Versoepelde toegang tot gezondheidszorg in buitenland

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Versoepelde toegang tot gezondheidszorg in buitenland

Bericht door marlène »

Europarlement versoepelt toegang tot gezondheidszorg in buitenland

Het Europees Parlement vergroot het aanbod van de openbare gezondheidszorg. Wie een behandeling nodig heeft, zal kunnen kiezen in welke Europese lidstaat hij zich laat verzorgen en zich dus niet langer noodgedwongen tot zijn eigen land moeten beperken. Dat staat in een richtlijn die het Parlement vandaag heeft goedgekeurd. Per lidstaat komt er ook een informatiecentrum waar patiënten zich kunnen informeren over een behandeling in het buitenland.

Vrij verkeer van patiënten
In de Europese Unie kunnen werknemers vrij van lidstaat naar lidstaat reizen om er te werken, terwijl ook studenten moeiteloos in het buitenland kunnen studeren. Eenzelfde mate van vrij verkeer geldt evenwel niet voor patiënten, die daar in sommige gevallen goed gebruik van zouden kunnen maken (denk maar aan mensen met een zeldzame aandoening die daar in eigen land geen gepaste behandeling voor vinden).

Europa werkt daarom aan een richtlijn over grensoverschrijdende gezondheidszorg. In een eerste ronde kwamen het Europees Parlement en de lidstaten niet tot een akkoord. Vandaag stemde het Parlement over een tweede, aangepaste versie van de richtlijn. Daarin staat dat Europese patiënten op basis van de afspraken in de eigen gezondheidszorg ook terugbetaald moeten kunnen worden voor buitenlandse ingrepen.

Afspraken
Dit vergt wel nog enige afspraken tussen de lidstaten, onder meer of de patiënt recht heeft op terugbetaling en hoe veel dat zal zijn, en of hij enkel het remgeld moet voorschieten of het volledige bedrag. Het Parlement is alvast tegen die laatste optie gekant, om discriminatie van minder kapitaalkrachtige burgers te vermijden. (belga/eb)

27/10/10 16u24
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... land.dhtml
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Versoepelde toegang tot gezondheidszorg in buitenland

Bericht door tanto »

Als je zelf betaalt kun je toch sowieso overal terecht? Of zitten daar ook beperkingen aan? dat je je geld alleen in eigen land mag besteden :)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
josé
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2010, 23:42

Versoepelde toegang tot gezondheidszorg in buitenland

Bericht door josé »

Als je zelf betaald maakt het niks uit hè hè ;) Toch is het over de grens gaan niet zo eenvoudig als ze hier doen voorkomen in dit stukje. Ik ben nu sinds 3 jaar geemigreerd naar duitsland.wel 2 hele kilometers over de grens wel te verstaan dus das me een eind hihi. Dit omdat ik voorheen in een rijtjeshuis woonde zonder doorzonkamer en achter uitzicht op blinde gevel. De binnenplaats was net zo groot als een postzegel. In nederland kun je van 1 salaris geen huis kopen en ook niet naar een ander huurhuis gezien de enorme verhoging van maandelijkse lasten. dus vandaar die stap. rust en ruimte voor mij zodat ik wat meer zie dan muren alleen.
Ik werk dus niet .Mijn man gewoon in nederland...alles word afgedragen in nederland dus ook de bijdrage in ziekenkosten worden in nederland afgedragen. Nou het heeft dus hemel en aarde moeten bewegen zodat ik ook daarwerkelijk in nederland naar mijn huisarts mocht (niet dat ze hier niet goed zijn maar kom daar al vanaf mijn 15de en kent mijn hele geschiedenis. Dan heb je toch in duitsland min of meer last van de taalbariere. medisch termen zijn niet zo makkelijk te vertalen) Tandarts mag al niet. De rest aan medische zorg alleen op aanvraag en goedkeuring. dit pas na heel wat speurwerk op internet en de nodige mails over en weer met het ministerie van gezondheid.
Zo vanzelfsprekend is het vrije shoppen in europesche landen dus nog niet....helaas
Plaats reactie