hulpmiddelen?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Feeetje
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006, 17:03

hulpmiddelen?

Bericht door Feeetje »

Wie van jullie lopen bijvoorbeeld met krukken omdat ze te veel last van hun been hebben of zit bijv in een rolstoel omdat het niet meer gaat?

ik heb zelf veel last van mijn benen en ik zit me soms te bedenken om toch maar eens krukken aan te schaffen om een extra steuntje te hebben bij het lopen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

hulpmiddelen?

Bericht door Marloes »

Ik heb gelukkig geen extra hulpmiddelen nodig. Krukken lijkt me ook wat onhandig, omdat je dan het probleem verplaatst naar je armen lijkt mij.. Ik zou dat niet volhouden, met krukken lopen is ontzettend zwaar. Ik ben zelf van een periode van een half jaar bedlegerig naar weer zelf kunnen lopen gegaan, zonder rolstoel ofzo ertussen.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

hulpmiddelen

Bericht door Alie »

zelf ben ik begonnen met een rolstoel, maar omdat er altijd iemand mee moest ,heb ik een scoot mobiel, krukken lijk mij niet zo fijn, ik weet niet of je cvs of me heb of allebei, dan krijg je echt last van schouders en nek en lamlendig gevoel in je armen ikben zelf m,e en cvs met fybro patient ik kan gelukkig nog een stukje lopen ,in mijn huis en tuin ook in de winkels en ik doe aan medisch fittnes ,ik zou je aanraden als je het lukt om een scootmobiel te vragen ,het maak je van anderen onafhankelijk, maar wel proberen zoveel mogelijk in beweging te blijven,sterkte liefs van alie :?
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

hulpmiddelen

Bericht door Guido_den_Broeder »

Ik kan nog heel behoorlijk lopen. Maar ik heb problemen met stilstaan, dat hou ik niet lang vol.
joanne
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:34

Bericht door joanne »

ook ik heb een rolstoel.
maar die gebruik ik alleen als ik weet dat ik verder moet lopen of als ik eens een uurtje achter elkaar wil winkelen.
de laatste tijd ben ik dat ding behoorlijk beu en ga ik liever even naar 1 winkel dan dat ik langer ga shoppen.

misschien is het een idee om gewoon eens krukken bij het groene kruis te lenen ( is de eerste 3 maanden gratis!!).
en het dan gewoon eens uit teproberen.
misschien helpt het bijvoorbeeld als je 1 kruk gebruikt, niet om hard op te steunen met lopen maar om een houvast te hebben als je stilstaat.

ik kan ook niet goed stilstaan, ga lopen wiebelen enzo...
ik zorg eigenlijk altijd dat ik ergens stil sta, waar ik me vast kan houden.

groetjes joanne
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Hallo,

Joanne jouw tip van 1 kruk te gebruiken is niet zo goed! Als fysiotherapeute ken ik het gevaar voor heup- en ruproblemen door die eenzijdige steunname.
Krukken zijn zwiezo een te zware belasting voor schouders armen en handen en verleggen alleen maar het probleem.
Ik zelf maak voor kleine verplaatsingen bvb in de winkel of in de tuin een rollator ( looprekje met vier wielen ) Je kan dit zonder te grote inspanning hanteren en geeft je toch veiligheid wanneer het wat wankel wordt. Het voordeel hiervan is dat er ook een zitplankje aan is waardoor je bij aanschuiven in de rij of een babel tussendoor kan gaan zitten. Een aanrader vind ikzelf ook wanneer het gebruik ervan maar kort kan.
Ik maak ook gebruik van een scootmobiel voor langere onafhankelijkheid. Nu ik een " nieuwe- tweedehandse heb ga ik er ook een steun laten opzetten voor de rollator om zo mijn mogelijkheden nog wat uit te breiden, niet elke winkel of andere ruimte is nl. geschikt voor een scootmobiel.
Voor op reis of langere uitstappen met mijn partner heb ik een aangepaste rolwagen die ik wel niet zelf kan duwen. De zit en rugleuning zijn daarbij wel heel confortabel en instelbaar zodat ik ook kan relaxen op plaatsen waar geen goede zitmogelijkheid voorhanden is.
Alles samen houden deze hulpmiddelen mij toch nog een beetje in de maatschappij ondanks mijn toch wel heel grote beperkingen en dat is mentaal ook een opsteker.
Jammer echter dat men hier in ons Belgenland geen oren heeft naar de duidelijke en herhaalde adviezen van je persoonlijke artsen en deze zaken in de meeste gevallen geweigerd worden.
De rolwagen heb ik nieuw aangekocht maar toen waren mijn centjes jammer genoeg op ( ben hem trouwens nog aan het afbetalen ) De scoot mobiel heb ik drie weken geleden betaalbaar tweedehands op de kop kunnen tikken wat echter wel inhoudt dat ook de onderhoudskosten en de vervanging van batterijen voor mijn rekening zijn.
Er is hier voor ons " CVS ers " nog heel veel werk aan de winkel en het jammere is dat wij nu net niet de energie op overschot liggen hebben om ons daar echt in te gooien.

Maar ja ... We blijven hopen dat er ooit verandering komt en ondertussen heb ik wel een paar dingen geleerd over hoe hun vragenlijsten te beantwoorden.

Groetjes Heike
I will survive
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Ik ben volledig afhankelijk van mijn trouwe rolstoeltje.. Kan hem helaas niet meer zelf duwen, maar binnenkort krijg ik een e-motion (soort elektrische aandrijving die gewoon op mijn sportrolstoeltje past) waardoor ik hem dan eindelijk weer zelf kan duwen! (heerlijk, eindelijk zelfstandig naar de wc *droomt weg*) Morgen komen ze even zodat ik hem kan uitproberen! Als ik wat langer kan zitten staat er een scootmobiel op de planning. Met 23 minuten zitten kom je nog niet zo ver dus een scootmobiel is nu nog niet zo heel erg noodzakelijk..
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Hoi!

Moeilijk is dat he? Ik kan op zich wel aardig lopen,alleen als ik in sommige periodes veel last heb van mijn spieren,dan is het wel pijnlijk.
Ik heb ook wel eens aan een rolstoel gedacht voor langere stukken.
Maar twijfel daar over,dan voel ik me wel echt gehandicapt.Wanneer neem je hem mee en wanneer niet??

Dan nog de aanschaf: vaak zijn de eisen om er 1 te krijgen erg hoog.
Ben bang dat ik daar niet aan voldoe,omdat ik niet altijd slecht loop.

Tot nu toe doe ik het dus zonder en het gaat op zich wel.
Wel heb ik een ander hulpmiddel: een sparta.Omdat ik niet ver kan fietsen,dat is voor mij op dat gebied een grote hulp!
Als ik moe wordt trek ik het motertje aan en gaan!!
En ik ben toch lekker buiten.

Krukken lijkt mij persoonlijk voor je armen erg zwaar.Ik zou dat niet volhouden.

Groetjes,Miek
Gebruikersavatar
paula
Actief lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 mar 2006, 17:01

Bericht door paula »

Ik "kan alles wel gewoon"= lees met vaak moeite en soms veel moeite en pijn. Maar ik ben echt blij dat ik niet iets nodig heb qua rolstoelen krukken en rollators... Ik waggel vaak een beetje maar kan het nog wel zelfstandig.
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Kan gelukkig ook zelf lopen al is het vaak wel zwaar als ik langer stukken moet lopen.
Fietsen is zeker in dit weer voor mij bijna niet meer te doen wil graag een fiets met trapondersteuning want met een motortje voel ik me gelijk zo gehandicapt en heb dan het gevoel dat mensen me lui vinden.
Zeg medische training ook vaak af omdat ik te moe ben om erheen te fietsen :-s
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Gebruikersavatar
paula
Actief lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 mar 2006, 17:01

Bericht door paula »

Fietsen vind ik ook heel erg zwaar trouwens... verzuring in de bovenbenen!!! Jammer he, dat je je er door laat beinvloeden dat mensen je "lui" zouden kunnen vinden... er rijden ook mensen op brommers.... of snorbrommers... dus waarom niet...
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Zie eens mijn topic 'elektrische fiets', dat is met trapondersteuning, maar niet met motor.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Paula je heb helemaal gelijk moet er me niks van aantrekken, denk teveel na whahahahaha :roll:
En marloes heb al ff bij je topic gekeken. :)
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Plaats reactie