griepprik overbodig en nutteloos - Zembla (ned tv)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
agent-du-jour
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2010, 16:23

griepprik overbodig en nutteloos - Zembla (ned tv)

Bericht door agent-du-jour »

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... bf1a40c7bd

De afgelopen weken hebben 4 miljoen mensen in Nederland een griepprik gekregen. De griepprik is gratis voor ouderen en mensen met een chronische ziekte, maar kost de overheid jaarlijks 55 miljoen euro. Volgens het RIVM, dat verantwoordelijk is voor de vaccinatiecampagne, beschermt de prik tegen de ernstige gevolgen van influenza. Maar klopt dat eigenlijk wel? Hoe effectief is het vaccin? Griepdeskundigen uiten daarover in ZEMBLA hun twijfels. 'De overbodige griepprik' wordt uitgezonden op zaterdag 20 november om 22.35 uur bij de VARA op Nederland 2.

Eigenlijk weet niemand precies hoe goed het griepvaccin werkt. Er is namelijk nooit goed onderzoek naar gedaan. In 2006 publiceert de Cochrane Collaboration, een onafhankelijke organisatie waarbij wetenschappers van over de hele wereld zijn aangesloten, hierover een vernietigend artikel. Ze hielden alle onderzoeken tegen het licht en kwamen tot de slotsom dat er helemaal geen bewijs is dat de griepprik doet waarvoor die is bedoeld, namelijk longontsteking en sterfte voorkomen. Deze conclusie heeft de Cochrane Collaboration in juni van dit jaar in een nieuw artikel bevestigd. Hoogleraar innovatie en medische biotechnologie H. Schellekens zegt hierover in ZEMBLA: "De studies bleken zo slecht uitgevoerd, dat ze nauwelijks bruikbaar zijn. En van die studies die wel bruikbaar waren, luidt de conclusie dat het vaccin eigenlijk niet werkt." Schellekens noemt het onethisch een hele bevolkingsgroep te vaccineren met een vaccin dat bijna niets doet.

Aantal griepdoden lager
Het aantal mensen dat jaarlijks aan het influenzavirus in Nederland overlijdt, blijkt gebaseerd te zijn op een grove schatting. Het RIVM stelt op haar site dat er jaarlijks tussen de 1000 en 2000 influenzadoden zijn. Als er tijdens de winter meer mensen doodgaan dan normaal en als men weet dat het influenzavirus in het land is, noteert het RIVM alle extra doden als influenzadoden. Schellekens stelt dat er waarschijnlijk veel minder doden vallen door influenza omdat er in de wintermaanden ook mensen doodgaan aan allerlei andere virussen waartegen het vaccin niet helpt. Hij kijkt liever naar de cijfers van het CBS, die per winter gemiddeld aan niet meer dan 200 influenzadoden komen.

Toch blijven griepdeskundigen volhouden dat influenza een groot gevaar is dat jaarlijks bestreden moet worden met het wintergriepvaccin. In 2007 werd de leeftijd waarop mensen gratis een griepprik kunnen halen zelfs verlaagd van 65 naar 60 jaar. Daarmee kwamen er weer bijna een miljoen vaccinaties bij. Nederland heeft de hoogste vaccinatiegraad ter wereld. De kosten van de afgelopen wintergriepcampagne bedroegen 55 miljoen euro.

Verstrengelde belangen
De WHO, World Health Organization (de Wereldgezondheidsorganisatie), kwam het afgelopen jaar in opspraak vanwege de belangen die haar adviseurs in de farmaceutische industrie hebben. Deborah Cohen onderzocht die belangen en publiceerde hierover in het British Medical Journal. In ZEMBLA vertelt Cohen dat er binnen de WHO adviseurs waren die er voor hebben gezorgd dat de definitie van een pandemie versoepeld werd. Het aantal doden was niet langer van belang. Door het uitroepen van een pandemie traden slapende contracten met de farmaceuten in werking en kon er voor miljarden aan vaccins worden geproduceerd. Voor een pandemie die nog milder bleek dan de gemiddelde wintergriep en tot dan toe slechts 144 doden had geëist.

De voorstanders van het wintergriepvaccin zijn dezelfde mensen die tijdens de Mexicaanse griep avond aan avond in de nieuwsprogramma's zaten. Viroloog Ab Osterhaus werd steevast in de praatprogramma's aangekondigd als 'de man die over onze gezondheid waakt'. Hij waarschuwde voor de miljoenen slachtoffers die zouden kunnen gaan vallen. Osterhaus is behalve hoogleraar aan het Erasmus MC, lid van de Gezondheidsraad en adviseur van de farmaceutische industrie.

Samenstelling en regie: Sander Rietveld
Research: Simone Tangelder
Eindredactie: Kees Driehuis


ZEMBLA: ‘De overbodige griepprik’, zaterdag 20 november 2010 om 22.35 uur bij de VARA op Nederland 2.
Gebruikersavatar
agent-du-jour
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2010, 16:23

griepprik overbodig en nutteloos - Zembla (ned tv)

Bericht door agent-du-jour »

Aflevering is zojuist geweest op nederlandse TV maar was zeer interessant.
vaccins die niet werken, osterhaus die geen studies wil doen, belangenverstrengeling (farm. industrie die de hele promotiecampagne opzet en financiert) enz.

de afleveringen van zembla zijn terug te zien op internet, maar die van zojuist staat er nog niet bij, wellicht dat deze vanaf morgen te bezichtigen is (op http://tvblik.nl/zembla)
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb altijd al vraagtekens gehad bij deze injecties......het is net zoals bij de mexicaanse griep het draait allemaal om geld!!!!
Het kost enorm veel geld dat geld kunnen ze beter stoppen in onderzoek naar ME/cvs :wink:

Ik laat mijn meiden ook niet vaccineren tegen baarmoederhalskanker.....veel te weinig over bekend en wie weet wat de effecten zijn op langer termijn!!
Ik geloof niet meer in al die vaccinatie s het kost heel veel en ik denk dat het immuunsysteem een enorme opdonder krijgt......
Het lichaam is veel sterker en krachtiger dan wordt gedacht en de meesten zijn bang om ziek te worden...dat snap ik wel maar soms is ziek worden helemaal niet zo verkeerd en bouwt je lichaam alleen maar meer weerstand op :wink:
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

Zoals gewoonlijk... geld over de ruggen van de zieke. Ik ga hem wel nog even kijken altijd leuk wat kennis bijspijkeren.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

niessie ik heb mijn dochter ook niet laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker om dezelfde reden als jij
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

'Griepprik werkt niet bij ouderen en mensen die al kampen met gezondheidsproblemen’

Het griepvaccin dat jaarlijks aan miljoenen Nederlanders, en dus ook aan Belgen, wordt gegeven, werkt niet goed. Bij mensen die vanwege hun leeftijd of gezondheid in aanmerking komen voor de vaccinatie, blijkt de prik het slechtst te werken. Ook is de werking van het vaccin in eerdere onderzoeken te positief neergezet.

Dat stellen de Nederlandse RIVM-directeur Roel Coutinho en viroloog Ab Osterhaus. Ze maakten zaterdagavond een en ander bekend in het Vara-programma Zembla. Deskundigen weten volgens het programma al langer dat het vaccin niet goed werkt.

Het is nooit bewezen dat na het vaccineren het aantal sterfgevallen van griep lager werd. "Het is eigenlijk logisch waarom het vaccin niet werkt. Het heeft een goed afweersysteem nodig en die hebben oude of zieke mensen niet", zegt Zembla-woordvoerder Sander Rietveld.

"De werking van het vaccin is overdreven." Het griepvaccin zou zelfs nadrukkelijk gesponsord zijn door de farmaceutische industrie. De Nederlandse hoogleraar innovatie en medische biotechnologie Huub Schellekens vindt het onethisch een bevolkingsgroep te vaccineren met een middel dat bijna niets doet.

De Utrechtse hoogleraar is kritisch over studies die op het nut van de griepprik wijzen.
De studies bleken zo slecht uitgevoerd, dat ze nauwelijks bruikbaar zijn', refereert Schellekens aan een vernietigend oordeel van de Cochrane Collaboration over de griepprik. 'En van die studies die wel bruikbaar waren, luidt de conclusie dat het vaccin eigenlijk niet werkt.’
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie