Dromen en nachtmerries

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Ik droom me suf. Kijk ik op tv niet meer naar spannende films (ga ik nog meer van dromen :? ) en toch word ik aan de lopende band neergeschoten, de wildste achtervolgingen, springen op treinen, door tunnels grotten ed. regelmatig vlieg ik tijdens achtervolgingen hele trappen af in eindeloze trappenhuizen, loop ik op straat tussen explosies, neerstortende viegtuigen, heb ik confrontaties met inbrekers, moet ik vechten (oa met honkbalknuppel :shock: ), vluchten, soms weet ik nog 4-5 verschillende dromen/ delen daarvan en soms droom ik zulke bizarre dingen dat ik me afvraag, waar komt dit nu weer vandaan, soms moet ik lachen om de idiote avonturen die ik 's nachts meemaak :) . In de loop van de ochtend ben ik de meeste dromen weer kwijt.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
Ietje
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 okt 2010, 09:55

Bericht door Ietje »

Hoi Visje,

Ja dat heb ik ook, ik ben door de chinese maffia achternagezeten!
En had geen Chaki Chan film gekeken. :lol:
Vaak kom je niet vooruit in die dromen maar ik kan ook heeel snel zijn.
Inderdaad dat rennen en springen over auto s, aangereden worden en gewoon weer doorrennen, over boten springen ,de kade weer op en lange stegen door, donkere gebouwen in enz.. pffff vreselijk vermoeiend..
Gebruikersavatar
Ietje
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 okt 2010, 09:55

Bericht door Ietje »

verlorengezondheidman schreef:Is het mogelijk dat door de toxines in je lekke darmen deze via de vervuilde bloedbaan worden verspreid naar o.a. de hersenen waardoor de kans op nachtmerries (aanzienlijk) wordt vergroot :?:

Dat wist ik niet...

Ik dacht eigenlijk doordat je een vreselijke denker, piekeraar bent
dat het een soort ontlading was...

Ik ga er 's op googlen!
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Volgens mij is ook dit echt een lichamelijke reactie door ziekte.. Heeft naar mijn mening niks met piekeren te maken..
Visje haar dromen heb ik exact hetzelfde! Achtervolgingen ja en je op het eind van de droom verstoppen en heeeel hard open dat de achtervolgers je over het hoofd zien .. Elke ochtend herken ik minimaal nog 5 dromen..
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Bij mij werdt het altijd afgedaan als angstdromen .....goede rede voor antidepressiva :evil: wat totaal niet heeft geholpen......
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Door: Claar Janssen, Quest, Vernieuwd: 1-9-2010
Gamen tegen nachtmerries


Het recept voor een goede nachtrust: een potje gamen. Volgens Canadese onderzoekers zou regelmatig computerspelletjes spelen, nachtmerries tegen kunnen gaan.


De psychologen van de Grant MacEwan Universiteit vroegen gamers en niet-gamers naar hun dromen. Zij ontdekten dat mensen die vaak computerspelletjes spelen, meer lucide dromen hebben. Dat zijn dromen waarin een persoon zich ervan bewust is dat hij droomt. Hij kan daardoor de situatie sturen. Heeft de dromer een nachtmerrie en wordt het te spannend, dan kan hij het verhaal veranderen.


Volgens de wetenschappers hebben gamers vaker lucide dromen omdat hun hersenen door computerspelletjes op een bepaalde manier worden getraind. Gamers zijn gewend in een virtuele wereld controle uit te oefenen over acties en personages. Daardoor kunnen zij met deze vaardigheid ook een andere niet bestaande wereld beïnvloeden: dromenland.


Een spelletje Tetris voor het slapen gaan is niet genoeg. Wil je nachtmerries bestrijden, dan moet je minimaal een paar uur per dag gamen.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Ietje: soortgelijke vijanden als Chinese maffia kom ik ook regelmatig tegen. Compleet met complottheorien enzo haha. En inderdaad ook stegen, boten, grote donkere gebouwen waar je dan achtervolgd wordt en de uitgang niet kan vinden :roll:

Lynn: dat verstoppen is ook helemaal herkenbaar en dan hopen dat je niet gezien wordt.

Niessie: niet zo gek dat die antidepressiva niet helpen als het inderdaad een me/cvs symptoom is. Balen dat je ze hebt moeten slikken zonder dat het gewerkt heeft.

fijn te horen dat ik niet de enige ben, ging soms echt denken dat ik gek was. Niet fijn dat jullie ook door dit soort dromen worden geplaagd.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
Ietje
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 okt 2010, 09:55

Bericht door Ietje »

Nou Cansado ik zal s tussen de games van mijn vriend kijken die gamed zich soms suf.. en inderdaad slapen dat ie doet..

Ik vind het al een crime om bij zo'n spel alles tegelijkertijd te kunnen.. pff

Werkt zeker niet bij een uurtje dammen per dag?.. :wink:

Maar zeker geen spelletje doen vlak voordat je gaat slapen, dan ben je helemaal tuteletuut in je hoofd.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb altijd al gedacht dat het vele dromen en vooral nachtmerries iets te maken hebben gehad met ME/cvs het is gewoon echt niet normaal.....
Ik droom ook heel vaak over mijn vroeger werk als ziekenverzorgende dat ik alles in mijn eentje moet doen en dat ik het gewoon niet red en dan breekt letterlijk en figuurlijk het zweet me uit!!
Ik denk ook wel eens omdat ik vaak over mijn werk droom dat het een soort verlangen is die ik niet meer kan doen want ik heb altijd heel hard gewerkt en ik was toen ook al moe mar niet zo extreem als nu maar ik kon wel genieten van mijn werk en deed het met alle liefde
Ik baal er ook stevig van dat ik niet meer kan werken en kan jaloers zijn op mensen die nog wel hun werk kunnen doen ook een gevoel van bij de maatschappij horen :cry:
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik heb iets met ongeboren en dode babies die steeds wederkeren. Laten we het maar interpreteren als dromen, projecten en levens die niet uitkomen ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Ietje schreef:Nou Cansado ik zal s tussen de games van mijn vriend kijken die gamed zich soms suf.. en inderdaad slapen dat ie doet..

Ik vind het al een crime om bij zo'n spel alles tegelijkertijd te kunnen.. pff

Werkt zeker niet bij een uurtje dammen per dag?.. :wink:

Maar zeker geen spelletje doen vlak voordat je gaat slapen, dan ben je helemaal tuteletuut in je hoofd.
En....heeft je vriend ook last van nacht'hengsten', ik bedoel nachtmerries? Zo nee, dan hebben die Canadese onderzoekers wel gelijk! En over die Annemarie Rijtjes.... dat heb je leuk verwoord, zo is het precies gegaan.... Ik weet nog steeds niet wie die persoon is. Ik vind het al erg genoeg om alsmaar moe te moeten zijn en ook nog eens te worden geplaagd in mijn slaap, zo krijg ik ook nooit rust. Goed van je dat je je dromen allemaal nog kunt herinneren, je zou er zo een boek over kunnen schrijven.
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

door de ldn zijn mijn levendige dromen compleet verdwenen, vind het wel heel jammer s nachts beleefde ik tenminste nog iets haha. Bij mij zwommen er bv walvissen in de voortuin :$ en was ik weer bij mijn geliefde exstiefhond, oh en ik ben achtervolgd in azie door iemand met buisjes dodelijk gas ik heb nog nooit zoveel gerend, dacht ik eindelijk veilig te zitten bij twee kleine kinderen, komt er een gemeen glimlachje..hebben zij ook buisjes! Aaaaaarghh
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Lano,

Dat heb ik ook dat mijn levendige dromen verdwenen zijn door de LDN.
Spijtig want ik had niet dikwijls nachtmerries, maar wel leuke dromen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Wat doen jullie me lachen met die voorbeelden!!

De LDN wijzigt voorlopig niets aan mijn creativiteit en herinerringen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Ietje
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 okt 2010, 09:55

Bericht door Ietje »

@Cansado

Nachthengsten heeft mijn vriend zelden, volgens mij heeft hij wel nachtmerries, hij ligt dan zo gezellig te pruttelen in zijn slaap..

Ik kruip dan naar hem toe en ga meepraten, o ja.. en toen... zo heeft hij wel eens in zijn slaap zijn droom verklapt.
De volgende dag wist hij van niets..

Een andere keer lag hij weer zo te pruttelen, ik weer gelijk meepraten, ( blijf nieuwsgierig he) werd het een vreemd verhaal, ging hij zachter murmelen, ik nog dichterbij "wat zeg je nou toch"?
Laat ie me toch schrikken..
Etterbak..

@Lano
Jij moet wel een hele grote voortuin hebben! :wink:
Plaats reactie