regie over je eigen leven, je eigen huishouden te voeren.

Voor al deze punten kun je nagaan waarbij je dan concreet problemen hebt. Je arts hierbij ook inschakelen is belangrijk. Het beste is om het ciz informatie te laten inwinnen bij de arts. Die informatie kan het ciz dan niet meer naast zich neerleggen. Laat je dus niet afschepen door het ciz en ook niet door een gemeente.
Als iets niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@ melies
Ok, meid!
Dank je! Dit verheldert een hoop!
:!:

Mijn kind heeft PDD-NOS, en jarenlang heb ik met kindje lief gerend van therapie naar therapie; ook mbv pgb.
Het gaat nu goed, wat wel rustgevend is . .


tot schrijvens !
________________
ik ga nergens heen . . .
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Daarom zoek ik ook hulp voor begeleiding; maar bij het CIZ zeggen ze dat er niets is. Behalve dan het budget voor huishoudelijk hulp.
Ik ben ruim 2 jaar geleden volledig ingestort en was totaal uitgeput. Toen ben ik 2 maanden opgenomen geweest op een psychiatrische afdeling, waarvan ik inmiddels weet dat ik er niet thuis hoor. Maar op grond van de 'psychische' klachten heb ik dus een pgb via het CIZ gekregen.

Mijn verhaal rondom wmo heb ik opgeschreven bij http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... rzieningen
Volgens de arts van de gemeente ben ik gezond.

Ik heb WIA gekregen via het UWV op grond van de verslagen die ik via dr Wijlhuizen heb gekregen van het vermoeidheidcentrum in Lelystad. Ik heb er 1,5 jaar een behandeling gevolgd. Helaas met niet zo veel verbetering als ik had gehoopt, maar toch wel wat vooruitgang, en vooral begrip. Ik heb geen CTG hoeven volgen,maar heb wel bij een psycholoog gelopen. Zij hielp me om te gaan met mijn beperkingen.

Ik overweeg nu naar dr De MEirleir te gaan.
Het MEE heb ik niet meer nodig, ik heb inmiddels alles zelf uitgezocht. Mijn zoon heeft ook een pgb, en ik vind mezelf inmiddels een behoorlijke ervaringsdeskundige op dat gebied.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@flexiloena
felixloena schreef: Ik ben ruim 2 jaar geleden volledig ingestort en was totaal uitgeput. Toen ben ik 2 maanden opgenomen geweest op een psychiatrische afdeling, waarvan ik inmiddels weet dat ik er niet thuis hoor. Maar op grond van de 'psychische' klachten heb ik dus een pgb via het CIZ gekregen.
wat erg! ! en ik verwacht dat de psychiaters en psychologen niet veel begrip voor je hadden - maar dan "gelukkig" wel een grond voor pgb . . .
@flexiloena
felixloena schreef:Mijn verhaal rondom wmo heb ik opgeschreven bij http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... rzieningen Volgens de arts van de gemeente ben ik gezond.
ik denk dat de voornamelijkste bestandsreden van die centra in Lelystad, Amsterdam enz. Keuring tbv verzekeringsmaatschappijen en uwv/wia/wwb.
Ik zou denken dat het op zich makkelijk geld verdienen is voor deze artsen: ze kunnen niets doen, alles valt veilig binnen de norm van de criteria van de Nederlandse zorgverzekering en gezondheidsrecht, niets is gevonden bij de patienten, want de meeste komen na langdurig onderzocht te zijn geweest door internisten, neurologen enz. - het is eigenlijk alleen het vaststellen van de diagnose en wat ongevaarlijke middeltjes voorschrijven: B12, slaappillen enz. Met de gesprekken die ik met ze kon ik niet zeggen dat ik daarvan opkeek of voldoende inzag om er naar toe te gaan.
felixloena schreef:Ik heb WIA gekregen via het UWV op grond van de verslagen die ik via dr Wijlhuizen heb gekregen van het vermoeidheidcentrum in Lelystad. Ik heb er 1,5 jaar een behandeling gevolgd. Helaas met niet zo veel verbetering als ik had gehoopt, maar toch wel wat vooruitgang, en vooral begrip. Ik heb geen CTG hoeven volgen,maar heb wel bij een psycholoog gelopen. Zij hielp me om te gaan met mijn beperkingen.
Is het ondergaan van een CGT nog steeds een voorwaarde voor het ontvangen van een WIA ?
Is dit ook een voorwaarde voor andere voorzieningen ?

Mbt DML - het is wel een sprong in het diepe... en ik vind het doodeng;
de medicijnen schijnen even erg als de kwaal te zijn.

Hoe het moge zijn - een heel goed en gezond 2011!

___________________
I aint going nowhere !
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

wat erg! ! en ik verwacht dat de psychiaters en psychologen niet veel begrip voor je hadden - maar dan "gelukkig" wel een grond voor pgb . . .
Ik ben inderdaad letterlijk uitgelachen door de psychiater. Ik moest ook iedere dag het programma volgen voor depressie, dus iedere dag wandelen, niet slapen 's middags. Het heeft me geen goed gedaan.
Mbt DML - het is wel een sprong in het diepe... en ik vind het doodeng;
de medicijnen schijnen even erg als de kwaal te zijn.
Ik vind het ook doodeng. Maar mijn levenskwaliteit vind ik nu toch echt te laag, om het maar netjes te zeggen. Ik kon het eerst niet betalen, maar heb van mijn moeder een dikke gevulde enveloppe gehad, dus ik wil het nu toch proberen.

Voor jou ook een goed nieuw jaar met erkenning voor je ziek zijn.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi felixloena,
felixloena schreef:Ik vind het ook doodeng. Maar mijn levenskwaliteit vind ik nu toch echt te laag, om het maar netjes te zeggen. Ik kon het eerst niet betalen, maar heb van mijn moeder een dikke gevulde enveloppe gehad, dus ik wil het nu toch proberen.
:lol: Ohww, wat een mooi gebaar van je moeder, meis. Ik hoop dat DML je verder kan helpen. Laat je het ons hier weten, want ik ben daar erg benieuwd naar. Ik zit ook te denken om eventueel nog naar DML te gaan.....

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik ga me volgende week aanmelden. Dan nog wachttijd, dus het duurt wel even nog denk.

Ja, lief van mijn moeder. Ik was helemaal ontroerd. Ze zegt, ik heb het niet nodig, en ik kan het later ook niet meenemen. Dus ik geef het jullie nu zodat ik er ook van mee kan genieten. We kregen alle 4 een enveloppe. Mijn zoon heeft er inmiddels een computer van gekocht, de rest weet nog niet wat ze ermee doen. Ik hoop er verbetering mee te kopen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie