tips voor een sociaal leven?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

tips voor een sociaal leven?

Bericht door Gast »

ik had net ook de thread afsluiten van de buitenwereld gelezen (sorry mn concentratie is een beetje slecht dus niet alles) maar het was zo herkenbaar.
ik was een beetje ME forums aan het afscrollen op zoek naar goede tips voordat ik me weer te suf en te moe voel om iets te doen. Eerst dus maar mijn berichtje:

ik post dit berichtje omdat ik op je website over ME ben beland. Ik ben 26. Ik ben zelf chronish moe en heb een schildklierhormoonstoornis erbij (met niet echt veel erkenning voor de klachten), en ben eigenlijk opzoek naar mogelijkheiden om mijn sociale leven uit te breiden. De klachten zijn bij mij vrij ernstig, waardoor ik niet zo vaak van huis wegkan, maar wel soms. Als ik wel wegkan, dan is het voor een avondje zitten, een discotheek of een sportvereninging zit er voor mij niet in. Ook mijn handen gebruiken gaat niet altijd goed, waardoor een vereniging met iets creatiefs er ook niet echt inzit. Mijn vraag dan toch, hoe bouw je al fibromyalgiepatient een sociaal leven op? Ik werk niet, mijn vrienden wel, dus ik zit toch wel vaak in mijn eentje. Ik vermoed dat er meer mensen zijn met dit probleem, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen om weer iets te doen. Omdat ik het lastig vind om vaak met 'gewone' mensen mee te komen dacht ik eigenlijk iets van een patientenvereninging of een patientengroep voor mensen met soortgelijke klachten, maar ik weet niet echt waar ik er een kan vinden die regelmatig meetings heeft. Het liefst iets in de buurt in Amsterdam want ook te vaak reizen is een probleem en ik heb geen auto.

mijn vraag is dan ook, hebben jullie misschien een idee of een goede ervaring waar ik terechtkan? Ik ben een meisje van 26, ik wil mijn hele leven niet thuis slijten. Ik heb via internet wel wat contacten, maar zoek eigenlijk ook iets buiten internet. Ik zoek ook een psychiater/psycholoog die dit soort dingen serieus neemt, ik heb een dossier vol met 'psychisch' vanwege mijn klachten, en zou graag met iemand praten die je wel serieus neemt. Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand nog goede tips heeft.

xxx Pascalle
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door Marjolijn »

Hoi Pascalle, welkom op dit forum!

Het is vervelend he als je in zo'n cirkeltje komt te zitten.

Ik vind het een goed topic en ben benieuwd of mensen tips kunnen geven!
En hoe is het met het sociale leven van de andere leden van dit forum? Herkennen jullie dit verhaal?
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door George »

Ik denk dat veel mensen hier tegen aanlopen. Het maakt niet zo heel veel uit wat je dan heb, je kom dan redelijk makkelijk in een isolement terecht. Het is heel herkenbaar!

Als ik mag vragen; hoe is je situatie thuis? begrijpen ze het? of ben je alleen thuis het merendeel van de dag?

Een psycholoog vinden zal wel erg lastig wezen, zelf weet ik niemand in of rond Amsterdam.
Wat misschien wel een tip is als je studeert, je hebt meestal wel op school een vertrouwenspersoon of studentenpsycholoog/decaan. deze mensen zijn er om je verhaal aan te horen en niet om de ME te genezen (af gezien van het feit dat ze dat toch niet kunnen).

verder zou ik het niet zo weten.
Gast

Re: RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door Gast »

Ik denk dat veel mensen hier tegen aanlopen. Het maakt niet zo heel veel uit wat je dan heb, je kom dan redelijk makkelijk in een isolement terecht. Het is heel herkenbaar!

Als ik mag vragen; hoe is je situatie thuis? begrijpen ze het? of ben je alleen thuis het merendeel van de dag?

Een psycholoog vinden zal wel erg lastig wezen, zelf weet ik niemand in of rond Amsterdam.
Wat misschien wel een tip is als je studeert, je hebt meestal wel op school een vertrouwenspersoon of studentenpsycholoog/decaan. deze mensen zijn er om je verhaal aan te horen en niet om de ME te genezen (af gezien van het feit dat ze dat toch niet kunnen).

verder zou ik het niet zo weten.
bedankt voor je reactie!
ik woon op mezelf, op een kamer bij amsterdam, daar wonen mijn vrienden ook. Ik zit ook vaak bij mijn vader en broertje in den haag, voor de gezelligheid. Mijn broertje gebgrijpt het goed, mijn vader wat minder maar over het algemeen gaat dat wel redelijk. ik mis op dit moment vooral de nieuwe mensen, gewoon ongedwongen sociaal contact met mensen die ik niet ken, een beetje flirten met leuke jongens, nieuwe mensen ontmoeten ofzo.
Ik studeer helaas niet, daar heb ik de fut niet voor. Met mijn studentedecaan heb ik wel gesproken, maar ze had niet echt veel ideen voor mijn studie. Zolang het te zwaar is om minimaal 2x per weeg een dag naar school te gaan, zit dat er niet in.
Ik wou eigenlijk vooral naar een pychiater omdat ik vermoed dat er wel meer mensen zijn in zon situatie als mij, misschien hebben zij nog tips. Of een lotgenoten contact ergens in de buurt.
Zie jij nog veel mensen?
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

RE: Re: RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door George »

hoi pascalle,

gelukkig kan ik nog met een aangepast rooster studeren. Ik zie dus nog wel wat mensen op school. Buiten de school tijden zie ik eigenlijk niemand anders dan mijn eigen familie. Niet echt leuk altijd(hoewel ik het thuis erg goed heb), je verlangt toch naar wat contact met andere mensen.

heb je hobby's?, misschien kun je daardan wat meer mee bezig. Misschien is er een soort club waar je je bij kunt aansluiten en zo wat contact. Mij geeft het vaak wel een goed gevoel als ik een uurtje met een hobby bezig ben, je kunt niet veel, maar je moet toch wel genieten van de dingen die je nog wel kunt!!! :wink:

Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat ik buiten school geen contact meer heb. Ik merkte dat het heel moeilijk is om contact te houden met je vrienden als je er geen of nauwelijk energie voor heb.
Nou is mijn situatie (gelukkig) anders want ik studeer nog, maar als ik een tip zou moeten geven zou het toch zijn; vergroot je hobby's en zoek via die weg contact.
Dit kost je waarschijnlijk enorm veel energie maar je voorkomt er mee dat je in een sociaal isolement terecht komt.
Je kunt beter moe wezen en gelukkig dan een beetje minder moe en ongelukkig, of niet soms? :wink:
Gast

Re: RE: Re: RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door Gast »

hoi pascalle,

gelukkig kan ik nog met een aangepast rooster studeren. Ik zie dus nog wel wat mensen op school. Buiten de school tijden zie ik eigenlijk niemand anders dan mijn eigen familie. Niet echt leuk altijd(hoewel ik het thuis erg goed heb), je verlangt toch naar wat contact met andere mensen.

heb je hobby's?, misschien kun je daardan wat meer mee bezig. Misschien is er een soort club waar je je bij kunt aansluiten en zo wat contact. Mij geeft het vaak wel een goed gevoel als ik een uurtje met een hobby bezig ben, je kunt niet veel, maar je moet toch wel genieten van de dingen die je nog wel kunt!!! :wink:

Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat ik buiten school geen contact meer heb. Ik merkte dat het heel moeilijk is om contact te houden met je vrienden als je er geen of nauwelijk energie voor heb.
Nou is mijn situatie (gelukkig) anders want ik studeer nog, maar als ik een tip zou moeten geven zou het toch zijn; vergroot je hobby's en zoek via die weg contact.
Dit kost je waarschijnlijk enorm veel energie maar je voorkomt er mee dat je in een sociaal isolement terecht komt.
Je kunt beter moe wezen en gelukkig dan een beetje minder moe en ongelukkig, of niet soms? :wink:
hehe ja hobbies heb ik wel, het enige nadeel is dat ik niet echt 'samen' hobbies heb. Alleen winkelen doe ik weleens samen, maar daar ontmoet ik niet zoveel mensen. Ik heb momenteel het omgekeerde - wel vrienden geen studie. Omgekeerd lijkt me vreselijk, of heb je ook vrienden bij je studie? In het laatste jaar van mn studie leefde ik echt allen nog maar om maar nog wat lessen te kunnen volgen, de hele dag pijn, snachts niet slapen, ik werd van het niet slapen zo labiel dat het sociaal contact er ook bij inschoot. Nu ik het wat rustiger aandoe gaat dat gelukkig wel beter weer ben jij ook slapeloos?
Ik deed aan stijldansen en tekenen, dat waren leuke dat gaat niet meer, dus heb ik ook andere dingen geprobeerd.
Ik heb geprobeerd een bordspelletjes vereniging proberen te vinden, filmacteren, zangles, allemaal dingen waar ik niet zoveel mee heb, maar om gewoon mensen te zien. Het werkt echter niet zo goed, een active spelletjesvereniging kon ik niet vinden, en filmacteren en zangles liggen em echt niet, vandaar mijn zoektocht naar tips (ik probeer graag :P).
Ik zit niet echt in een isolement, ik heb nog wel een aantal vaste vrienden die gelukkig nooit moeilijk doen als ik niet wegkan, ik mis eigenlijk allen de niiewe mensen soms. Toch wel gek dat er eigenlijk geen vereninging voor is, ik lees op internet nu wel veel over eenzaamheid, er zijn zoveel mensen eenzaam een vereninging zou wel handig zijn. ZIT en KLETS avondjes ;-)
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

RE: Re: RE: Re: RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door Musicchris »

Zo'n zit en klets avondje organiseren is wel leuk... maar als je alle mensen van dit forum bijvoorbeeld die daar behoefte aan heeft bij elkaar wil zetten heb je al een groot probleem: niemand woont bij elkaar in de buurt.

Ik herken je probleem wel een beetje. Zo heb ik de laatste jaren ook geleefd. Ik ging soms naar school maar had daar nauwelijks vrienden, en verder zat ik thuis. Mijn vriend woonde vijf uur reizen bij me vandaan...

Nu is dat gelukkig verandert. Ik ben op mezelf gaan wonen, woon nu vlak bij mn vriend, heb bij mn nieuwe studie leuke mensen leren kennen en heb ook in de buurt een paar vriendinnen. Maar hoe ik daar zonder studie aan zou komen? ik zou het eigenlijk ook niet weten....

Succes met je zoektocht!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Re: RE: Re: RE: tips voor een scoiaal leven?

Bericht door Marjolijn »

Misschien is het een idee om een oproepje te plaatsen op het forum zodat mensen contact kunnen leggen met je en misschien eens kunnen afspreken als ze toevallig in de buurt wonen?
Dat kan altijd hoor! Het is dan misschien wel even geduld hebben tot er iemand reageert die ook echt in buurt woont maar niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie