artikel erkenning ME/CVS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

artikel erkenning ME/CVS

Bericht door jessie »

http://www.steungroep.nl/erkenning.htm

ME/CVS was en is een erkende ziekte

Eerder dit jaar (2005) is er veel publiciteit geweest over ME/CVS, onder andere naar aanleiding van het verschijnen van het rapport van de Gezondheidsraad over het chornisch vermoeidheidssyndroom. E?n van de aanbevelingen van de Raad aan minister Hoogervorst was CVS als "eigenstandige aandoening" te erkennen. De minister gaf aan deze aanbeveling niet over te willen nemen. Is daarom ME/CVS nu geen erkende ziekte meer? NEE, ME/CVS blijft een erkende ziekte, en wel om de volgende redenen:

zie verder de site http://www.steungroep.nl/erkenning.htm
groetjes mij
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door Guido_den_Broeder »

Voor de goede orde: Minister Hoogervorst gaf aan niet tot erkenning over te gaan, omdat dat zijn taak niet is. Daarin heeft hij volkomen gelijk. Ministers gaan niet over de erkenning van ziektebeelden.

Daarnaast is er de privémening van de persoon Hoogervorst, die vindt dat CVS geen ziekte is (en ME niet bestaat). Het rondbazuinen van die privémening heeft ons veel schade toegebracht, die nog maar gedeeltelijk is gerepareerd.

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door jessie »

. Zowel in 1994 als 1995 heeft de regering ME/CVS als ziekte erkend. Zie hiervoor de links naar de verslagen van de betreffende kamerdebatten:

Link: Antwoord van staatssecretaris Linschoten (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op kamervragen over de erkenning van ME (14 februari 1995)

Citaat hieruit: "ME is opgenomen in de internationals ziekte classificatie van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Alle lidstaten van de WHO zijn hieraan gebonden. Dat geldt dus ook voor Nederiand. ME is voor Nederiand dan ook een erkende ziekte."
groetjes
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door Marjolijn »

De erkenning is er inderdaad maar dat is iets officieels, helaas denken nog teveel mensen er anders over (zo ook meneer de minister Hoogevorst), dat er maar veel ogen geopend zullen worden wat betreft ME/CVS, en ik zou ze willen zeggen dat ze niet moeten denken dat ze het weten, dat kan alleen als ze het zelf hebben ervaren. Niet oordelen over iets waar je eigenlijk niets van afweet. Maar ja, die mensen zullen er altijd zijn en blijven.
Wij weten beter.
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Re: RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door George »

Guido_den_Broeder schreef:Voor de goede orde: Minister Hoogervorst gaf aan niet tot erkenning over te gaan, omdat dat zijn taak niet is. Daarin heeft hij volkomen gelijk. Ministers gaan niet over de erkenning van ziektebeelden.

Daarnaast is er de privémening van de persoon Hoogervorst, die vindt dat CVS geen ziekte is (en ME niet bestaat). Het rondbazuinen van die privémening heeft ons veel schade toegebracht, die nog maar gedeeltelijk is gerepareerd.

Groetjes,

Guido
Enigste probleem is dat de minster gezag heeft over de UWV...... :roll:
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

RE: Re: RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door jessie »

Die minister moet toch tot erkenning over gaan?!!!Wat zijn persoonlijke mening ook is die moet hij maar voor zichzelf houden!
Die minister heeft er naar mijn mening geen donder over te zeggen! ME is opgenomen in de internationals ziekte classificatie van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Alle lidstaten van de WHO zijn hieraan gebonden. Dat geldt dus ook voor Nederiand! Als zijn persoonlijke mening is ME niet te erkennen dan moet hij zich laten ontbinden van de wereld gezondheidsorganisatie WHO.
Toch????
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

RE: Re: RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door George »

hoho rustig maar. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt alleen werkt het jammer genoeg niet zo.

Zolang minster hoogervorst er nog zit zal er wel niets aan de situatie veranderen, ik denk dat je alleen maar kunt hopen dat de volgende minster niet eerst naar zijn geld kijkt en dan pas naar de ziekte. Er zijn namelijk nog veeeel meer ziektes die onder dezelfde 'moeilijk' groep horen.
Hoe triest het ook is.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

RE: Re: RE: artikel erkenning ME/CVS

Bericht door jessie »

Hoi George, twas niet zo bedoeld hoor sowwie. Kan me er erg over opwinden dat merk je wel.
Tklopt toch niet vind ik hoor het strookt niet met elkaar en dat is erg zuur
Plaats reactie