Moeite met concentratie, lezen en schrijven.

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Moeite met concentratie, lezen en schrijven.

Bericht door Gabutje »

Hoi hoi,

Vroeger als kind draaide ik woorden al om, zoals: lampzak, vuurkamp etc... En ook kon ik erg laat praten (op mijn vierde) en lezen (hiervoor heb ik teacherhealth gehad ter begeleiding). Maar ik merk dat ik de afgelopen vier jaar er nog meer last van krijg, alhoewel ik nog steeds woorden soms omdraai, draai ik nu ook zinsdelen en gezegdes om, soms zie ik geen tekst voor mijn ogen en wanneer ik zelf een tekst schrijf en later terug kijk mis ik woorden in mijn tekst (zoals de, het , een etc..). Dit vindt ik erg lastig, vooral als ik zakelijke brieven/teksten moet typen en het wordt steeds erger. Ook twijfel ik steeds meer hoe bepaalde dingen geschreven moet worden en wordt door dit alles steeds meer onzekerder.

Weet iemand of ik mezelf hierop kan laten onderzoeken en hoe? of er therapieen/begeleiding/cursussen hiervoor zijn? En komt dit vaak voor bij cvs'ers en hoe ervaren anderen dit?

Ik wil straks de secretariele kant op gaan en dan wordt dus dit erg problematisch. Een andere taal leren ga ik dus uit de weg. Ik kan informatie maar beperkt opslaan en ben daar dan ook een hele tijd mee bezig.

Ik heb cvs sinds mijn 13e en ik ben inmiddels al 24 bijna 25 jaar, het woorden omdraaien en problemen met praten en lezen is al vanaf jongs af aan. Dit zou natuurlijk los van mijn ziekte kunnen af staan.

Weet iemand hier meer over?
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
sammy
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2006, 11:58
Locatie: overijssel

Moeite met concentratie, lezen en schrijven.

Bericht door sammy »

hey,
zou t geen dyslexie kunnen zijn?
dat kwam iig bij mij op toen ik je stukje las...
t kan natuurlijk wel zo zijn dat t misschien erger is geworden omdat je je door de ME niet goed kunt concentreren?
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Ook ik moest aan dyslexie denken toen ik het las.
Het lijkt erg erg veel op.
Dus ik zou daar op het internet informatie over opzoeken als ik jou was en kijken of je het herkend.

Ik weet niet of er een behandeling voor is,ik hoop het natuurlijk wel voor je!

Moeite met concentreren is toch wel iets wat bij ME hoort,volgens mij.
Ik heb er in ieder geval ook last van en des te moeier ik wordt,des te erger het wordt.
IK ga dan ook steeds meer fouten maken met typen bijv.

Veel suc6 met je zoektocht,ik hoop dat je snel antwoorden vind.
Laat je het weten hoe het gaat??

Groetjes,Miek
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo gabutje dit komt mij bekend voor ik heb dit al jaren, en hoe vermoeider ik werd hoe erger het werd ,ik heb zoals je weet jong een beroerte gehad, toen was het helemaal erg , daarna die m,e enz ik heb toen een logopediste gehad ,ik zou het als ik jou was vragen aan je huisarts je weet nooit succes liefs alie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik dacht dat dyslexie dit betekende HALLO en iemand met dyslexie ziet OLLAH?
Maar dit zou een variant kunnen zijn, ik ga morgen op het net even naar dyslexie surfen.
Bedankt voor de tip, als iemand nog een tip heeft.... jij ook alvast bedankt!

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Nee hoor, wat jij als voorbeeld noemt is niet dyslexie.
Dyslexie gaat willekeurig, letters of woorddelen omdraaien, de b voor de d aanzien, enz.
Nu zie ik het nog niet terug in hoe jij bijvoorbeeld typt (meestal zie je dat gelijk), maar het zou wel kunnen want wat je vertelt lijkt er wel op.
Keep on rockin'
goa
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 okt 2006, 20:47

Bericht door goa »

heel herkenbaar gabutje,ik heb precies hetzelfde en het is bij mij pas begonnen toen ik ME kreeg.
erg frustrerend als je opeens het verstand van een krop sla hebt,dan moet je een stapje terug doen!
wat bij mij geholpen heeft is visolie capsules met de bekende omega vetten erin,ik kan ze alleen niet meer slikken vanwege mijn maag.
nu gebruik ik renewpro en dat heeft er ook een gunstige uitwerking op!
ik kan bijvoorbeeld nu veel langer achter de pc zitten,en het lukt me weer om iets te lezen of om een film te volgen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes goa.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Die visolie capsules, daar krijg je toch geen vis nasmaak van? Als ik ergens niet van hou? haha. Heb jij voor deze klachten ook bij de huisarts aangekaart ofzo dat je nu deze pillen slikt? (GOA).

Ik red het vandaag waarschijnelijk niet, maar ik wil graag mezelf laten testen en dus moet ik even op zoek naar een instantie.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
goa
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 okt 2006, 20:47

Bericht door goa »

als je goede capsules hebt dan heb je absoluut geen nasmaak,het kan alleen zijn dat als je een boer laat dat je even een beetje vis ervaart,maar dat kan ook aan mij liggen omdat mijn maag niet optimaal werkt,al jaren niet.
ik heb me ook nergens laten testen,omdat het klachten zijn die bij ME horen,ik heb gewoon zelf wat geexperimenteerd en het pakte toen erg goed uit.
ik denk dat het wijnig zin heeft om je te laten testen,omdat ze er toch weer eens niks aan kunnen doen!!
je moet wel kijken dat je capsules hebt in de goede verhouding,dus waar omega 3,omega6 en omega9 olie in zit.
er wordt nogal wat troep verkocht,mischien is het raadzaam om wat informatie te verzamelen op internet zodat je weet waar je aan toe bent.

succes!!
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Als ik iets wel vies vindt is het wel vis en ik heb al eens eerder capsules ooit gehad die een nare nasmaak gaven.

Maar er is wel wat tegen dyslexie en leerstoornissen te doen hoor! Je moet alleen even weten hoe of wat. En mijn klachten zijn van voor mijn ziekte, aangeboren denk ik, want praten kon ik pas op mijn 4e.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
goa
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 okt 2006, 20:47

Bericht door goa »

gabutje,als jij denkt dat het iets is van voor dat je ME kreeg dan is het zeker de moeite waard om dat te onderzoeken!
mischien valt er nog iets te verbeteren dan op dat gebied!
alleen die klachten horen ook bij ME,dus dat maakt het in dit geval erg lastig en zou dan weer op een teleurstelling kunnen uitlopen als er niks te verbeteren valt.
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!!
ik zou vroeger ook met gemak elke cursus gevolg kunnen hebben,daar moet ik nou dus niet meer aan denken,dat zou dus geheid floppen.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb die klachten al heel jong, en ik geloof best dat het feit dat ik nu me/cvs heb het allemaal niet makkelijker maakt. Maar tot nu toe heb ik vaak gewoon normaal kunnen studeren, maar merk gewoon dat het nu erger wordt. En als er iets aan te doen valt dat liever, dan dat ik frustaties over houd en vloek op mijn ziekte. Wat toch wel zo nu en dan gebeurt hoor, maar ja, niets doen, daar wordt je ook niet beter van.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Plaats reactie