De kerstdagen...hoe verplichtingen doorkomen?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

poppetje
Donateur
Donateur

Bericht door poppetje »

Lieve Allemaal,

Ik herken dit zo goed, ik zie ook nu al erg tegen de kerst op. Vooral bij de schoonfamilie. uren daar je gezicht in de plooi houden terwijl je je belabberd voelt, ik wil het gewoon niet meer. Ik ben degene die gesloopt is na die kerstdagen, en ik vind het ook nog eens niet leuk, ik geniet er niet van. Dat kan toch niet oke zijn. Toch wil je dan mensen niet teleurstellen en ik doe het dan vooral voor mijn partner.
Vorig jaar hadden we de perfecte oplossing, we (mijn partner en ik) zijn naar een leuk hotel op Texel gegaan met de kerst ! En zijn de dag ervoor een bloemetje aan de deur gaan afgeven bij de familie om ze fijne kerst te wensen.
Dit jaar gaat dat denk ik niet lukken en ik baal nu al van hoe ik dit allemaal moet doen. Diep in mijn hart wil ik gewoon NIET gaan gewoon. en dan bedoel ik de schoonfamilie. Het is altijd zo druk en duurt UUUUUUREN. Ik heb ook nooit begrepen waarom het altijd zo lang moet, een uurtje samen een kopje thee drinken is toch ook leuk? Maar het zal wel aan mij liggen.
Wat ik wel altijd doe is even naar mijn moeder, die is alleen, dus daar wil ik echt ook even heen, maar die snapt als ik echt een uurtje een kopje thee kom drinken en die vindt het ook prima als ik me niet lekker voel en op de bank ga liggen. Die ziet me zoals ik ben en weet dat ik vaak van het ene op het andere moment instort en dan even niet kan kletsen/praten. Dat kost dan ook minder energie en daar zie ik dan ook niet tegen op.

Dus hoe het dit jaar gaat verlopen? Een bezoekje aan mijn moeder en ik hoop dat ik met mijn vriend iets kan afspreken over hoe we dat bij de schoonfamilie doen. Liefst dus gewoon NIET. Misschien moet hij dit jaar maar alleen gaan. Maar ja, dan stel ik EN de Schoonfamilie EN hem teleur denk ik. ........... :cry:
Gast

Bericht door Gast »

hoi poppetje,

probeer eerst aan je vriend uit te leggen dat je het dit jaar echt niet kan opbrengen9hij weet toch ook wel dat je echt niet kan?)
als jullie op een lijn zitten, is het zijn taak dit uit te leggen aan zijn familie.
dus hij moet achter je gaan staan(mijn bescheiden mening hoor)
tis toch vd gekke dat je een uurtje bij je eigen moeder bent, de nb alleen is, en dan een hele dag bij je schoonfamilie??
of ga een uurtje mee, en dan naar huis, als je alleen terug kunt
en dan zelf lekker op de bank in je eigen huisje?, of anders gewoon thuis blijven
lastig hè?
startdust
Actief lid

Bericht door startdust »

pff ik dat ik de enigste was die zo opzag tegen december.
is bij mij vooral ook de gedachte erbij, normaal als je eenzaam op de bank licht kan ik het wel aanvaarden. maar met in de decembermaand weet je dat iedereen aan het genieten is en het semie gespeelde mooie leventje komt helemaal naar boven.

al met al ga ik wel mijn best doen om er iest van te maken!
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Lieve Allemaal,

Als ik eerlijk ben, dan is voor mij de kerst al mijn hele leven een vervelende happening geweest. Ik heb me er nooit op verheugd, alleen maar lastig gevonden. Het verplichte gedoe, het gevreet en het ook nog eens niet gezellig hebben. Vreselijk. Ik heb jaren lang van alles georganiseerd en iedereen kwam altijd mijn kasten gezellig leegvreten, maar we werden nooit eens terug uitgenodigd. Vorig jaar heb ik kerst afgeschaft en niet eens een boom gezet. Dit jaar doe ik wel de boom, voor mijn eigen gezelligheid en 2e dag ga ik even naar mijn zusje. Maar daar kan ik gewoon weggaan als t op is en dat doen we dan ook.

Ik vind dat je best een klein stukje tegemoed kan komen aan anderen, maar altijd zo dat je zelf overeind blijft. Het is toch nooit goed wat je doet. Als je niet komt is het gezeur, als je maar even komt ook en als je lang blijft maar je zegt niks omdat je kapot bent, krijg je ook commentaar. Daarom is mijn advies: zorg in de eerste plaats voor jezelf alsjeblieft. Onze strijd blijft en de kerst maakt het echt niet beter!

Sterkte allemaal!

XX Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Een paar jaar geleden kon ik amper zitten, had ook al dagen koorts maar er werd wel verwacht dat ik mee uit eten ging met de schoonfamilie... Achteraf snap ik niet waarom ik het heb gedaan, en hoe ik het heb vol gehouden...
:shock: moet je er bij bedenken dat ik een paar dagen later weet ik hoeveel oliebollen stond te bakken.... Wat was ik een oliebol :oops:
Nu heb ik een lieve vriend die zegt: dat lijkt me niet verstandig, zouden we het niet anders doen?

Dus ik herken het dilemma poppetje, maar bedenk: gaat het je schoonfamilie om dat je er (even) bent of gaat het hun om de duur van het bezoek? Het is toch te zot dat mensen voor jou gaan bepalen wat je wel en niet kunt!? Zoals al werd gezegd: laat je vriend het voor je opnemen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door danny1964 »

Echte vrienden of familieleden die begrip hebben zullen er wel rekening houden.

Tevens ik durf niets voor 100% bevestigen want er zijn dagen dat het gewoonweg niet gaat.

En tot slot ik heb al heel mijn leven een enorm grote allergie aan ...... verplichtingen :D
Er zijn er waar je niet onderuit raakt maar ...... er zijn andere :wink:
cleopatra
Donateur
Donateur

Bericht door cleopatra »

Heb me ook jaren verplicht gevoeld om maar overal naar toe te gaan, waar het verwacht werd. Vorig jaar zat ik er ook weer als een 'plant' bij en heb ik er uiteindelijk niets aan gehad. Daarna moest ik dan ook nog eens de extra prijs betalen...

Doe het dus vanaf nu ook anders. Ik ga op een later uur, zodat ik een groot stuk van de drukte vermijd, zelf nog extra kan rusten en het feest daardoor ook een heel stuk ingekort wordt.
Als het niet meer gaat, ga ik gewoon naar huis, ook al is het feest nog volop aan de gang...

Vind dus dat iedereen moet doen, wat voor hem/haar haalbaar is en waar je liefst ook nog iets aan hebt. En zoals Danny zegt, echte vrienden of familie die om je geven, hebben hier echt wel begrip voor.
Plaats reactie